MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           18.7.2019 09:10         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Motocyklové návěsné vozíky | Motocyklové vozíky MOTEX | Motocyklové vozíky Okresního kovopodnik České Budějovice | Motocyklové vozíky neznámých výrobců | Motocyklové vozíky VÁBL | Motocyklové vozíky současných výrobců | Motocyklové vozíky UNI-GO | Motocyklové vozíky UNI-PAV | Pátrání po výrobci vozíku neznámé výrobní značky |



Motocyklové vozíky Motex




  Autor: Jiří Bartuš


  Pod výrobní družstvo Motex, jehož kořeny spadají až do 30. let 20. století, bylo v 50. letech přesuto mnoho malých výrobních podniků jenž měly charakterem výroby vztah k motorismu. Jedním z nich byla firma Tůma vyrábějící sidecary k motocyklům. Sidecary Motex technologicky navázaly na sidecary Tůma a lišily se tedy jen detaily. Použití sidecarů Motex bylo zejména pro celou tehdejší škálu motocyklů Jawa, Jawa-Čz. Postupem času do výrobního programu přibyla výroba přívěsných vozíků za motocykly. Souběžně s výrobou vozíků určených k připojení za motocykl byla realizována i výroba vozíků pro osobní automobily. Dle informací z dobového tisku připravovalo družstvo též výrobu jednostopých vozíků za osobní automobily. Realizována však byla jen výroba vozíků dvoustopých.

Dobová reklama na sidecary MOTEX, T-magazín č.5, 1962 Reklamní leták
Dobová reklama na sidecary MOTEX, T-magazín č.5, 1962 Reklamní leták




  Přívěsný vozík za motocykl Motex typ 287

 Výrobce: Motex, lidové výrobní družstvo motorových potřeb, Praha 3 Třída politických vězňů 12
                Provozovna V.D. Motex, Řečkova ul. 6, Praha 11
 Rok výroby: 1959 – 1966

  Na počátku 60. let 20. století vyrábělo výrobní družstvo dvoukolové vozíky za motocykl robusní konstrukce s jednou nápravou na kyvných ramenech odpružených gumovými bloky a plechovou korbou.

Nálezový stav Nálezový stav
Vozík Motex typ 287, nálezový stav

Nálezový stav Nálezový stav Rám vozíku tvořila centrální trubka tvořící zároveň oj vozíku a příčné nosné profily. K nim byla shora připevněna plechová korba a zespoda dvěma otočnými čepy kyvná ramena pevné nápravy. Odpružení bylo řešeno tlačnými pryžovými bloky. Vozík byl opatřen pneumatikami Barum Bantam 12x4.


Nálezový stav   Připojení k motocyklu bylo realizováno ojí s křížovým kloubem s čepy uloženými v silentblocích a zajištěny korunovými maticemi se závlačkami.


Nálezový stav Nálezový stav   Vozík byl vyráběn ve dvojím provedení korby. Ta byla buď zakryta uzamykatelným víkem opatřeným madlem na otočných pantech, nebo se dala zakrývat plachtou upevněnou pomocí otočných turniketů. Ložná plocha měla rozměr 820 x 480 mm.

Nálezový stav   Z poznatků ověřených na dochovaných vozících v nálezovém stavu plyne, že tvar korby mohl být v průběhu sériové výroby měněn. Změna tvaru se týče prolisu korby na bocích vozíku a tvaru podběhů uvnitř korby.

  Zadní část korby byla osazena zpětným světlometem Autopal sloužícím též k osvětlení státní poznávací značky, kulatou odrazkou, stříkaným nápisem Motex a případně zámkem korby. Vodiče elektrického vedení byly uloženu v izolační hadičce procházející centrální trubkou.

  Z dokumentů dodávaným k vozíkům plyne, že počátkem roku 1966 byla výroba přesunuta na Slovensko do výrobního družstva Kovohron, výrobní družstvo Zvolen. Zde byly vozíky vyráběny pod označením Kovohron typ 65M.


    Barevná provedení

vnitřní část korby (víka) / spodní část korby, náprava / oj, horní část korby (vnější část víka korby) / nápis Motex

hnědá / hnědá / šedá / hnědá
šedá / šedá / červená / šedá

  Rozhraní barev na korbě přeznačeno podélnou zlatou linkou.
  Barevné provedení jednotlivých vozíků nemusí odpovídat zde uvedeným vzorům. Ty vycházejí z poznatků ověřených na dochovaných vozících v nálezovém stavu.

Nálezový stav Nálezový stav Nálezový stav
Detaily barevného provedení, nálezový stav

Dobová fotografie
    Technické parametry

  Délka: 1350 mm
  Šířka: 720 mm
  Výška: 600 mm
  Pohotovostní hmotnost: 32 kg
  Užitečná hmotnost: 50kg


Dobová fotografie, I.M. Jedlička, Na mopedu k beduínům, STV 1964   Vysoká užitná hodnota vozíku Motex byla prověřena ve známé motocyklové expedici východní a jižní Evropou na Střední východ a sever Afriky, o které pojednává kniha I.M. Jedličky Na mopedu k beduínům, STV 1964.


  Pro současné majitele znamenají vozíky Motex zajímavý a praktický dobový doplněk k motocyklu z 50. a 60. let minulého století.




Logo vozíku Motex
Použité materiály dodali:
Ing. Marcel Malypetr, Sysel, Vladimír Bruzek, Martin Přeček, Pavel Rais



  Přívěsný vozík za osobní automobil Motex typ 288

 Výrobce: Motex, lidové výrobní družstvo motorových potřeb, Praha 3 Třída politických vězňů 12
                Provozovna V.D. Motex, Řečkova ul. 6, Praha 11
 Rok výroby: 60. léta 20. století

  Souběžně s výrobou vozíků Motex 287 určených k připojení za motocykl byla realizována i výroba vozíků pro osobní automobily Motex 288.
  Vozík masivní konstrukce má korbu svařenou z ocelového plechu opatřenou uzavíracím víkem. Kola jsou připevněma na vlečných ramenech odpružených teleskopickými tlumiči používanými v rikšách ČZ typ 505. Kola jsou taktéž použita z rikši ČZ typ 505 a obuta jsou pneumatikami Barum 3,25 x 12.


    Technické parametry

  Délka ložné plochy: 1800 mm
  Šířka ložné plochy: 960 mm
  Výška: 1100 mm


Vozík Motex typ 288, nálezový stav
  Výrobní číslo: 18206
  Rok výroby: 1960

  K vozíku je příslušenství pro smontování nástavby na kempování 2 dospělých a jednoho dítěte.

Vozík Motex 288, nálezový stav Vozík Motex 288, nálezový stav
Vozík Motex 288, nálezový stav Vozík Motex 288, nálezový stav


 DOKUMENTY

Technický průkaz Technický průkaz
Vozík Motex typ 287, technický průkaz

 LITERATURA


I. M. JEDLIČKA    NA MOPEDU K BEDUJÍNŮM      STN 1964

  Tato kniha vypráví o cestě tří dobrodruhů a jejich motocyklů východní a jižní Evropou na Střední východ a sever Afriky. Pro cestování si I.M. Jedlička, J. Brabenec a Václav Potužník zvolili ideální dopravní prostředky. Moped Stadion S22, lehký motocykl Jawa 50 typ 555 a motocykl Manet 100 doplněný přívěsným vozíkem Motex. V knize mimo zajímavého povídání najdeme také množství originálních fotografií z této cesty. A právě tyto fotografie jsou dnes pro nás vzácné již tím, že je na nich vyfocen vozík Motex ve zcela originálním stavu.
I. M. JEDLIČKA NA MOPEDU K BEDUJÍNŮM (STN 1964)
I. M. JEDLIČKA NA MOPEDU K BEDUJÍNŮM (STN 1964) I. M. JEDLIČKA NA MOPEDU K BEDUJÍNŮM (STN 1964) I. M. JEDLIČKA NA MOPEDU K BEDUJÍNŮM (STN 1964)
I. M. JEDLIČKA NA MOPEDU K BEDUJÍNŮM (STN 1964) I. M. JEDLIČKA NA MOPEDU K BEDUJÍNŮM (STN 1964) I. M. JEDLIČKA NA MOPEDU K BEDUJÍNŮM (STN 1964) I. M. JEDLIČKA NA MOPEDU K BEDUJÍNŮM (STN 1964)
I. M. JEDLIČKA NA MOPEDU K BEDUJÍNŮM (STN 1964) I. M. JEDLIČKA NA MOPEDU K BEDUJÍNŮM (STN 1964) I. M. JEDLIČKA NA MOPEDU K BEDUJÍNŮM (STN 1964)
I. M. JEDLIČKA NA MOPEDU K BEDUJÍNŮM (STN 1964) I. M. JEDLIČKA NA MOPEDU K BEDUJÍNŮM (STN 1964) I. M. JEDLIČKA NA MOPEDU K BEDUJÍNŮM (STN 1964)

 GALERIE


Zrenovovaný vozík MOTEX Ing. Marcela Malypetra
Vozík MOTEX Ing. Marcela Malypetra Vozík MOTEX Ing. Marcela Malypetra Vozík MOTEX Ing. Marcela Malypetra Vozík MOTEX Ing. Marcela Malypetra Vozík MOTEX Ing. Marcela Malypetra
  Motex jsem dlouho sháněl a dva jsem nekoupil kvůli přemrštěným cenovým požadavkům majitelů. Te svůj jsem koupil za 2000 Kč zcela náhodou od jedné kamarádky, která chtěla prodat motorku po otci...
Vozík měl dost poškozené dno, které už bylo vyztuženo dalším plechem. Na motorce byl speciální závěs, který jsem si ovšem neodmontoval, protože se zabývám skútry Čezeta a tam je závěs zcela jiný. Závěs jsem provizorně vyrobil tak, aby se nechal připojit do klasického závěsu na PAVa. Fotku zasílám, ale není to ještě na 100%. Bude třeba tam ještě přidělat pojistku proti pootočení, aby osa kloubu dovolujícího naklápění skútru, byla stále vodorovná.          


Vozík Motex - Burza historických vozidel a dílů, Chotusice u Čáslavi 1.3.2003:
Pohled ze zadu Oj s kloubem
Pohled zezadu Oj s kloubem
Vozík Motex na prodej - Jarní Tradiční VeteranBAZAR Brno 14.4.2001:
Pohled zepředu, oj s kloubem Pohled na korbu Pohled zezadu Detail nápravy a odpružení
Pohled zepředu, oj s kloubem Pohled na korbu Pohled zezadu Detail nápravy a odpružení

JAWA 250 typ 353 s vozíkem MOTEX:
JAWA 250 typ 353 s vozíkem MOTEX



Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (18/19): Strana 1 / 2 Starší témata    
 Dobrý den, mohl by mi někdo vysvětlit, jak firma Motex souvisí s cyklisty? Jsem majitelem kola Favorit z r.1955, kde je originál velký nátisk na sedlové trubce s vyobrazeným závodníkem a textem "Motex SLOUŽÍ CYKLISTŮM". Ale jak jim slouží(l), to nevím, o Motexu slyším poprvé, ačkoliv se na Favority specializuji. Děkuji za jakýkoliv podnět.    [Konečný]    (26. 06. 2015)
 Výrobní družstvo s názvem Motex existuje od roku 1942. Tehdy to bylo ještě pouze družstvo obchodní zaměřené na potřeby pro motoristy. Když po roce 1948 došlo k znárodňování soukromých firem, bylo do družstva Motex postupně začleněno mnoho malých znárodněných provozů, pokud jejich výrobky měly nějaký vztah k motorismu. Sortiment výrobků družstva byl proto poté velmi obsáhlý a rozmanitý. Šlo např. o stěrače, zpětná zrcátka, hustilky, benzinové kohouty, tlumiče, těsnění, stahovací pásky a mnoho dalšího. Mimo jiné převzalo družstvo Motex také výrobu sidecarů pražské firmy Tůma. Pokud se někde zachoval nápis "Motex slouží cyklistům", bude to proto, že některé jejich výrobky byly zřejmě určené i pro cyklistiku. Předpokládám, že šlo opět o nějaké drobné příslušenství jako hustilky, omotávky apod.    [Michal14]    (11. 07. 2015)
Přidat odpověď    (1)
 Dobry den,panove potřebuji poradit jak zprovoznit Motex ohledne dokladu,abych mohl vyrazit na silnici.Spezetku tam mam ale to je vše. Diky za radu.    [Rudolf Dombrovsky]    (17. 06. 2008)
 Zdravim vás pane,mohl bych vás poprosit o ten opis typového listu na motexe.předem děkuju víta prokop můj Email.vipr17@seznam.cz    [víta prokop]    (26. 03. 2015)
 Dobrý den také bych potřeboval opis typového listu na motexe. e-mail chadima@seznam.cz předem děkuji za pomoc    [josef]    (24. 01. 2015)
 Dobrý den, také bych měl zájem o opis týpáku na motexa. Email. maracek1@seznam.cz tel. číslo popřípadě zašlu. Díky.    [Petr]    (18. 06. 2014)
 Zdravim vas panove, mel bych tedy zajem o ten opis tohoho typaku na motexa. Jestli je teda možnost :-) me telefoni čislo je 602816741 stači mne prozvonit,zavolam na zpet a domluvime se. Diky    [Rudolf]    (10. 09. 2012)
 Tak umim sehnat oficialni opis typaku na Motexa :) Po dlouuuhe dobe se povedlo a je to doma i s podpisem a razitkem :)    [CIJOML]    (22. 03. 2010)
 Ahoj, dnes sem dostal na telefon cloveka z MDCR, ktery tam ma veterany na starosti a rikal, ze kdyz nemam TP k voziku, tak jedinne prihlasit a udelat veteransky papiry pro vozik samotny tzn bude mit vlastni znacku a potom naopak nemusis mit vozik v TP od motorky. Zkusim to protlacit a dam vedet.    [CIJOML]    (24. 08. 2009)
 Na motex sa montovala spz-ka z motocykla ktorý ho tahal snad bol len zapísaný vo velkom technickom preukaze ja mám orig.techniký preukaz formát A4 je to na kancelárskom papieri kopírované cez blanu na lihovej kopirke a rukou je dopísaný rok výroby a číslo ktoré je vyrazené na oji na ohybe za spojovacim kĺbom.Je to obdobné ako s pavom    [jaro]    (22. 09. 2008)
 Ahoj Rudo,já sem koupil motex typ 287 od jedné chalupářky měla vněm květináče s kytkama,kdyš sem to vyděl tak sem tomu nemohl uvěřit.tak sem je ukecal a koupil ho za 500,-je tomu už 8let a mam ho na pudě a taky bych ho rád přihlásil ale zatim marně pátrám jak nato.jestli se mi to povede tak dám hned vědět.s pozdravem VíŤa Prokop.    [víta prokop]    (08. 09. 2008)
Přidat odpověď    (8)
 Dobrý den sháním vozík MOTEX nevíte někdo kde ho za slušnou cenu koupit????    [MARTIN]    (08. 04. 2008)
 DOBRÝ DEN, MÁM VOZÍK MOTEX V DOCELA HEZKÉM NÁLEZOVÉM STAVU, VHODNÝ K RENOVACI.TEL.604666254    [TOMAS]    (28. 09. 2009)
Přidat odpověď    (1)
 zdravím majitelov vozika motex potreboval by som fotku alebo výkres ťažného zariadenia za panelku 16"kola,mám repliku silentblokov na nápravu    [jaro]    (17. 12. 2006)
 Kde se da to pruzeni poridit? Taky ho shanim...    [CIJOML]    (24. 08. 2009)
Přidat odpověď    (1)
 Zdravim te Vito,nemel jsem ted vubec čas to řešit,ale každopadne jsem zjistil že nejaka firma KOVOHRON ZVOLEN by s tim mohla mit neco společneho. Až zjistim vice,dam ti hned vedet. Mej se,s pozdravem Ruda.    [Rudolf Dombrovsky]    (16. 09. 2008)
 Ahoj Rudo taky sem neměl čas se ozvat,dělám přestavbu domu tak nemam čas na nic.Hledal sem něco o Kovohronu Zvolen a našel sem odkazy na skůtry a pávy ale nezjistil sem jak to je s dokladama,spz a přihlášením,asy zajdu k dopravákům a uvidim co mi řeknou.až jak dopadnu tak dám vědět.Zatim se měj,ahoj víťa.    [ví´ta prokop]    (15. 05. 2009)
Přidat odpověď    (1)
 Dakujem za informacie, vlastním Motex s krytou korbou červenej farby a chystam sa ho renovovať informacie o farebných odtienoch mi velmi pomohli.    [Dusan]    (17. 11. 2006)
 Tak ten MOTEX nahoře určitě není typ 288, je-li to vůbec Motex.
Takhle vypadají oba typy podle prospektu
http://spartaky.cz/obr/MOTEX/motexy.jpg    [Rancher]    (03. 10. 2007)
Přidat odpověď    (1)
Nezodpovězená témata (1/19):
 Dobrý den vlastním přívěs za motocykl,dvoukolový, ale kola jsou skovaná pod přívěsem,nikde jsem nic podobného neviděl,( ale je dost podobný s Motexem ale ten má kola venku). Má kolem budky dírky jako na sítě a kolem kožené přezky asi na plachtu.V ůložném prostoru jsou štelovatelné pružiny na výšku.Nemá někdo nějakou dokumentaci nebo foto??Foto mého torza mohu poslat na mejl.
[]      (30. 06. 2019)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
NIPPON RETRO 2019
Muzeum českého road racingu v Hořicích
XXIII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Cena města Jičína 2018
Jarní cena Brna 2018
Norton Dominator 650 SS
Evropský festival Route 66
Česká Tourist Trophy 2018
Kawasaki 500 H1 Mach III v ČSSR?
Setkání veteránů Holešov 2018
NOC international rally 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
I pozitivní změny v dopravě se dějí...
Star Rally 2017
Pérák 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2018

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Cena města Jičína 2018
Česká Tourist Trophy 2016
Pérák 2016
III. Pohár motorových dvoukolek
Nepomucký trojúhelník 2018
300 zatáček Gustava Havla 2018
NIPPON RETRO 2019
Česká Tourist Trophy 2017
Česká Tourist Trophy 2018
Pérák 2018
NIPPON RETRO 2018
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
300 zatáček Gustava Havla 2015
Pérák 2015
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
300 zatáček Gustava Havla
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
Reportáže
Setkání veteránů Holešov
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Slovácký okruh 2018
Barum Czech Rally Zlín 2017
Jarní cena Brna 2018
Kniha Jawa Californian
Star Rally 2017
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš