Jawa 624, 634 - cestovní varianta Jawy Bizon
|
Výrobce: JAWA národní podnik Týnec nad Sázavou
Rok výroby: 1968 – 1969
Autor: Jiří Bartuš
aktualizováno 15.7.2014
Neúspěch projektu tzv. Unifikované řady - UŘ způsobila zejména neschopnost uvést jej rychle a ve správný okamžik do sériové výroby. Svým dílem také přispěly neortodoxní konstrukce a design motocyklu, které nebyly vhodné pro monopolního odběratele motocyklů Jawa, Sovětský svaz. Nicméně koncem 60. let byl projekt dotažen do konce a připraven k sériové výrobě (v roce 1968 byla vyrobena pouze omezená série motocyklů UŘ).
Doba si však žádala již úplně jiný typ motocyklu. Těžkopádně vypadající a kapotami obtěžkaný motocykl již nevyhovoval představě o moderním motocyklu. Konstruktérům tedy připadl náročný úkol rychle provést zásadní designové změny s maximálním využitím existujících dílů. Výsledkem jejich snažení bylo několik designových variant upravených motocyklů řady UŘ.
Designově i konstrukčně nadějným vzorkem byly prototypy označované jako typ 624 (250 cm3) a 634 (350 cm3). Ty vznikly vzájemným zkombinováním osvědčených dílů z motocyklů sériové produkce se základem tvořeným díly unifikované řady.
Oficiálně byly představeny v roce 1968 v Časopise Czechoslovak motor review a na několika motoristických výstavách včetne Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně roku 1969. Zde již byly prezentovány jako cestovní varianta k nově představenému sportovnímu Bizonovi. Tím však jejich úloha v dějinách skončila.
Jelikož každý vyrobený kus byl provedením odlišný a do dnešního dne se dochovalo jen několik málo kusů v různém stádiu úprav, o písemných informacích ani nemluvě, nelze tyto motocykly jednoznačně představit. Jistou záhadou je i vlastní typové označení. Dle mála dochovaných písemných záznamů lze za nejpřesnější označení považovat typ 624 pro kubaturu 250 cm3 a 634 pro kubaturu 350 cm3. Zajímavé je, že označení 634 dostaly později třistapadesátky zhotovené na konstrukčně zcela odlišném základě.
Základ motocyklu tvořil kolébkový rám s motorem téměř beze změn použité z motocyklů Unifikované řady. Střední a zadní partie motocyklu byla designově zcela shodná s později sériově vyráběnými motocykly Jawa 623, 633 Bizon. Naopak přední partie motocyklu včetně přední vidlice byla jistou inovací přední partie motocyklů řady Californian. Zcela nově pojatým prvkem byla palivová nádrž nesoucí stopy později vyráběné nádrže pro motocykly Jawa 634.
Jen s obtížemi lze spekulovat, z jakého důvodu byla u sériových motocyklů Jawa 623, 633 Bizon opět použita přední vidlice z motocyklů Unifikované řady.
Jednotlivé vyrobené vzorky se navzájem lišily v detailech. Motocykly tak byly osazeny různými druhy předních světlometů, řídítek či bočních krytů nádrže.
Jak bylo v našich podmínkách zvykem, byly vyrobené vzorky odprodány do rukou soukromých majitelů. To bylo možno jen proto, že prvním majitelem byl v technickém průkazu uveden Ústav pro výzkum motorových vozidel, kde byly vyrobené prototypy podrobeny homologačním zkouškám. Po ukončení zkoušek nebyly mnohdy prototypy vráceny zpět firmě, ale nabídnuty k prodeji soukromým osobám. Každý si jistě dovede představit, jak čisté praktiky tuto praxi provázely.
Tato ve světě naprosto nepochopitelná praxe zapříčinila zamlžení této zajímavé historie na dlouhá léta dopředu. Téměř všechny světové firmy totiž pochopily, že firma, která se nestará o svou minulost, nemůže zákazníkům garantovat žádnou budoucnost.
V současné době máme na MotoMagazínu zprávy o čtyřech dochovaných motocyklech tohoto typu.
Použitá literatura:
Časopis Czechoslovak motor review
Pavel Husák, Motocykly s dvoudobým motorem (SNTL, 1978)
Informacemi a materiály přispěli:
Jan Polák
Jindřich Hruška
Jawa 250 typ 624, r.v. 1969 prototyp, nálezový stav
Autor: Jan Polák
Podařilo se mi sehnat, dle mého názoru, velmi zajímavý stroj. Jedná se o prototyp motocyklu Jawa Bizon, který se nedostal do sériové výroby. Jediné dvě fotografie obdobného motocyklu, které jsou mi známi, jsou v knize Motocykly Jawa od M. Gomoly označeny jako prototyp Marčík.
Celkový popis motocyklu
Motor je standardní dvouválcová dvěstěpadesátka Jawa typ 623, nijak se nelišící od sériových motorů 250 Bizon.
Celý rám motocyklu je shodný s Jawou Bizon až na přední vidlici. Ta je složena z některých sériových dílů a některé díly jsou opět jiné, ostatně jako celý motocykl. Spodní kluzáky vidlice jsou stejné jako u Jawy Californian, nebo 634, trubky zřejmě také. Pružiny jsou kratší než na uvedených motocyklech, ale nejsou shodné ani s Bizonem. Jak pružiny, tak i jejich kryty mají větší průměr. Spodní a vrchní brýle jsou zřejmě stejné jako u Jawy 634.
Blatník není shodný s žádným sériovým typem. Je úzký jako na Jawa Californian, ale na koncích není prolis.
Držáky předního světla jsou navařeny obráceně než u typu 634 a jsou krátké. Tedy ne jako na fotkách v knize Motocykly Jawa od M. Gomoly. Světlo vypadá obdobně jako na PAL na Jawě Califorian či 634 avšak shodné není.
Hrnec je tvarem stejný, ale zřejmě v důsledku nevyřešených forem je celé světlo vyrobeno z laminátu. Přední obroučka je kulatější než na plastové světlo.
Myslím, že ukazatele směru na tomto motocyklu správně nemají být namontovány.
Řidítka jsou stejná jako na motocyklech Jawa 250/350 typ 590/361 Sport a jsou vybaveny rychlopalem.Páčky jsou stejně dlouhé jako na nových Jawách.
Nádrž se může někomu může zdát povědomá. Jsou to výlisky boků z typu 634. Výlisky jsou svařeny a uzpůsobeny tak, že nádrž se nasazuje a je i stejně přichycena jako na Bizonovi, ale oproti nádrži 634 je otočena o 180° - předek je vzadu. Víčko v nádrži by dle rozměru otvoru mělo být stejné jako u Bizona. Boční plechy na nádrži jsou stylizovány do podoby tvaru olejové nádrže, kterou ale tento stroj nebyl nikdy vybaven.
Zbytek rámu a všeho je stejný jako u Bizona, až na držák SPZ. Držák světla je sice přichycen stejně jako u Bizona, ale není to taková plachta - kopíruje přesně tvar světla.
Výrobní číslo rámu není vyraženo na nosníku nad motorem, ale na levé straně rámu pod podsedadlovou schránkou. Ta je stejně jako u Bizona plastová a světe div se , není vyžraná od baterie.
Barevné provedení:
skříň tlumiče sání - stříbrná
zbytek motocyklu – červená Jawa
boční madlo - černá
Povrchové úpravy:
Chrom: kola, řidítka, zadní madlo, držáky blatníků, kluzáky předních vidlic, spodní kryty zadních tlumičů, obroučka světla, boky nádrže, víčko nádrže.
Zinek: dle původního majitele – celé výfuky včetně kolen, brzdová páka, řadící páka, osy kol a různé drobnosti - šrouby a podobně
Jak jsem jej získal?
Jednou se na mě usmálo štěstí, když k nám do práce se přijel zeptat na práci jeden kluk. Docela jsem čuměl na jakém motocyklu přijel a jak to byl ten motocykl zachovalý. Vzal jsem si od něj adresu a telefon a domluvil jsem se s ním na focení a návštěvu. Trochu mě zklamalo, když jsem k němu přijel a z okna vykoukla Slovenka, která mi řekla, že motocykl není jeho a jezdí na něm načerno. Dozvěděl jsem se, že patří jeho otci, se kterým se moc nebaví. Začal jsem tedy jednat přímo s ním a za rok jsem měl motocykl doma za sice ne malý peníz, ale šlo to.
Během roku jeho syn tu motorku docela zhuntoval, ale po koupi jsem byl schopen na ní odjet domů. Motor zvoní, jsou z toho trochu štafle, ale to se všechno jednou zpraví. TP a SPZ jsem také posháněl, protože původně (byla to asi móda) jej nikdo nepřehlásil. Úplně původním majitelem byl Výzkumný ústav v Praze, poté motocykl přešel do osobního vlastnictví člověka, se kterým jsem jednal o dokladech.
Nevím, kolik těchto motocyklů bylo vyrobeno, ale zatím vím pouze o dvou. Druhý stojí v muzeu na Konopišti.
Ten je sice trochu jiný, ale ne v podstatných věcech. Má jiné držáky světla - stejně dlouhé jako Jawa Californian, s plechovým světlem PAL jako u motocyklu Jawa Californian a světe div se, má držáky na postraní vozík. Motor má 350 cm3.
Když jsem sháněl ještě jiný prototyp, dostal jsem se k člověku, který jezdil pro Jawu jako zkušební řidič. Mám fotku, že u jeho domu stojí 500 boxer, na kterou jsem se u něj ptal a zmínil jsem se o svém úlovku. On si pouze vzpomněl, že pan Marčík (vzpomínaný v knize Motocykly Jawa M. Gomoly) byl v době jeho působení vedoucím výzkumu. O tomto motocyklu vůbec neslyšel, natož aby se na něm svezl.
Fotografie druhého prototypu z muzea motocyklů na Konopišti.
Článek o nalezeném prototypu prototypu Jawa 250, r.v. 1969 vyvolal zajímavé reakce a postřehy mezi našimi čtenáři. Další dochovaný kus uložený v muzeu na Konopišti rozvířil spekulace i o možném připojení sidecaru k tomuto typu motocyklu. Tento kus je totiž dochován i s úchyty pro připojení sidecaru. Dobová literatura připojení sidecaru k motocyklům Jawa 623/633 vylučuje zejména pro malou tuhost krátké přední vidlice, která však u prototypových motocyklů není.
Rozřešení nalezl až Jindřich Hruška, když v knize Pavla Husáka Motocykly s dvoudobým motorem (SNTL, 1978) shlédl fotografii právě zmiňovaného prototypu s připojeným sidacarem Velorex. Bohužel k fotografii nejsou v knize napsány další podrobnosti.
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (5/8): |
Strana 1 / 1 |
| | Zdravím mam motor 624 s číslom 0000198 mohol by to byt motor z prototypov jeto 250 ďakujem za odpoveď [Michal] (22. 05. 2021) | prototyp to není, 624 a 634 se označovaly motory na bizony, které měly písty uložené na jehlách [meela] (26. 05. 2021) | Přidat odpověď (1) | | Dobrý den zajímá mě uchyt side byly by dobré foto.Psal jsem panu Němcovi do
Jawvy a ten mě ubezpečil,že na rámu Bizona nikdy nebyly.Diky [K.ULL] (12. 02. 2007) | Tak jestli se našel další kus tak je to super zpráva :-) [meela] (13. 03. 2018) | Dobrý den, náhodou jsem se dostal tomuto webu. Vlastním ,zřejmě jeden z
mála dochovaných prototypů 634. černočervené provedení motor č.00000001( na
karteru úchyty i pro montáž do trubkového rámu)jinak rám bizon. zatím v částečné
repasi ale brzo pošlu foto. Před mnoha lety jsem ho koupil od mladíka co měl
příbuzného zaměstnaného v Týnci. [Pavel Böhm] (06. 02. 2018) | Měl jsem tento mtc - pravda jen dily a torzo. Podle informací člověka od ktereho
jsem to koupil se tomuto prototypu říkalo Tatoušek, podle vedoucího konstrukce?
"Prý" mělo jít o možnost na navázání výroby na bizona, kterého náš
sovětský bratr odmítl. Byla to možnost jak na základ napasovat nové díly, změnit
vzhled mtc. a jen částečnou úpravou udělat nový mtc. Měl jsem provedení 350ccm,
mělo to i jiné typové číslo - na podrobnosti si již bohužel nepamatuji. Nádž byl
výlisek 634, ale obrácený, předek jako 634... [Jicha] (14. 07. 2007) | Konečně jsem narazil na něco alespoň trochu podobnýho. Mám doma tu sajdu co je
na obrázku, nemá žádný štítek, kolo je 18-ti palcové ( asi jako u Bizona?),
blatník z lamina. Je v drobnostech odlišná od 562 dvojky. Zdravim David [David] (09. 06. 2007) | Bohužel další z řady hybridu s kterým nema jawa nic společného. [mario] (11. 04. 2007) | Tomuto prototypu se opravdu takřka oficiálně říká "Marčík" podle p.
Marčíka který se na tom také podílel. Dokonce byl trochu předčasně vydaný
prospekt v ruštině pro "SAJUZ" s touto fotkou na titulní straně.Ale
s prototypovými válci, patrně z první varianty Unifikované Řady. K seriové
výrobě stejně nedošlo. Nádrž mám v Jawácké červené s chromovanýma plackama. Ale
zespodu je vidět několik svárů, jak byla upravovaná na kolébkový rám. Zadní
držáky mají přitom rozteč jako na rám 634. Takže možná i pozdější snaha dát tuto
nádrž na 634. [Miloš] (25. 03. 2007) | Mně by fotky takovýho stroje docela zajímaly. [MONTY] (10. 03. 2007) | Na podzim jsem muzeum JAWA konopiště navštívil,fotky tohoto prototypu mám i
detaily uchycení sidecaru. Možná by nebylo od věci,dát je sem pro
porovnání.Rád zášlu foto,pokud budu vědět na který mail. [pex] (10. 03. 2007) | Bizon je nevhodný k připojení side právě kvůli jednoduché přední vidlici.
Samotný rám je samozřejmě mnohem tužší, než třeba u kývačky, kterážto měla side
běžně. Takže pokud má motocykl klasickou vidlici, podle mě je připojení
možné. Dokonce někdo kdysi psal, že viděl fotku "ňákýho prototypu z
bizona, měl dvoje brejle a sajdku". [Petr Kropáček ml.] (26. 02. 2007) | Co vím z dobové literatury tak k Bizonu se skutečně side nikdy nedávala, ani
jsem na foto neviděl. Kulatá 560 by moc nepasovala a 562 je dělaná na
předpřipravené úchyty 634ky, třeba jako mám já. Upravit jde samozřejmě vše, ale
legálně zapsat to asi nepůjde. [JindraS100] (17. 02. 2007) | V navode na obsluhu Bizona je napisane ze Jawa Bizon nie je vhodna na
pripojenie sidecaru. [Dusan] (13. 02. 2007) | Přidat odpověď (11) | | Zdravím příznivce nej motocyklu Jawa Bizon.Vlastním nekompletního Bizona a motor
má kupodivu označení *634-0-001578* předpokládám že by to mohl být původně jeden
z prototypů s přední vidlicí z Kalifornie,případně 634,to by bylo dobré jej zase
v tomhle duchu doskládat i když popravdě ten běžný se mi líbí mnohem víc.Nejlépe
by bylo určit podle daného čísla o který model se jedná,jsem poměrně znalý
renovací,přemyšlím však jak bych třeba vyrobil daný chromovaný kryt na
nádrži,věřím že by se určitě našli i takoví schopní lidé,co by mi s tím dokázali
poradit případně pomoci,díky za Vaše odpovědi i reakce s pozdravem René [René Cieslar] (26. 02. 2017) | Motory označené 634 měly pístní čepy uložené na jehlových ložiscích. S největší
pravděpodobností jde tedy o motor z normálního Bizona. [Jiří Bartuš] (28. 02. 2017) | Přidat odpověď (1) | | Zdravím, měl bych dotaz na 16ckty ráfky. Našel jsem doma ráfek na kterém je
střed ráfku červený, z obou stran zlaté linky a pak chrom. Mohu zaslat foto.
Zajímalo by mě u jakých motocyklů se to dělalo. Díky za odpověď. Vrac [Vrac] (26. 02. 2007) | zdravím, ráfky 16 ti palčáky s linkami koupím, budou-li na prodej. děkuji i za
jen foto! [Hobo] (26. 05. 2009) | Přidat odpověď (1) | | Nie je čo dodať , nádhera. [Dušan] (11. 02. 2007) | Jedna fotka se také vyskytla na veteranforu v sekci exportních motocyklů. [Libor L.] (14. 01. 2008) | zdravim o jake foto se jedn mam jawu634 a je uplně orginal tak bych rad
porovnal [Jib] (20. 10. 2007) | Ta 634 by jednoklíč mít měla, je to číslo 891 z tý série s jednoklíčem z roku
1974, bohužel jsem otce nepřesvědčil, aby ho tam dal, takže teď je tam dvouklíč,
ale původní blatník pro jednoklíč leží doma a možná se mi časem podaří tátu
přesvědčit, aby ho tam vrátil (i když ten dvouklíč teda brzdí o dost líp) [Jan Polák] (19. 05. 2007) | Ano ano, skvělý úlovek! Jen malý doplněk pro autora článku, spodní brýle alespoň
podle fota jsou panelkové, 634 má jiné, masivnější, ostatně vedle na fotce je
634 skoro taková jakou mám já, jestli má ještě "jednoklíč" tak jsou
to sourozenci :-) [JindraS100] (17. 02. 2007) | Přidat odpověď (4) | |
Nezodpovězená témata (3/8): | | zdravim mam bizona 350 a na bloku motoru mam čislo 624 je to na tuty 350 ale
nevim o kterej tip jde jestli se montoval seriove dik za info [Martin] (21. 06. 2018) | | Dobrý den, zaujala mě přední vidlice tohoto prototypu. Já mám na 350/634
podobnou vidlici. Jak se na mojí 634 (r.v.1973,vč. cca 800) vzala nevím - zřejmě
ji vyměnil některý z předchozích majitelů... Konstrukčně je stejná jako na 634
nebo panelce, ale je kratší (celá je dlouhá od spodu až po horní matku zhruba
770 mm), kryt pružiny má větší průměr (vnější 52 mm) a je kratší (238 mm).
Vidlice nevypadá nějak amatérsky zkracovaná. Zajímalo by mě, jestli je tato
vidlice shodná s tou na tomto prototypu. Byl bych moc rád za změření. Za
případnou odpověď předem děkuji. [Petr] (17. 06. 2008) | | Paráda ,velice zajímavá je i ta sajda,kamarád jí má a nevěděli jsme jestli to
neni nějakej bast ,tak jupí ,dík za obrázek:) [M] (06. 06. 2007) |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|