Historická vozidla patří mezi nejekologičtější, protože jezdí málo a nemusí se řešit jejich likvidace
|
AKTUALITY
Sezóna 2023 je za námi a již nyní je třeba myslet na tu následující. Karty se pomalu začínají rozdávat a pozvánek neustále přibývá. Vypadá to opět na dobrý ročník. Sledujte a využívejte VeteránKalendář. V roce 2023 nabídnul téměř 1400 pozvánek.
Libor Marčík vydává novou knihu Jawa ze souboru Naše motocykly.
V souboru knih Naše motocykly vychází nyní, osm let od posledního dílu, ve dvou svazcích na 888 stranách Jawa, mapující období let 1929 - 54.
Vložit pozvánku do VeteránKalendáře může kdokoli. Pro vložení pozvánky lze využít funkci zopakování pozvánky. Stačí navštívit bohatý archiv pozvánek minulých let. Zobrazení místa konání na mapě je již delší čas samozřejmostí. Taktéž vkládání doplňujících informací či propagace v podobě odkazů na reportáže. Vložená pozvánka je automaticky zobrazována v pozvánkách na akce konané v blízkosti a taktéž i v pozvánkách do muzeí nacházejících se v blízkosti.
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
Chcete-li být neustále v centru dění přidejte se na Facebooku do skupin Japonské klasické motocykly a Veteránisté.
|
|
VeteránInzerce
Náhledy nejnovějších inzerátů
|
Prodej nabízíme rychlou a legitimní nabídku pro každého v
celé ČR s flexibilní úrokovou sazbou 4 %, nabídka
je pro jednotlivce i firmy pro bližší kontaktní
údaje Email: taneckovason@gmail.com Prodej Prodám na motor Slávia 1-2TS120 novou hlavu a
válec průměr 120 mm. Prodej Prodám novou hlavu a válec průměr 120 mm ma
stabilní motor 1-2TS120. Prodej PONTIAC FIREBIRD - Původní nálezový stav k
renovaci. Vozidlo bylo v provozu, pojízdné,
koupeno privat 2017, dovoz do ČR 2018. Objem
motoru 4998cm3, najeto 214 136 km, prasklé čelní
sklo,127kW.
|
|
24.12.2015 Motocykly Jawa Pérák na Sněžce
Dne 26. Března 1953 vyjely motocykly Jawa Pérák na vrchol Sněžky.
Tak a je to potvrzeno. Letošní vánoce nebudou ani na sněhu ani na blátě, ale na suchu. Pokud by někomu přeci jen chyběl sníh, může si jej připomenout na fotografiích z dobývání naší nejvyšší hory, Sněžky, na motocyklech Jawa Pérák.
Dnes, díky přísným zákonům o ochraně přírody nepřipadá tento sportovní čin v úvahu, ale v minulosti šlo o výzvu, která nebyla neproveditelná.
I dnes by jistě nebyl problém na Sněžku s Pérákem vyjet, zvláště z Polské strany, odkud na Sněžku vede zpevněná cesta. Ještě, že je to zakázané…. | více |
23.12.2015 Z Čech do Austrálie na motocyklech ČZ 150 c
Motocykly ČZ dokážou posloužit pro dálkové cestování i dnes. Na dálkovou cestu z Česka do Austrálie a možná i na Nový Zéland se na motocyklech ČZ 150 c vydali Marek Vantuch s přítelkyní Ivankou.
Z cesty odvážné dvojice budeme na MotoMagazínu přinášet nové informace. Aktuální informace lze najézt na Facebookové stránce www.facebook.com/cesta.do.australie, nebo na www.vantuch.cz.
Jak připravit ČZ 150C na cestu do Austrálie? Čtěte v článku Marka Vantucha | více |
21.12.2015 S motocykly ČZ kolem světa
Na jaře roku 1953 se v Československu objevili manželé Joan a Keith McDonaldovi z Nového Zélanu, kteří se na motocyklech ČZ 125 rozhodli objet celý svět. | více |
18.12.2015 Zrod legendy
Vývoj motocyklu Jawu 250 Pérák probíhal za okupace v ilegálních podmínkách což z Péráka udělalo nesmrtelnou legendu. Ač se na vývoji podílelo poměrně hodně lidí, podařilo se vývoj utajit a zdárně dotáhnout do úspěšného konce. Dobrodružný příběh tajného vývoje se stal vděčným námětem mnoha článků, reportáží a zejména ústně předávaných skazek. Je více než pravděpodobné, že legenda o vzniku Péráka se mezi lidmi šířila v podstatě sama, avšak masovému rozšíření minimálně dopomohly i zmínky v dobovém tisku.
Zřejmě zcela první zmínka v tisku o ilegálním vývoji v Jawě byla zveřejněna v srpnu roku 1945 v časopise Svět práce. Autorem byl Dr. Jaroslav Frei ... | více |
13.12.2015 Jawa Socovel
Malá rodinná belgická firma Socovel, která se za války věnovala vývoji elektrických skútrů, a po válce začala vyrábět lehké motocykly s motory Villiers, projevila zájem o nákup motorů československých výrobců. Výsledkem obchodní spolupráce byly motocykly Socovel 250, 350 opatřené motory Jawa a později i karosované motocykly Socovel 150, opatřené motory ČZ. | více |
10.12.2015 Závěrečné akce sezóny 2015 na Zlínsku
Dvě tradiční akce uzavřely sezónu na Zlínsku. MotoMagazín byl u toho.
Hvozdná 2015 | Šolcovy zatáčky 2015
Před 25 lety, 9. prosince 1990, učinila česká vláda rozhodnutí prodat automobilku Škoda německému koncernu Volkswagen, což bylo jedno z mála prozíravých rozhodnutí polistopadových vlád.
Před 70 lety, učinila československá vláda také jedno důležité rozhodnutí, který významně ovlivnilo vývoj československého průmyslu, včetně automobilového a motocyklového, kdy Dekretem prezidenta republiky Dr. Edvarda Beneše číslo 101/1945 ze dne 24. října 1945 bylo znárodněno i 160 strojírenských a kovodělných podniků s celkem 260 závody.
Znárodnění se nevyhnula ani Zbrojovka Ing. F. Janeček a. s., která se nacházela od května 1945 pod národní správou (10. července 1945 - Zbrojovka Ing. F. Janeček národní správa). Vzniklý národní podnik (28. října 1945 - Zbrojovka Ing. F. Janeček, národní podnik) byl spolu s ostatními příbuznými firmami zastřešen nově zřízeným národním podnikem Československé závody kovodělné a strojírenské (ČZKS n. p.). V rámci slučování výrobních podniků státem nařízené centralizace průmyslu byl národní podnik od 7. března 1946, spolu se strašnickým výrobcem motocyklů Ogar (Ogar, národní podnik), začleněn do národního podniku Zbrojovka Brno.
10.12.2015 Dobové testy motocyklů Jawa 250 a 350 Pérák
V roce 1949 se na trhu objevil také zcela nový časopis Motocykl, který hned v prvních číslech přinesl komplexní testy československých motocyklů. Nejprve v prvním čísle roku 1949 to byl test nové třistapadesátky Jawa, poté v čísle 4 test Jawy 250. Později vyšel test motocyklu CŽ 125 t a sérii testů zakončil Manet 90. Posuďte sami, s odstupem téměř 70. let, jak dokázali k testům motocyklů přistoupit tehdejší novináři. Pro srovnání přinášíme i test Jawy 350 uveřejněný ve francouzském časopise Moto Revue z roku 1950. | více |
Jawa Pérák bude slavit
V příštím roce oslavíme jedno významné výročí. V září uplyne přesně 70. let od světové premiéry motocyklu Jawa 250, zvaného Pérák na prvním poválečném světovém autosalonu v Paříži. je nepochybné, že motocykl Jawa Pérák položil základy československé poválečné motocyklové produkce a mnohé konstrukční prvky zůstaly součástí československých motocyklů po mnoho desítek let.
V rámci připomenutí tohoto významného výročí přineseme na MotoMagazínu sérii článků věnujícími se historii motocyklů Jawa Pérák z různých úhlů pohledu.
1.12.2015 Pátrání po legendě aktualizováno
Obdobně jako pan prezident Miloš Zeman vyhlásil pátrání po článku, který Ferdinand Peroutka nikdy nenapsal, tak si na MotoMagazínu dovolujeme vyhlásit pátrání po prvním písemném a zvukovém uvedení spojení motocyklu Jawa se slovem Pérák.
| více |
22.11.2015 Kývačka ve sportovním střihu
Jawa Kývačka, potažmo její vývojový druh, slangově zvaný Panelka, byly součástí výrobního programu Jawy po dlouhá léta, přičemž jejich charakteristický vzhled po celou dobu nedoznal zásadnějších změn. V roce 1967 se na sérii reklamních fotografií objevila Jawa 250 typ 559/04, která se v detailech přeci jen mírně odlišovala. Bohužel zůstalo zřejmě jen o jednoho či několika vyrobených motocyklů. | více |
10.11.2015 Kalendář MotoKenny 2016
Proč a jak vznikal originální kalendář pro rok 2016 od firmy MotoKenny se dozvíte z povídání autora kalendáře Petra Kenny Buriana | více |
7.11.2015 Autoškola není motoškola
Tak nám opět změnili autoškolu. Respektive motoškolu. Ministerští úředníci dospěli k názoru, že ten, kdo chce získat řidičský průkaz na motocykl, musí jej umět ovládat. Zajímavá to myšlenka. Absolvent autoškoly, který chce nově získat řidičský průkaz na motocykl musí nyní nejen ovládat dopravní předpisy, ale též musí umět patřičně manipulovat s motocyklem. Bude tedy mimo jiné muset umět kličkovat mezi kužely, zastavit a dát nohu na zem, bez toho aby upadl, atd.
Stane se dvojí řízení motocyklů v autoškolách minulostí? A kdo vlastně vymyslel dvojí řízení motocyklu? | více |
4.11.2015 Podzimní MotorTechna 2015
Psát o tradičním zklamání co se týče nabídky burzy nemá smysl. Tento trend je již trvalý a nic je nezvrátí. Neubráním se však napsat o zklamání v počtu nabízených kompletních, případně renovace schopných, vozidel, na které by vystačily prsty jedné ruky. Nebylo to jednou ani poprvé co jsem zaslechl "Měli jste to vidět v Mannheimu." Pro mnohé veteránisty je opravdu na zvážení, zda místo návštěvy několika českých burz nejet jen na tuto jednu, Německou.
| ZDE |
30.10.2015 Evropská reklama motocyklů Jawa 350 typ 362 Oilmaster
Reklamní letáky a dobová inzerce motocyklů Jawa 350 typ 362 Oilmaster v Evropě jako další doplněk knihy Jawa Californian. Části zde uvedených reklamní letáků naleznete v knize Jawa Californian patřičně zasazené do příslušné části knihy. Malý formát knihy neumožnil letáky zobrazit celé a v patřičné velikosti.
Zatímco v zámoří byla reklama v režii československých obchodních společností, AMERICAN JAWA LTD. v USA a SKODA & JAWA MOTORS CANADA LTD. v Kanadě, v Evropě si reklamu zajišťovali regionální prodejci ve vlastní režii, případně využívali materiálů poskytovaných pro dané teritorium PZO Motokov, který prodej motocyklů v Evropě zajišťoval.
Kdo má zájem o koupi knihy a zároveň by chtěl finančně podpořit další tvorbu MotoMagazínu, můžete zvolit zakoupení knihy prostřednictvým objednávkového formuláře | ZDE |
15.10.2015 Trocha /ne/ekologie nikoho nezabije
K napsání tohoto článku mě inspirovaly bouřlivé reakce u článků přinášejících informace o článku známého motoristického novináře Jeremy Clarksona v britských The Sunday Times, ve kterém Clarkson, svým osobitým způsobem, reagoval na kauzu "podvodného software" v automobilech koncernu Volkswagen, přičemž nijak nešetřil kritikou ekologů a zákonodárců a v podstatě se automobilky otevřeně zastal.
Jak může tento člověk, který ví o autech jako málo kdo, tvrdit takové věci, které jsou v přímém rozporu s tím, co tvrdí politici a jejich přisluhovači, kteří je navíc přetavují v zákonné normy? Vysvětlením je, že si Jeremy Clarkson i po mnoha létech v branži dokázal uchovat zdravý rozum. | více |
7.10.2015 Představení motocyklu Jawa 350 typ 361/04/04 Californian II
Při shánění materiálů pro druhé vydání knihy se mi nepodařilo nalézt ani jeden kompletně dochovaný motocykl Jawa Californian II s odděleným předním světlometem Pal, určeným pro prodej v zemích mimo USA. Jako téměř vždy, náhoda tomu chtěla, že se mi během jednoho týdne podařilo objevit najednou dva dochované motocykly v tomto provedení. Ani jeden z nich bohužel nebyl ušetřen dodatečným úpravám, ale z obou se dalo vyčíst mnoho zajímavých detailů ukazujících, v jakém provedení a s jakými komponenty byly motocykly dodávány. Jeden z motocyklů se nachází v Holandsku, kam byl prodán v polovině 60. let minulého století. Druhý bylo možno spatřit na 7. sjezdu Jawistů po 70 letech v Luhačovicích.
28.9.2015 Představení motocyklu Jawa 250 typ 590/04/02 Californian II
Malý formát knihy Jawa Californian neumožnil patřičně zobrazit všchny detaily představovaných motocyklů. Jedním z motocyklů, které MotoMagazín může plnohodnotně představit, je renovovaná Jawa 250 typ 590/04/02 Californian II.
17.9.2015 Brno Grand Prix Revival 2014
Z pohledu příznivce historických závodních motocyklů a automobilů byl Brno Grand Prix Revival jednoznačně nejlepší motoristickou akcí roku 2014. Komentovat obrovské množství předváděné závodní techniky není v silách MotoMagazínu a tak alespoň vezměte za vděk fotografiemi, které zobrazují atmosféru Brno Grand Prix Revival 2014 během nedělního dne.. | více |
V kalendáři motoristických akcích na rok 2016 se objevila pozvánka na Brno Grand Prix Revival 2016. Věřme, že se máme opět na co těšit.
16.9.2015 Výstava zemědělské techniky na Salaši Krajinka
Na podzim jsou slovenské hory nejkrásnější. Jelikož na podzim máme dva sváteční dny, bývají u slovenské hory, právě ve dnech kolem svátků, oblíbenou destinací českých turistů. A tak mě napadá, pozvat čtenáře MotoMagazínu kteří budou cestovat přes Slovensko, na výborné ovčí sýry a historická zemědělská vozidla. Obojí lze zvládnout během jednoho zastavení na slovenské Krajince, kterou na trase východ – západ nelze minout. Minimálně do doby, než zde bude dostavěna dálnice.
| více |
10.9.2015 7. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
Letošní léto akcím přálo. Tolik horkých dnů a nocí bez deště v našich končinách snad ještě nikdy nebylo. A počasí přálo i o posledním prázdninovém víkendu, kdy si již po sedmé dali dostaveníčko v Luhačovicích příznivci motocyklů Jawa a nejen jich. O oblíbenosti tohoto setkání, které se koná jednou za dva roky, svědčí fakt, že motocykly dokázaly zcela zaplnit prostranství vedle Jurkovičova domu. | více |
9.9.2015 Moto muzeum Sezemice
Konečně máme v České republice muzeum klasických motocyklů ze 70. a 80. let minulého století. První reportáž z Moto muzea v Sezemicích přináší Josef Hanák.
Vím, že muzeí na cokoliv je v republice na každém rohu spousta, ale opovažuji se tvrdit, že toto je bomba, hlavně pro milovníky motocyklů vyrobených 70 a 80 letech. | více |
7.9.2015
Česká Tourist Trophy — IRRC 2015
Druhý hořický podnik roku, Česká Tourist Trophy — IRRC 2015, začíná svou atraktivní koncepcí tvrdě šlapat na paty legendárním 300 zatáčkám Gustava Havla. Srpnový termín, který slibuje stabilnější počasí, a skladba závodního pole slibuje divákům přeci jen o něco více zážitků. A že jich bylo. | více |
1.9.2015
Motocyklové unikáty Pavla Malaníka
V souvislosti se článkem řešícím původnost motocyklu Laurin & Klement, Slávia CCR je vhodné připomenout si, že existuje i zcela opačný přístup k předkládání motoristické historie. Tedy přístup člověka technika, který nemá potřebu vytvářet falzifikáty, či uměle zestárlé kopie.
| více |
Na 7. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích bylo možno spatřit i poslední konstrukční počit Pavla Malaníka, motocykl NLG – JAP. jelikož fotografie nedokáží přenést zvuk impozantního 2,7 litrového dvouválce, přinášíme zde i krátký videozáběr z ukázky jeho chodu. Nezapomeňe zesílit zvuk.
18.8.2015 Motocykl Laurin & Klement, Slávia CCR. Originál nebo kopie?
Je motocykl Laurin & Klement, Slávia CCR, vystavený na Setkání veteránů v Holešově, originálem, nebo pouze zdařilou kopií? | více |
26.7.2015
Renovovat, nebo nechat renovovat?
Častým tématem MotoMagazínu a diskusí na VeteránForu bývá polemika nad přístupem k historickému vozidlu. Polemika zda historické vozidlo renovovat či restaurovat. Již méně často diskutovanou otázkou, která je však pro mnohé majitele zcela zásadní, je, zda tyto činnosti zvládnout plně či částečně vlastní režii, nebo plně využít služeb odborných firem.
Malé letní zamyšlení na stále aktuálnější téma. | více |
24.7.2015 Czechoslovak Motor Review - časopis známý i neznámý
Nezanedbatelný podíl v šíření informacích o výrobcích československého motoristického průmyslu nesl od roku 1955 informační časopis Czechoslovak Motor Review vydávaný pod taktovkou PZO Motokov a distribuovaný každý měsíc do mnoha zemí celého světa v několika jazykových mutacích. Pouze v období let 1969 - 1971 bylo československými orgány umožněno vydávat časopis i v české verzi pod názvem Československá motor revue. | více |
21.7.2015 Zlínská Historic Rally 2015
Zlínská Historic Rally 2015 proběhla za dokonalého letního počasí, které potrápilo jezdce a osádky více než série soutěžních úkolů, kterými pořadatelé obohatili orientační soutěžní jízdu.
Start letošního ročníku pobíhal přímo v centru města Zlína, v prostorách bývalého areálu národního podniku Svit, dříve Baťa. Baťovská průmyslová architektura vytvořila startujícím veteránům důstojnou kulisu i přes to, že start se nacházel přímo na místě zbořených budov 24, 24 a 26, které jednou jistě nahradí další zlínské obchodní centrum... | více |
18.7.2015 Setkání veteránů Holešov 2015
Do Holešova se rok od roku sjíždí více a více vozidel. Kdo si tohoto trendu nevšiml v minulých ročnících, v tom letošním se nevšimnout nedalo, protože zámecký park byl veterány všeho druhu zaplněn téměř celý. Na zvyšující se návštěvnost nemají negativní vliv ani blízkost termínu konání s Oldtimer festivalem ve Slavkově, ani prázdninový termín. Potěšující skutečností je, že nepřibývá jen automobilových veteránů, tak jako je to znát zejména právě ve zmiňovaném Slavkově, ale též i motocyklů. Úměrně zvyšující se návštěvnosti z řad veteránistů, rozrůstá se i souběžně konaná burza... | více |
16.7.2015 Muzeum motocyklů na hradě Kámen
Sezóna je v plném proudu a počasí přímo vybízí k výletům. Třeba na hrad Kámen, kde je od roku 1974 umístěna expozice historie jednostopých vozidel. Stejně tak učinil i Michal Čtrnáctý. Zde jsou jeho postřehy. Bohužel ne příliš pozitivní.
| více |
9.7.2015 Pérák 2015
Je-li možno něčím charakterizovat 4. ročník srazu Péráků, pak je to horké letní počasí. Horko a kopcovitá krajina Bílých Karpat patřičně prověřily odolnost jezdců i strojů... | více |
2.7.2015 Motosraz Křtiny 2015
Motosraz Křtiny není běžným srazem. Ač je otevřen všem motorkám a motorkářům, jeho historie, kdy šlo o sraz motocyklů Honda do roku výroby 1989, láká k návštěvě zejména majitele motocyklů starších ročníků. Jednak se tito lidé z minulosti znají a jednak čekají, že na srazu objeví správné objekty svého zájmu. A ty se v Křtinách skutečně objevily... | více |
30.6.2015 Dovoz staršího motocyklu z Evropské unie
Léto a s ním spjatá okurková sezóna dorazila i na MotoMagazín a tak ji zkusme zahnat nějakým pořádným tématem. Ačkoli je sezóna motoristických akcí v plném proudu, není od věci načnout s předstihem téma, které je aktuální spíše až po sezóně. Téma nákupu motocyklů za našimi hranicemi.
Bát se, či nebát, dovozu motocyklu ze zahraničí? Pokud se jedná o dovoz ze zemí Evropské unie (EU), tak není třeba zbytečných obav. I když, nelze čekat, že každý dovoz vždy proběhne zcela bez starostí.
Nevyhovuje vám nabídka tuzemských dovozců motocyklů, nebo snad nevěříte garantované minulosti nabízených motocyklů v inzerci? Potom vám nezbyde nic jiného, než se podívat na nabídku za hranicemi. Individuální zájemce o ojetý motocykl se nejčastěji podívá na nabídku v sousedním Německu, kterou konfrontuje s nabídkou u nás, případně s nabídkou v jižních státech EU. | více |
Najde se další autor pro oddíl japonských klasických motocyklů?
17.6.2015
56. Jarní auto-moto-burza v Březolupech
Má smysl jezdit na regionální burzy? Vždyť jen letos jich lze napočítat více než sto. Odpověď můžete najít třeba na fotografiích pořízených na 56. tradiční jarní burze v Březolupech u Zlína... | více |
11.6.2015 NIPPON RETRO 2015
Příznivci japonských klasických motocyklů si opět dali dostaveníčko v Račím údolí.
Sraz potvrdil, že staré japonské motocykly dokážou oslovit široké spektrum motoristů. Díky nepřeberné rozmanitosti typů si toho svého Japonce může najít v podstatě každý. Pro mnohé z nás jsou balzámem na duši rozhovory a diskuse, ve kterých ani po hodině nepadne ani jednou slovo Jawa, Kývačka či pérák. A to se diskutovalo opravdu důsledně... | více |
25.5.2015 300 zatáček Gustava Havla 2015
Nejkrásnější a zároveň i nejnáročnější přírodní silniční závodní okruh každý rok přitahuje jako magnet mnoho motocyklových jezdců i návštěvníků. Nejinak tomu bylo i při letošním, již 53. ročníku, závodů 300 zatáček Gustava Havla. Příjemné jarní počasí a tradičně vysoká úroveň pořadatelské služby se podepsaly nad výbornými výkony jezdců, kteří velikému množství diváků podél trati předvedli neopakovatelnou podívanou. | více |
11.5.2015
XIX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Na rozdíl od loňského ročníku, kdy v noci klesala teplota pod nulu a pro mnohé tak byl srazem spíše zimním, ten letošní se již nesl ve znamení počasí jarního. Tepla sice mohlo být o trochu více a deště méně, ale jelikož v Boskovicích jde o sraz Velorexů, nemělo by počasí hrát až tak velikou roli, jako třeba v případě srazů zaměřených na motocykly. Jízda v motorce má v případě nepřízně počasí nepopiratelné výhody. | více |
19.4.2015 Motocyklové návěsné vozíky PAv
Autor: Jiří Bartuš
Návěsné vozíky za motocykl jsou bezesporu českým fenoménem. V žádné jiné zemi na světě nelze spatřit tolik motocyklů opatřených návěsným vozíkem. Mezi všemi rozličnými druhy vozíků dominují zejména vozíky PAv 40 a PAv 41. Spatřit lze však také širokou škálu vozíků domácí výroby a vozíky vyráběné výrobními družstvy v malých sériích.
Chtěli byste poznat historii výroby vozíků PAv? A také, jakým vývojem prošlo používání vozíků za motocykly v našich končinách? O tom všem se dozvíte v plné verzi článku Motocyklové návěsné vozíky PAv, který mapuje historii výroby vozíků PAv na pozadí vývoje motorismu v poválečném Československu.
15.4.2015 Jarní MotorTechna 2015
Jarní MotorTechna Brno tradičně mnoha veteránistům otevírá jarní část sezóny. Jaká byla na burze atmosféra? Co zajímavého bylo na burze k vidění? Odpovědi hledejte mezi přiloženými fotografiemi.
Fotogalerii navštivte zde.
10.4.2015 Replika = náhradní díl?
Slovo replika je mezi českými veteránisty velice frekventované, ne-li nejfrekventovanější. Co to vlastně ona replika je? Respektive čím by replika měla být?
To, co se u nás běžně označuje replikou, by mělo být správně nazýváno neoriginální náhradní díl. Ve světě se pro tento druh dílů běžně užívá označení aftermarket parts.
| více |
2.4.2015 Kniha Jawa Californian vyšla v druhém, rozšířeném vydání
Od prvního vydání knihy Jawa Californiana uplynuly téměř čtyři roky. Dostatečný časový odstup mi umožnil nahlédnout na knihu z trochu jiného úhlu pohledu, díky němuž jsem mohl v knize objevit mnoho dříve mi skrytých chyb, nedostatků a slabých míst. Jelikož zájem koupi knihy ze strany čtenářů ani po letech neustal, nachystal jsem druhé vydání, které se od toho prvního v mnohém liší.
Text knihy byl kompletně přepracován a změněno bylo i základní členění jednotlivých kapitol knihy, čímž se kniha rozrostla o 60 stran na celkem 240. Do knihy přibyly nové kapitoly věnující se přesunu výroby motocyklů Jawa z Prahy do Týnce nad Sázavou, kapitola popisující motocykly Jawa 350 Californian II v sérii pro Ministerstvo vnitra a též kapitola, v níž se snažím přiblížit základní principy renovací motocyklů Jawa Californian. Do knihy přibylo více než 150 nových historických materiálů a fotografií.
Kniha bude veřejnosti poprvé představena 4. dubna 2015 během Jarní Motortechny v Brně na stánku firmy MontyJawa. Zde bude možno si ji prohlédnout a případně i zakoupit se slevou 10%. Z logistických důvodů zde bude dispozici jen omezený počet výtisků.
Kdo by chtěl finančně podpořit další tvorbu MotoMagazínu, můžete zvolit zakoupení knihy prostřednictvým objednávkového formuláře | ZDE |
Běžný prodej knihy bude probíhat prostřednictvím běžné obchodní sítě nakladatelství Grada a tak by měla být v nabídce u všech dobrých knichkupců.
Oficiální stránky knihy Jawa Californian, na kterých si můžete prohlédnout ukázky z knihy, naleznete | ZDE |
31.3.2015 Classic Show 2015
Veletrh historických vozidel Classic Show odstartoval veteránistům sezónu roku 2015. Fotografie, které si můžete na MotoMagazínu prohlédnout, zachycují atmosféru jaká zde panovala v sobotních odpoledních hodinách. A bylo opravdu na co se dívat.
Fotogalerii navštivte zde.
8.3.2015 Honda VFR 750 typ RC36
Sportovně turistický motocykl s nezaměnitelným čtyřválcem do V je součástí nabídky největšího světového výrobce motocyklů již téměř tři desetiletí. Během této doby prošla Honda VFR bezpočtem inovací, avšak charakteristické konstrukční prvky motocyklu, stanovené modelem RC36, zůstaly nezměněny.
Nezadržitelně se nám blíží jaro a s ním i očekávání mnoha zážitků za řidítky motocyklů. Jedním z těch, které dokáží darovat radost plnými doušky je i dnes již legendární Honda VFR 750 typ RC36 | více |
Najde se další autor pro oddíl japonských klasických motocyklů?
1.3.2015 Motocyklové návěsné vozíky PAv
Autor: Jiří Bartuš
Víte, že od prvního uvedení článku o vozících PAv zde na Motomagazínu uběhlo více než 12 let? Tehdy šlo o novátorský počin, neboť do té doby se tématu motocyklových návěsných vozíků žádné tištěné ani digitální médium nevěnovalo. Jak je mým zvykem, původní článek jsem se snažil neustále doplňovat o nově získané informace a materiály. Těch jsem za posledních deset let získal tolik, že jsem došel k závěru, že bude rozumné celé téma vozíků PAv zcela přepracovat. Poslední dva roky jsem tedy původní článek dále neupravoval, ale postupně jsem chystal článek zcela nový. Výsledkem je zcela nově zpracované povídání o historii a technice motocyklových návěsných vozíků PAv zasazené do kontextu vývoje motorismu v našich zemích po druhé světové válce.
Článek o vozících PAv vychází v tištěné podobě v březnovém čísle časopisu MotorJournal
Jelikož se tomuto tématu věnuji dlouhá léta, mám veliký zájem na jeho zpopularizování, a proto jsem přijal nabídku ke zveřejnění článku v březnovém čísle časopisu MotorJournal, kde však z pochopitelných důvodů vyjde ve zkrácené a upravené podobě.
Čtenáři MotoMagazínu však nebudou o nic ochuzeni. Po uplynutí ochranné doby bude zde na MotoMagazínu článek zveřejněn, navíc v původní nezkrácené podobě. K tomu pouze na MotoMagazínu je k dispozici pasáž věnující se technickým údajům jednotlivých modifikací vozíků.
Dokumenty vztahující se k tématu vozíků PAv naleznete v samostatném oddíle Poznatky z konstrukce a provozu
25.2.2015 Zaporožec ZAZ-968
Automobil, který pomohl motorizovat Sovětský Svaz je u nás téměř neznámý. Na první pohled je nápadně podobný automobilu NSU Prinz, jehož tvary se sovětští konstruktéři zjevně více než jen inspirovali.
... a víte, že na Ukrajině běžní lidé vůbec neznají pojem STK či emise? | více |
12.2.2015
Renovace motocyklu Suzuki GSX-R 1100
Suzuki GSX-R 1100 je představitelem segmentu velkoobjemových superbiků, který se již od první poloviny 80. let těšil značné pozornosti odborné i laické veřejnosti a byl také dějištěm značného technického i technologického vývoje a vzájemného soupeření. Podobně, jako zde dříve popsaná GPZ 900R, představuje i tato GSX-R přehlídku soudobých technologií a konstrukčního umu, který byl prostřednictvím dravých japonských výrobců dostupný širokým vrstvám zájemců z vyspělého světa.
Autor článku Zdeněk Bařinka přináší mnoho zajímavých informací nejen z renovace samotné, ale též nezapomíná seznámit se s technikou a historií tohoto dnes již legendárního motocyklu, který psal moderní dějiny motocyklové historie. | více |
Najde se další autor pro oddíl japonských klasických motocyklů?
3.2.2015 Jawa to nevzdává
Výrobce se slavnou minulostí a nepříliš slavnou přítomností žije. A jak se zdá, nehodlá to vzdát.
Nijak než šokem nelze nazvat reakce veřejnosti po nedávném zveřejnění fotografií neznámého nového modelu motocyklu Jawa. Jeho fotografie, které byly zjevně pořízeny neoprávněně, během několika hodin doslova zaplavily Internet. Jakákoli snaha zabránit jejich šíření zjevně nebyla možná. Zveřejnění fotografií nové Jawy vyvolalo neuvěřitelnou vlnu zájmu. ... | více |
1.2.2015
Pátrání po výrobci vozíku neznámé výrobní značky
Když se řekne vozík za motocykl, téměř každému se na mysli vybaví vozík PAv, případně Motex. Na stránkách MotoMagazínu jsou však popsány vozíky za motocykl mnoha dalších výrobců, přičemž mnoho z nich vzniklo v ryze amatérských podmínkách pouze v jednom jediném exempláři. Čas od času se však objeví vozík, který nese znaky kvalitního řemeslného zpracování, avšak rozhodnout, zda se jedná o amatérský počin, nebo o pokus o hromadnou výrobu není tak snadné, jak by se mohlo zdát. Zrovna jako v tomto případě. | více |
24.1.2015 Vyřazování do základního neutrálu
patent, který upadl v zapomnění
Řadit základní neutrál jedním pohybem řadicí páky byl nápad, kterému byl v Závodech 9. května (Jawě) přiznáván veliký potenciál. Spolu s patentem na sdružení řadicí a startovací páky měl přinést zásadní zjednodušení obsluhy motocyklu. Zatímco jednopáka se ujala na věčné časy, vyřazování zcela upadlo v zapomnění. | více |
20.1.2015 NIPPON RETRO
Vlastníte starší japonskou motorku a nemáte si o ní s kým popovídat? Přesně pro vás je tu sraz NIPPON RETRO. Sraz pořádá parta nadšenců, které staré japonské motocykly prostě baví a nechtějí v tom zůstat sami.
Jak to vlastně všechno začalo? Jednoduše nás starší japonské motorky ohromě baví a to byl ten podnět. V předjaří roku 2012 v běžném rozhovoru napadlo Aleše, že by chtělo uspořádat akci pro staré Japonce. Já na to kdo to udělá? A bylo to na světě. | více |
12.1.2015 Jednopáka
Ovládání řazení a startování motoru jednou pákou bylo po dlouhá léta specialitou motocyklů Jawa a ČZ.
Myšlenka sdružit řadicí a startovací páku do jedné nevznikla v konstrukční kanceláři Závodů 9. května (Jawa) náhodou. Prvotní impuls vešel z nutnosti obejít patentovou ochranu firmy DKW na území Západního Německa. | více |
6.1.2015 Velorexem na STK
Tak trochu novoroční zamyšlení nad možnými útrapami majitelů tříkolových vozítek Velorex.
Může tříkolový Velorex absolvovat STK vybavenou kamerovým systémem?
Může, ale je to boj. | více |
Vlastníte zajímavý stroj a vyznáte se v jeho technice či historii? Pomozte sobě i ostatním publikací svých poznatků na zavedeném serveru www.motomagazin.cz. Možné jsou různé formy individuální spolupráce. Materiály lze dodávat v papírové či elektronické podobě ve formě dokumentů či hotových scriptů.
K dispozici je dostatek volného prostoru pro články, galerie fotografií, diskuse i pro vlastní publikování či reklamu. Publikovaným materálům lze založit subdoménu ve tvaru xxx.motomagazin.cz i příslušnou e-mailovou schránku.
|
|
|
|