MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           26.9.2017 14:49         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Jawa Pérák | Pátrání po legendě | Dobové testy | Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946 | Jawa Socovel | Navzdory Gestapu! | Zrod legendy | Jawa Pérák na Sněžce | Barvy pro Péráka | Pérák a přebytečný lem | Jawa Pérák v domácí premiéře | Pérák a rybiny | Pérák 350 | Pérák a tajemné výstavy v New Yorku | Záhadný Pérák | Pérák a přední vidlice | Pneumatiky pro Péráka | Pérák a kryt karburátoru | Pérák a Turbo |


Pérák a problémy přední vidlice




  Autor: Jiří Bartuš


  Jediným dílem, na kterém se po nasazení motocyklů do sériové výroby projevil zásadní konstrukční nedostatek, byla u motocyklů Jawa Pérák přední teleskopická vidlice.



  V průběhu vývoje motocyklu Jawa 250 Pérák bylo praktickými zkouškami ověřeno nesčetně konstrukčních variant jednotlivých součástí motocyklu. Ačkoli vývoj probíhal v naprostém utajení ve složité době nacistické okupace, podařilo se najet takové množství testovacích jízd, že bylo možné plně ověřit způsobilost všech součástí motocyklu a konstrukční práce ukončit. Jak se však pozdější době ukázalo, ani desetitisíce naježděných kilometrů během testovacích jízd předsériových motocyklů nedokázalo zcela nasimulovat praxi tisíců uživatelů sériových motocyklů, zvláště pokud motocykly využívali k soutěžní jízdě v terénu.

Rozměrový nákres motocyklu Jawa 250 Rozměrový nákres motocyklu Ogar 350


  Konstrukce přední vidlice vycházela ze základního požadavku na dostatečné odpružení motocyklu. Konstruktéři zvolili jednoduché teleskopické odpružení bez tlumičů, přičemž od tlumení odpružení bylo upuštěno zejména z důvodu maximální jednoduchosti konstrukce. Faktem je, že teleskopické odpružení samo o sobě přineslo vylepšení jízdních vlastností natolik, že tlumení nebylo považováno u lehkého motocyklu za nezbytné. Jak se však časem ukázalo, nebyl tento předpoklad zcela správný.

Odpružení teleskopickou vidlicí přibližují retušované fotografie z návodu k obsluze motocyklu.


  Rozběh sériové výroby a první zkušenosti z reálného provozu s sebou přinesly požadavky na mnohá drobná vylepšení, ale žádný nebyl zásadního charakteru. Až v roce 1947, během Šestidenní ve Zlíně, došlo u několika motocyklů k praskání předních vidlic a rámů v místě hlavy rámu. Zpráva se mezi jezdci ihned rozšířila a tak ti, kteří nebyli tímto problémem postiženi, hledali způsob, jak takto fatální závadě zamezit. Většinou preventivně snižovali tlak v přední pneumatice a volili méně razantní styl jízdy.
  Konstruktéři na tento vážný problém reagovali okamžitým přepracováním jak přední vidlice, tak i krku řízení. Bylo vyhodnoceno, že problém způsobují příliš měkké přední pružiny, které se při velikém zatížení stlačí na doraz a tím dovolí přenést tvrdé rázy do vidlic a do rámu motocyklu. V nové konstrukční variantě přední vidlice dostaly vidlice pružiny dvě pro každý kluzák. Spojením dlouhé a kratší pružiny bylo dosaženo progresivní charakteristiky pružení a spojovací díl pružin posloužil jako píst, který díky tomu, že nově pracoval v olejové lázni, dokázal zajistit alespoň malé tlumení kmitů. Současně s přepracováním přední vidlice bylo přepracováno zesílení hlavy rámu.

Poškozená chranná manžeta kluzáku přední vidlice.

  Přední vidlice doznala v průběhu výroby více změn. Již záhy po spuštění sériové výroby byla zjednodušena výroba vidlic ponecháním svislého lemu. Po mnoha stížnostech na nedostatečné mazání kluzáků vidlic byly později přidány maznice do dolní části vidlic. Problém nedostatečného mazání uložení kluzáku úzce souvisel s malou trvanlivostí ochranných pryžových manžet. Tehdejší mazací tuk měl nepříjemnou vlastnost rozpouštět pryž, ze které byly vyrobeny ochranné manžety. Ty časem praskaly a tím ztratily svou ochrannou funkci, čímž se ke kluzákům snadno dostávaly nečistoty.

  Neblahý vliv na trvanlivost dílů přední vidlice měl žalostný stav tehdejších cest. Nečastěji opotřebenou součástí byla pouzdra, ve kterých se kluzně pohyboval kluzák vidlice. Odstranění, mnohdy až zemědělské vůle, se dalo vyřešit jen výměnou pouzder za nová. Zajímavostí je, že spodní pouzdra byla vyrobena z kvalitnějšího materiálu než horní.

Přední vidlice v akci. Odpružení motocyklu dostávalo a někdy i stále dostává pořádně zabrat.

  Mnoho majitelů motocyklů opatřených starším provedením přední vidlice mělo časem potíže s dorážením kluzáků. Většinou byly příčinou unavené pružiny, ale mnohdy šlo o reakci na tvrdý odskok zadního kola. Stávalo se, že po najetí zadním kolem na překážku došlo k propružení zadních kluzáků na doraz, což způsobilo přenesení síly na přední vidlici, která nestačila tuto sílu absorbovat. Tento problém vyřešila konstrukční změna zadních kluzáků zavedená od roku 1948, kdy byly pohyblivé části kluzáků o několik milimetrů na obou stranách zkráceny, čímž se zvětšil rozsah jejich zdvihu.

Odpružení dostávalo nejvíce zabrat při soutěžní jízdě v terénu. Řez zadním teleskopem.


  Epizoda s přední vidlicí může dnes vypadat jako málo významná, avšak ve své době, a platí to tak i dnes v nemenší míře, mohla značně poškodit pověst motocyklu a tím ohrozit slibně se rozbíhající prodej po celém světě. Nemluvě o skrytém nebezpečí, které takto číhalo na každého šťastné majitele.





DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (1/1): Strana 1 / 1
 Hezký článek, jen poznámka: u rozměrového nákresu motocyklu Ogar je uvedena kubatura 250ccm, ale podle siluety motoru a údajů váhy se určitě jedná o 350tku.    [Martin Štindl]    (18. 02. 2016)
 Děkuji za upozornění. Opraveno.    [Jiří Bartuš]    (19. 02. 2016)
Přidat odpověď    (1)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák a Turbo
Pérák 2017
Česká Tourist Trophy 2017
Kawasaki Z650 B
Čezeta Amerického Námořnictva
Barum Czech Rally Zlín 2017
Zatracené třicítky
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
46. Barum Czech Rally Zlín
300 zatáček Gustava Havla 2017
M2T, olej s pošramocenou pověstí
NIPPON RETRO 2017
Suzuki GSF 1200 Bandit
Pérák a kryt karburátoru
Speed Marathon 2017
Honda CB750 F

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Česká Tourist Trophy 2017
III. Pohár motorových dvoukolek
Česká Tourist Trophy 2016
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Pérák 2015
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Oldtimer Festival 2016
Pérák 2017
Pérák 2016
Setkání veteránů Holešov
NIPPON RETRO 2015
Classic Show 2015
Motosraz Křtiny 2015
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
Setkání veteránů Holešov 2016
Zlínská Historic Rally
Jarní MotorTechna 2015
Barum Czech Rally Zlín 2017
Veteráni Moravským Slováckem 2016
300 zatáček Gustava Havla 2015
Česká Tourist Trophy — IRRC
Kniha Jawa Californian
Grand Prix Bugatti 2016
Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš