|
Perspektivní veterán? Kawasaki GPZ 900 R
autor: Jiří Bartuš
Nebývá na MotoMagazínu zvykem představovat motocykly, které ještě nedosáhly věku nutného pro zařazení mezi veterány. Je však si třeba uvědomit, že roky nezadržitelně plynou a motocykly, které byly ještě nedávno považovány za běžné, začínají nenápadně ze silnic mizet. V období zlomu, kdy se z tuctového stroje začíná stávat objekt zájmu sběratelů, se nyní nacházejí motocykly z přelomového období poloviny 80. Let, kdy japonští výrobci postupně představili sportovní motocykly v pojetí, v kterém jsou chápány do dnešní doby.
Za přelomový motocykl je třeba jmenovat Kawasaki GPZ 900 R, který je právem považován za první silniční superbike moderní doby. Rok po GPZ přišla Suzuki se svou legendární GSX-R 750, která byla první skutečnou silniční replikou závodního motocyklu. Také Yamaha modelem FZ 750 vnesla do konstrukce moderních superbiků několik zásadních koncepčních novinek. Honda ostatním japonským výrobcům konkurovala modelem VF1000 osazeným čtyřválcovým motorem s uspořádáním do V. Každý z těchto motocyklů přinesl několik zásadních konstrukčních novinek, které ovlivnily vývoj sportovních motocyklů na mnoho let dopředu.
Ač motocykl nepřinesl žádnou radikální konstrukční novinku, patří svým celkovým pojetím k milníkům v motocyklové konstrukci. Konstruktérům Kawasaki se podařilo namíchat koktail tradičních a progresivních prvků, které v jednom celku neuvěřitelně dobře fungují. Vše navíc uschovali do nadčasově designovaného pláště, který ani po letech neztratil svůj říz.
|
|
Hlavním přínosem motocyklu byl odklon od, do té doby platného pravidla, že čím bude mít motor motocyklu větší objem a větší výkon, tím bude celý motocykl lepší. Jako zásadní pro komerční úspěch motocyklu se tedy projevila správná volba koncepce motoru. Zvolen byl technicky málo komplikovaný řadový šestnáctiventilový čtyřválec DOHC s o 20% menším objemem než měly ostatní konkurenční motocykly. Požadavek malého rozměru motoru, umožňujícího zavěšení motoru pod rám a tím dosáhnout snížení těžiště motocyklu, si vynutil přesun rozvodového řetězu na levou stranu motoru a kapalinové chlazení. Tyto progresivní prvky byly u motocyklového řadového čtyřválce použity v historii poprvé. Jelikož se tímto motor stal pevnou součástí rámu, musel být doplněn o vyvažovací hřídel. Dostatečně velkého výkonu bylo dosaženo velkým průměrem vrtání, které umožnilo použít ventily o velkém průměru a malým zdvihem umožňujícím vysoké využitelnými otáčky motoru. Značně podčtvercový (vrtání / zdvih 72 / 55 mm) řadový čtyřválec vynikal pružností, které mohlo být plně využíváno díky použité šestistupňové převodovce, jež byla v té době u velkoobjemového motocyklu zcela výjimečná.
Nosná část rámu motocyklu byla vytvořena z trubkových ocelových profilů. Zadní partie rámu je vytvořena z čtyřhranných nosníků z hliníkové slitiny. Zadní kyvná vidlice, odpružená centrální tlumící jednotkou Uni-trak, byla svařena z hliníkové slitiny. Excentrické uložení hřídele zadního kola v kyvné vidlici charakterizovalo motocykly Kawasaki po dlouhá léta.
Kapotáž motocyklu byla aerodynamicky tvarována s japonskou důsledností tak, že dokázala poskytovat dostatečnou ochranu i při vysokých rychlostech. V době, kdy se model GPZ 900 R objevil na trhu, šlo o nejrychlejší sériový motocykl na světě. Oficiálně uváděná maximální rychlost činila 243 km/hodinu.
|
|
|
|
Kawasaki GPZ 900 R může být i dnes pro motocyklisty velikou výzvou. Zejména pro ty, kteří brázdí naše silnice na nekapotovaných motocyklech a chtěli by zažít i pocit z vyšších rychlostí. Kdo má v garáži ještě jedno volné místo, ten ať neváhá. V současné době lze pozorovat pomalu se zvyšující zájem o sportovní motocykly 80. let, čímž ceny těchto motocyklů již nikdy nebudou tak příznivé, jako byly v nedávné době. GPZ 900 R má v tomto případě velikou výhodu v tom, že jich bylo vyrobeno veliké množství. Na západ od nás lze tedy sehnat nové i použité díly bez větších problémů. V Evropě jsou GPZ 900 R nejvíce rozšířeny v Německu a Velké Británii. V této souvislosti by bylo jistě zajímavé zjistit, zda se nějaká GPZ neproháněla před rokem 1989 i u nás.
V našich končinách nejsou motocykly Kawasaki GPZ 900 R příliš rozšířeny. V době před rokem 1989 se, z pochopitelných důvodů, na našem území vyskytovaly tyto motocykly v maximálním počty jednoho či dvou kusů. Ani po roce 1989 se k nám mnoho těchto motocyklů nedovezlo. Přeci jen byly pro většinu tehdejších aktivních motorkářů příliš drahé. Ani do budoucna nelze předpokládat, že by k nám bylo dovezeno větší množství. Tyto motocykly se dnes kupují zejména z nostalgie, která v našich končinách směřuje do zcela jiných kategorií motocyklů.
|
V době vzniku byla Kawasaki GPZ 900 R ryze sportovním motocyklem. Vývoj v této kategorii však nabral od uvedení GPZ na trh takové tempo, že po deseti letech jeho výroby se přesunul spíše do kategorie sportovně cestovních motocyklů. Škatulkovat GPZ 900 R ale v podstatě nemá smysl. Ač byla GPZ 900 R v průběhu let postupně ve všech stránkách překonána svými nástupci i konkurenčními motocykly, udržela se, pro neustávající zájem, v nabídce Kawasaki po dlouhou dobu. Tento motocykl je ukázkovým příkladem ikony, kterou si lidé kupují zejména proto, že ji prostě musejí mít.
GPZ 900 R nemůže dnešním motocyklům konkurovat v provedení detailů. Přeci jen vznikal v době 2D konstruování. Nicméně, díky dokonale vypilovanému charismatickému designu, jako celek působí GPZ fantasticky, což mu může většina současných motocyklů jen závidět. Abych nezapomněl. Kawasaki GPZ 900 R ročník 1985 se v jedné z hlavních rolí objevila v hollyvoodském trháku Top Gun...
Ačkoli byl motocyklu Kawasaki GPZ 900 R představitelem špičkové techniky poloviny 80. let, ani jemu se zcela nevyhnuly konstrukční problémy odhalené až při běžném provozu.
Zjevně nejzávažnějším problémem, který nebyl nikdy výrobcem odstraněn, byl pitting vaček. Na objevení pittingu vaček reagoval výrobce vylepšením mazání vaček, které však nemohlo tento problém vyřešit, neboť pitting nesouvisí se špatným mazáním.
Zejména u motocyklů provozovaných ve Velké Británii se objevovalo zamrzání karburátorů. Pro odstranění tohoto jevu byly autorizovanými prodejci montovány pomocné sady pro ohřívání karburátorů sestávající se z hadic jimiž proudila chladící kapalina.
Častým problémem prvních verzí bývaly deformované membrány podtlakových karburátorů. Tento problém byl výrobcem u novějších modelů zcela vyřešen. Kapalinové chlazení vyžadovalo bezchybnou funkci všech komponentů, na které ne vždy šlo plně spolehnout. Na mnoha motocyklech lze tedy nalézt amatérsky dodělávané spínače ventilátoru chlazení.
Při nákupu dnes může překvapit zejména porucha daná stářím a najetými kilmetry. Nájezd 100000 km není výjimečný a tak více než počet najetých kilometrů rozhoduje stav daný pravidelnou údržbou a chováním majitele.
U modelů do roku výroby 1989 bývá často nefunkční protiponořovací systém předních vidlic. Často bývají poškozené plastové díly kapotáže. Přepákování zadní kyvné vidlice mívá velmi často vůle, avšak jeho oparava není příliš náladnou záležitostí. Větší zásah do peněženky může přinést opotřebovaný centrální tlumič, který však velmi často bývá nahrazen kopií. Jako každý čtyřtaktní motocykl, tak i GZP 900 R trpí vnitřní korozí výfuků a též i korozí v místech, která nejsou ošetřena černým chromovaným povrchem. Pitting vaček se může vyskytnout u motocyklů všech modelových ročníků. Řešení tohoto problému bude záležet na konkrétním stavu a možnostech majitele. Nové vačkové hřídele jdou běžně koupit, avšak nejsou nijak levné. Nákup použitých bude zřejmě velikou loterií. Schůdnějším řešením může být prostá oprava poškozených vaček, kterou již dnešní technologie umožňují.
Obecně lze konstatovat, že díky velikému rozšíření motocyklů ve Velké Británii a zejména v Německu, není problém zakoupit jakýkoli použitý díl. I nových dílů je stále ještě v běžném prodej dostatek.
|
Kawasaki GPZ 900 R
model: ZX900A7
rok výroby: 1990
Motocykl zachovalý v původním stavu je představitelem inovované verze, které byla představena v roce 1989. Inovací prošla zejména přední vidlice, u které byly použity trubky o větším průměru, odpadl antiponořovací systém AVDS a seřizování útlumu. Motocykl dostal nové přední čtyřpístkové brzdy Tokico s dvěma plovoucími kotouči a zadní kotouč s dvoupístkovou brzdou, shodné s modely ZXR 750, ZZ-R 1100. Zásadní změnou byla změna předního 16'' kola na 17''.
Škoda jen, že Němci dokáží linie každého motocyklu dokonale poničit požadavkem na dlouhý zadní blatník.
|
|
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (1/1): |
Strana 1 / 1 |
| | Pěkný článek, od začátku jsem si říkal, že jsem tu motorku viděl v Top gunu :-)
Jenom detail, je tam 2x jeden odstavec " Kawasaki GPZ 900 R
může být i dnes pro motocyklisty velikou výzvou. Zejména..." [meela] (06. 09. 2013) | Super článek, jako spousta ostatních. Pokračuj :) [mara] (21. 03. 2017) | Děkuji za upozornění. Čtu to po sobě několikrát a stejně tam chyby nasekám. [Jiří Bartuš] (07. 09. 2013) | Přidat odpověď (2) | |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|