Poznatky z tohoto článku byly v upravené podobě použity v knize Jawa Californian. Kniha podává ucelený přehled o vývozu motocyklů Jawa do západních zemí od roku 1945 do 70. let minulého století a motocykly Jawa SuperSport v něm tvoří jen krátkou epizodu, nikoli však bezvýznamnou.
Od vydání knihy uplynulo několik let a za tu dobu se objevilo několik nových poznatků, které přinesly mnohá upřesnění a doplnění informací v knize uvedených. Pokusil jsem se tedy všechny poznatky zahrnout do aktualizované podoby tohoto článku.
|
Motocykly Jawa Super Sport
Článek vznikl jako dodatek k prvnímu vydání knihy. Druhé vydání knihy Jawa Californian přináší tomuto tématu aktualizovaný pohled, doplněný o mnoho zcela nových obrazových materiálů.
autor: Jiří Bartuš
Na přelomu 50. a 60. let minulého století na severoamerických trzích dominovaly motocykly s velkoobjemovým čtyřdobým motorem. Proti konkurenci čtyřdobých strojů, zejména britských výrobců, neměly naši motocykloví výrobci v nabídce žádný odpovídající model. Výroba jediného, v tomto ohledu konkurenčního motocyklu, Jawa 500 OHC, byla v roce 1957 ukončena. Možnost nabídnout model motocyklu plně odpovídající aktuálním požadavkům amerického zákazníka se objevila až v době, kdy masový rozmach volnočasových aktivit spojených s jízdou na motocyklu volným terénem, způsobil zejména v USA poptávku po lehčích terénních motocyklech. Na takto vzniklou poptávku reagovali naši motocyklový výrobci malosériovou výrobou osvědčených motokrosových a soutěžních strojů.
Koncem 50. let mohli českoslovenští výrobci nabídnout ucelenou řadu motocyklů různých typů od kubatury 50 cm3 do 350 cm3 (500cm3), ve které na severoamerickém trhu dominantní nabídku právě stroje určené pro jízdu v terénu. Svým technickým i designovým pojetím byly totiž motocykly našich výrobců na konzervativním severoamerickém trhu vnímány jako velice netradiční a tak se reklama a i dominantní část nabídky obracela na terénní stroje odvozené od v Evropě úspěšných terénních a soutěžních speciálů.
Jawa, dle svého výrobního programu, nabízela v USA motocykly dle provedení pod označením Roadster, Sport Roadster, Trials a Moto-cross.
Označení Roadster nesly motocykly standardní sériové produkce. Označení Sports Roadster dostaly vylepšené motocykly, slovy jedné z dobových reklam: Více atraktivní styl vrcholící perlivým metalickým lakem. Mimo metalického laku šlo o vylepšení ve smyslu použití sportovních řídítek s hrazdou a odlehčený přední blatník. Označení Trials nesly terénní motocykly osazené doplňky umožňujícími jízdu po veřejných komunikacích. Označení Moto-cross nesly motocykly přímo určené zejména jen pro soutěžní jízdu v terénu.
Názvem Scrambler, užívaným zejména samými američany, mohly být označovány jak endurové (Trials) tak i motokrosové (Moto-Cross) motocykly.
Nabídka motocyklů Jawa pro severoamerický trh na konci 50. let (1959)
Roadster 250 typ 353/04
Roadster 350 typ 354/04
Trials 250 typ 553/04
Trials 350 typ 554/03
Moto-cross 250 typ 557/03
Moto-cross 350 typ 558/03
Test motocyklu Jawa 350 typ 554/04 v časopisu Cycle roku 1959
Motocykly Jawa Super Sport měly na počátku 60. let minulého století oživit nabídku motocyklů na severoamerickém trhu. Sloučením cestovního motocyklu se závodním motorem vznikl zajímavý motocykl, který však byl domácím motoristům zcela nedostupný.
Jawa 250 typ 353/07 Super Sport
rok výroby: 1962
výrobce: Závody 9. května n. p.
Využít výkonného sportovního motoru, používaném dosud jen v terénních motocyklech, pro rychlý sportovně cestovní motocykl, dalo v roce 1962 za vznik nového typu motocyklu typ
353/07 označeném Super Sport. V podstatě šlo o kombinaci sériového motocyklu Jawa 250 typ 353/04 s motorem typ 557 používaným v úspěšných motokrosových a soutěžních motocyklech. Pro předpokládané sportovní použití mohl být motocykl, na přání zákazníka, vybaven několika nadstandardními doplňky, kterými byly tlumič řízení, boční stojan a také cedulka na číslo.
Důvod představit motocykl vyšších výkonů může být v požadavcích severoamerického trhu, kdy běžné sériové motocykly svými výkony nestačily rychlejšímu provozu na amerických silnicích a dálnicích. Zajímavostí může být i fakt, že na dobových letácích dealerů v USA je úmyslně nadnesený parametr maximální rychlosti 89 mph, který měl zřejmě podpořit soutěžní ambice motocyklu.
Stručný popis motocyklu s ohledem na změny oproti sériovým cestovním typům.
Motor typ 557 se od sériového typu 353 liší v mnoha detailech. Zcela jiný je válec s žebry z hliníkové slitiny a rozměrná hlava válce uzpůsobená pro dvě zapalovací svíčky umístěnými po stranách spalovacího prostoru. U některých motorů byly válec s hlavou natřeny černou barvou.
Vyššímu výkonu motoru odpovídá i použitý karburátor Jikov typ 2928 H s průměrem difuzóru 28mm. Taktéž konstrukce tělesa filtru sání je uzpůsobeno vyššímu výkonu motoru. Pro usnadnění startu je mezi karburátorem a tělesem filtru sání umístěna přívěra vzduchu.
Kompresní poměr 9,5:1 společně s vhodně zvoleným časováním dává motoru výkon 17 HP při 5750 ot./min. za použití standardních tlumičů výfuku. Při použití upravených tlumičů výfuku dosahuje výkon motoru 20 HP při 6000 ot./min..
Zvýšení výkonu motoru na 20 HP při 6000 ot./min. bylo docíleno zvýšeným kompresním poměrem 9,5 : 1, změnou časování rozvodu a zejména použitím upravených tlumičů výfuku. Ty měly zmenšený počet vnitřních přepážek, zkrácené vložky výfuku bez koncových ucpávek a byly tvarově uzpůsobeny tak, aby mohly být nasunuty blíže k motoru.
Zapalování motocyklu dle dostupných informací mohlo existovat ve dvou provedeních. S jednoduchou zapalovací cívkou, kdy v činnosti byla vždy jej jedna svíčka a druhá sloužila pouze jako záložní a zejména se speciální dvojitou zapalovací cívkou, kdy byly v činnosti dvě zapalovací svíčky společně.
Primární převod je taktéž s ohledem na vyšší výkon motoru zesílen použitím duplexního válečkového řetězu. Odstupňování převodovky je voleno dle předpokládaného cestovního využití motocyklu. Z pohledu zahraničního zákazníka, netradiční sdružení řadicí a startovací páky, je nahrazena obvyklou kombinací řadící a startovací páky odděleně.
Chod motoru je zcela odlišný od běžných sériových motorů Jawa 250 typ 353. Motor jde snadněji a rychleji do otáček. Nárůst hlučnosti výfuku a sání je na první pohled jasně patrný. Patrný je taktéž značný nárůst vibrací motoru.
Mimo motoru a s ním spjatých dílů se motocykl od sériového typu 353/04 liší pouze v detailech. Plynovou otočnou rukojeť, použitou ze soutěžních motocyklů, charakterizuje krátký chod a šroub aretace. Ovládací páčky spojky a přední brzdy jsou na koncích, v duchu mezinárodních předpisů, opatřeny ochrannými kulovými plochami. Páka zadní brzdy je v provedení s trny zamezujícími uklouznutí boty jezdce. Spodní panel světlometu je na bocích opatřen maticemi s aretačními plochami pro umístění číselné tabulky. Střední plochy chromovaných ráfků nejsou leštěny. Rozhraní mezi leštěnou a matnou plochou je linkováno zlatou barvou.
Součástí výbavy motocyklu je mimo základního nářadí i speciální hustilka na vzduchové lahvičky užívaná jezdci na terénních soutěžích.
Dle předpokládaného využití byly zvoleny rozměry a dezén pneumatik. Vpředu Barum 3x16’’ a vzadu Barum 3,25x16’’.
Pro motocykl nebyl vytištěn speciální návod k použití. Zákazník dostal návod o obsluze sériových motocyklů typ 353/04 a 354/04 s doplňkem v podobě reklamního letáku obsahujícím i potřebné seřizovací hodnoty.
Motocykl byl v roce 1962 u dealerů na severoamerickém kontinentu nabízen za cenu 589 USD.
Nabídka motocyklů Jawa pro severoamerický trh v roce 1962
Roadster 250 typ 353/04
Roadster 350 typ 354/04
Trials 250 typ 553/04
Trials 350 typ 554/03
Moto-cross 250 typ 557/03
Moto-cross 350 typ 558/03
Super Sport 250 typ 353/07
V Československu o vzniku motocyklu Jawa 250 typ 353/07 informoval v roce 1962 jedním článkem časopis Svět motorů, ve kterém však hned z počátku nebyla opomenuta informace o tom, že motocykl je určen pouze pro zahraniční trhy, případně zvláštní účely.
Jawa 250 typ 559/03, 350 typ 573 Super Sport
rok výroby: 1963 - 1964
výrobce: Závody 9. května n. p.
Výroba modelu Jawa 250 typ 353/07 Super Sport proběhla jen v krátkém období roku 1962. V roce 1963 byly představeny inovované motocykly typu Super Sport v kubaturách 250 a 350 cm3 (250 typ 559/03 a 350 typ 573). Konstrukce těchto motocyklů vycházela z nové sériové modelové řady konce roku 1962 (250 typ 559/02 a 350 typ 354/06) a motory byly použity z nové řady terénních motocyklů. Revoluční obměnou v tehdejší konstrukční filozofii firmy Jawa bylo nahrazení v objemové třídě 350 cm3 tradičního paralelního dvouválce mírně podčtvercovým jednoválcem typu 575. Ten vznikl zvětšením vrtání nové dvěstěpadesátky při zachování shodného zdvihu pístu, kdy se změnou časování motoru dosáhlo příznivějšího průběhu točivého momentu.
Motor 250 cm3 dosahoval, při kompresním poměru 9,5 : 1, s karburátorem Jikov 2930 a upravenými výfuky, výkonu 20 HP při 5250 ot./min. Třistapadesátka, při kompresním poměru 9 : 1, s karburátorem Jikov 2932 a upravenými výfuky, dosahovala výkonu výkonu 23 HP při 5250 ot./min. Použitím standardních tlumičů výfuku došlo naopak ke snížení výkonu motorů a též ke snížení hladiny hluku. Výrobce udával možnost zvýšit výkony motorů za použití hlav a válců používaných na závodních motocyklech. Udávaná maximální rychlost dvěstěpadesátky byla 125 km/ hod a třistapadesátky 130 km/hod.
Českoslovenští motoristé si mohli prohlédnout motocykl Jawa 350 typ 573 Super Sport na stánku PZO Motokov u příležitosti Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně v roce 1963. Časopis Svět motorů musel opět konstatovat, že motocykl je určen pouze zahraničním zákazníkům.
V roce 1963 bylo vyrobeno i několik kusů motocyklů Jawa 250 typ 590/02 Super Sport a Jawa 350 typ 573/01 Super Sport, které byly odvozeny od modelů 590/01 a 360/01 s 19'' koly.
Nabídka motocyklů Jawa pro severoamerický trh v roce 1963
Roadster 250 typ 559/02
Roadster 350 typ 354/06
Trials 250 typ 579/02
Trials 350 typ 575/02
Moto-cross 250 typ 579/01
Moto-cross 350 typ 575/01
Super Sport 250 typ 559/03
Super Sport 350 typ 573
Nejednoznačné určení motocyklu a měnící se situace na trhu s jednostopými vozidly v USA zapříčinily malý zájem o motocykly Jawa Super Sport ze strany amerických motoristů a díky tomu mnoho strojů zůstalo po dlouhou dobu neprodáno.
V roce 1969 převzala neprodané motocykly 353/07 a 559/03 od dealerů společnost American Jawa Ltd., která oba typy, spolu s ostatními neprodanými motocykly, nabízela za cenu 500 USD.
Výroba motocyklů Jawa Super Sport skončila spolu se zánikem libeňské pobočky, ve které se vyráběly terénní motocykly Jawa. Výroba terénních motocyklů v Jawě zůstala již jen v podobě kusové výroby speciálů pro tovární a státní reprezentaci. Zcela proti původnímu očekávání převzali po roce 1963 roli sériového výrobce motokrosových motocyklů ve strakonických ČZM. Jejich legendární motokrosová ČZ 250, podpořená ziskem titulu mistra světa v roce 1964, začala psát novou kapitolu sériové výroby terénních motocyklů v Československu.
Použitá literatura a materiály:
Časopisy Czechoslovak Motor Review, Svět Motorů, CYCLE, MOTORCYCLIST
Reklamní materiály výrobce, oficiálních distributorů a regionálních prodejců
Materiály z archivu Martina Samsona
Materiály z archivu MotoMagazínu
|
Nálezový stav
Na představených motocyklech, dochovaných v původním stavu bez dodatečných úprav, lze vysledovat veškeré detaily charakterizující tento typ motocyklů.
Jawa 250 typ 353/07 Super Sport rok výroby 1962
nálezový stav
Motocykl byl prodán ve státě Kalifornie, kde s ním bylo najeto jen velice málo mil. Motocykl v minulosti utrpěl lehký náraz ze předu i ze zadu, ale i přes to se do dnešní doby dochoval ve zcela výjimečném stavu. Výjimečné je i to, že k motocyklu jsou dostupné i všechny dokumenty. Z nich lze vyčíst datum první registrace listopad 1972, tedy deset let po dovozu do USA. Zajímavé je, že datum prvního prodeje je stanoven na rok 1968.
Je pochopitelné, že na motocyklu lze nalézt i několik nepůvodních dílů. Sklo světlometu poškozené nárazem bylo nahrazeno plexisklem. Zadní sdružená svítilna byla zřejmě po nárazu nahrazena svítilnou Lucas, což je standardní svítilna používaná ve své době jako běžný doplněk. Vyměněna byla též původní indukční cívka a svíčky.
Velikým překvapením je černé zbarvení válce s hlavou. Dle dostupných informací je toto provedení zcela originální z továrny, avšak jeho smysl nám dosud není znám. Zřejmě v souvislosti s tímto černým zbarvením je černě lakováno i jinak chromované boční madlo.
Výjimečně zachovaný koženkový potah sedla svědčí o prokázané péči stran majitelů.
Mimo výjimečně zachovaného laku s původním linkováním lze vypozorovat i matné provedení středu ráfků ohraničené linkováním.
|
|
Jawa 250 typ 353/07 Super Sport rok výroby 1962
nálezový stav
Rok výroby u motocyklů vyvážených do zahraničí nelze zjistit z výrobního štítku, protože na štítku bylo vždy vyraženo jen první trojčíslí. Pokud nejsou k motocyklu kompletní doklady, musí se rok výroby stanovit dle druhotných údajů. Nejspolehlivějším údajem bývá zpravidla výrobní štítek dynama.
Motocykl byl prodán ve státě New Jersey kde s ním bylo najeto jen velice málo mil. Soudě dle velice zachovalých pneumatik a pryžových dílů, nebyl během mnoha let skladování vystavován přímému světlu. Bohužel vlivem zdejšího vlhkého oceánského prostředí bylo mnoho kovových dílů napadeno hloubkovou korozí. Taktéž lakované díly utrpěly značnou újmu. Motocykl v minulosti utrpěl lehký náraz ze zadu. Tyto závady nás však nijak neomezují v představení konstrukce tohoto atraktivního motocyklu.
Nepůvodní je na motocyklu pouze vložka předního světlometu sdružená se žárovkou. Zadní sdružená svítilna byla zřejmě po nárazu nahrazena svítilnou Lucas, což je standardní svítilna používaná ve své době jako běžný doplněk.
Hlavní tryska karburátoru Jikov 2928 H je 125, tedy přesně mezi výrobcem udávaným rozmezím 120-130.
K motocyklu se dochovalo i originální nářadí včetně hustilky na vzduchové bombičky.
Šrouby držáku číselné tabulky jsou zřejmě již z výroby omotány černou izolační páskou.
Za povšimnutí stojí speciální zapalovací cívka umožňující současné zapalování dvou svíček současně.
|
|
Jawa 250 typ 353/07 Super Sport rok výroby 1962
nálezový stav
Motocykl byl zakoupen prostřednictvím internetová aukční síně eBay. Ač se na stavu motocyklu značnou měrou podepsalo nevhodné skladování, není nijak přestavěn předchozími majiteli. Na první pohled je patrné použití odlišné přední masky a mělkého předního blatníku než na běžných sériových motocyklech. Dle dostupných informací šlo o úpravu provedenou továrnou v malé sérii na základě požadavků odběratele.
Dle reklamní samolepky je možno usuzovat, že motocykl byl prodán prostřednictvím firmy JAVCO MOTORCYCLE CORP., distributora motocyklů Jawa pro východní část USA.
JAVCO MOTORCYCLE CORP.
555 Graham. Ave.
Brooklyn 22 , N.Y.
Ten, kdo zkusí využít možností internetového prohlížení země pomocí Google Earth, se může, za pomoci zmapovaného městského prostředí služby Street view, ponořit přímo do atmosféry americké metropole.
Na adrese firmy JAVCO MOTORCYCLE CORP. stále stojí její budova, kde byly před padesáti lety prodávány i motocykly značky Jawa.
|
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|