MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           6.7.2020 03:59         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuwww.mototechnik.cz

| Poválečné motocykly ČZ | Zahraniční projekty strakonické ČZ | Motocykly ČZ do celého světa | ČZ kolem světa | Motocykly ČZ 125 A | Motocykly ČZ 125 b | ČZ 125 b ve výjimečném nálezovém stavu | Prototyp ČZ 125 b | Motocykly ČZ 125 b, t v nálezovém stavu | O jedné renovaci motocyklu ČZ 125 b | Motocykly ČZ 125 t | Renovační deník motocyklu ČZ 125 t | Galerie motocyklů ČZ 125 t | Motocykly ČZ 125/150 c | Motocykly ČZ 125/150 c v nálezovém stavu | Galerie motocyklů ČZ 125/150 c | Poznatky z renovace, údržby a provozu motocyklů ČZ | Citlivě restaurovaný motocykl ČZ 150 c | Tříkolová rikša ČZ 125/150 | Přívěsný vozík ČZ | Orthopedia, tříkolová vozítka pro invalidy | Motocykly Jawa-ČZ 125/150 typ 351/352 | ČZ 125 Orthos, tříkolka pro invalidy | Ze života Jawy-ČZ 150 typ 352 | Z Čech do Austrálie na ČZ 150 c | Jak udržovat CZ 150 C |



Tříkolová rikša ČZ 125/150




  Autor: Jiří Bartuš


Výrobce: Česká Zbrojovka, národní podnik, Strakonice
Rok výroby: 1949-195x


Tříkolová rikša ČZ 125/150, šasi   Motocykly ČZ 125/150 poskytly základ pro výrobu motocyklové tříkolky, tzv. rikši. Univerzální šasi mohlo být opatřeno jak sedadlem pro pasažéry, tak korbou pro přepravu nákladů.
  Nákladní provedení mělo pomoci zejména drobným živnostníkům v době, kdy byl na trhu akutní nedostatek levných dodávkových vozidel. Osobní provedení bylo téměř bez výhrady určeno na export do Asijských teritorií.

Osobní provedení Nákladní provedení



  Dobové fotografie prvních tříkolek ČZ 125 t. Časopis Motocykl ročník 1949.

Motocykl č. 3, 1949, ročník I.   Motocyklové tříkolky ČZ v osobním i nákladním provedení byly veřejnosti představeny v roce 1949. Podrobné informace o nich podal časopis Motocykl v čísle 3 ročník 1949. Konstrukce rikši vycházela z tehdejší sériové produkce - ČZ 125 t. Osobní provedení neslo označení ČZ 125 t - O3, nákladní provedení ČZ 125 t - N3.

  Pozdější produkce využívala jako základ motocykl ČZ 150 c. Bližší popis konstrukce včetně základních technických údajů lze vyčíst z původního Technickécho popisu a návodu k údržbě.

Motocykl č.34, 1950, ročník II., úvodní strana
  Rikši byly kvůli snadnějšímu transportu dodávány v rozmontovaném stavu a majitel si je musel dle návodu sestavit. Z údajů v návodu k obsluze plyne, že továrna dodávala zákazníkům také pouze samotné šasi a tak se jednotlivé druhy nástaveb mohou lišit.
  Dobová fotografie prvních tříkolek ČZ 150 c. Časopis Motocykl ročník 1950.

Příklad osobního provedení Příklad nákladního provedení Katalog náhradních dílů, úvodní strana
  Příklady provedení karoserií uvedené v katalogu náhradních dílů

Dobová fotografie z časopisu Motocykl

  Zejména díky faktu, že většina těchto zajímavých vozítek byla exportována do zahraničí, se jich do dnešní doby dochovalo jen velmi málo a jsou tedy mezi sběrateli historických strojů velice ceněné.

  Základní poznatky o konstrukčním provedení:

  Tříkolová rikša vychází přímo z motocyklů ČZ 125/150 tak, že přední část motocyklu včetně sedla zůstala beze změn a k zadní části je připevněn rám se zadní nápravou, na který je pružně uložena nástavba. Rám s přední částí se může lišit tím, v jakém období byla rikša vyrobena.
  Zadní náprava je vybavena diferenciálem, který je poháněn válečkovým řetězem z předlohového kola. Kola zadní nápravy jsou opatřena pneumatikami BAŤA (BARUM) BANTAM o rozměru 16/4. Předlohové kolo zajišťuje zpřevodování do pomala a optimalizuje dráhu dvou poháněcích válečkových řetězů. Zadní lanková brzda působí na obě kola. Rovnoměrného účinku brzd je dosaženo pohybem lanka přes vyrovnávací kladku.
  Tachometr je vybaven nulovacím denním počítadlem kilometrů

  Technický popis a návod k obsluze:

Návod k obsluze, úvodní strana Návod k obsluze, strana 7

Návod k obsluze, strana 1 Návod k obsluze, strana 2 Návod k obsluze, strana 3

Návod k obsluze, strana 4 Návod k obsluze, strana 5 Návod k obsluze, strana 6


Nálezový stav
 Důsledná prověrka spojená s fotografickým zdokumentováním motocyklu v tzv. nálezovém stavu pomůže zjistit skutečná provedení motocyklů tak, jak sjely z výrobního pásu...
Nákladní tříkolka ČZ 150 c Nákladní tříkolka ČZ 150 c  r. v. 1951


  Jednu z mála dochovaných rikš vlastní Josef Šimončič. Majitel dodal k fotografiím i několik základních údajů:

Nákladní tříkolka ČZ 150 c (1951) Nákladní tříkolka ČZ 150 c (1951) Nákladní tříkolka ČZ 150 c (1951)
Pohled na zadní partie tříkolky, zadní kolo a zadní nápravu s diferenciálem
Nákladní tříkolka ČZ 150 c (1951) Nákladní tříkolka ČZ 150 c (1951) Nákladní tříkolka ČZ 150 c (1951)
Detail uchycení zadní části k motocyklovému rámu, detail diferenciálu a uchycení poloosy a brzdového bubnu
Nákladní tříkolka ČZ 150 c (1951) Nákladní tříkolka ČZ 150 c (1951)
Detail tachometru s max. rychlostí 50km/hod a denním počítadlem s nulovacím tlačítkem
     Osobní tříkolka ČZ 150 c

Osobní tříkolka ČZ 150 c - nálezový stav Osobní tříkolka ČZ 150 c - nálezový stav Osobní tříkolka ČZ 150 c - nálezový stav
Osobní tříkolka ČZ 150 c - nálezový stav Osobní tříkolka ČZ 150 c - nálezový stav Osobní tříkolka ČZ 150 c - nálezový stav
Osobní tříkolka ČZ 150 c - nálezový stav Osobní tříkolka ČZ 150 c - nálezový stav Osobní tříkolka ČZ 150 c - nálezový stav


SHÁNÍME:

Zadní svítilna, složený stav Zadní svítilna, rozložený stav   Stroj na uvedených fotografiích se dochoval ve vzácně původním stavu. Zjevně nepůvodní je pouze klakson a svítilny na zadních blatnících.
  Vyhlašujeme pátrání zejména po zadních svítilnách pro nákladní tříkolku ČZ 150 c viz. detailní foto. Dále sháníme jakékoli díly z tohoto stroje, literaturu či fotografie. Uvítáme též kontakt na další majitele těchto strojů.
  Případné poznatky zasílejte buď majiteli na e-mail: j.simoncic@seznam.cz či telefon: 777 895 013, nebo kontaktujte MotoMagazín.




Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (1/8): Strana 1 / 1
 Jmenuji se Pavel Danek a jsem Majitelem teto trikolky a to dokonce s TP.    [Pavel Danek]    (19. 05. 2006)
 Těžko říct, tříkolku lze zkusit na pekelném aukru, u čtyřkolky bylo by vhodné připojit foto ;-.)
Napadá mne u páně Daňka parafráze z Babičky...:"Šťastný to muž."    [Hobo]    (19. 02. 2016)
 nevite kolik se pohybuje cena teto ctyrkolky?
Dekuji    [Martin]    (20. 10. 2008)
Přidat odpověď    (2)
Nezodpovězená témata (7/8):
 mám také tuto čz tříkolku s tp a tet se jí budu snažit zrenovovat.akorát se rozmýšlím jestli udělam osobní nebo nákladní.
[martin jasinský]      (14. 11. 2010)
 Dobrý den,jmenuji se Vlastimil Dvořák a vlastním tuto čz tříkolku, bohužel bez TP.(4.10. 2010)
[Dvořák Vlastimil]      (05. 10. 2010)
 nevite nekdo kolik se pohybuje cena za tuto riksu?dekuji martin
[martin]      (20. 10. 2008)
 Přeji hezký den,
jsem novopečeným majitelem torza tříkolové rikši. Dle mého úsudku je jako základ použit rám z čz 125 T, avšak motor je zde "céčkový". Také rám rikši a připojení přez silentbloky je dle zhlédnuté dokumentace na těchto stránkách, v knize pana Marčíka a jinde na netu, z céčka. Rám a úchyty rikši se zdají být autentické. Našel jsem "pouze" dvě místa hrubého zásahu do rámu. V místě pod sedlem je dovařena jakási trojúhelníková výztuha a v místě předního úchytu motoru, horní hrany držáku je taky jakýsi svár. Zajímá mne Váš názor na možnost originality kombinace "T" rámu s "C" rikšou s pružnými objímkami a taktéž s "Céčkovým" motorem ten mohl být vyměněn kdykoli. Jelikož rikše chybí celá přední část, zajímal by mne i názor, jaké "vidle" a přední kolo by měli být použity.
[Majk.speciál]      (09. 07. 2008)
 Dobry den podreboval bych diferencial nevim rde bych ho sehnal
[marek]      (01. 10. 2007)
 Dobrý den pane Danek.
Vlastním též tříkolku CZ150Rikša osobní verze,po renovaci.
Můžete poslat telefonní číslo,nebo fotky na e-mail"
slavik.valec@volny.cz druhou nákladní verze je před renovací
potřebiji informace.či náhradní díly,nebo koupim celou jinou.
Děkuji Slavík V. 608718981
[Vladislav Slavík]      (19. 05. 2007)
 Tuto trikolku taky vlastním bohužel bez TP.Přivítal bych nejaké fota a nejaké odkazy tykajici se tohoto stroje.
[Ludovít Bundár]      (22. 05. 2006)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Sraz patinovek a bastlů
NIPPON RETRO 2020
Renovace motocyklu Jawa 350 typ Californian II z výrobní série pro Ministerstvo vnitra
Kawasaki Z H2 a nová Čechie-Böhmerland
Velorex 1960
Vozítko Super laminát
Lidová vozítka
Branná 2018
Oleje pro klasické motocykly
Velká kniha o motocyklech
ČZ 250 Custom Mk. II
Pneumatiky pro klasické motocykly
ČZ 250 Custom
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
Je třeba bát se dovozové STK?
Veteránisty čekají změny?!
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
Motorkářská doba temna

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Pérák 2016
Česká Tourist Trophy 2016
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
Česká Tourist Trophy 2017
Branná 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
NIPPON RETRO 2019
Česká Tourist Trophy 2018
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
III. Pohár motorových dvoukolek
Pérák 2015
300 zatáček Gustava Havla
300 zatáček Gustava Havla 2018
Barum Czech Rally Zlín 2019
Setkání veteránů Holešov
300 zatáček Gustava Havla 2019
300 zatáček Gustava Havla 2015
Jarní cena Brna 2018
NIPPON RETRO 2018
Pérák 2017
Cena města Jičína 2018
Slovácký okruh 2018
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš