Kupní poradenství - motocykly Jawa 500 OHC
Dovolte mi, abych Vám předal pár zkušeností ohledně nákupu "cestovně sportovního motocyklu" z 50. let Jawy 500 OHC. Vynasnažím se demytizovat tento stroj a uvést na pravou míru hromadu polopravd a omylů a podle svých poznatků poradit. Předesílám, že můj názor je subjektivní a není nestranný (laskavý čtenář uhádne, co mi stojí v garáži).
Začněme jakousi obecnou metodikou určování ceny historického motocyklu. Za vstupní proměnné považujme (zhruba v následujícím pořadí) :
- zdvihový objem
- stáří
- způsob práce motoru (dvojtakt/čtyřtakt + způsob rozvodu)
- počet vyrobených kusů
- stav (kompletnost).
V našem případě je ještě potřeba vzít v úvahu výrobní program tuzemských motocyklových producentů a současnou situaci. Ta se v ceně půllitrů odráží dost zásadním způsobem.
V diskusích se často setkávám s názory, že za cenu, za jakou se prodává půllitr, se dá koupit srovnatelně starý anglický motocykl. Jistě, dá, ve výjimečných případech bude mít doklady (např. Norton ES2 se přes Tuzex dovážel). Dostupnost dílů a jakés-takés dokumentace v jednotné a svobodné Evropě dnes už také není problém. Jaký je tedy důvod pro OHC? V mém případě je to cosi jako "vlastenectví" Je to jeden z nejzajímavějších sériových Československých motocyklů, každý děda v hospodě ví co je to ta Jawa 500 OHC. Díky žalostné situaci s dalším vývojem čtyřtaktů v Československu se u nás do kurzu dostávají motocykly, které by jinak zůstaly ve stínu zájmu sběratelů. Ještě jeden poznatek: veteránská obec se rozšiřuje směrem, který bude pravděpodobně ještě nějakou dobu držet, ne-li tlačit cenovou hladinu půllitrů vysoko. Čím dál častěji se o veterány zajímají slušně zajištění muži s odrůstajícími dětmi, kteří si mohou "na stará kolena" plnit sny z mládí. Bohužel i jejich kupní síla se promítá do situace kolem půllitrů.
Další pseudoargumentací bývá řečená nespolehlivost pětistovek. Německé stroje přeci fungují dodnes. Podle mého soudu má sběratelsky větší cenu motorka, která načíná případnou výrobní řadu se všemi nevychytanými mouchami co k tomu patří. Na vině je rovněž způsob přístupu údržby, zejména v době, kdy to byl "jen starej složitej krám" a pramálo kdo měl v hledáčku záchranu technických starožitností. Lid se veselil na 350kách, kterým stačí nastavit předstih pomocí nehtu na palci, aniž by se rapidně snížila užitná hodnota. Hromada pětikil skončila jako technika na obdělávání orné půdy, případně jako dvoukolák, nebo výztuha betonového pilířku. Paradoxním vyústěním situace je, že několik let půllitrů přibývá a množí se hromada dostavěných "kočkopsů"
Poslední častá urážka OHC je zacílena na jízdní vlastnosti a brzdy. Nevím kolik samozvaných kritiků a křiklounů mělo možnost povozit se srovnatelných strojích, ale sám za sebe říkám: Pokud je půltón ve slušném stavu a řidič si je vědom co řídí tak je to opravdový zážitek. Kdo nemá plnou kontrolu nad svým pravým zápěstím, měl by zkusit něco jiného. Podvozek stroje vychází z Péráka, motor je ovšem mnohem silnější a brzdy mohutnější (u posledního vyráběného modelu přepracované).
Trochu čísel:
Podle údajů z webu Jawy a více či méně odborných odhadů se motocyklů všech sérií celkově vyrobilo asi 8.000. Nebudu se pouštět do spekulací, kolik se jich odvezlo do spřátelených zemí (pár jich bylo viděno i v Turecku:-) a kolik se jich dochovalo dosud a jaký zlomek je v rukách tuzemských sběratelů. Doufám, že mi někdo znalejší pomůže odhadnout rámcový počet vyrobených strojů v jednotlivých sériích, já se omezím jen na následující. Cenové rozpětí odhaduji za předpokladu že je motocykl víceméně kompletní z původních dílů, před renovací - pojízdnost ani doklady nejsou podmínkou.
Stav cen k roku 2005:
15-00 ??? prototyp (dynamo Lucas), vyrobeno jen několik kusů - nepravděpodobné, že by ji někdo prodal
15-00 150.000,- Kč tzv. šnek (dynamo Jawa), nejmenší počet vyrobených kusů, velmi obtížné určení ceny, málokdy zcela původní
15-01 110.000,- Kč první jednomístný model
15-02 100.000,- Kč velké bubny, dvojmístný
Motor Jawa 500 OHC typ 15-00
Pár rad pro kupujícího:
Vezměte si s sebou někoho, kdo motorky zná a dokáže identifikovat nepůvodní nebo neopravitelné díly. Je velmi málo pravděpodobné, že narazíte na nerenovovanou původní motorku stejného výrobního čísla rámu a motoru s doklady. Pokud se rozhodnete "dostavět" nekompletní kus do plného lesku a parády počítejte s tím, že to může stát nemalé investice (shánění, objíždění burz, telefonování) a výsledek nemusí stát za to. Je dobré si uvědomit, že původní díly přibývat nebudou, tudíž je vhodné rozvrhnou síly. Kompletní motorku můžete zrenovovat vždycky, ale dokompletovat vrak vás bude vyčerpávat dlouhou dobu a podle mě se nakonec i prodraží. Jakýkoli díl na burze je vždycky a zásadně po renovaci a stoprocentně funkční. Pokud se do něčeho nemůžete podívat, obvykle to má své důvody.
Mějte na paměti, že spousta věcí vám může připadat povědomá a nahraditelná z jiných modelů. Není tomu tak - horní a dolní kryt světla je větší než na kývačce, blatníky jsou jiné, schránky na nářadí a baterii je jiná než na péráku, tachometr je do 160km/h atd. Každý motocykl má neoficiální výčet tzv. problematických dílů, což obvykle bývají věci, které se nejhůře shání a zpravidla byly odmontovány jako první. Na půllitru to jsou namátkou: sytič, šoupátka karburátoru, karburátor, dynamo, kryt řetězu, nepoškozený pravý kryt motoru, kryt náhonu tachometru...
Pro úplnost ještě dodám orientační cenu některých dílů:
rám 15.000,- Kč
motor 15-01,02(bez dynama a karburátoru) 15.000,- Kč
dynamo (kompletní,opravitelné) 10.000,- Kč
kolo (velký buben, malý buben) 2.500 - 4.000,- Kč
doklady 10.000,- Kč
nádrž 10.000,- Kč
přední vidlice (téměř nesehnatelná) 10.000,- Kč
sedlo (dvojsedlo 15-02) 1.000,- Kč
blatníky, sedlo, výfuky původní díly obvykle o něco převyšují cenu replik
Tolik ve stručnosti o nevyhnutelném zlu, které nemine žádného majitele půllitru. Neztotožňuji se s nářky a názory, že půllitr je drahý a že na něj běžný člověk nikdy nenašetří. Každá věc má svoji cenu. Myslím si, že kdo po něm opravdu touží a ví proč chce tuhle motorku mít tomu něco obětovat musí. Tyhle stroje nebyly nikdy levné a přepočteno na násobek měsíční mzdy se situace za posledních 10 let o 180° neotočila.
Na závěr otázka: Ví někdo kolik stála Jawa 500 OHC nová?
Reklamní leták z roku1953
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (4/7): |
Strana 1 / 1 |
| | Prosím o radu 3 rokem dávám dohromady 500 ohc rok výroby dle štítku 1951 na rámu
znaky fj,motor litinovou hlavu a válec zapal,pal,nevím zda na řidítkách má být
přepínač světel jako pérák nebo již kývačka,dále klakson jaký jako pérák,jsou
tam ještě jiné odlišnosti?nemám katalog 51.děkuji [vaniček] (02. 04. 2006) | Nova stala v rokoch 1958-61 12,500.-kč a presne tolko stal aj Norton a
Matchles......kupil som Nortona na Leningrackej v Mototechne....predal som ho
ked som isiel na vojnu.....teraz chcem kupit Jawu 500....ma niekdo na predaj?
s pozdravom,Rajnoha [Marian Rajnoha] (27. 11. 2014) | Tady ten dotaz zapadne - po3li jej na www.veteranforum.cz sekce Jawa 500 OHC [JzK] (06. 04. 2006) | Přidat odpověď (2) | | Pánové, se podržte. Doslechlo se mi od kamaráda, že jeho strýc má někde v garáži
pod plachtou přikryté OHC, typ 03. Ta motorka má TP, který je v depozitu. Má
najetých možná kolem 10000 km a měla by být prakticky ve 100% stavu! Podle
popisu a fotek tomu tak nasvědčuje. Prostě nádherná motorka. Prý na tom byla
ještě chvíli před odstavením udělána generálka v servisu. Ten člověk by za to
chtěl kolem 30000Kč!! Jenže... Peníze nemám a ani asi mít nebudu (student)...
Kámoš zná člověka, který dal za kompletní ohácéčko aj se sajdou dokonce jen
5000Kč (někde na Slovensku). I takové šance přicházejí... [Pajka] (19. 01. 2006) | Tiež by som poprosil kontakt na toho pána strýca,čo má doma tú zachovalú
peťstovečku,až ju teda ešte nepredal za tých 30 000 Kč,ale už bude asi zrejme
predaná,ale predsa sa chcem na ňu spýtať....Takže budem vďačný za kontakt....
Ďakujem. [Jozef] (19. 05. 2013) | Hm, já taky vím o jednom kolíkovi, co mu doma leží Hádéčko po pantátovi, ale
dvacku na něj též nemám. Ale až seženu kloudnou letní brigádu, třeba bude můj a
budu ho moct protáhnout. O tom, že v dílně u známých fakčí půllitr, si myslím
ani nemá význam psát - jak píše autor článku: v betonových soklíkách kolem domů
a po dílnách se jich jistě válí dost. No, ale bych možná směnil Ogara třistapade
´48 za tu dvacku. Napiš, máš-li zájem o "holubí šeď". [hobo] (18. 04. 2006) | Kdybys napsal prosim kontakt na toho cloveka, byl bych ti vdecen. Diky, Petr [wing] (20. 01. 2006) | Přidat odpověď (3) | | Co se tyče te ceny...mam tady před sebou
dobový leták pravděpodobně z roku 1953.S
nadpisem "zlevnění
motocyklů" je na něm
tabulka...krom péráků a céček je tam i
JAWA 500 - stará
cena=22.000kčs Nová cena=15.000Kčs [Mila354] (25. 02. 2005) | Dobrý den všem Půlkařům! Tak jsem našel tuhleto povídání, a jednou při
výletu richtung Poláčkův Rychnov bych rád potkal Jiřího Schmidta s jeho hluboko
brblajícím "maturitním" půllitrem ;-.) To byl věru pěkný dar
- a krásně se to četlo! [Hobo] (10. 11. 2012) | Moje Jawa 500 OHC je jedna z posledních rok výroby 1958.Má najeto originál 16
500 km a je stále jako nová.Dvakrát prošlápnu na prázdno,pak vytáhnu sytič a
rukou nahodím na první šlápnutí,v motoru se ještě nikdo nevrtal.Pokud ovšem
nekopne zpět a ruka je přeražená,což jsem osobně poznal na vlastní kůži.Motor
jde čistě a nepíská,což je u opravených motorů známka,že neodborná ruka špatně
vymezila vůli královské hřídele a použila nevhodné vymezovací podložky.Hřídel
pak le hce vybruje a vydává tento nepěkný zvuk.Jawu mě koupil otec za maturitní
vysvědčení v Rychnově nad Kněžnou,kde byly prodány tři kusy.Stála 12 500 korun a
měla lehce zalehlé vidlice,které otec vymyl v petroleji.Byla totiž vyvezena do
USA a za ůčelem embarga vrácena do ČSR.Otec byl na slovo vzatý fachman na tyto
stroje a dělal známým generálky motorů v kuchyni na stole.Sám používal léta
tento stroj na dojíždění do práce a i vpracovní době s ní objížděl lomy jako
mister státních silnic.Nikdy na tento stroj nenadával,vlastnil model s jedním
sedlem a malými bubny.Pouze říkal,že některé věci by udělal jinak.Na příklad
slabina byla na spodní části rámu,který často praskal.Za mého mládí bylo hodně
kostkovaných silnic,což těmto těžkým Jawám moc nesvědčilo.Otec též říkal,že
mnoho lidí startovalo na stojánku a nechali děti rajtovat na odstaveném
motocyklu,což dle jeho názoru vedlo k prohnutí spodní slabé části,kde pak
vzniklo pnutí až k ůplnému prasknutí.Stojánek měl sloužit jen na delší
odstavení,na denní používání byla kuří nožka.Říkal též že rám byl z měkého
materiálu a při používání sajdkáry se často deformoval.Na klikovku při generálce
dával ložiska švédská a zajišťoval je proti protočení v karteru.Ventily montoval
z nějakého Opla a ventilová pera z nějakého motoru volvo,kterého se u nás
používalo na startování bagrů.Říkal,že tyto díly byly slabinou tohoto motoru a
jejich poruchy vedly k poměrně velké devastaci motoru.Předal mě hodně znalostí o
tomto motocyklu,Jawa 500 byla část jeho života. [Jiří Schmidt] (06. 05. 2012) | Ten odhad ceny - 01 za 110.000,- Kč a 02 za 100.000,- Kč se mi zdá dost
přepísklý . Ve skutečnosti se prodávají o 20 , 25 tisíc levněji. Koupit v
dnešní době (2005) OHC před renovací za 100 tisíc rozhodně nepovažuji za dobrou
koupi . ( a bez SPZ a nepojízdnou už vůbec ne .. ) A věřte , že ceny
sleduji opravdu bedlivě .. [Jawař] (20. 08. 2005) | Tak mě napadá - JAWA 500 typ01 chromovaný. Myslíte, že
existoval i lidový model? [JzK] (15. 07. 2005) | Jawa 500 OHC typ 01,chromovaný,cena
12,500kč.Koupeno v Hradci Králové léta
páně 1956.Toť obsah originální faktury. [jawamuzeum] (16. 03. 2005) | Kdybys mi to poslal i na
michal@aukett.cz byl bych ti vděčnej. [Michal14] (28. 02. 2005) | pošli to na jawa500ohc@motomagazin.cz
to je správce fóra, nebo na
info@motomagazin.cz to je
správce celé domény [HonzaD] (27. 02. 2005) | Tak mám to naskenovaný.. kam to mám
poslat ? [Mila354] (27. 02. 2005) | Jen ještě dodám, že reklamní leták dále
hlásá že provoz motocyklů bude také
levnější protže cena litru benzínu je
nyní 4kčs [Mila354] (26. 02. 2005) | Pokud by se Ti to povedlo nascanovat
(myslím, že v kdekteré internetové
kavárně by to jít mělo) pošli ho prosím
někomu z motomagazinu, nebo mě - radi ho
zveřejníme. Pravdepodobně se jedná o typ
15-00. Otázka je, kolik mohla být tou
dobou průměrná mzda. [JzK] (25. 02. 2005) | Zkusim na tom zapracovat.. tady scanner
nemám.. ale budu na to myslet ! [Mila354] (25. 02. 2005) | Nešel by ten leták nascanovet o dát ho
sem, nebo poslat mailem. Dost by mě to
zajímalo, a možná nejen mě. Díky [michal14] (25. 02. 2005) | Přidat odpověď (12) | | Jawa 500 OHC před druhým zlevněním v
roce 1953 stála 22000Kčs, po slevě
stála stejně jako Jawa 350 Pérák před
slevou, tedy 15000Kčs. [Honza kývačkář] (02. 04. 2005) | jj já mam taky doma účtenku za 12.500,- [gozy] (27. 11. 2006) | Mám před sebou fakturu za hotové, Mototechna n.p. z 1.4.1961. Tehdy byl zakoupen
můj půllitr 02 r.v.1958 (asi jeden z posledních vyrobených): 12 500,-- , Sajda
dokoupena 18.4. dle faktury 4 400,--. [Stisk] (03. 11. 2005) | Přátelé to ,,zlevnění,, bych dal do hodně hódně velkých uvozovek , protože v
roce 1953 byla díky hospodaření komančem měnová reforma 1:50 tudíž to de facto
znamená , že tento motocykl nezlevnil - nýbrž oproti staré měně více jak 25x
podražil a po roce 1953 si ho mohl dovolit opravdu málokdo ... [jawař] (02. 10. 2005) | No Honzo trošku pozdě :) Ale ten leták
je už nějakou dobu na ČEZETmanii :))
viz.
http://www.cezetmania.info/a_historie/ob
r_velke/zlevneni.jpg [Kodl] (03. 04. 2005) | Přidat odpověď (4) | |
Nezodpovězená témata (3/7): | | úsměvné komentáře v pasti času, dnes je rok 2021 zasažený koronou a veterána chce i ten co o něm vůbec nic neví, protože případě 500 ohc se můžeme bavit i o milionu korun [Mirek] (12. 02. 2021) | | až je mi z toho smutno když vidim ty ceny jaké jsou dnes... v roce 2005 jak je
tu uvedeno kolem 100 000kč dáte dnes za neúplný vrak [rohlicimuz] (09. 11. 2012) | | Shanim nasledujici literaturu a prosim o pomoc: Seznam nahradnich
soucasti pro motocykl JAWA 500 Motocykly Jawa 250,350 a 500 OHC -
Montaz, opravy, serizovani, udrzba ( Josif Tuma, 1955 ) Dekuji za
informace. [Zdenek Vagner] (05. 01. 2010) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|