MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           8.7.2020 05:56         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Motocykly Jawa Bizon | Jawa 624, 634 | Unifikovaná řada | Motocykly Jawa Bizon v nálezovém stavu | Renovace Jawy 350 typ 633/02 r.v. 1971 | Poznatky z konstrukce a renovace | Galerie motocyklů Jawa Bizon |
Fotografie

Unifikovaná řada motocyklů Jawa

  Rok výroby:  1968

  Autor: Jiří Bartuš

   aktualizováno 24.10.2017


  Unifikovaná řada motocyklů Jawa

  Počátkem 60. let 20. století se Jawa nacházela na rozcestí. Vyráběné motocykly, jejichž koncepce vznikla na počátku 50. let, byly i přes postupný vývoj čím dál tím méně konkurenceschopné. Z mnoha úvah, jakým směrem by se měla dále vyvíjet konstrukce motocyklů, se jevila nejperspektivnější takzvaná unifikovaná řada motocyklů. Jednalo se o myšlenku vyrábět motocykly různých kubatur (125, 175, 250, 350 cm3) jednotného designu s maximální unifikací dílů. Unifikovaná řada dostala zelenou během rozhodování o restrukturalizaci motocyklového průmyslu, o které bylo rozhodnuto vládními orgány po celosvětovém poklesu výroby motocyklů na počátku 60. let.

  V rámci restrukturalizace musela Jawa opustit tradiční výrobní prostory v Praze na Pankráci, které převzala ČKD Praha, která je měla využít k rychlému zavedení perspektivní výroby polovodičů. Výroba z Prahy byla přesunuta do Týnce nad Sázavou, kde však byla značně omezena nedostatkem prostoru k rozvoji a významným nedostatkem pracovních sil. Mnoho výrobních operací bylo tedy nutno svěřit mnoha kooperujícím podnikům, včetně tehdy moderně zařízené výroby motorů, která byla přidělena ČZM Strakonice.
  Více informací naleznete v samostatném článku zde

  Oproti původním předpokladům k poklesu zájmu o motocykly ve světě nedošlo, neboť leadera světového motocyklového obchodu převzaly USA, jejichž trh se zdál být nenasytný. Na změnu situace reagovali v Jawě úpravami motocyklů stávající produkce, které vyvrcholily vznikem modelu Californian. Plánované rychlé zavedení výroby motocyklů unifikované řady nebylo v té době reálné zejména pro to, že týnecká výroba jen stěží zvládala každoročně se navyšující objem vývozu motocyklů do sovětského Svazu.

Jawa 350 Unifikovaná řada Přes všechny zmíněné nepříznivé faktory byl v roce 1967 projekt unifikované řady dotažen do konce. V roce 1968 byla vyrobena první omezená série čítající přibližně 120 motocyklů kubatury 250 cm3 a 350 cm3, avšak k jejich sériové výrobě již nedošlo, protože byly obchodníky shledány jako morálně zastaralé a neperspektivní. O motocykly neprojevil zájem zejména tehdejší největší odběratel motocyklů Jawa, Sovětský svaz, pro jehož podmínky nebyly motocykly vhodné.

  Neúspěch tohoto projektu způsobila zejména neschopnost uvést jej rychle a ve správný okamžik do sériové výroby. Svým dílem také přispěly neortodoxní konstrukce a design motocyklu, které nebyly vhodné pro monopolního odběratele motocyklů Jawa, Sovětský svaz. Nicméně koncem 60. let byl projekt dotažen do konce a připraven k sériové výrobě. V roce 1968 byla vyrobena omezená série čítající přibližně 120 motocyklů všech chystaných kubatur.


Dobová fotografie



  Jawa 350 typ 633 UŘ - nálezový stav   Rok výroby:  1968

  Motocyklů Jawa řady UŘ bylo v jednotlivých verzích vyrobeno vždy jen několik kusů. Získat alespoň fotografie fotografie jakéhokoli dochovaného kusu je velikou vzácností.
  Díky přispění Roberta Pekára přinášíme fotografie Jawy 250 typ 623 UŘ ve zcela původním nálezovém stavu. Motocykl se dochoval ve zcela autentickém stavu bez rušivých zásahů jeho majitelů.


Fotografie


  Pro Jawu zcela netypickému vzhledu dominuje nádrž integrovaná s předním světlometem v jeden celek. Součástí tohoto celku je i originálně pojatý světlomet, tachometr, víko nádrže i boční štítky s logem Jawa. Taktéž řídítka opatřená panelem a ovládacími prvky jsou zcela unikátní.

Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie

  Když se zamyslíme, tak ani barevná kombinace světle modré s bílou není pro motocykly Jawa typická. Některé motocykly byly lakovány barvou červenou.

Fotografie Fotografie

  Z dnešního pohledu je velice zajímavé si porovnat, jaké díly musely být vyměněny a naopak jaké díly zůstaly použity pro motocykly Jawa Bizon.

  Pro bližší studium informací o motocyklech řady UŘ vybíráme materiály z archivu MotoMagazínu:


Injekce závodním strojům

Svět motorů 02/1967 str. 13
Svět motorů 02/1967 str. 13 Svět motorů 02/1967 str. 13 (detail)

Nové modely motocyklů

Svět motorů 18/1967 str. 16, 17
Svět motorů 18/1967 str. 16 Svět motorů 18/1967 str. 17 Svět motorů 18/1967 str. 17 (detail) Svět motorů 18/1967 str. 17 (detail)

Zkoušky nových motocyklů Jawa

Svět motorů 26/1967 str. 18, 19
Svět motorů 26/1967 str. 18 Svět motorů 26/1967 str. 19


Fotografie



Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (3/5): Strana 1 / 1
 Škoda jen, že chybí kryt řetězu.    [ZdenekK]    (07. 10. 2009)
 Tak to Vám Járo gratuluji €~;    [hB]    (02. 02. 2020)
 ... nás houpe, akorát.    [hB]    (11. 10. 2016)
 No tak to neříkej ani ve srandě!
To je obrovská škoda...    [Wenda]    (16. 12. 2009)
 vono je to tak ceneny???sakra ja ji mel v lepsim stavu a udal sem z toho krosku    [jara]    (01. 11. 2009)
Přidat odpověď    (4)
 Bravo! Stroj snů. Jenom bych uvítal víc fotografií.    [Petr Kropáček ml.]    (17. 09. 2009)
 Ozvěte se mi na tel.724 718 681    [Miloš Hanus]    (18. 07. 2017)
 Potřebuji pro svoji Jawu 623 UŘ ovládací prvky klaksonu a světel,prázdnou krabičku na pravé rukojeti, boční štítky s logem Jawa a krytku šroubu řídítek.Nevíte náhodou o někom,kdo tyto díly vlastní? Děkuji Franta    [František Sýkora]    (03. 02. 2010)
Přidat odpověď    (2)
 Jaká může být hodnota tohoto stroje?    [ike]    (06. 01. 2013)
 P    [rekupník zo SK]    (11. 10. 2016)
 Vím právě o jednom kousku a je v podobném možná i lepším stavu než ta na fotkách:-)    [ike]    (09. 01. 2013)
 V druhé polovině loňského roku ji nabízel překupník za necelých dvěstě tisíc několik měsíců. Byla s doklady. Myslím, že taková cena je nesmyslná.Jestli ji někdo koupil, nevím.    [Libor]    (06. 01. 2013)
Přidat odpověď    (3)
Nezodpovězená témata (2/5):
 Vím o jedné takové Jawě 350 typ 633 UŘ a je asi i v lepším stavu než je tato.Má i TP a je pojízdná.Jakou může mít přibližně hodnotu?
[Roman]      (07. 04. 2012)
 Nebylo by, prosím, pár fotek odstrojeného rámu? ... když tady čtu, že z UŘ někdo spáchal terénní Banán ;-( Děkuje ...
[Hobo]      (16. 10. 2010)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Sraz patinovek a bastlů
NIPPON RETRO 2020
Renovace motocyklu Jawa 350 typ Californian II z výrobní série pro Ministerstvo vnitra
Kawasaki Z H2 a nová Čechie-Böhmerland
Velorex 1960
Vozítko Super laminát
Lidová vozítka
Branná 2018
Oleje pro klasické motocykly
Velká kniha o motocyklech
ČZ 250 Custom Mk. II
Pneumatiky pro klasické motocykly
ČZ 250 Custom
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
Je třeba bát se dovozové STK?
Veteránisty čekají změny?!
Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019
Motorkářská doba temna

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Lidová vozítka
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Branná 2018
Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
300 zatáček Gustava Havla 2019
Česká Tourist Trophy 2017
NIPPON RETRO 2018
Pérák 2016
300 zatáček Gustava Havla 2018
Česká Tourist Trophy 2016
III. Pohár motorových dvoukolek
Nepomucký trojúhelník 2018
Slovácký okruh 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Pérák 2015
Cena města Jičína 2018
NIPPON RETRO 2019
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
Sraz patinovek a bastlů
Česká Tourist Trophy 2018
300 zatáček Gustava Havla 2017
Slovácký okruh 2019
Mopedy Stadion
Motocykly ČZ 125/150 c
Setkání veteránů Holešov
Barum Czech Rally Zlín 2019
Poznatky z provozu návěsných vozíků PAv
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš