200000 kilometrů na Pionýru?



... aneb co je psáno, nemusí být vždy dáno



  Autor: Jiří Bartuš


  Moskevský hluchoněmý truhlář Vjačeslav Děmin byl natolik ovlivněn činem Jurije Gagarina, že si udělal řidičské oprávnění a v roce 1962 vyrazil na malém motocyklu Jawa 50 typ 555 Pionýr na velkou cestu po své vlasti. Za necelé dva roky ujel 200115 kilometrů. Podrobnosti o cestě mladého soudruha zveřejnil časopis Svět motorů číslo 14 v roce 1964.

  200115 kilometrů je pořádná porce. Vždyť ujetých 200000 kilometrů se zcela jistě rovná několika generálkám celého motocyklu. Z náčrtku trasy, kterou mladý soudruh projel, je jisté, že motocykl si opravdu musel užít své. A taktéž i jezdec, už proto, že zjevně musel velice bloudit, když najel takovou porci kilometrů. Proto jsem také do názvu článku přidal otazník. Ovšem jak z historie víme, sovětský člověk, povzbuzený kosmickými úspěchy a posílený vírou v hvězdné zítřky, dokázal dokázat i nemožné.

Fotografie
Svět motorů číslo 14 roku 1964.


  Podobných článků zveřejnil časopis Svět motorů, a nejen tento časopis, nepočítaně. Většinou šlo o převzaté články ze sovětských časopisů, k jejichž pravdivosti lze téměř vždy vznést oprávněné pochyby. Například jen o stránku vedlo nabízí časopis Svět motorů informace o počtech vyrobených vozidel v Sovětském Svazu za první čtvrtletí roku 1964. 151000 nákladních automobilů, 76500 traktorů a 170000 motocyklů a skútrů. Jde v toto případě o informace nebo dezinformace? Od té doby se mnoho změnilo. Věřit však všemu co je psáno není radno ani dnes. Blíží se volby a tak na to prosím mysleme.




  www.motomagazin.cz © Jiří Bartuš  2002