Počátky prodeje motocyklů Jawa Californian v západním Německu jsou spjaty se zdejší obchodní firmou Neckermann. Objednávka od této firmy podstatně urychlila a usměrnila vývoj třetí generace motocyklů Jawa Californian. Následný model, Jawa 350 typ 362 Oilmaster a s ní současně stále vyráběná dvestěpadesátka Californian III, našly cestu k západoněmeckým zákazníkům přes více různých prodejců. Vzhledem k silné konkurenci neměly však motocykly Jawa na německém trhu na růžích ustláno.
Motocykly Jawa Californian pro NSR
Na četná přání též zveřejňujeme kompletní dobový test motocyklu Jawa 350 typ 362 Oilmaster provedený německým časopisem Motorrad. Test vyšel v dubnovém čísle roku 1973.
Autor: Jiří Bartuš
Konstrukce motocyklů Jawa Californian I a II byla vedena snahou o maximální unifikovanost se stroji velkosériové produkce a požadavkem zachování provozní jednoduchosti. Poznatky z prodeje a provozu prvních modelů Californian donutily výrobce od některých myšlenek upustit a motocykly opět přepracovat. Svou roli také sehrála snaha prodávat motocykly i na jiných trzích než jen v USA.
Motocykly Jawa Californian III vznikly tedy s mírně pozměněnou filosofií, kdy na rozdíl od svých předchůdců dostaly akumulátor a byly uzpůsobeny ke splnění různých národních požadavků na snížení hladiny hluku. Montáž akumulátoru si vynutily dopravní předpisy, které ve většině zemí světa vyžadovaly funkci brzdového světla nezávislou na chodu motoru. Magnetový alternátor, který by dokázal spolehlivě nabíjet akumulátor, neměla Jawa v té době k dispozici.
Náběh nového modelu uspíšila objednávka od západoněmecké obchodní firmy Neckermann. V jejím nabídkovém katalogu se Jawy Californian III objevily již v roce 1967. Nízká výrobní čísla motorů instalovaných do motocyklů prodávaných v síti obchodů dávají tušit tlak obchodníka na včasné dodání motocyklů.
|
|
Motocykly Jawa v katalogu firmy Neckermann pro rok 1967 (Jawa 350 typ 361/05/03 Californian III – Neckermann 693/510, v horní části). |
Tovární fotografie motocyklu Jawa 250 typ 590/05/03 (693/502) v provedení pro firmu Neckermann. |
Dle požadavků zákazníka a v souladu s tehdejšími dopravními předpisy NSR byly motocykly dodávány v evropském provedení se sníženou hladinou hluku. Osazeny byly prodlouženým zadním blatníkem bez tradičního vsazeného odrazového skla, opatřeným zadní sdruženou svítilnou Hella K 12410. Jako památka na odrazové sklo zůstal na blatníku vylisovaný profil. Motocykly byly vybaveny zamykáním krku řízení zasouvací
vložkou FAB. Dále pak ukazateli směru Hella K 12750 (Och-sen-auge), zasunutými v koncích řídítek. Součástí motocyklu bylo též zpětné zrcátko. Malý nalepovací nápis Neckermann nalezl místo na bocích nádrže nad znakem Jawa, obdobně jako u všech motocyklů, prodávaných touto obchodní sítí.
|
I v Německu šířil o povědomí o československých motocyklech časopis Czechoslovak Motor Review. Takto detailně byly představovány motocykly Jawa Californian III v čísle 5 roku 1968. Vpravo dole motocykl Jawa 250 typ 590/05/03 (693/502).
|
Detailní popis motocyklů Jawa Californian III a z nich odvozených modelů pro firmu Neckermann naleznete v knize Jawa Califirnian.
Firma Neckermann ke všem prodávaným motocyklům vydávala ve vlastním nákladu uživatelský manuál i katalog náhradních dílů, ve kterém byly motocykly Jawa 250 typ 590/05/03 označeny jako typ 693/502 a motocykly Jawa 350 typ 361/05/03 jako typ 693/510. Katalog náhradních dílů firmy Neckermann obsahoval mimo informací o barevném provedení dílů včetně povrchové úpravy také informace o jejich ceně.
Cena dvěstěpadesátky v obchodní síti Neckermann byla v roce 1967 stanovena na 1890 západoněmeckých marek (DEM), třistapadesátky pak 2280 DEM. V roce 1968 byla jejich cena snížena na 1650 DEM za dvěstěpadesátku a 1950 za třistapadesátku.
|
|
Návod k obsluze motocyklů Neckermann–Jawa–Californian vydaný firmou Neckermann v roce 1968. Zkrácený zadní blatník byl použit pouze u předváděcího vzorku motocyklu. |
Sestava dílů nádrže na kresbě z katalogu náhradních dílů vydaném firmou Neckermann. Samolepící nápis Neckermann byl umístěn na nádrži nad plastickým logem Jawa. |
Jawa 350 typ 362 Oilmaster (362/00/18) a s ní současně stále vyráběná dvestěpadesátka Californian III našly cestu k západoněmeckým zákazníkům přes více různých prodejců. Do NSR byly tyto motocykly dodávány v evropském provedení se sníženou hladinou hluku, prodlouženým zadním blatníkem se zadní sdruženou svítilnou Pal, ukazateli směru Pal a zamykáním krku řízení zasouvací vložkou FAB. Na sklonku výroby motocyklů Jawa Californian došlo u těchto motocyklů k změně typu zámku řízení a nově byl instalován zámek německého výrobce Nieman typ M00 246-4.
Motocykly Jawa Californian patřily v 70. letech minulého století mezi nejlevnější motocykly na západoněmeckém trhu. Bohužel, jak potvrdil i podrobný redakční test časopisu Motorrad, nebyly zde konkurenceschopné a to ani přes svou nízkou cenu. Ta byla v roce 1973 stanovena za 2790 DEM.
|
|
Motocykly Jawa Californian nabízela v NSR i obchodní firma Delta, obchodující s elektronikou, motocykly a chladírenskou technikou, jejíž katalog náhradních dílů z roku 1972 platil pro obě kubatury. |
Dobový snímek motocyklu Jawa 350 typ 362/00/18 pořízený během testu časopisem Motorrad. |
Z výsledků testů evropských motoristických časopisů lze na počátku 70. let minulého století vyčíst zřejmý posun v nahlížení na motocykl z pohledu evropského zákazníka, kdy cena i u motocyklů této kategorie přestávala být rozhodujícím parametrem při koupi. Naopak u amerických zákazníků zůstával vliv nízké ceny stále patrný.
|
|
|
|
Test motocyklu Jawa 350 typ 362 Oilmaster zveřejněný německým časopisem Motorrad v dubnu roku 1973. Výsledky podrobného testu nevyzněly nijak povzbudivě i přes to, že Jawa byla za cenu 2790 DEM bezkonkurenčně nejlevnější ze všech srovnatelných motocyklů. Druhý nejlevnější dvoutakt, Yamaha RD 350, stála již 3550 DEM. |
|
V témže čísle časopisu Motorrad lze v inzerci nalézt i nabídku nejsilnějšího motocyklu té doby, Kawasaki Z1 900, včetně tehdy aktuální ceny 7200 DEM. |
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (2/4): |
Strana 1 / 1 |
| | Zdravím prosím o pomoc nevím číslo červené barvy a hlavně nikdo neví zda byl červeny pásek stříkany nebo nalepeny. Děkuji za pomoc. [otto koukal] (19. 09. 2020) | Červený pásek byl lepený [Jiří Bartuš] (20. 09. 2020) | Přidat odpověď (1) | | ten preklad by mne take zajimal je jasny ze kalif nema proti rd350 žadnu šanci
leda design ale ten je vysoce individuální záležitostí [Free] (26. 03. 2016) | No, panečku, soudě podle fotky byť jen Yamahy, byla otázka Jawy (od
nejlevnějšího Californianu za 2790 - po nejdražší Hondu za 4290 západních marek)
docela zpečetěna. Ale na druhou stranu by mne též zajímalo, zda v zemích
prodeje, či zemích původu, mají i jiné značky jako "naše" Jawa
takovou vzestupnou popularitu. A přitom stačilo tak "málo" ...
přepracovat zadní část rámu a vyhodit ty hnusné kývačkové vzpěry, na kterých
seděly kastlíky, laufy a stupačky; a hlavně tam posadit přepracovaný půllitr, po
kterém se do lesa volalo a volalo... a z lesa se nic neozývalo. Doba to byla asi
těžká, nejen pro Jawu, když prodala poslední Californii. [Hobo] (10. 06. 2016) | Přidat odpověď (1) | |
Nezodpovězená témata (2/4): | | Zdravím. Prosím o radu zda byl na Califu 590 04 vyrob číslo 540 rámeček předního světla v horní části rozšířen jako u panelky DĚKUJI MOC. [otto koukal] (30. 11. 2020) | | Ze článku je bohužel naprosto jasně vidět, že počátkem 70. let už byl potenciál
motocyklů Jawa i přes snahu alespoň vzhledově zatraktivnit stroje pro export,
zcela vyčerpán a naše značka už dávno nehrála ve světovém měřítku prim.
Zvláště bolestně je tento fakt viditelný právě ve zmíněném časopise Motorrad,
kdy japonské motocykly té doby nemilosrdně drtily evropskou konkurenci. :-(
Chtěl jsem se zeptat, zdali by zde nebylo možné publikovat i český překlad
testu, jelikož nebudu zřejmě jediný, kdo i v dnešní době neumí bohužel příliš
dobře německy. [Wenda634] (14. 03. 2016) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|