Tříkolová rikša ČZ 125/150
Autor: Jiří Bartuš
Výrobce: Česká Zbrojovka, národní podnik, Strakonice
Rok výroby: 1949-195x
Motocykly ČZ 125/150 poskytly základ pro výrobu motocyklové tříkolky, tzv. rikši. Univerzální šasi mohlo být opatřeno jak sedadlem pro pasažéry, tak korbou pro přepravu nákladů.
Nákladní provedení mělo pomoci zejména drobným živnostníkům v době, kdy byl na trhu akutní nedostatek levných dodávkových vozidel. Osobní provedení bylo téměř bez výhrady určeno na export do Asijských teritorií.
Dobové fotografie prvních tříkolek ČZ 125 t. Časopis Motocykl ročník 1949.
Motocyklové tříkolky ČZ v osobním i nákladním provedení byly veřejnosti představeny v roce 1949. Podrobné informace o nich podal časopis Motocykl v čísle 3 ročník 1949. Konstrukce rikši vycházela z tehdejší sériové produkce - ČZ 125 t. Osobní provedení neslo označení ČZ 125 t - O3, nákladní provedení ČZ 125 t - N3.
Pozdější produkce využívala jako základ motocykl ČZ 150 c. Bližší popis konstrukce včetně základních technických údajů lze vyčíst z původního Technickécho popisu a návodu k údržbě.
Rikši byly kvůli snadnějšímu transportu dodávány v rozmontovaném stavu a majitel si je musel dle návodu sestavit. Z údajů v návodu k obsluze plyne, že továrna dodávala zákazníkům také pouze samotné šasi a tak se jednotlivé druhy nástaveb mohou lišit.
Dobová fotografie prvních tříkolek ČZ 150 c. Časopis Motocykl ročník 1950.
Příklady provedení karoserií uvedené v katalogu náhradních dílů
Zejména díky faktu, že většina těchto zajímavých vozítek byla exportována do zahraničí, se jich do dnešní doby dochovalo jen velmi málo a jsou tedy mezi sběrateli historických strojů velice ceněné.
Základní poznatky o konstrukčním provedení:
Tříkolová rikša vychází přímo z motocyklů ČZ 125/150 tak, že přední část motocyklu včetně sedla zůstala beze změn a k zadní části je připevněn rám se zadní nápravou, na který je pružně uložena nástavba. Rám s přední částí se může lišit tím, v jakém období byla rikša vyrobena.
Zadní náprava je vybavena diferenciálem, který je poháněn válečkovým řetězem z předlohového kola. Kola zadní nápravy jsou opatřena pneumatikami BAŤA (BARUM) BANTAM o rozměru 16/4. Předlohové kolo zajišťuje zpřevodování do pomala a optimalizuje dráhu dvou poháněcích válečkových řetězů. Zadní lanková brzda působí na obě kola. Rovnoměrného účinku brzd je dosaženo pohybem lanka přes vyrovnávací kladku.
Tachometr je vybaven nulovacím denním počítadlem kilometrů
Technický popis a návod k obsluze:
Důsledná prověrka spojená s fotografickým zdokumentováním motocyklu v tzv. nálezovém stavu pomůže zjistit skutečná provedení motocyklů tak, jak sjely z výrobního pásu...
|
Nákladní tříkolka ČZ 150 c r. v. 1951
Jednu z mála dochovaných rikš vlastní Josef Šimončič. Majitel dodal k fotografiím i několik základních údajů:
|
|
|
Pohled na zadní partie tříkolky, zadní kolo a zadní nápravu s diferenciálem |
|
|
|
Detail uchycení zadní části k motocyklovému rámu, detail diferenciálu a uchycení poloosy a brzdového bubnu |
|
|
Detail tachometru s max. rychlostí 50km/hod a denním počítadlem s nulovacím tlačítkem |
|
Osobní tříkolka ČZ 150 c
|
SHÁNÍME:
Stroj na uvedených fotografiích se dochoval ve vzácně původním stavu. Zjevně nepůvodní je pouze klakson a svítilny na zadních blatnících.
Vyhlašujeme pátrání zejména po zadních svítilnách pro nákladní tříkolku ČZ 150 c viz. detailní foto. Dále sháníme jakékoli díly z tohoto stroje, literaturu či fotografie. Uvítáme též kontakt na další majitele těchto strojů.
Případné poznatky zasílejte buď majiteli na e-mail: j.simoncic@seznam.cz či telefon: 777 895 013, nebo kontaktujte MotoMagazín.
|
|
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (1/8): |
Strana 1 / 1 |
| | Jmenuji se Pavel Danek a jsem Majitelem teto trikolky a to dokonce s TP. [Pavel Danek] (19. 05. 2006) | Těžko říct, tříkolku lze zkusit na pekelném aukru, u čtyřkolky bylo by vhodné
připojit foto ;-.) Napadá mne u páně Daňka parafráze z
Babičky...:"Šťastný to muž." [Hobo] (19. 02. 2016) | nevite kolik se pohybuje cena teto ctyrkolky? Dekuji [Martin] (20. 10. 2008) | Přidat odpověď (2) | |
Nezodpovězená témata (7/8): | | mám také tuto čz tříkolku s tp a tet se jí budu snažit zrenovovat.akorát se
rozmýšlím jestli udělam osobní nebo nákladní. [martin jasinský] (14. 11. 2010) | | Dobrý den,jmenuji se Vlastimil Dvořák a vlastním tuto čz tříkolku, bohužel bez
TP.(4.10. 2010) [Dvořák Vlastimil] (05. 10. 2010) | | nevite nekdo kolik se pohybuje cena za tuto riksu?dekuji martin [martin] (20. 10. 2008) | | Přeji hezký den, jsem novopečeným majitelem torza tříkolové rikši. Dle mého
úsudku je jako základ použit rám z čz 125 T, avšak motor je zde
"céčkový". Také rám rikši a připojení přez silentbloky je dle
zhlédnuté dokumentace na těchto stránkách, v knize pana Marčíka a jinde na netu,
z céčka. Rám a úchyty rikši se zdají být autentické. Našel jsem
"pouze" dvě místa hrubého zásahu do rámu. V místě pod sedlem je
dovařena jakási trojúhelníková výztuha a v místě předního úchytu motoru, horní
hrany držáku je taky jakýsi svár. Zajímá mne Váš názor na možnost originality
kombinace "T" rámu s "C" rikšou s pružnými objímkami a
taktéž s "Céčkovým" motorem ten mohl být vyměněn kdykoli. Jelikož
rikše chybí celá přední část, zajímal by mne i názor, jaké "vidle" a
přední kolo by měli být použity. [Majk.speciál] (09. 07. 2008) | | Dobry den podreboval bych diferencial nevim rde bych ho sehnal [marek] (01. 10. 2007) | | Dobrý den pane Danek. Vlastním též tříkolku CZ150Rikša osobní verze,po
renovaci. Můžete poslat telefonní číslo,nebo fotky na e-mail"
slavik.valec@volny.cz druhou nákladní verze je před renovací potřebiji
informace.či náhradní díly,nebo koupim celou jinou. Děkuji Slavík V.
608718981 [Vladislav Slavík] (19. 05. 2007) | | Tuto trikolku taky vlastním bohužel bez TP.Přivítal bych nejaké fota a nejaké
odkazy tykajici se tohoto stroje. [Ludovít Bundár] (22. 05. 2006) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|