MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           8.11.2024 22:47         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
MotoMagazínwww.mototechnik.cz

| Japonské klasické motocykly | Nakupujeme silniční japonský motocykl ze 70. let | Honda CB 500 T | Yamaha XS 750 2D, deník | Renovační projekt Yamaha XS 750-2D | Kawasaki Z 1100 GP - B2 | Barber Vintage Motorsports museum | Motocykly ze západu v ČSSR? | Suzuki GSX 750 E | Honda CB 750 v ČSSR? | Kawasaki KZ 1300 A1 | Kawasaki GPZ 900 R | NIPPON RETRO | Suzuki GSX-R 1100 | Honda VFR 750 typ RC36 | Dovoz staršího motocyklu z EU | Moto muzeum Sezemice | Suzuki RF 900R | Japonské motocykly na Oldtimer Festivalu | Suzuki TL 1000S | Honda CB750 F | Suzuki GSF 1200 Bandit | Kawasaki Z650 B | Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H | Kawasaki ZZ-R 1100 | Honda CBR 900 RR Fireblade | Kawasaki ZX-12R | Japonské klasické motocykly a peníze | Suzuki GSX 1400 | Kawasaki 500 H1 Mach III v ČSSR? | Suzuki GSX-R 1100 M | Nejrychlejší sériový motocykl v ČSSR | Rakouské superbiky na brněnském Automotodromu | Koupí to teprve začíná | Motorkářská doba temna | Je třeba bát se dovozové STK? | Pneumatiky pro klasické motocykly | Velká kniha o motocyklech | Oleje pro klasické motocykly | Yamaha FZ 750 | Suzuki TC200 | Duel naháčů | Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E | Mad Max Style… | Suzuki GS 1000 E | Kouzlo japonských motocyklových přístrojů | Technická lahůdka ze země úsměvů | Představení Hondy CBX 1000 | Yamaha FZR 600 | Co dokáže udělat prodloužený zadní blatník? | Yamaha XJ 600 |



Suzuki GS 1000 E




  Autor: Jiří Bartuš



  Litr je litr. Ať si každý říká kdo chce co chce. A když litrovou Suzuki GS tak nejlépe ve sportovní verzi s pohonem řetězem, protože kardan ubírá výkonu a přeci jen kazí sportovní švih. Když už tu máme sportovní litr, tak nezbývá než rozhodnout se pro verzi bez kapotáže nebo s kapotáží, která je pro mnoho staromilců doslova legendou, i když zjevně obšlehnutou z BMW R 100 S. Ono, rozhodnout se, však v našich zeměpisných šířkách není tak snadné. Suzuki GS 1000 se zde prakticky vůbec nevyskytují, a když se našinec ohlédne na západ, tak zjistí, že jsou to motocykly velice oblíbené a tudíž patřičně drahé. Zejména právě ona verze S, s kapotáží, i když, co si budeme povídat, klasické modely bez kapotáže svými cenami nijak nezaostávají. Ona ta relativně vysoká cena v podstatě reflektuje pověst, jakou ve své době Suzuki GS 1000 měly, kdy tehdejší jezdci velebili zejména jízdní vlastnosti motocyklu. Určitý posun v jízdních vlastnostech mělo navíc přinést vzduchové odpružení zadního kola, které se objevilo ještě během prvního roku výroby, avšak jeho přínos není až tak patrný. Naopak stouply nároky na už tak složité seřízení všech čtyřech vzduchových tlumičů dle aktuálních potřeb jezdce.

Fotografie Fotografie


  Zajímavostí litrové řady GS je fakt, že motocykly byly lehčí než jejich sesterské modely s menším objemem. Snížení hmotnosti je dle několika teorií vykládáno tak, že původní vývoj probíhal na litrovém motoru a až následně byly do výroby upřednostněny modely s menším zdvihovým objemem motorů. K hmotnosti motocyklu je nutno dodat ještě jednu poznámku. Z dnešního pohledu jde samozřejmě o velice těžký motocykl, ale při pohledu na dobové konkurenty, jakými byly doslova ikony své doby Honda CBX 1000, Kawasaki Z 1300, Yamaha XS 1100, je u Suzuki na první pohled patrná lehkost, která se určitě též podepsala pod obchodním úspěchem řady GS 1000. Už jen ony úzké dlouhé tlumiče výfuků... dnes, v době bachratých krabic a patvarů, jsou doslova balzámem na duši každého technicky založeného jedince. A právě výfukový systém je dnes hlavním kamenem úrazu těchto motocyklů. Jen opravdu velice málo kusů na celém světě je dochováno s původními výfuky, přičemž důvodem nejsou dobové úpravy, i když Yoshimura je nesmrtelnou legendou, ale zejména koroze, která je pro výfukový systém čtyřdobých motorů největším zabijákem.


  Modelová řada GS 1000 prošla od uvedení na trh v roce 1978 do roku 1981, kdy je nahradila řada GSX 1100 s šestnáctiventilovou technikou, rychlým vývojem. To, zda má ta či ona GS drátová kola, dva kotouče přední brzdy, karburátory šoupátkové Keihin či CV Mikuni a mnoho dalších dílčích změn záleží na tom o jaký modelový ročník a konkrétní model se jedná.

Foto
Reklamní leták Suzuki GS 1000 E


  Představovaná Suzuki GS 1000 E z roku 1980 představuje vrchol modelové řady GS a charakterizuje ji zavedení mnohých progresivních konstrukčních prvků jako rovnotlaký karburátor Mikuni, bateriové bezkontaktní zapalování, vylepšená přední brzda a nově konstruovaný podtlakový palivový kohout. Na příkladu několika konstrukčních detailů lze ukázat, jakým směrem se ubíralo myšlení konstruktérů byla na počátku 80. let.

  Litá kola svádějí k dojmu, že jsou určena pro bezdušové pneumatiky, které se na počátku 80. let začaly u motocyklů pozvolna objevovat, avšak v případě GS bylo stále nutné používat duše.

  Naopak další novinka počátku 80. let se na litrových GS objevila. A to o-kroužkový řetěz DID 630, který značně zjednodušil údržbu a prodloužil životnost. Původní továrnou namontovaný řetěz se na představovaném motocyklu dochoval do dnešních dnů. Zajímavostí je pastorek řetězové sady, sestávající se ze dvou vzájemně sešroubovaných částí, mezi nimiž jsou uloženy pryžové kroužky mající za cíl snížit hluk rozměrného řetězu.

  Snaha o snížení těžiště motocyklu vedla k umístění akumulátoru do spodní části rámu pod vzduchový filtr, čímž je však k němu značně ztížen přístup. Elektrické zapojení si ostatně zaslouží více pozornosti. Nezvyklé konstrukční řešení je zvoleno u modelu pro evropský trh. Zřejmě kvůli odlehčení regulátoru napětí pohání v případě vypnutého hlavního světlometu elektrickou soustavu jen dvě fáze. Spínač světlometu v případě zapnutí připojí pomocí dalšího spínacího kontaktu třetí fázi do regulátoru. Nezvykle řešený je sdružený přepínač ukazatelů směru, u kterého je navíc zapojena automatika vypínání ukazatelů.

  Úzká, nízká, řídítka svědčí o sportovním charakteru motocyklu. Jezdecká pozice je, i přes doslova objemné sedlo velice přirozená, což však ale nelze říci o jízdě se spolujezdcem, který je vůči skloněnému jezdci více napřímen. Zcela nevhodně je pod sedlem skryto malé madlo pro manipulaci při dávání motocyklu na centrální stojan. K použití naopak svádí rozměrné madlo připevněné k sedlo, které je však k tomuto účelu absolutně nevhodné.

  Jako nešťastně řešené se ukázalo víčko nádrže, které není umístěno na pantu, ale při tankování se musí zcela sejmout. Bezpáčkový palivový kohout je příkladem dobře myšleného nápadu, který se v běžném provozu příliš neosvědčil. Nejen, že pro přepnutí mezi polohami vyžaduje použití k tomuto účelu dodaného plochého nástroje, nebo plochého šroubováku, ale navíc neumožňuje přepínání do rezervní polohy. Od té bylo zřejmě upuštěno protože přehled o stavu paliva v nádrži dává palivoměr umístěný v bodíku otáčkoměru.

  Konstrukčně velice těžkopádně působí provedení zadního blatníku a kapličky nad ním. Soustava držáků a silentbloků, navíc uložená v plastu, nejen že nepůsobí fortelným dojmem, ale ono to jako celek fortelné ani není. A pak že plasty jsou slabinou jen dnešních motocyklů.

  A jak to jezdí? No prostě jako 40 let stará motorka, i když nadstandardně výkonná. V 80. letech došlo postupně k obrovskému pokroku zejména co se týče jízdních vlastností motocyklů a tak nelze než konstatovat, že jízdní vlastnosti jsou poplatné době vzniku, tedy 70. letům se vším, co k tomu patří.

Fotogalerie
 
  « Zobrazit fotografii v plném rozlišení »  



Náhledy fotografií
Zobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografii
Zobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografii
Zobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografii
Zobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografii




Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

Nové články
NIPPON RETRO 2024
Česká Tourist Trophy + IRRC 2023
NIPPON RETRO 2023
Česká Tourist Trophy + IRRC 2022
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
Ve stopě zlínské šestidenní 2022
NIPPON RETRO 2022
Poznatky z renovace Suzuki GS 1000 E
Kývačka s motorem DKW
Kývačka
Druhá soutěž lidových vozítek a scooterů
První soutěž lidových vozítek a scooterů
300 zatáček Gustava Havla + IRRC 2021
Výstava lidových vozítek
Yamaha XJ 600
Lidové vozítko v nálezovém stavu
Jak na rez v nádrži?

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Jawa ze souboru Naše motocykly
Žebříček článků
Ve stopě zlínské šestidenní 2020
Klasici na České Tourist Trophy 2022
Brno Revival 2019
Bugatti Grand Prix Zlín 2022
300 zatáček Gustava Havla
300 zatáček Gustava Havla 2019
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
Evropský festival Route 66
Bugatti Grand Prix Zlín 2021
300 zatáček Gustava Havla 2015
NIPPON RETRO 2024
Grand Prix Bugatti 2019
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2022
Kopčany 2019
Suzuki GSF 1200 Bandit
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
Suzuki GSX-R 1100 M
Česká Tourist Trophy 2016
Dodatek ke knize VI
300 zatáček Gustava Havla 2018
NIPPON RETRO 2015
NIPPON RETRO 2018
Motosraz Křtiny 2015
Kniha Jawa Californian
Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš