MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           8.7.2020 05:32         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Lidová vozítka Os-kar, Velorex | Můj život s Mojmírem Stránským | Smutný víkend v půli června 2011 | Poznatky z renovace, konstrukce, oprav a údržby | Vozítka Velorex v nálezovém stavu | Není Velorex jako Velorex | Dobová replika prototypu vozítka Os-kar | Velorex 16/175, slepý vývojový druh | HOBA - Přestavby tříkolových Velorexů | Technická data motorů vozítek Velorex | Galerie vozítek Velorex | Zajímavosti z konstrukce a života vozítek Velorex | Přívěsné vozíky za Velorexem | Zbastlený Velorex | Výstava Velorexu 24.8. - 14.9.2002 |



Motory vozítek Velorex 16/350




  Nedostatečný výkon motoru 250 cm3 donutil výrobce k instalaci složitějšího motoru 350 cm3. Byl použit přepracovaný motor JAWA 350 typ 534-03 doplněný axiálním ventilátorem a dynamostartérem-typ 572-01. Postupem času došlo k inovaci tohoto motoru na typ 572-03.

Motor 572-01: Motor 572-03:
Motor 572-01 Motor 572-03
Technická data motoru 572-01: Technická data motoru 572-03:
Motor 572-01, pravý blok Motor 572-03, pravý blok
  Motor 572-01 konstrukčně vychází z motoru JAWA 350 typ 354-03. Základní provedené změny:

- Levý čep klikového hřídele je prodloužen pro instalaci řemenice ventilátoru
- Klikový hřídel je osazen ložisky N305
- Pravý blok přepracován pro uložení
příruby pro upevnění dynamostartéru
-Levé víko motoru umožňuje průchod prodlouženého klikového hřídele
- Primární převod je proveden řetězem 2x9,525x5,72
- V převodovce jsou prohozena kolečka II. a III. rychlosti
- Řetězové kolečko 13 zubů pro řetěz 15.875x9.65
- Použit oddělený systém řazení a startování
- Použit karburátor JIKOV 2926 SD14b
- Instalace ventilátoru a dynamostartéru
- Upravené pravé víko motoru


Rok výroby: 1/2 1963-1968
  Motor 572-03 konstrukčně vychází z motoru 572-01. Základní provedené změny:

- Nový odlitek pravého bloku motoru (Integrovaná příruba dynamostartéru a přidaný blok vypínání spojky)
- Zcela přepracovaná převodovka (konstrukčně vychází z motocyklů JAWA unifikované řady)
- Výstupní hřídel převodovky uchycen ve dvou ložiskách
- Hydraulické vypínání spojky

Výstupní hřídel převodovky motoru 572-03




Rok výroby: 1968-1971

Časté problémy při renovaci:
  - Nelze sehnat originální guffero na utěsnění klikového hřídele: Použít ložiska NJ305, vynechat mezikroužek a použít guffero do motoru JAWA 354- přímo na klikovou hřídel.
  - Písty lze sehnat pouze průměrem pístního čepu 16mm místo původních 15mm. Zalisovat do ojnice pozdro pro čep s průměrem 16mm.

Poznámka autora:
  - Špatná kvalita odlitku pravého bloku motoru 570-03 a nesouosost ložisek výstupního hřídele převodovky často způsobily uvolnění ložiska výstupního hřídele v bloku-zde je každá rada dobrá
  - Dle dokumentace patří k motoru 572-01 rozeta s 40. zuby a k motoru 572-03 rozeta s 37. zuby. V praxi jsem se však se 40. zubou rozetou nesetkal.
  - během výroby mohlo dojít ke změnám na spojce (hnací a hnané lamely jsou prohozeny). Dále pak mohlo dojít k použití hlav, válců i jiných komponentů z novějšího typu motoru JAWA 354-06. Pokud byly tyto změny realizovány, došlo tím i ke změnám výkonových parametrů.
  - Hydraulické vypínání spojky je použito z automobilu Škoda řady MB.


Jiří Bartuš      

VeteránKalendář
Nové články
Sraz patinovek a bastlů
NIPPON RETRO 2020
Renovace motocyklu Jawa 350 typ Californian II z výrobní série pro Ministerstvo vnitra
Kawasaki Z H2 a nová Čechie-Böhmerland
Velorex 1960
Vozítko Super laminát
Lidová vozítka
Branná 2018
Oleje pro klasické motocykly
Velká kniha o motocyklech
ČZ 250 Custom Mk. II
Pneumatiky pro klasické motocykly
ČZ 250 Custom
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
Je třeba bát se dovozové STK?
Veteránisty čekají změny?!
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
Motorkářská doba temna

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Branná 2018
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
300 zatáček Gustava Havla 2019
Česká Tourist Trophy 2017
NIPPON RETRO 2018
Pérák 2016
300 zatáček Gustava Havla 2018
Česká Tourist Trophy 2016
III. Pohár motorových dvoukolek
Nepomucký trojúhelník 2018
Slovácký okruh 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Pérák 2015
Cena města Jičína 2018
NIPPON RETRO 2019
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
Sraz patinovek a bastlů
Česká Tourist Trophy 2018
300 zatáček Gustava Havla 2017
Slovácký okruh 2019
Mopedy Stadion
Motocykly ČZ 125/150 c
Setkání veteránů Holešov
Barum Czech Rally Zlín 2019
Poznatky z provozu návěsných vozíků PAv
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš