MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           21.11.2017 11:01         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuwww.mototechnik.cz

| Jawa Pérák | Pátrání po legendě | Dobové testy | Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946 | Jawa Socovel | Navzdory Gestapu! | Zrod legendy | Jawa Pérák na Sněžce | Barvy pro Péráka | Pérák a přebytečný lem | Jawa Pérák v domácí premiéře | Pérák a rybiny | Pérák 350 | Pérák a tajemné výstavy v New Yorku | Záhadný Pérák | Pérák a přední vidlice | Pneumatiky pro Péráka | Pérák a kryt karburátoru | Pérák a Turbo | Jawa Pérák v domácí reklamě  | Pérák a únik oleje |


Pérák a rybiny




  Autor: Jiří Bartuš


  Tlumiče výfuku byly odedávna nedílnou součástí designové linie motocyklu. Tvar koncovek tlumičů výfuku vždy trochu podléhal módním vlivům, ale zároveň musel plnit úlohu bezpečného odvodu spalin z motoru. Elegantní rybinové zakončení s ostrým koncem ve spodní části koncovek výfuku motocyklů Jawa Pérák bylo ve své době terčem častých stížností. Zakončení tlumičů výfuku totiž přesahovalo profil zadního kola a tím se ocitalo na ráně v případě najetí na stupňovitou překážku. A těch na tehdejších cestách nebylo málo.


  Tvar a umístění tlumičů výfuku nebyl u motocyklů Jawa Pérák volen dle estetického hlediska, i když, i to jistě bylo zohledněno. Účelem umístění tlumičů co nejvíce vzadu bylo odvedení spalin obsahujících mnoho nespáleného oleje co nedále za motocykl. Šlo nejen o ochranu motocyklu a jezdce před kontaminací nespáleným olejem, ale zejména o odvedení nespáleného oleje až za zadní pneumatiku, jejíž zaolejování by mohlo mít fatální dopady na ovladatelnost motocyklu.

  Tovární motocykly, určené pro terénní závody, byly od roku 1950 osazovány horem vedeným výfukovým potrubím. Stejně tak si své motocykly pro terénní závody upravovali i jezdci sedlající upravené sériové motocykly. Běžní majitelé byly nuceni uchylovat se k improvizacím. Nejčastěji otočili koncovku tlumiče tak, aby ostrý konec rybiny směřoval vzhůru, případně volili radikálnější úpravu spočívající v jeho odříznutí. Nutno podotknout, že stav československých silnic byl natolik špatný, že problém s poškozenými tlumiči výfuku trápil opravdu značné množství motoristů.

Dokument
Tlumiče výfuku s výfukovými koleny nejstaršího provedení

  Tlumiče výfuku byly k rámu motocyklu připevněny pomocí úchytu přivařeného k tělu tlumiče přibližně v jeho těžišti. Problém s odpadávajícími tlumiči byl natolik závažný, že muselo být upevnění úchytů k tělu tlumiče postupně konstrukčně přepracováno. Nejprve byly na přechodnou dobu dodávány tlumiče výfuku s úchytem, který obepínal tlumič dokola a k rámu byl uchycen po obou stranách. V konečné modifikaci byl úchyt přivařen k tělu tlumiče v místě podélného lemu.
  V roce 1952 přinesla vylepšení napojení tlumičů a výfukových kolen konstrukční změna, při které byla násuvná trubka byla nahrazena převlečnou maticí.


Dlouhé rybiny potrhují elegantní linie motocyklu, avšak jsou až příliš na ráně


Tovární provedení horem vedeného výfukového potrubí u soutěžní Jawy 250 Pérák Pro Šestidenní dostaly tovární Péráci výfukové potrubí vedené horem až v roce 1952


Tlumič výfuku s násuvnou trubkou Tlumič výfuku s převlečnou maticí


Potíže majitelů motocyklů Jawa Pérák s tlumiči výfuků se nejednou dostaly i na stránky časopisu Motocykl Na silnicích bez asfaltového povrchu a polních cestách dostaly Péráci opravdu zabrat


Oleje používané v době Péráků se s těmi dnešními nemohly rovnat. Tehdejší oleje se obtížně spalovaly, čímž způsobovaly časté zakarbonování motorů a výfukové soustavy. Konstrukce tlumičů výfuku tedy musela být volena, s ohledem na snadnou dekarbonizaci, rozebíratelná. Z míst spojů však často prolínal nespálený olej.


I v dnešní době musí majitel Péráka umět improvizovat Kdo maže – ten jede




Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Poslední závody Františka Šťastného s továrním týmem
Pérák a únik oleje
Zlínská Historic Rally 2017
Kawasaki ZZ-R 1100
Jawa Pérák v domácí reklamě
200000 kilometrů na Pionýru?
Šolcovy zatáčky 2017
Setkání veteránů Holešov 2017
Jawa 350 OHC pohledem kolemjdoucího
Czech Drive 2017
Motosraz Křtiny 2017
Setkání motocyklů u Balcarky
Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák a Turbo
Pérák 2017
Česká Tourist Trophy 2017
Kawasaki Z650 B

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Pérák 2016
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Šolcovy zatáčky 2017
Česká Tourist Trophy 2016
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák 2015
III. Pohár motorových dvoukolek
300 zatáček Gustava Havla
Setkání veteránů Holešov
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Kniha Jawa Californian
300 zatáček Gustava Havla 2015
Veteráni Moravským Slováckem 2016
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
Motosraz Křtiny 2017
Jawa 624, 634
Pérák 2017
Setkání motocyklů u Balcarky
Setkání veteránů Holešov 2017
Classic Show 2015
Oldtimer Festival 2016
Česká Tourist Trophy 2017
Czech Drive 2017
Mopedy Stadion
Jarní MotorTechna 2015
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš