Představení Hondy CBX 1000 v československém motoristickém tisku
Autor: Jiří Bartuš
Materiály zaslal: Václav Štefl
Šestiválcová Honda CBX 1000 byla tak významným milníkem v motocyklové konstrukci, že nemohla zůstat opomenuta ani československým
motoristickým tiskem. Představení se odehrálo na stránkách časopisu Automobil v 7. čísle roku 1978.
Je zajímavé, jak dokázal komunistický tisk bez zásadních problémů informovat o světových motoristických novinkách. I redakce
motoristických časopisů byly zcela jistě pod drobnohledem orgánů a tak redaktoři rozhodně nemohli psát jak se jim zachtělo a o čem
se jim zachtělo. Jenže. Západní technika byla běžnému občanovi natolik nedosažitelná, že informování o ní působilo na obyvatele
Československa spíš jako taková pohádka ze zlého světa, který je hodným lidem z východu nadobro zapovězen.
Funkci hlásné trobuy komunismu dlouhá léta plnil časopis Svět motorů, ve kterém tvořily informace o západní technice pouze menší
část, přičemž onu dominatní část tvořily informace z domácí scény. Naopak více informací o západní technice a světového
motoristického sportu bylo možno nalézt v časopisech Motoristická současnost a zejména Automobil, které však vycházeli v menší
periodicitě a hlavně v podstatně menším nákladu než Svět motorů.
Ono se to dnes těžko chápe, ale i lidé za železnou oponou v 70. letech hltali články o Formuli 1, světové Rally avšech novinkách
představovaných na světových veletrzích, i když věděli, že jde o produkty a zábavu určenou výhradně západnímu světu.
|
|
|
Časopis Automobil - HONDA CBX formule 1 mezi motocykly - pro zvětšení klikněte |
První představení předprodukčních motocyklů Honda CBX 1000 prodejcům a novinářům proběhlo na konci roku 1977 v testovacím centru
firmy Honda v japonské Suzuce, přičemž sériová výroba zapačala následující rok. Na první důstojné představení v československém
tisku došlo s ročním zpožděním, kdy se v roce 1979 objevila Honda CBX 1000 na titulní straně sedmého čísla časopisu Automobil.
Novinku takového významu prostě nebylo možno ani za železnou oponou ignorovat. Jak se asi při shlédnutí časopisu Automobil cítili
motocykloví nadšenci, pro které byla Jawa 350 typ 634 maximum, kterého šlo v komunistickém československu dosáhnout?
|