MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           8.7.2020 06:05         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Lidová vozítka Os-kar, Velorex | Můj život s Mojmírem Stránským | Smutný víkend v půli června 2011 | Poznatky z renovace, konstrukce, oprav a údržby | Vozítka Velorex v nálezovém stavu | Není Velorex jako Velorex | Dobová replika prototypu vozítka Os-kar | Velorex 16/175, slepý vývojový druh | HOBA - Přestavby tříkolových Velorexů | Technická data motorů vozítek Velorex | Galerie vozítek Velorex | Zajímavosti z konstrukce a života vozítek Velorex | Přívěsné vozíky za Velorexem | Zbastlený Velorex | Výstava Velorexu 24.8. - 14.9.2002 |



Pozor na defekt




  Přihodí-li se řidiči tříkolového Velorexu defekt, je téměř vždy jisté, že má o zábavu postaráno. Rezervní kolo totiž nepatří k běžné výbavě Velorexu. Dojde-li k defektu za jízdy, může jít i o život. Tříkolový stroj je totiž na jakoukoliv změnu adheze velmi citlivý.
  Tříkolový Velorex je k defektům náchylný. Plyne to z jeho konstrukce. Přední kola jsou motocyklového typu o rozměrech plášťů 3,25-16". Zadní kolo je taktéž motocyklového typu , rozměr pláště 3,5-16". Celková hmotnost Velorexu je přes 500Kg a je tedy zřejmé, že kola a jejich pneumatiky jsou namáhány větší silou než na jakou byly původně konstruovány. Taktéž směr působení sil je výrazně odlišný. Údaje platí pro nejběžnější typ Velorexu - 16/350.

Tradiční sraz Velorexů v Blansku 2000 Tradiční sraz Velorexů v Blansku 2000 Jarní sraz Velorexů - Boskovice 1999
Své si jistě užil Jirka Řezník, když sháněl po vesnicích
duši 19" pro svého Oskara
I takto lze vozit rezervní kolo

Velorex na zvedáku Odstranění defektu není nijak jednoduchou záležitostí.
  K nadzvednutí stroje je určen originální speciálně konstruovaný zvedák. S úspěchem lze použít i lidskou sílu. Po nadzvednutí je dobré stroj vypodložit. Stroj zvednutý zvedákem je nestabilní. Poté již není problém demontovat příslušné kolo. U předních kol pozor na vypadávající ložiska. Velmi často se stává, že ložiska bývají v bubnu kola uvolněna a při snímání kola spadnou na zem. Očista ložiska, plného vazelíny, od písku není příjemnou záležitostí. Sundání pláště, oprava duše a nandání pláště je standardní záležitostí.
  Ten, kdo nechce tuto, jistě náročnou proceduru, absolvovat má v podstatě dvě možnosti. Vozit s sebou rezervní kolo, nejlépe zadní s drážkami pro rozetu, nebo alespoň náhradní duši, která je oproti rezervnímu lehce skladná. Rezervní duši lze doporučit v každém případě, protože často se stává, že díra v duši je tak veliká, že nejde zalepit.

Nejen nepříjemné situaci v podobě defektu předejdeme dodržováním několika elementárních zásad:
- Kontrolujte občas stav opotřebení plášťů – nejen kvalitu vzorku, ale i stav boků.
  - Dbejte na správné nahuštění pneumatik.
  - Mějte správně nastavenou geometrii všech kol.
  - Odstraňte vůle kol. Zejména u předních kol bývá vůle v ložiscích, nebo jsou ložiska uvolněna v bubnu kola.



Jiří Bartuš      

VeteránKalendář
Nové články
Sraz patinovek a bastlů
NIPPON RETRO 2020
Renovace motocyklu Jawa 350 typ Californian II z výrobní série pro Ministerstvo vnitra
Kawasaki Z H2 a nová Čechie-Böhmerland
Velorex 1960
Vozítko Super laminát
Lidová vozítka
Branná 2018
Oleje pro klasické motocykly
Velká kniha o motocyklech
ČZ 250 Custom Mk. II
Pneumatiky pro klasické motocykly
ČZ 250 Custom
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
Je třeba bát se dovozové STK?
Veteránisty čekají změny?!
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
Motorkářská doba temna

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Branná 2018
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
300 zatáček Gustava Havla 2019
Česká Tourist Trophy 2017
NIPPON RETRO 2018
Pérák 2016
300 zatáček Gustava Havla 2018
Česká Tourist Trophy 2016
III. Pohár motorových dvoukolek
Nepomucký trojúhelník 2018
Slovácký okruh 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Pérák 2015
Cena města Jičína 2018
NIPPON RETRO 2019
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
Sraz patinovek a bastlů
Česká Tourist Trophy 2018
300 zatáček Gustava Havla 2017
Slovácký okruh 2019
Mopedy Stadion
Motocykly ČZ 125/150 c
Setkání veteránů Holešov
Barum Czech Rally Zlín 2019
Poznatky z provozu návěsných vozíků PAv
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš