Bát se, či nebát, dovozu motocyklu ze zahraničí? Pokud se jedná o dovoz ze zemí Evropské unie (EU), tak není třeba zbytečných obav. I když, nelze čekat, že každý dovoz vždy proběhne zcela bez starostí.
Dovoz staršího motocyklu z Evropské unie
Autor: Jiří Bartuš
Nevyhovuje vám nabídka tuzemských dovozců motocyklů, nebo snad nevěříte garantované minulosti nabízených motocyklů v inzerci? Potom vám nezbyde nic jiného, než se podívat na nabídku za hranicemi. Individuální zájemce o ojetý motocykl se nejčastěji podívá na nabídku v sousedním Německu, kterou konfrontuje s nabídkou u nás, případně s nabídkou v jižních státech EU. Dobrodružnější povahy se dívají na nabídku v USA a Švýcarska, ale jelikož tyto zamě jsou mimo EU, není jejich dovoz pro toho, kdo v tom neumí chodit, nijak snadný.
Téměř zásadním inzertním serverem českého zájemce o motocykl ze zahraničí je www.mobile.de, případně aukční server eBay. Asi jako první, co každého zarazí jsou ceny. Ač je eBay aukčním serverem, výsledné ceny v aukcích bývají u běžných motocyklů z pravidla nižší, než v nabídce na www.mobile.de. Inu eBay není Aukro.
Němci si za motocyklu nechají zaplatit, protože dobře vědí, že dokáží nabídnout jistou garanci kvality. Není tím myšleno kvality ve smyslu malé opotřebovanosti. Spíše se za tím skrývá jakási záruka pravidlené minimální údržby, záruka instalování homologovaných doplňků a nestočený tachometr. Pro mnohé zájemce o starší motocykl mohou být šokem uváděné kilometrové nájezdy německých motocyklů. Zcela shodné ročníky prodávané u nás mají uvedený stav vždy menší, téměř be výjimky pod 50000 kilometry. V poslední době nabyly na důležitosti italské inzertní servery v čele s www.moto.it. Na Itálii obrátila svůj zrak většina Evropy, včetně Němců. Není totiž žádným tajemstvím, že v Itálii jsou motocykly prostě levnější a přitom často nejde o žádné vraždy, i když... V německých inzerátech motocyklů v pěkném stavu se tak mnohdy dočkáte větičky keine Einfuhren aus Italien a podobně.
Praktické rady pro dovoz motocyklu ze zemí EU
Pokud je dobrá vůle prodat a koupit, tak se lze domluvit i při minimální znalosti slovní zásoby. Základní informace k prodávanému motocyklu lze získat emailem, ostatně Gogole dokáže docela obstojně překládat. Jistotou úspěchu je však telefonní hovor a po té rychlá akce. Základní domluvu není radno podceňovat, protože ne každý jen tak s radostí absolvuje stakilometrový výlet.
Při koupi motocyklu je třeba získat od kupujícího velký technický průkaz a případně tak zvanou odhlášku. Konkrétní postup se může v každé zemi lišit, nicméně důležité je, aby kupující při koupi převzal technický průkaz a nějakou formu doložení, že motocykl byl vyřazen z evidence.
Například v Německu to funguje tak, že prodejce, před tím, než se rozhodne motocykl prodat, zajde na příslušný úřad, kde nahlásí úmysl motocykl prodat. Úřad jej odhlásí ze systému a předá mu věškeré doklady (technický průkaz). Prodejce si odhlásí povinné ručení a podá inzerát. Tím jeho spolupráce s úřady končí. Veškerá další agenda je již věcí kupujícího.
Pro přihlášení není třeba, aby měl motocykl platnou technickou kontrolu v zemi prodeje, protože před registrací je třeba nejprve projít tak zvanou dovozovou technickou kontrolou. Po dovozu první cesta kupujícího s motocyklem vede na dovozovou technickou kontrolu, kterou provádí Stanice technické kontroly (STK). Jejím účelem je nejen ověření technického stavu a potvrzení výrobních čísel a typu, ale zejména vystavení protokolu o technických údajích nezbytných pro registraci do evidence motorových vozidel. V tomto kroku většinou nastanou problémy. Technické průkazy starších motocyklů neobsahují veškeré údaje požadované českými úřady. Velice důležitý údaj o hluku motocyklu při volnoběhu či zatížení náprav je u motocyklů vyžadován snad jedině u nás.
Možností, jak se dopátrat chybějících údajů je jistě mnoho, ale ve většině případů sáhne technik STK k nahlédnutí do všemocné databáze DEKRA, což ovšem není zadarmo. V ojedinělých případech může nastat situace, že ani DEKRA nezná potřebné údaje. V tomto případě lze kontaktovat přímo výrobce motocyklu, nebo změnit STK. Ono dělat vědu ze všech čísílek nemá vždy cenu a málo kdo má na to v dnešní době trpělivost. Nicméně je třeba upozornit, že údaje vystavené dovozovou STK budou beze zbytku vepsány do technického průkazu, čímž budou směrodatné. I malá chyba, jako například zapsaný neexistující rozměr pneumatik, může hodně v budoucnu pěkně potrápit.
S vystaveným protokolem lze již zajít na pojišťovnu a sjednat povinné ručení. Poté již nic nebrání návštěvě dopravního inspektorátu a nechat motocykl zaregistrovat. Je třeba počítat s tím, že taková registrace trvá i několik dní. Dobrou zprávou je, že od roku 2015 odpadl poplatek 2000 Kč za vypsání velkého technického průkazu tzv. čistopisu. Asi někomu došlo, že požadovat 2000 Kč za přepsání protokolu z dovozové STK do počítače, není slučitelné s dobrými mravy.
Přibližný přehled cen úkonů (v roce 2015):
Technická kontrola motocyklu dovezeného ze zahraničí: 900-1500 Kč
Výpis databáze DEKRA: 2200 Kč
Přihlášení motocyklu: 500 Kč
Každý jednotlivý dovoz je svým způsobem originál, čímž není snadné sepsat univerzální poučku. Několika následujícími poznámkami se pokusím nahlédnout pod pokličku této zajímavé problematiky, kterou to vždy teprve začíná.
Poznámka k veteránským dokladům
Motocykly 30 a více let staré, poklud splní kritéria pro zařazení mezi veterány, jdou přihlásit na veteránské doklady. Bohužel, zjednodušit si legalizaci motocyklu touto cestou, nelze v žádném případě doporučit. Motocykl na veteránských dokladech je totiž v naší zemi dále prakticky neprodejný. Veteránských dokladů využívají jen ti, kteří přesně vědí proč tak činí, nebo proto, že jejich motocykl registrovat běžnou cestou nelze.
Poznámka k fotografiím v inzerci.
Na fotografii vypadá motocykl vždy lépe než ve skutečnosti. I kdyby se prodejce sebe více snažil nafotit motocykl ošklivě, či zcela nepochopitenlě zobrazit reálný stav, vždy bude na fotografii vypadat lépe než ve skutečnosti. Pokud se vám již na fotografii stav motocyklu nezdá, vězte, že ve skutečnosti to bude jeho stav ještě horší. Pokud motocykl na fotografii vypadá až podezřele leskle a navíc se mu leknou i pneumatiky, vězte, že podstoupil omlazovací kúru za pomoci tzv. bazarnického lesku.
Poznámka k možnosti koupě motocyklu v TOP stavu.
Každý motocykl, pokud není zcela nový, něco zažil. Kdo hledá TOP kvalitu, musí logicky obětovat více peněz a musí se dívat směrem na jih. Nejlepší nabídka motocyklů v TOP stavu za rozumnou cenu je, světě div se, v Itálii. Němci je také mají, ale už nevědí, co by si za takové motocykly řekli. Běžný motocykl z Německa dostává správnou nezbytnou údržbu, ale jen málo kdy více než je nezbytné. Na rozdíl od Italů, Němci totiž více užívají, než opečovávají, a hlavně, nemají rádi jiné výdaje, než ty nezbytně nutné.
Poznámka k fenoménu jednoho majitele.
Zaručeným "úspěchem" bývá koupě motocyklu po jednom majiteli. Je až s podivem, že pokud motocykl měl jen jednoho majitele, šlo vždy o seniora milujícího jízdu po rovných cestách.
Poznámka k (ne)havarovaným motocyklům.
Každý motocykl, který něco zažil, ležel na zemi. Otázkou je, zda to bylo v garáži či při zastavování na křižovatce, jak vždy tvrdí prodejce, nebo motocykl klouzala po silnici ve stokilometrové rychlosti, jak tomu většinou bývá. Většinou se vyplatí při zkoumání jednotlivých šrámů představit si, jak takový šrám mohl vlastně vzniknout, a které další části motocyklu by logicky dále měly být poškozeny. Obecně platí, že není nad dobře padenou motocykl.
Poznámka k instalovaným dopňkům.
Jakýkoli doplněk oproti originálnímu stavu znamená, že se v motocyklu někdo vrtal. Mohl to být znalec, který se snažil motocykl vylepšit, ale ve většině případů jde o známku dobrodružné minulosti stroje. Vězte, že každý doplněk by měl mít k dispozici list potvrzující jeho homologaci. V Německu je toto zamozřejmostí a každý správný německý motocyklista tyto listy vozí s sebou. Ti ještě důslednější, ze staré školy, neváhají navštívit dopravní inspektorát a doplněk si nechají vepsat do technického průkazu. U Italů a Francouzů toto nečekejte.
Poznámka ke stáčení tachometrů.
Stáčení tahometru je fenomén. V našich končinách lze stáčení tachometru dokonce směle označit za národní sport. Kupující stočení tachometru vyžadují a tak jej jim prodejci vyhověno. Obě strany se samozřejmě vždy tváří, jako že o ničem neví. Nebudete tomu věřit, ale je tomu tak. Kdo nestáčí, neprodává, jinak to prostě v businessu nejde. Pokud má motocykl najeto více než 50000 kilometrů, poptávka po něm se u nás rovná nule. Je jedno zda jde o lety prověčený cesťák, či supersportovní vraždu. Stáčení tachometrů nevyžadují jen těžce flegmatičtí jedinci, kteří z těžko pochopitelného důvodu odmítají žít s falešnými iluzemi.
Poznámka k motocyklům s omezeným výkonem.
Mimo Itálie lze často narazit na motocykly, které mají z různých důvodů snížený výkon. Škrcení motorů se naštěstí většinou provádělo mechanickou cestou, čímž je jasné, že časem vzalo za své, nebo časem za své vezme.
Poznámka k nedočkavosti.
Málo kdo dokáže být během koupě klidný a schopný dělat racionální rozhodnutí. Ostatně sama koupě motocyklu nemá s racionálním uvažováním pranic společného. Vždy se vyplatí na koupi nespěchat a nechat si časový prostor na definitivní rozhodnutí. Je zajímavé, že ve většině případů, kdy nedojde k prodeji tzv. na první dobrou, kupující si koupi rozmyslí. Proč asi?
Poznámka ke smlouvání o ceně.
Nesmlouvejte o ceně. Alespoň ne v první větě. S cenou se dá téměř vždy něco udělat, ale jednání o slevě si schovejte až na závěr. Nabízí se otázka, zda v případě, že jste mimořádně spokojeni, není rozumnější nabídnout prodejci cenu vyšší.
Poznámka k ošklivosti německých verzí motocyklů.
V Německu mají odjakživa předpis na zhnusování motocyklů pomocí dlouhého, mimořádně nevkusného, zadního blatníku. V případě motocyklů ze 70. let jde navíc o zhnusování za pomoci ukazatelů směru a zadního světla. Nic nedokáže zhnusit motocykl více než dlouhý zadní blatník a také echt německá přídavná celokapotáž. Jak to, že laminátová pryskyřice nebyla v Německu na seznamu zakázaných látek? Na druhou stranu pravdou je, že návštěva bavorského zimního srazu Elefanttreffen je s takovou kapotáží zcela o něčem jiném.
Dočetli jste do konce a stále ještě byste chtěli koupit ojetý motocykl? Pevně věřím, že ani série sarkastických poznámek nedokáže odradit od tak nádherného rozhodnutí. Vždyť i onen proces nekonečného nočního listování v inzerci, nervy při komunikaci s prodejci a zbytečná návštěva neznámého kraje jsou sami o sobě dobrodružstvím. Zejména v případě, že se odhodláte rozhlédnout se i za hranice naší země. Lovu zdar.
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (12/23): |
Strana 1 / 1 |
| | Zdravím, zajímalo by mě do jaké doby od odhlášení moto v zahraničí, se musí přihlásit v ČR, pokud nějaká lhůta existuje. [Zdenek] (10. 08. 2021) | Žádný časový limit není. Což je veliká výhoda dovozu. [Jiří Bartuš] (30. 10. 2021) | zajímalo by mě do jaké doby se musí motocykl přihlásit k registraci v ČR [Karel Caha] (29. 10. 2021) | Přidat odpověď (2) | | Dobrý den, mám v Polsku vyhlídnotou Kavu ER5 přiškrcenou na 25 kV. Je
dovezena z Německa a je v přijatelné ceně. Na co si dát pozor? [Adam] (11. 01. 2017) | Jako že 25 kilo voltů? 🤣 [Pepa] (09. 10. 2020) | Přidat odpověď (1) | | Supr clanek. A pridal bych jeden dotaz. Koupil jsem motocykl z z polska, ktery
ma puvod v holandsku. Dnes jsem uspesne absolvoval dovozovou stk a spolu se
vsemi doklady ktere jsem pri koupi obrdzel jsem zamiril na urad. A tam me presel
usmev. Mel jsem sice dve casti tp ktere jsem dostal pri koupi, ale udajne mi
chybel snad maly tp (alespon podle toho co jsem se dozvedel na internetu,
jelikoz na urade to nikdo neumel pojmenovat).urad tedy pozaduje holandsky maly
tp ktery nema ani polak od ktereho jsem moto koupil, pry ma od vsech motorek
stejne doklady a nikdy problem nebyl.podle MDCR mam vsechny potrebne doklady,
maly tp se pry ani nevydava, ale na urade ho proste chteji dolozit a odmitaji
moto prepsat. A ja ted nevin kudy kam. Nemel by jste nejakou radu? Diky za
odpoved. [Michal] (18. 04. 2018) | zdar uvažuji že si zajedu do Holandska pro motorku a majitel mi napsal že mají jen malí techničák a víc nic a ty píšeš že ti dal polák jen velký tak potom kdo má pravdu řešíš to nějak Mira [miroslav kocourek] (12. 03. 2020) | Přidat odpověď (1) | | Dobrý den, chtěl bych si dovézt motocykl z Holandska a r.v. je 1983.Jaké všechny papíry musím mít a co kde se musí odhlásit v Holandsku abych to zde mohl přihlásit.Děkuji za odpověď. [Zdeněk] (15. 02. 2020) | zdarec tak co dozvěděl si se něco o tom dovoze z Holandska ? čau Mira [miroslav kocourek] (12. 03. 2020) | Přidat odpověď (1) | | Zdravím, je možné dovézt moto z Německa po vlastní ose? [] (30. 08. 2019) | Je. Ale musí se vyřídit převozní doklady a pojištění [J] (05. 11. 2019) | Přidat odpověď (1) | | Dobry den, mam dotaz na dovozovou STK.Musi se delat v miste bydliste toho,na
koho bude motocykl prihlasovan,nebo je naprosto jedno kde dovozovou STK
udelam?Dekuji [Jan Stibor] (16. 03. 2018) | Je to zcela jedno. [Jiří Bartuš] (17. 03. 2018) | Přidat odpověď (1) | | Dobrý den. chtěl bych se zeptat, jak je to s dovozem a STK u mota z Itálie?
Dovozce mi tvrdí, že Italská STK je platná a u nás postačí udělat evidenční
kontrolu a přihlášení. Moto má 5 měsíců starou Italskou STK. Děkuji za
odpověď. [Ruda] (31. 12. 2017) | Bohužel žijeme v Čechách a tak nikdy nelze přesně předem předjímat, jak se který
úřad zachová. Pro zapsání do českého registru jsou vyžadována data, která v
žádné zemi nevyžadují a tak většinou v originálním technickém průkazu chybí.
Doporučuji vzít TP a dojít s ním na dovozovou STK,nebo přímo na příslušný úřad. [Jiří Bartuš] (01. 01. 2018) | Přidat odpověď (1) | | Dobrý den, Hledám někoho kdo doveze větší množství motokol Sachs z EU
Děkuji za info.Luboš [Luboš] (22. 10. 2016) | Dobrý den.a větší množství znamená co.Přesný počet děkuji [Tomáš Habal] (15. 01. 2017) | Přidat odpověď (1) | | Dobrý den,chci se informovat zda by se dala dovést Cagiva Canyon 500 tak rok
1999 nebo 2000 a za jakou cenu by se dala teoreticky dovést.Děkuji Vašík [Aleš Vašík] (05. 12. 2016) | Tento motocykl nedoporučuji. Kusy v nabídce jsou sice levné, ale je to z důvodu
výrobní vady spočívající v poddimenzování volnoběžky startéru, která každému
majiteli odejde. Dále je z výroby nekvalitní elektronistalace, která způsobuje
poruchy. Pokud trváte na objemu do 500 ccm, zkuste Kawasakli KLE 500. Je to
dvouválec a jízdní projev je mnohem lepší. [elevator] (06. 12. 2016) | Přidat odpověď (1) | | Konečně pořádná rada. Díky. Jen jeden dotaz - je přihlášení (tedy dovozová stk a
další papírování) nějak časově limitováno? Tedy třeba že je nutno vozidlo
zaregistrovat do např. 30-ti dnů od dovezení do ČR apod...? Díky [juchal] (02. 11. 2016) | Super, díky. Tak že když bych dovezl ted v zimě, mohu směle do jara kutit,
opravovat a připravovat na STK a přihlášení. [juchal] (04. 11. 2016) | Není. A to je výhoda k nezaplacení. V podstatě to zvýhodňuje nákup v zahraničí
před nákupem u nás, při kterém je limit na přepis pouhých 10 dní. [Jiří Bartuš] (03. 11. 2016) | Přidat odpověď (2) | | Moc hezky napsaný, díky [Mára] (25. 01. 2016) | Fajnové čtení, díky. [Jiří] (23. 06. 2016) | Přidat odpověď (1) | | Taktéž chválím autora, poučné a zároveň vtipné. Díky [Honza V.] (04. 03. 2016) | Pěkně napsané. Můj osobní zážitek je dovoz Nortona 99 z Dánska.
Přihlašování-neskutečné problémy (úředníci nemají co na práci, tak buzerují),
chybějící údaje - nedohledatelné, firma již je po smrti a na závěr chybějící
výrobní štítek. To, že ho firma nikdy nedávala je nezajímalo, tak mi na rám
nalepili papírový (!). Díky tomu, že tam nechodím sám (ta bych asi seděl za
vyvraždění úřadu), ale posílám tam známého, se to povedlo dát na bílá čísla. [Pavel] (18. 05. 2016) | Přidat odpověď (1) | |
Nezodpovězená témata (11/23): | | Zdravím, dotaz. Moto rok 2014, najeto 1600km. Musí se DPH také platit? [Sab] (07. 07. 2023) | | Hi, Take back your time increase conversions by an average of 14x. That s what This AI can do for your Business or agency. This Revolutionary AI is a highly trained Artificial Intelligence that: - Generates your creatives - Uses proven design traits - Makes your life easier Plus: New Users get $500 worth of Google Ad Credits for FREE. Sign up today. Cancel anytime. Try 100% free for 7 days -> https://bit.ly/3CUI6Yt Cheers! Adam Smith 78 Road St, NYC =============== Click here to Unsubscribe. https://forms.gle/PPk1PGMCJDU2EmX79 [Fermin] (04. 07. 2023) | | Čau potřeboval bych poradit koupil jsem motorku z Dánska má dvoje papíry jedny švabachem a druhé že 74 roku potřebuju to tady u nás nějak přihlásit [Jaroslav] (11. 07. 2021) | | dobrý den chtěl bych si dovést motocykl z HOLANDSKA na co si dát pozor při koupi a co by mi měl prodejce dát k motorce "dokumenty " předem děkuji za rady :-) Mira [miroslav kocourek] (05. 03. 2020) | | Zdravím, chtěl bych se zeptat zda nemá někdo zkušenosti koupě TP v Rakousku. Zda bych po koupi, na ně u nás přihlásil motorku 40 let výroby bez problémů? Nebo je to nereálné? Děkuji [Martin] (22. 07. 2019) | | Zdravím, koupil jsem motorku a ta ma pouze COC list - a chybí původní rakouský
technický průkaz, prodávající ho někde prošustroval (slušněji řečeno). je v
tomto případě nějaké řešení? Díky za info [Jan Vajbar] (14. 05. 2018) | | Díky za rady,super a s dovozním clem a DPH je potřeba počítat u jak starého
motocyklu a s kolik najetými km? Díky!!! [Mirek] (09. 04. 2018) | | Dobrý den, při dovozu moto platí prý toto pravidlo ohledně DPH v ČR Ojetá
vozidla dovezená ze států EU nepodléhají proclení oproti vozidlům ze států mimo
EU. Pokud by ojeté vozidlo bylo mladší 6 měsíců (tj. doba, která uplynula od
první registrace v zahraničí by byla kratší než 6 měsíců) a nebo mělo najeto
méně než 6000 km, pak před vlastní registrací vozidla musí být zaplaceno DPH na
příslušném finančním úřadě (týká se jak právnických, tak fyzických osob bez
výjimek) a nebo předložena faktura s vyčísleným DPH v ČR. Vozidla dovezená ze
států mimo EU nesmí být starší 8 let. Pokud by daná vozidla měla evropskou
homologaci, pak toto pravidlo není uplatňováno. Musí se DPH v ČR platit,
pokud je moto starší 6 měsíců, ale najeto má méně než 6000km? A MwSt v DE bylo v
ceně a nebylo vráceno. Děkuji [Pavel Hromádka] (10. 02. 2018) | | Díky perfektní clanek [Jan ] (23. 07. 2017) | | Dobrý den, mám dotaz na úpravy (přestavby) chopperů se zapsanými úpravami v TP.
Uznává STK v ČR tyto úpravy, nebo v EU jiný kraj jiná STK. Martin [Martin] (06. 06. 2017) | | čtivé, autor umí použít mozek i češtinu! díky [Milky] (24. 07. 2016) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|