MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           8.7.2020 07:03         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Neobjevená krása francouzských motocyklů | Francouzské motocykly na našem trhu | Terrot | Peugeot | Motobécane | Monet Goyon | Gnome et Rhone | Renovační projekt: Terrot 250 |



Peugeot




  Autor: František Coufal

Logo firmy Peugeot v roce 1927 Jako jednomu z mála, Peugeotu se podařilo překonat před a poválečnou krizi výroby jednostopých vozidel. Pod touto značkou se dosud vyrábí mopedy a jízdní kola. V roce 1810, kdy Jean Pierre II a Jean Frederic Peugeot rozjížděli slévárny, nemohli ani zdaleka tušit, že pokládají základní kámen jednoho z nejúspěšnějsích podniků ve Francii.

Jedno z prvních jízdních kol - Le Francais V roce 1867 se začínala objevovat první kola, v roce 1882 představil také Peugeot svůj stroj. Pod vlasteneckým označením "Le Francais" se stalo kolo ihned šlágrem. Kolo bylo srovnatelné s anglickou konkurencí, cena byla ovšem příznivější. Bratrům Eugenovi a Armandovi, synům zakladatele, se podařil úspěšný vstup do výroby kol. Kolo bylo poháněné přímo, proto přední kolo bylo výrazně větší než zadní. Což způsobovalo nemalé potíže nejen při jízdě. S příchodem pohonu řetězem pozbylo smyslu velkého předního kola, kolo se stalo stabilnějším a od roku 1885 se začala objevovat i dámská verze. V roce 1899 přišel Peugeot dokonce s pohonem zadního kola kardanem, které se udrželo dalších 34 let na trhu. Navíc model "Bicyclette Pliante" měl plně bezstupňově nastavitelnou výšku řidítek, výšku a polohu sedla a dokonce i geometrii rámu! Za 365 Franku dostal zákazník univerzální kolo vážící pouhých 14,5kg. A to před více jak sto lety!

Vývoj šel dál, nejen Armand Peugeot přemýšlel, jak motorizovat svá kola, případně rikši a jiná vozidla. Na pařížském salonu v roce 1889 představil svůj tricykl pohaněný parním motorem. Tento tězký stroj měl mizivou šanci na úspěch. Přesto výstava měla pro Armanda Peugeota smysl. Objevil na ní menší člun, který byl oproti konkurenci poháněn menším benzínovým motorem Gottlieba Daimlera. Tudy vedla cesta.

V roce 1899 se objevil v nabídce první motorizovaný jednostopý stroj, konstrukčně prakticky identický s kolem. Motor byl umístěn přímo na zadním kole. V roce 1902 se objevil vylepšený stroj, s motorem od firmy Zedel přesunutým do středu kola. S hrdým výkonem 2 koňských sil se dokázal motocykl rozhýbat na katalogových 50km/h. Od roku 1904 se nabízely "motocykly" již s vlastním čtyřtaktním motorem o 238ccm a 2,5ks, s maximální rychlostí kolem 60km/h. Komu to bylo málo, mohl zvolit motor o 333ccm, 2,75ks. Ještě měl Peugeot eso v rukávu, a to stroje s dvouválcovými motory s 350ccm, 480ccm, 660ccm a 1000ccm. Speciální stroj s motorem s objemem 1.489ccm se dokázal rozpohybovat na změřených 123km/h! Čímž stanovil nový světový rekord.

Peugeot se stal jedním z největších francouzských výrobců motocyklů a kol. V roce 1913 se objevil nový model "Paris Nice", s dvouvalcovým spodovým motorem, s pohonem zadního kola remenem, za příplatek řetězem, se spojkou, případně dodatečně s třístupňovou převodovkou. V témže roce se objevil i revoluční sportovní stroj švýcarského inženýra Ernesta Henryho. Tento motocykl se čtyřtakním vrchovým dvouválcovým motorem, měl již čtyři ventily na válec! Zesílený trubkový rám, přední vidlice typu Druid, nebrzděné přední kolo vyžadovaly nemalé zkušenosti jezdce. Nejen potíže s chlazením hlavy ventilů, ale hlavně první světová válka nasměrovaly vývoj spíš k cestovním motocyklům. Krom jednoválcových, firma produkovala dvouválcové stroje.

Po válce se ovšem firma vrátila ke sportovním strojům. V roce 1923 byla představena čtyřtaktní dvouválcová pětistovka, nyní již s dvěma ventily na válec, za to však s rozvodem OHC - ventily ovládané královskou hřídelí! Při 5000 otáčkách za minutu měl stroj výkon kolem 27ks a dosáhl naměřené rychlosti 142,8km/h. Se stejně konstruovanou 750kou se dosáhlo v roce 1925 rychlosti 166km/h.

Peugeot P 107, 350ccm, SV, 1935 Samozřejmě se Peugeot věnoval výrobě a vývoji cestovních strojů jak s dvoutaktními, tak s čtyřtaktními motory. V roce 1926 doslo k rozdělení spolecnosti na automobilovou a motocyklovou výrobu. V témže roce došlo také k představení prvního motocyklu s blokovým motorem, tzn. motorem a převodovkou v jednom bloku. V nabídce se objevila nová generace motocyklů s označením "P", např. dvě 175tky s dvoutaktním motorem, P 101 a P 102, lišící se převodovkou nebo P 104 se čtyřtaktním 350ccm motorem.
Peugeot P 515, 500ccm, OHV, 1934 V Peugeotu vsadili na pokrokový a hlavně praktický z pohledu údržby a životnosti blokový motor. V roce 1933 se rozšírila nabídka i o pětistovky. V následujicím roce se model P515 (pětistovka OHV) mohl pyšnit nejedním rekordem z francouzských zádovních drah, 2000km s průměrnou rychlostí 120,3km/h, 24hodin s 118,8km/h nebo 3000km/h s 118,2km/h. Přes všechny sportovní úspěchy, kvalitu a spolehlivost motocyklů i firma Peugeot pocítila koncem 30-tých let úbytek odbytu vetších motocyklů. Trh požadoval lehčí dostupnější stroje pro každodenní užívání. V nabídce firmy již od roku 1932 bylo motokolo s motorem o 100ccm, model P50, které postupně dobívalo trh. Bylo zlepšováno a různě upravováno, v roce 1939 přišla dokonce verze rikši, kde náklad byl umístěn vpředu na otočné nápravě. Této rikši se prodalo téměř 30tisíc kusů!

Peugeot P 55, 125ccm, dvoutakt, 1949 Po válce zůstaly v nabídce už jen zmodernizovaná lehká motokola, mopedy a motocykly s 50ccm, 100ccm a 125ccm jednoválcovými motory. Trh požadoval motocykl jako doplněk k automobilu, který se stal každodenním dopravním prostředkem. V padesátých letech se ještě navíc s úspěchem prodávala jednoválcová dvoutaktní 175tka a dvouvalcová 250tka. Dva roky od 57tého se udržela ve výrobě i dvouválcová dvoutaktní 350tka. Počátkem 60-tých let zmizely z výroby kompletně větší i lehčí motocykly. Doba přála lehkým mopedům a skútrům s motorem o 50ccm. Samozřejmě zůstal ve výrobě sortiment, s kterým firma kdysi začala s jednostopými vozidly, jizdní kola.


Zdroje:
Hans-Juergen Huse - Franzoezische Motoraeder
http://www.peugeot.com/en/history/cycles/motorcycles.aspx





Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Sraz patinovek a bastlů
NIPPON RETRO 2020
Renovace motocyklu Jawa 350 typ Californian II z výrobní série pro Ministerstvo vnitra
Kawasaki Z H2 a nová Čechie-Böhmerland
Velorex 1960
Vozítko Super laminát
Lidová vozítka
Branná 2018
Oleje pro klasické motocykly
Velká kniha o motocyklech
ČZ 250 Custom Mk. II
Pneumatiky pro klasické motocykly
ČZ 250 Custom
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
Je třeba bát se dovozové STK?
Veteránisty čekají změny?!
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
Motorkářská doba temna

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Branná 2018
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
300 zatáček Gustava Havla 2019
Česká Tourist Trophy 2017
NIPPON RETRO 2018
Pérák 2016
300 zatáček Gustava Havla 2018
Česká Tourist Trophy 2016
III. Pohár motorových dvoukolek
Nepomucký trojúhelník 2018
Slovácký okruh 2018
Cena města Jičína 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Pérák 2015
NIPPON RETRO 2019
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
Sraz patinovek a bastlů
Česká Tourist Trophy 2018
300 zatáček Gustava Havla 2017
Slovácký okruh 2019
Mopedy Stadion
Motocykly ČZ 125/150 c
Setkání veteránů Holešov
Barum Czech Rally Zlín 2019
Poznatky z provozu návěsných vozíků PAv
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš