Brzdy vozítek Velorex 16/350
O úloze brzd na vozidle jistě není třeba diskutovat. Avšak mluvíme-li o brzdách v souvislosti s Velorexem, nelze opomenout dané zákonitosti vyplývající z jeho konstrukce. Velorex 16/350 totiž využívá brzd konstruovaných v 50. letech minulého století pro motocykly Jawa typ 353 (354) - průměr brzdového bubnu je 160mm a šířka obložení brzdových čelistí je 35mm. Z toho je jasné, že účinnost těchto brzd ve spojení s 510 kilogramy celkové hmotnosti Velorexu nebude žádný zázrak. Jak tedy docílit, aby brzdy pracovaly co možná nejlépe?
Stačí dodržovat několik zásad:
- Brzdové obložení musí mít dostatečnou tloušťku a musí být dokonale odmaštěné. Při renovaci je nejlépe, když brzdové obložení necháte nalepit nové a zbrousíte náběžné hrany. Taktéž je dobré srovnat na soustruhu brzdnou plochu brzdového bubnu, zejména je-li vyrezlá či vydřená.
- Brzdová lanka se musí v bowdenech pohybovat zcela volně.
- Brzdový systém je nutno seřídit tak, aby přední kola brzdila rovnoměrně a stejně účinně. Zadní kolo musí začít brzdit v mírném zpoždění po předních kolech. Optimálního nastavení dosáhneme nejlépe seřizováním brzd při zvednutí celého stroje.
 |
 |
 |
Přední kyvné rameno s úchytem pro víko brzdy |
Víko brzdy přichycené k ramenu |
Uložení předního kola a brzdy:
Přední kolo je uloženo na upraveném hříheli z motocyklu Jawa typ 353 (354), která je nalisována v kyvném rameni. Víko brzdy je nasazeno a dvěna šrouby M6 jištěno na úchytu, který zároveň tvoří záchyt reakce brzdných sil. Kolo je axiálně zajištěno maticí a přes poklici kontra-maticí.
 |
 |
|
Motocyklové víko brzdy (Jawa 353-51-410) Zadní brzda Velorexu |
Upravené víko brzdy (Jawa 353-51-410) Přední pravá brzda Velorexu |
|
Odlišnosti brzd Velorexu oproti motocyklové verzi:
Zadní kolo a i jeho brzdový systém je zcela shodný s motocyklovým. Přední kolo je také zcela shodné, pouze víko brzdy (Jawa 353-51-410) je upraveno pro uchycení šrouby ke kyvnému ramenu Velorexu. Úprava spočívá v částečném odsoustružení záchytu reakce a bowdenu tak, že dojde k vytvoření rovné plochy o průměru 83mm a zbylé části záchytu reakce a bowdenu jsou dále použity k zachytávání reakce brzdných sil. Ve vytvořené ploše jsou vyvrtány otvory průměr 6mm pro přichycení víka šrouby ke kyvnému ramenu. Středové pouzdro je odsoustruženo na průměr 22mm. Dále je k víku připevněn záchyt bowdenu. Levé víko se od pravého liší umístěním záchytu bowdenu, který musí být umístěn v dolní části víka a polohou pružiny vracející páku ovládání brzdy.
 |
 |
 |
Uložení víka přední brzdy v kyvném pamenu - detail |
Při jízdě platí jedno hlavní pravidlo: Neustále udržovat dostatečný odstup od vozidla před námi.
|
|