MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           18.11.2017 02:05         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Jawa Pérák | Pátrání po legendě | Dobové testy | Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946 | Jawa Socovel | Navzdory Gestapu! | Zrod legendy | Jawa Pérák na Sněžce | Barvy pro Péráka | Pérák a přebytečný lem | Jawa Pérák v domácí premiéře | Pérák a rybiny | Pérák 350 | Pérák a tajemné výstavy v New Yorku | Záhadný Pérák | Pérák a přední vidlice | Pneumatiky pro Péráka | Pérák a kryt karburátoru | Pérák a Turbo | Jawa Pérák v domácí reklamě  | Pérák a únik oleje |



Pérák a Turbo




  Autor: Jiří Bartuš


  Poválečný nedostatek pohonných hmot a taktéž nedostatečný výkon lehkých dvoudobých motocyklů přiměl mnoho konstruktérů k vymýšlení všemožných vylepšení. Velice populární byly například systémy přisávání vody inspirované systémy používanými u letadel s pístovými motory. Opravdovou raritou je však komerčně nabízené přeplňování motoru Jawa 250 zařízením konstruktéra Jamese Forneroda ze švýcarské Ženevy.



  James Fornerod ze Švýcarska nemusí být příznivcům značky Jawa úplně neznámý. V roce 1952 s motocyklem Jawa 350 Pérák účastnil Mezinárodní šestidenní soutěže v Rakousku.



  Z dobového letáku lze vyčíst jak celé zařízení pracovalo. Úkolem zařízení bylo přivést jízdou stlačený vzduch do karburátoru z prostoru před motorem pomocí dvou trubic, které obcházely z obou stran motor kolem válce. Do trubic vstupoval vzduch skrze nasávací válce většího průměru, fungující zřejmě i jako filtry, umístěné po stranách válce motoru.


Dvojjazyčný reklamní leták oznamuje:

Senzace...! Turbo - J. F. pro Jawa 250

1. Zvýšení rychlosti
2. Zvýšení zrychlení
3. Zlepšený chlazení karburátoru a motoru
4. Maximální výkon v horách


  Z dobového letáku lze vyčíst jak celé zařízení přibližně pracovalo. Úkolem zařízení bylo přivést jízdou stlačený vzduch do karburátoru z prostoru před motorem pomocí dvou trubic, které obcházely z obou stran motor kolem válce. Do trubic vstupoval vzduch skrze nasávací válce většího průměru, fungující zřejmě i jako filtry, umístěné po stranách válce motoru.

  Z dnešního pohledu vypadá Turbo Jamese Forneroda úsměvně, avšak z pohledu doby se jedná o logickou snahu o zvýšení výkonu motoru, který se ve vysokohorském prostředí Švýcarska přirozeně snižuje. Je více než pravděpodobné, že zařízení nemohlo mít nijak zásadní vliv na výkon motoru, když tak jen v úzkém rozsahu otáček a rychlosti. Naopak je pravděpodobné, že v běžném provozu mohlo působit na chod motoru spíše negativně.

Experimenty s nasávanou směsí se nevyhnuly ani českým konstruktérům. Na stránkách VeteránFora se diskutovalo o tajemném zařízení umístěném taktéž na motocyklu Jawa Pérák, které mělo zjevně za úkol vstřikovat do karburátoru nějakou látku. Přesná funkce tohoto zařízení doposud nebyla zcela vysvětlena.  Více informací naleznete v diskusním fóru.







Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Poslední závody Františka Šťastného s továrním týmem
Pérák a únik oleje
Zlínská Historic Rally 2017
Kawasaki ZZ-R 1100
Jawa Pérák v domácí reklamě
200000 kilometrů na Pionýru?
Šolcovy zatáčky 2017
Setkání veteránů Holešov 2017
Jawa 350 OHC pohledem kolemjdoucího
Czech Drive 2017
Motosraz Křtiny 2017
Setkání motocyklů u Balcarky
Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák a Turbo
Pérák 2017
Česká Tourist Trophy 2017
Kawasaki Z650 B

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
Honda VFR 750 typ RC36
III. Pohár motorových dvoukolek
Pérák 2017
Česká Tourist Trophy 2017
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Kniha Jawa Californian
Česká Tourist Trophy 2016
Pérák 2016
Jawa 624, 634
Pérák 2015
Zlínská Historic Rally 2017
Setkání veteránů Holešov
300 zatáček Gustava Havla 2015
300 zatáček Gustava Havla
Mopedy Stadion
Oldtimer Festival 2016
Grand Prix Bugatti 2016
Česká Tourist Trophy — IRRC
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Classic Show 2015
Motosraz Křtiny 2017
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Motocyklové návěsné vozíky PAv
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš