MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           8.12.2023 16:02         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínInzerujte na MotoMagazínu

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |
  Při pohledu do technického průkazu, nebo na výrobní štítek motocyklů Jawa vyrobených v 50. a 60. letech minulého století může kdekoho zarazit název výrobce. Jsou jím Závody 9. května, n. p. Co však má společného tradiční česká značka Jawa s 9. květnem?


          Jak přišla firma Jawa k názvu Závody 9. Května?


  Autor: Jiří Bartuš

  Snaha poválečného vedení Československa o centralizaci řízení průmyslu vedla k častým restrukturalizacím jednotlivých průmyslových odvětví. Aby mohla být jednotlivý výrobním podnikům direktivně určována náplň jejich výroby, byly, jednotliví dílčí výrobci, připojovány k velkým průmyslovým podnikům. Ty byly dále zastřešovány nadřízenými organizacemi řízenými přímo vládou, respektive jednotlivými ministerstvy.

  Rozsáhlé změny v národním hospodářství byly započaty Dekretem prezidenta republiky Dr. Edvarda Beneše číslo 101/1945 ze dne 24. října 1945, jímž bylo znárodněno i 160 strojírenských a kovodělných podniků s celkem 260 závody. Znárodnění se nevyhnula ani Zbrojovka Ing. F. Janeček a. s, která se nacházela od května 1945 pod národní správou (10. července 1945 - Zbrojovka Ing. F. Janeček národní správa). Vzniklý národní podnik (28. října 1945 - Zbrojovka Ing. F. Janeček, národní podnik) byl spolu s ostatními příbuznými firmami zastřešen nově zřízeným národním podnikem Československé závody kovodělné a strojírenské (ČZKS n. p.).


  V rámci slučování výrobních podniků státem nařízené centralizace průmyslu byl národní podnik v roce 1946, spolu se strašnickým výrobcem motocyklů Ogar (Ogar, národní podnik), začleněn do národního podniku Zbrojovka Brno (7.3.1946). V rámci strukturálních změn průmyslu po Únoru 1948 došlo k další reorganizaci a od 1. února 1950 k osamostatnění výroby motocyklů Jawa od koncernu Zbrojovka Brno, n. p. Současně s osamostatněním došlo k přejmenování výrobního podniku na Moto Jawa, n. p. Tento název však Jawě vydržel jen do jara roku 1953. 8. května 1953 došlo k jeho přejmenování na Závody 9. května, n. p.

  O důvodu změny názvu referoval v roce 1953, na svých stránkách, časopis Svět Motorů plamennými slovy, které jistě není nutno blíže komentovat:
  Nové slavné jméno, které se závodu dostávána počest výročí osvobození naší vlasti slavnou sovětskou armádou, stává se trvalým symbolem nerozborného přátelství národů Československa s národy Sovětského Svazu. Tímto dnem se pracující továrny Moto Jawa navždy zbavují jména, které jim připomínalo bývalého kapitalistického vydřiducha Janečka.

Tento krok byl ve své době zcela normální a byl chápán jako podpora všech pracujících linii, kterou určovalo tehdejší komunistické vedení země. Zvláště v roce 1953, po smrti J. V. Stalina a K. Gottwalda a po provedené měnové reformě, nabrala tato symbolika na významu. Podobným změnám názvů nebylo ušetřeno mnoho tehdejších tradičních výrobců, což současným badatelům mnohdy dokáže pěkně zamotat hlavu.





Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

Komerční inzerce
Renovace a oprava nejrůznějších palivových nádrží navíc umí hodit vašeho veterána do gala.
Nové články
Česká Tourist Trophy + IRRC 2022
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
NIPPON RETRO 2022
Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E
Kývačka s motorem DKW
Kývačka
Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů
První soutěž lidových vozítek a scooterů
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
Výstava lidových vozítek
Yamaha XJ 600
Lidové vozítko v nálezovém stavu
Jak na rez v nádrži?
Co dokáže udělat prodloužený zadní blatník?
Yamaha FZR 600
ČZ 150 C v lidovém provedení

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Jawa ze souboru Naše motocykly
Žebříček článků
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
Honda CB750 F
Grand Prix Bugatti 2019
Klasici na České Tourist Trophy 2022
300 zatáček Gustava Havla 2019
Kniha Jawa Californian
Česká Tourist Trophy 2017
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Suzuki GSF 1200 Bandit
300 zatáček Gustava Havla 2015
Pérák 2018
Suzuki GSX-R 1100 M
Honda CBR 900 RR Fireblade
Medzinárodné motocyklové preteky Letisko Trenčín 2020
Ve stopě zlínské šestidenní 2020
Bugatti Grand Prix Zlín 2021
Cena města Jičína 2018
Kawasaki Z650 B
Kawasaki ZX-12R
NIPPON RETRO 2019
Velorex 1960
Dodatek ke knize VI
Setkání veteránů Holešov 2017
300 zatáček Gustava Havla
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš