MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           12.7.2020 14:40         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuwww.mototechnik.cz

| Lidová vozítka Os-kar, Velorex | Můj život s Mojmírem Stránským | Smutný víkend v půli června 2011 | Poznatky z renovace, konstrukce, oprav a údržby | Vozítka Velorex v nálezovém stavu | Není Velorex jako Velorex | Dobová replika prototypu vozítka Os-kar | Velorex 16/175, slepý vývojový druh | HOBA - Přestavby tříkolových Velorexů | Technická data motorů vozítek Velorex | Galerie vozítek Velorex | Zajímavosti z konstrukce a života vozítek Velorex | Přívěsné vozíky za Velorexem | Zbastlený Velorex | Výstava Velorexu 24.8. - 14.9.2002 |



Brzdy vozítek Velorex 16/350




Brzda Velorexu 16/350   O úloze brzd na vozidle jistě není třeba diskutovat. Avšak mluvíme-li o brzdách v souvislosti s Velorexem, nelze opomenout dané zákonitosti vyplývající z jeho konstrukce. Velorex 16/350 totiž využívá brzd konstruovaných v 50. letech minulého století pro motocykly Jawa typ 353 (354) - průměr brzdového bubnu je 160mm a šířka obložení brzdových čelistí je 35mm. Z toho je jasné, že účinnost těchto brzd ve spojení s 510 kilogramy celkové hmotnosti Velorexu nebude žádný zázrak. Jak tedy docílit, aby brzdy pracovaly co možná nejlépe?
  Stačí dodržovat několik zásad:
  • Brzdové obložení musí mít dostatečnou tloušťku a musí být dokonale odmaštěné. Při renovaci je nejlépe, když brzdové obložení necháte nalepit nové a zbrousíte náběžné hrany. Taktéž je dobré srovnat na soustruhu brzdnou plochu brzdového bubnu, zejména je-li vyrezlá či vydřená.
  • Brzdová lanka se musí v bowdenech pohybovat zcela volně.
  • Brzdový systém je nutno seřídit tak, aby přední kola brzdila rovnoměrně a stejně účinně. Zadní kolo musí začít brzdit v mírném zpoždění po předních kolech. Optimálního nastavení dosáhneme nejlépe seřizováním brzd při zvednutí celého stroje.
Přední kyvné rameno s úchytem pro víko brzdy Přední kyvné rameno s úchytem pro víko brzdy Víko brzdy přichycené k ramenu
Přední kyvné rameno s úchytem pro víko brzdy Víko brzdy přichycené k ramenu
Uložení předního kola a brzdy:
  Přední kolo je uloženo na upraveném hříheli z motocyklu Jawa typ 353 (354), která je nalisována v kyvném rameni. Víko brzdy je nasazeno a dvěna šrouby M6 jištěno na úchytu, který zároveň tvoří záchyt reakce brzdných sil. Kolo je axiálně zajištěno maticí a přes poklici kontra-maticí.
Motocyklové víko brzdy (Jawa 353-51-410) Zadní brzda Velorexu Upravené víko brzdy (Jawa 353-51-410) Přední pravá brzda Velorexu
Motocyklové víko brzdy
(Jawa 353-51-410)
Zadní brzda Velorexu
Upravené víko brzdy
(Jawa 353-51-410)
Přední pravá brzda Velorexu
Odlišnosti brzd Velorexu oproti motocyklové verzi:
  Zadní kolo a i jeho brzdový systém je zcela shodný s motocyklovým. Přední kolo je také zcela shodné, pouze víko brzdy (Jawa 353-51-410) je upraveno pro uchycení šrouby ke kyvnému ramenu Velorexu. Úprava spočívá v částečném odsoustružení záchytu reakce a bowdenu tak, že dojde k vytvoření rovné plochy o průměru 83mm a zbylé části záchytu reakce a bowdenu jsou dále použity k zachytávání reakce brzdných sil. Ve vytvořené ploše jsou vyvrtány otvory průměr 6mm pro přichycení víka šrouby ke kyvnému ramenu. Středové pouzdro je odsoustruženo na průměr 22mm. Dále je k víku připevněn záchyt bowdenu. Levé víko se od pravého liší umístěním záchytu bowdenu, který musí být umístěn v dolní části víka a polohou pružiny vracející páku ovládání brzdy.
Uložení víka přední brzdy v kyvném pamenu - detail Uložení víka přední brzdy v kyvném pamenu - detail Uložení víka přední brzdy v kyvném pamenu - detail
Uložení víka přední brzdy v kyvném pamenu - detail

Při jízdě platí jedno hlavní pravidlo:
  Neustále udržovat dostatečný odstup od vozidla před námi.


Jiří Bartuš      

VeteránKalendář
Nové články
XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
Sraz patinovek a bastlů
NIPPON RETRO 2020
Renovace motocyklu Jawa 350 typ Californian II z výrobní série pro Ministerstvo vnitra
Kawasaki Z H2 a nová Čechie-Böhmerland
Velorex 1960
Vozítko Super laminát
Lidová vozítka
Branná 2018
Oleje pro klasické motocykly
Velká kniha o motocyklech
ČZ 250 Custom Mk. II
Pneumatiky pro klasické motocykly
ČZ 250 Custom
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
Je třeba bát se dovozové STK?
Veteránisty čekají změny?!
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Branná 2018
Sraz patinovek a bastlů
Cena města Jičína 2018
Česká Tourist Trophy 2017
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Mopedy Stadion
Pérák 2016
Pérák 2015
300 zatáček Gustava Havla 2015
Jarní cena Brna 2018
300 zatáček Gustava Havla 2018
Česká Tourist Trophy 2016
Setkání veteránů Holešov
Barum Czech Rally Zlín 2019
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
NIPPON RETRO 2018
Česká Tourist Trophy 2018
Pérák 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Motocykly ČZ 125 t
Slovácký okruh 2019
Motocykly ČZ 125/150 c
XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
Grand Prix Bugatti 2019
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš