MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           18.12.2017 07:46         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuwww.mototechnik.cz

| Sidecar Velorex typ 560 | Renovace sidecaru Velorex typ 560 |
Detail z dobového prospektu



Renovace sidecaru Velorex typ 560, vozíku PAv40 a motocyklu Jawa 250 typ 559




  Autor: Jiří Čihák


  U nás doma vždy motorky byly, můj vztah k ním je velmi kladný již od devíti let kdy jsem začal jezdit na pařezu. Pak to šlo rychle, Mustang, Simson, MZ… Kolem 17. roku života mě však uchvátila 4 kola a s motorkami byl konec. Jak se ale časem ukázalo, nebylo to na dlouho. Tři roky poté ke mně přijel bratranec s 350 – 354 se side Velorex 560 a v těch bobech letících pár centimetrů nad zemí mě povozil a v té chvíli bylo jasno. Tu absolutně neovladatelnou tříkolku musím mít!!!



  A tak to začalo inzeráty,noviny.. Internet jsem tehdy neměl a proto inzerát v ČMN kde stálo JAWU 350 SE SAJDOU ROK 56 CENA 6000 KČ byl to pravé. Volal jsem tam hned ráno po noční v 6:00, nikdo to nebral.. (že by ještě spal?). V poledne mě vzbudil telefon, jestli prý ji ještě chci, že už volalo sto lidí ale já byl první. Vzal jsem vlek, peněženku, přítelkyni jako závozníka a vyrazil jsem!! Na pána jsem chvíli čekal v Benešově a pak jsme vyrazili na jeho několik kilometrů vzdálenou chalupu, kde se ovšem mé touhy zcela nevyplnily. Z jawy 350 zůstal rám s vidlicí, maskou a tachometrem a krabička se zbytkem motoru. Sajda už vypadala lepší stála, nebo spíše ležela na zahradě pod trešní, Bez plexíku, držáků a sedla, v půlce zlomená a stála v ní voda. Stav napovídal tomu, že pod tou třešní ležela už když jsem se narodil. Ovšem korunu tomu nasadila přítelkyně, která každý krásný stroj, který si přivezu domů pojmenuje starým krámem. Ta totiž na sajdu koukla a prohlásila čekala jsem to horší. Prodávající se usmál a mé plány na smlouvání o ceně byly ty tam… Nicméně vrak jsem koupil a začal k němu shánět tažný motocykl.

Fotografie Fotografie Fotografie

  Bylo léto 2005. V srpnu jsem vyrazil na burzu do Chotusic a i když nejsem zbohatlík abych si mohl dovolit kupovat motorky na burzách, nějakou korunu jsem si s sebou vzal. A skutečně, byla tam! Jawa 250 – 559 a dokonce i s kompletní sajdou a s doklady. Byla funkční a nebyla to žádná složenina jen na prodej. Pán za ni chtěl 15 000,-. Po chvíli přemýšlení mi to nedalo, půjčil jsem si ještě pár korun od táty a už jsem ji tlačil směr parkoviště.

  Doma začalo oživování, které netrvalo dlouho. Ještě to odpoledne jsem se chystal na první jízdu. Nikdy před tím jsem však takovou soupravu neřídil. Jízda proběhla následovně: Vyjíždím ze vrat, chci odbočit doprava avšak jedu rovně, spíše trochu doleva, místo na silnici do areálu bývalého družstva, kde se však nedaří udržet rovný směr, stále jedu doleva, opět křižuji silnici a svou cestu končím na poli kousek od vrat ze kterých jsem vyjížděl. Táta z toho měl obrovskou srandu, která trvala jen do okamžiku, než za řidítka usedl on. Situace se takřka opakovala… Motorka neměla tlumič řízení a nebyla seřízeny sbíhavost, dnes už vím že je to pro jízdu se sajdou dost podstatná věc. Pán vyřídil převod a doklady mi poslal. Poslal je ovšem na dobírku a výše dobírky nebyla zcela směšná… Co se dalo dělat,nechtěl jsem přijít o origo doklady, tak jsem zaplatil.

Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie Fotografie

  Do podzimu jsem jezdil a na zimu začala renovace. Vše jsem rozebral, nechal opískovat za litr rumu a začal vyvařovat, tmelit brousit… To probíhalo v garáži. Během toho v dílně jsem částečně rozebral motor, vyměnil ložiska, spojku,primární řetěz hřídel našlapování a motor očistil a přetěsnil. Během toho jsem navštívil pár burz a utratil nechutné peníze za chromy, kola, gumové díly atd…

Fotografie Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie Fotografie Fotografie

  O renovaci motorky se rozepisovat nebudu, kývačky a panelky dnes renovuje kde kdo a tak ví, co to obnáší. Snad jen že při jízdě se sajdou se některé díly unavují více, například rozeta, celkově větší opotřebení brzd a možné deformace rámů…

  Mezi tím jsem z Třeboně přivezl PAva za 3000 Kč. Tažné a kryt řetězu od kolegy z práce.

Renovace sidecaru Velorex typ 560   Nějaké díly od bratrance a zbytek z domácích zásob. Co se týče replik, zejména pak těch tureckých, také jsem nějaké koupil. Výfuky a sedla byli vcelku v pořádku, výfuky sice potřebovali trochu dopasovat ale budiž. Horší to bylo s rámečkem předního světla, do kterého nepasuje žádná parabola a navíc seřizovací šroub nahoře a upevňovací dole nejsou v jedné ose!! Dále pak víčko nádrže,které je moc vysoké a při zavírání odře nádrž. Tyto velice zdařilé repliky mám nyní v šuplíku na půdě.


Fotografie Fotografie Fotografie

  Co se týče renovace sajdy a páva je dobré když jsou tyto věci kompletní u sajdy jsem repasoval tlumič, obrousil a připravil pod lak, částečně zalaminoval a dokitoval blatník a opravil a zavařil hrnečky světýlek a nechal pozinkovat některé držáky, společně s některými díly na motorku a páva. Lišty mi vyleštil bratranec, byl to tzv. úplatek protislužbou.

  Všeobecně jakou problém bych viděl shánění různého spojovacího materiálu. U pávíka to bylo o trochu horší. Měl mít víko nasouvací, ale někdo ho vylepšil pantem z králíkárny a kolem dokola v něm bylo v součtu asi 40 děr. To jsem zavařil, tyhle práce mě baví, horší už to je s následným tmelením a broušením, to už mě tolik nebaví… Celou soupravu jsem sám kompletně připravoval pod lak a následně stříkal a následně opět celou obrousil z důvodu nespokojenosti s výsledkem a nechal fouknout od kamaráda včetně linek provedených metodou airbrush.

Fotografie Fotografie

  Během renovace jsem se snažil dodržet více či méně originalitu, nutno však říci, že jsem to dělal pro svou zábavu a radost a proto samozřejmě jsou nějaké nedostatky v podobě například šroubů, třeba M8 mám pokovené na 13 klíč s vyznačenou pevností. Mě to nevadí a jestli někomu tak je to jeho problém. Píšu o tom jen proto že často pročítám články veteranfóra a takovéhle problémy se tam řeší často. Pro mě je spojovací materiál prvek téměř bezpečnostní a myslím že prasklý šroub a následné poškození jakékoliv části motocyklu je mnohem horší než mít na šroubu, který drží tlumič, nebo stahuje vidlici vyznačenou pevnost. Jak říkám je to věc názoru a jelikož naše republika je prý demokratická, tak ať si renovuje každý jak chce.

Renovace sidecaru Velorex typ 560   Moje renovace proběhla z největší možné části v domácích podmínkách. Údaje o částce na ní vynaložené jsem si nevedl. Možná ze strachu že by onu částku někdo spatřil a způsobilo mu to psychickou újmu. Ale myslím nebo spíše vím že celková cena byla nad 50000 Kč a řekl bych že dost vysoko. Renovace mi trvala asi dva a půl roku. Ne, že byla tak náročná, ale měl jsem několik i několikaměsíčních přestávek na jiné činnosti. Dalo by se říci že práce probíhali spíše v zimním období. Na technické jsem byl asi před dvěmi týdny a motorka se moc líbila.

  Od složení mám najeto asi 300 km a k mé spokojenosti zatím vše funguje jak má. Pouze tachometr po 150 km vypověděl činnost a tak má nyní vyměněný strojek.


  Tak to je asi vše, takhle napsané to vypadá zrovna tak jednoduché a rychlé jak jsem si to představoval, ale ve skutečnosti to bylo o něco náročnější. Je jaro takže hurá na silnice a doufám že se někde potkáme, všem jawičkářům zdar a hlavně hodně úspěchů při renovaci Vašich strojů.

    V Kolišově 12.4.2008

Fotografie Fotografie


Fotografie




Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (11/11): Strana 1 / 1
 Dobrý den, znáte někdo jinédržáky na plexi než máte všichni na fotkáách? jsou podle otisku na laminátu menší a špičatější a jen na jednom šroubu. díky za odpověď Petr    [Petr Ouška]    (20. 09. 2015)
 Původní držák byl jednodílný , pravděpodobně byl na plechových prototypech a prvních laminátových loďkách. Plexisklo je k němu připevněno spodní hranou a vlastní rámeček je k loďce připevněn pomocí 3 šroubů. Je málokdy vidět a pravděpodobně ho nikdo nevyrábí ani v replice.    [Petr]    (20. 09. 2015)
Přidat odpověď    (1)
 Ahoj mám jawu 25O typ 353 kývačku a připojil jsem k ní sidecar 560.Dal jsem tam 16-ti zubé kolečko a musím jet na plný plyn abych jel 70 km/hod.Chci se zeptat mán tam dat 17-ti zubé.Díky Jirka    [ jJiří Tvrz]    (05. 08. 2012)
 no 17 zube ja bych ho tam dal pak by to jelo líp ja vo motorkach vim vsechno mame z bratrancem moto servis    [filip]    (22. 09. 2012)
Přidat odpověď    (1)
 Zdravim moc pěkná renovace mám dotaz sháním na sajdu 560 přední a zadní světla a nemohu je sehnat tak pokud víte byl bych vám moc vděčnej naschle Libor    [Libor]    (23. 01. 2011)
 pokud Vám stačí replika, tak tady je http://www.montyjawa.cz/index.php?page=shop.product_details&manufacturer_id= 0&category_id=39&flypage=shop.flypage&product_id=498&option=com_ virtuemart&Itemid=26

Máme i bílou a červenou verzi, cena je stejná, nebo samostatný sklíčka za 120,- / kus.    [Monty]    (23. 01. 2011)
Přidat odpověď    (1)
 ještě jednouz pochvala a dotaz jako bonus :-)
Je to jawa 250, 559 panel, jo? Kolik s ní uděláš? Já se přes 70 - 75 km/h nedostal. No, není to stíhačka, i to mně udělá radost. Ale pro srovnání, jestli nemám laborovat s karburací a tlakem pneu či něčím dalším.    [Hobo]
    (04. 07. 2008)
 Myslím že je to akorát, já mám teď 15-ti zubé kolečko a podle radaru je cestovní rychlost kolem 60 až 70 a max někde u 80 až 85, přičemž v takovéto rychlosti je na tachometru okolo 120 a motor by se rozskočil... Když tam bylo kolečko větší, tak jízda ve dvou a s pávem probíhala takřka jen na trojku a bylo to pouze trápení pro motor a pro mě také:-) Samozřejmě, že se nedá srovnávat motorka sólo a se side... Jirka    [JC]    (20. 07. 2008)
 Zdravím, tak to asi nebude něco v pořádku, já mam rovněž 559 a tak nějak 100 udělá..tacho má ovšem pěkný rozkmit, tak přesně nevím :-)    [Marek]    (20. 07. 2008)
Přidat odpověď    (2)
 Mám dotaz: kde Ti tak úpěkně galvanovali spojovací materiál? Je to jako nové, což je důležité :-) Dík, Hobo    [Hubert Pospíchal]    (13. 06. 2008)
 šrouby a matky jsou nové, ostatní jako závitové tyče na přijení side, klíče brzd atd... jsou bílý zinek z galvanovny pana Chmely z Písku, ovšem broušeno to bylo doma.    [Jirka]    (15. 06. 2008)
Přidat odpověď    (1)
 ahoj, gratuluji! moc pěkná práce. myslíš, že bys mně mohl dát tip na kamaráda či prostě toho mistra, který mně také udělá tyhle epesní linky érbrušem :-) ? Ď, Hobo    [Hobo]    (26. 05. 2008)
 Čau! Linky dělali v art studiu v Bechyni. Mají i web : www.vontroba.cz. Jirka    [JC]    (27. 05. 2008)
Přidat odpověď    (1)
 zdravím,mam prosbičku-renovuji saidu 560..kdo poradí kde sehnat (originál asi těžko)zdařilou repliku držáku plexi a závitových tyčí?ty by mohli pasovat z novějších modelu saidy..díky za odpovědi.Martin    [martin]    (25. 05. 2008)
 Držáky prodává tuším Monty (www.montyjawa.cz) nebo tady každou chvíli v inzerci p. Jakubík. Ale myslím, že na burze se dají sehnat ještě originály. Jinak závitové tyče pasují z novějšího v pohodě, jen je třeba vědět přesnou délku a pak se jen vydat do Žamberku do Velorexportu, kde by měly být v pohodě k dostání.    [Martin]    (26. 05. 2008)
Přidat odpověď    (1)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Renovace motocyklů Jawa Californian
Honda CBR 900 RR Fireblade
Benelli 650 Tornado
Poslední závody Františka Šťastného s továrním týmem
Pérák a únik oleje
Zlínská Historic Rally 2017
Kawasaki ZZ-R 1100
Jawa Pérák v domácí reklamě
200000 kilometrů na Pionýru?
Šolcovy zatáčky 2017
Setkání veteránů Holešov 2017
Jawa 350 OHC pohledem kolemjdoucího
Czech Drive 2017
Motosraz Křtiny 2017
Setkání motocyklů u Balcarky
Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák a Turbo

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Česká Tourist Trophy 2017
III. Pohár motorových dvoukolek
Česká Tourist Trophy 2016
Jawa 624, 634
Pérák a Turbo
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák 2016
Oldtimer Festival 2016
Pérák 2017
Honda CBR 900 RR Fireblade
Renovace motocyklů Jawa Californian
Pérák 2015
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Šolcovy zatáčky 2017
Grand Prix Bugatti 2016
300 zatáček Gustava Havla 2015
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Setkání veteránů Holešov
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
Honda CB750 F
Kniha Jawa Californian
NIPPON RETRO 2015
Jarní MotorTechna 2015
Classic Show 2015
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš