MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly           10.7.2020 11:00         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Motocykly Jawa Bizon | Jawa 624, 634 | Unifikovaná řada | Motocykly Jawa Bizon v nálezovém stavu | Renovace Jawy 350 typ 633/02 r.v. 1971 | Poznatky z konstrukce a renovace | Galerie motocyklů Jawa Bizon |
Neortodoxní konstrukce motocyklu spolu s malým počtem vyrobených kusů s sebou nesou problémy s údržbou, opravami či případnou renovací...

Poznatky z konstrukce motocyklů Jawa Bizon


  Autor:  Jiří Bartuš

   aktualizováno 15.7.2014



  Základní poznatky o konstrukčním provedení motocyklů

  Motocykly Jawa 623 a 633 se navzájem liší pouze použitými motory kubatur 250 cm3 a 350 cm3 a nápisy na nádrži.

Katalog náhradních dílů rok vydání 1971   Barevná provedení
  Původním záměrem bylo vyrábět motocykly v atraktivních metalických barvách, které měly opticky vyvážit menší podíl chromovaných dílů. Z důvodu snížení výrobních nákladů byly všechny sériové motocykly vyrobeny v dominantní červené, nebo žluté barvě.
  Barevné provedení některých dílů bylo stanoveno odlišně k motocyklu v červené barvě a k motocyklu v barvě žluté. Jde o kryt nádrže, přístrojový panel, plech pod SPZ. Motocykly v barvě červené (Jawa - odstín 8850) měly tyto díly lakovány stříbrnou barvou. Motocykly v barvě žluté měly tyto díly lakovány barvou černou.

  Konstrukční odchylky
  Motocykly byly během výroby v některých detailech modifikovány. Dnes dochované motocykly se tedy mohou v mnoha detailech lišit.
  • Na mnoha reklamních prospektech lze spatřit zcela zakrytý sekundární převod. V sériové výrobě se však používal poue otevřený kryt řetězu.
  • Nádrž byla opatřena prolisy pro nálepky. Potvrzena je však i existence nádrží bez těchto prolisů.
  • Zámek sedla byl u některých motocyklů zakryt koženkovou clonkou. Potvrzeny jsou však i potahy sedel bez této clonky.
  • Přístrojový panel byl opatřen s malými kontrolkami shodného typu jako u světel PAL použitých u motocyklů Jawa Californian v provedení pro ČSSR.Potvrzeny jsou však i přístrojové panely vybavené velkými plastovými kontrolkami.
  • Zámek řízení, uváděný v návodu k obsluze, nikdy nebyl součástí sériových motocyklů.

      Rozdíly mezi motorem 250cm3 a 350 cm3
      Motory obou kubatur v maximální míře využívají shodné díly. Liší se vrtáním i zdvihem (pr.52/58mm - 58/65mm), spojkou a řetězovým kolem. Převody jsou shodné.

      Rozdílové díly
      Hlava válce (L+P), válec (L+P), píst (L+P), pístní kroužek, pístní čep, klikový mechanismus, spojkový koš, spojková lamela hnací (4 kusů / 5 kusů), spojková lamela hnaná (3 kusů / 4 kusů), řetězové kolo (15 zubů / 18 zubů), hnané kolo náhonu na tachometr (14 zubů / 12 zubů), karburátor (2924 / 2926), olejové čerpadlo (591-15-100 / 591-15-200) - pouze u typu 623/01 a 633/01

      Mnohé sériové stroje byly vybaveny motory typ 624, 634 jenž se liší uložením pístního čepu v jehličkovém ložisku.

      Typ motoru a výrobní číslo jsou vyraženy v horní 4ásti levého bloku.

      Primární řetěz typ 9,52 x 9,52 (64 článků), jednořadý, neodpovídá přenášenému výkonu a rychle se vytahá. Tento problém byl vyřešen až s nástupem motocyklů Jawa 350 typ 634 použitím dvouřadého řetězu.

    Tabulka základních seřizovacích hodnot 250 cm3 typ 623/01250 cm3 typ 623/02350 cm3 typ 633/01350 cm3 typ 633/02
    ZAPALOVÁNÍ TypDynamobateriové
    SvíčkyPAL 14-8 ( odtrh kontaktů 0,6 - 0,7 mm)
    Odtrh0,3 mm
    Předstih2,5 mm2,8 mm
    KARBURÁTOR Typ2924 SBDM2924 SBD2926 SBDM2926 SBD
    Hlavní tryska100 (103*)112
    Volnoběžná tryska50 (45*)60 (*50)
    Bohatost směsi - záběh0,5 - 0,25ot. (*0,5 - 1ot.)
    Poloha jehly - zářez shora - záběh1 - 3 (*1 - 2)1 - 4 (*2 - 3)
    PNEUMATIKY Přední - rozměr3,25 x 18
    Přední - tlak1,3 atm
    Zadní - rozměr3,5 x 18
    Zadní - tlak1,8 - 2,0 atm
    ŘETĚZ primární Rozměr9,52 x 9,52 - 64článků
    ŘETĚZ sekundární Rozměr12,7 x 7,75 - 126 článků
    Napnutí (průhyb)30 mm
    Řetězové kolo15 zubů18 zubů
    EL.
    VYBAVENÍ
    Žárovka přední6V 35/35W
    Žárovka přední obrysová6V 4W
    Žárovka zadní6V 5W
    Žárovka brzdová6V 15W
    Žárovky ukazatelů směru6V 15W
    Žárovka tachometru6V 2W
    Žárovky signalizační6V 2W
    Pojistka15 A
    Akumulátor6V-14 Ah kostřený (-) pól
    NÁPLNĚ Poměr
    olej : benzin
    -1 : 30-1 : 30
    Nádrž17 dm3
    Nádrž olejová2,25 dm3-2,25 dm3-
    Převodovka~ 1 dm3
    Přední tlumič105 cm3
    Zadní tlumič47 cm3
    Použity údaje z katalogu náhradních dílů rok vydání 1971
    * údaje uvedené v knize Ing. Jiří Dočkala Seřizování a opravy motocyklů Jawa - 3. vydání - 1976


      Renovace

    Jawa 350 typ 633/01 Bizon   Ač motocykly JAWA 623, 633 nepatří mezi staré veterány a koupě nebývá příliš nákladnou záležitostí, jejich renovace není nijak snadná. Svým konstrukčním pojetím totiž zásadně vybočují z mnohosériových řad motocyklů JAWA.

    Žlutá barva   Problémy při renovaci způsobuje zejména nedostatek původních náhradních dílů způsobený malým množstvím vyrobených kusů. Malé množství motocyklů mezi sběrateli také není žádným lákadlem pro výrobce replik. Mnohdy tedy nezbude než koupit celý motocykl jen pro jediný potřebný díl.

      Příklady problematických dílů motocyklu

  • Tlumiče výfuku jsou rozměrově shodné s výfuky pro Jawu typ 634, avšak zejména jejich uchycení není shodné. Rozlišovacím znakem výfuků Jawy Bizon je konec tlumiče se spojovací drážkou.

  • Pryžová přechodka mezi karburátor a tlumič sání. V nouzi jí lze nahradit dvěma do sebe zasunutými přechodkami pro Jawu 634 upevněnými stahovacími páskami. V současné době lze však již možné zakoupit repliku.

    Gumová přechodka mezi karburátor a tlumič sání Gumová přechodka mezi karburátor a tlumič sání Gumová přechodka mezi karburátor a tlumič sání

  • Plastové díly (maska a podsedlová schránka) nelze žádnou hmotou opravit.

    Maska Plastová podsedlová schránka Plastová podsedlová schránka

  • Víčko nádrže má nestandardní průměr otvoru a systém zavírání. Nelze jej tedy nahradit žádným víčkem z jiného typu motocyklu. V současné době lze však již možné zakoupit repliku.
  • Ukazatele směru byly vybaveny žárovkami 6V/15W a k nim odpovídajícím přerušovačem. V současné běžné nabídce jsou však jen přerušovače pro žárovky 21W.
  • Akumulátor 6V/14Ah již není u žádného výrobce akumulátorů v nabídce. Lze jej nahradit pouze akumulátorem s menší kapacitou a jinými rozměry.
  • Víko prostoru olejového čerpadlaSoustava dávkování oleje Jawa Oilmaster. Jelikož mnoho majitelů sytému odděleného mazání nevěřilo, nepoužívali jej a časem byly často jednotlivé součásti z motocyklu demontovány. Problémově sehnatelné jsou zejména součásti karburátoru, olejová nádržka či olejoznak.
    Detailně je celý systém popsán v samostatném článku Oddělené mazání JAWA OILMASTER
  • Výrobní štítek motocyklu JAWA 350 typ 633/01 Výrobní štítek z hliníkového plechu 0,1 mm o rozměrech 88x48 mm je nalepen na horní straně podsedlová schránky v prostoru pod sedlem.




    Fotografická dokumentace

    Konkávní tvar skla předního světlometu Mohutná oka přední vidlice umístěná pod nádrží Netypický uzávěr palivové nádrže Uchycení předního kola
    Konkávní tvar skla předního světlometu Mohutná oka přední vidlice umístěná pod nádrží Netypický uzávěr palivové nádrže Uchycení předního kola
    Nádrž s prolisem pro nálepku Zakrytý zámek sedla Odkrytý zámek sedla
    Nádrž s prolisem pro nálepku Zakrytý zámek sedla Odkrytý zámek sedla
    Pedál zadní brzdy, brzdový spínač Soustava táhel zadní brzdy Koncovka výfuku
    Konkávní tvar skla předního světlometu Soustava táhel zadní brzdy Koncovka výfuku
    Zadní část motocyklu Zadní vidlice Madlo
    Zadní část motocyklu Zadní vidlice Madlo

    Přístrojový panel 1. verze Přístrojový panel 2. verze
    Přístrojový panel 2. verze Přístrojový panel 2. verze





  • Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


    DISKUSE K ČLÁNKU
    Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
    Zodpovězená témata (2/12): Strana 1 / 1
     Zdravím,
    chtěl bzch se optat,kolik stojí dneska krásnej exemlář bizona 350 oilmaster buď repase nebo původní stav.
    díky jakub    [jakub]
        (21. 07. 2011)
     Renovovaný , pokud to má být opravdu dobře provedený, tak kolem 80 000,- . Materiál bude za 50 000,- něco práce, něco za motorku.    [Monty]    (21. 07. 2011)
    Přidat odpověď    (1)
     Nazdar lidi! Stal jsem se majitelem bizona,lehce omšelého a dost olítaného(od nova už 13 tis.km) a jsem tu s dotazem-čo si predstavujetě pod takým pojmom :motor typu 624.00 ?Nějak z toho nejsem génius..    [David 1.]    (14. 03. 2008)
     Měla by to být 250 s pístníma čepama na jehlách,pokud to už někdo nepředělal.    [monty]    (15. 03. 2008)
    Přidat odpověď    (1)
    Nezodpovězená témata (10/12):
     Zdravím. Řeším olejoznak, nedá se nahradit tímhle průmyslovým?
    http://zbozi.arkov.cz/i/17590-olejoznak-kruhovy-m-36x15-olejoznak-kruhovy-csn-23 -1480-luko.html
    [Jakub]      (13. 03. 2014)
     Zdravím,
    motobaterie 6V 14Ah jsou normálně v nabídce,jako 6V14Ah je má např.Exide, pod označením 6V 13Ah je má např. Fiamm ,rozměry jsou stejné, cena cca kolem 750Kč.
    [Jana]      (05. 04. 2012)
     Ahoj má někdo nákres předních tlumičů na Jawa Bizon.A popis všech dílů použitých i z rozměry nebo jejich nahrady. Děkuji Georg
    [Georg]      (14. 11. 2011)
     Ahoj bizoňáci, můžete mi prosím někdo poradit jak šetrně demontovat přední vidlice, na poklep ze zhora to nereaguje,stáhnu malinko krytku s pružinou vzhůru nohama a proliju to wdečkem a pořád to tam drží jak prase, prosím may day. Díky Olda
    [Sklenář Oldřich]      (24. 09. 2011)
     Tak koukám že to tady trochu umřelo. Ale Bizoni žijou taxe snažte.
    [Márty]      (18. 07. 2011)
     Zdarec. Můžete mi prosím poradit co ze zadní vidlicí na bizonu? Futra a tak podobně. Jem tak mimochodem 13000km to máš fonglovku.Temn můj má 71000 tachec jede fakt to nalítal a ještě se hejbá. Ale ty zvuky. Díky Márty
    [Márty]      (12. 06. 2011)
     bizon je nej
    [Wald]      (07. 05. 2011)
     Ahoj lidičky.
    Mám problém na ČZ 150C, přestalo to mít silnou jiskru a v podstatě mi to nepálí ,jen velmi slabě. Magneto jsem rozebral celé a proměřil a vše se zdá být OK, ale jen jednou bouchne a pak už nic a nic. Poradťe ,co může být příčinou, nebo kde sehnat jiné zapalování.Díky moc za pár dobrých rad.
    [avionik]      (11. 06. 2008)
     Zdrawim wšechny jawysty, prosim prosim o pomoc renowuji Bizona 350 a chybí mi přední maska se swětlometem a přístrojowý panel. Kdo by mi mohl jakkoli pomoci nebo poradit ozwěte se prosím na email GeorG00G@seznam.cz@seznam.cz
    [Karas Jiří]      (11. 06. 2008)
     Zdrawim Jawaře. Mam prosbu. Potřeboval bych pomoct kdyby někdo měl originál prospekt Návod k obsluze na Bizona, tak oskenovat tu stránku jak je tam Schéma zapojení (str.5) Díky moc předem
    [Eric]      (13. 11. 2007)

    NOVÉ TÉMA
    Pouze pro založení nového diskusního tématu
    Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
     Jméno:     
     E-mail:     
    Nutno vyplnit text a jméno
    Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

    Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
    Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

    VeteránKalendář
    Nové články
    XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
    Sraz patinovek a bastlů
    NIPPON RETRO 2020
    Renovace motocyklu Jawa 350 typ Californian II z výrobní série pro Ministerstvo vnitra
    Kawasaki Z H2 a nová Čechie-Böhmerland
    Velorex 1960
    Vozítko Super laminát
    Lidová vozítka
    Branná 2018
    Oleje pro klasické motocykly
    Velká kniha o motocyklech
    ČZ 250 Custom Mk. II
    Pneumatiky pro klasické motocykly
    ČZ 250 Custom
    Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
    Je třeba bát se dovozové STK?
    Veteránisty čekají změny?!
    Klasici do 500 a 750 cm3 na České Tourist Trophy 2019

    PODPOŘTE NÁS
    SDÍLENÍM ČLÁNKU

    MotoMagazín na facebooku


    Témata
    INZERCE     Nový inzerát
    Japonské motocykly
    Poválečné motocykly ČZ
    Jawa Pérák
    Motocykly JAWA 500 OHC
    Motocykly JAWA Bizon
    Lidová vozítka
    Vozítka Velorex
    Manet 90
    Kniha vozítka Velorex
    Motocyklové vozíky
    Motocyklové vozíky PAv
    Mopedy Stadion
    Sidecary VELOREX
    Videoarchiv
    Francouzské motocykly
    Literatura
    OILMASTER
    MotoMagazín na Youtube
    MotoMagazín na Rajčeti
    Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
      Oficiální stránky knihy
    Jawa Californian - oficiální stránky knihy
      Oficiální stránky knihy
      Dodatky knihy
      Fan club Velorex
    Vrchní, zdrhni!
    www.jawadily.cz
    Žebříček článků
    Branná 2018
    Česká Tourist Trophy 2017
    Mopedy Stadion
    Česká Tourist Trophy 2016
    Ve stopě zlínské šestidenní 2018
    Nepomucký trojúhelník 2018
    Česká Tourist Trophy - IRRC 2019
    300 zatáček Gustava Havla 2019
    7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
    Pérák 2016
    Sraz patinovek a bastlů
    Česká Tourist Trophy 2018
    NIPPON RETRO 2018
    300 zatáček Gustava Havla 2018
    X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
    Slovácký okruh 2018
    300 zatáček Gustava Havla 2017
    XXXVIII. Nepomucký trojúhelník
    300 zatáček Gustava Havla 2015
    Cena města Jičína 2018
    XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
    Pérák 2015
    Grand Prix Bugatti 2019
    Barum Czech Rally Zlín 2017
    III. Pohár motorových dvoukolek
       Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš