MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           22.7.2017 04:44         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuwww.mototechnik.cz

| Jawa Pérák | Pátrání po legendě | Dobové testy | Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946 | Jawa Socovel | Navzdory Gestapu! | Zrod legendy | Jawa Pérák na Sněžce | Barvy pro Péráka | Pérák a přebytečný lem | Jawa Pérák v domácí premiéře | Pérák a rybiny | Pérák 350 | Pérák a tajemné výstavy v New Yorku | Záhadný Pérák | Pérák a přední vidlice | Pneumatiky pro Péráka | Pérák a kryt karburátoru |


Pérák a rybiny




  Autor: Jiří Bartuš


  Tlumiče výfuku byly odedávna nedílnou součástí designové linie motocyklu. Tvar koncovek tlumičů výfuku vždy trochu podléhal módním vlivům, ale zároveň musel plnit úlohu bezpečného odvodu spalin z motoru. Elegantní rybinové zakončení s ostrým koncem ve spodní části koncovek výfuku motocyklů Jawa Pérák bylo ve své době terčem častých stížností. Zakončení tlumičů výfuku totiž přesahovalo profil zadního kola a tím se ocitalo na ráně v případě najetí na stupňovitou překážku. A těch na tehdejších cestách nebylo málo.


  Tvar a umístění tlumičů výfuku nebyl u motocyklů Jawa Pérák volen dle estetického hlediska, i když, i to jistě bylo zohledněno. Účelem umístění tlumičů co nejvíce vzadu bylo odvedení spalin obsahujících mnoho nespáleného oleje co nedále za motocykl. Šlo nejen o ochranu motocyklu a jezdce před kontaminací nespáleným olejem, ale zejména o odvedení nespáleného oleje až za zadní pneumatiku, jejíž zaolejování by mohlo mít fatální dopady na ovladatelnost motocyklu.

  Tovární motocykly, určené pro terénní závody, byly od roku 1950 osazovány horem vedeným výfukovým potrubím. Stejně tak si své motocykly pro terénní závody upravovali i jezdci sedlající upravené sériové motocykly. Běžní majitelé byly nuceni uchylovat se k improvizacím. Nejčastěji otočili koncovku tlumiče tak, aby ostrý konec rybiny směřoval vzhůru, případně volili radikálnější úpravu spočívající v jeho odříznutí. Nutno podotknout, že stav československých silnic byl natolik špatný, že problém s poškozenými tlumiči výfuku trápil opravdu značné množství motoristů.

Dokument
Tlumiče výfuku s výfukovými koleny nejstaršího provedení

  Tlumiče výfuku byly k rámu motocyklu připevněny pomocí úchytu přivařeného k tělu tlumiče přibližně v jeho těžišti. Problém s odpadávajícími tlumiči byl natolik závažný, že muselo být upevnění úchytů k tělu tlumiče postupně konstrukčně přepracováno. Nejprve byly na přechodnou dobu dodávány tlumiče výfuku s úchytem, který obepínal tlumič dokola a k rámu byl uchycen po obou stranách. V konečné modifikaci byl úchyt přivařen k tělu tlumiče v místě podélného lemu.
  V roce 1952 přinesla vylepšení napojení tlumičů a výfukových kolen konstrukční změna, při které byla násuvná trubka byla nahrazena převlečnou maticí.


Dlouhé rybiny potrhují elegantní linie motocyklu, avšak jsou až příliš na ráně


Tovární provedení horem vedeného výfukového potrubí u soutěžní Jawy 250 Pérák Pro Šestidenní dostaly tovární Péráci výfukové potrubí vedené horem až v roce 1952


Tlumič výfuku s násuvnou trubkou Tlumič výfuku s převlečnou maticí


Potíže majitelů motocyklů Jawa Pérák s tlumiči výfuků se nejednou dostaly i na stránky časopisu Motocykl Na silnicích bez asfaltového povrchu a polních cestách dostaly Péráci opravdu zabrat


Oleje používané v době Péráků se s těmi dnešními nemohly rovnat. Tehdejší oleje se obtížně spalovaly, čímž způsobovaly časté zakarbonování motorů a výfukové soustavy. Konstrukce tlumičů výfuku tedy musela být volena, s ohledem na snadnou dekarbonizaci, rozebíratelná. Z míst spojů však často prolínal nespálený olej.


I v dnešní době musí majitel Péráka umět improvizovat Kdo maže – ten jede





DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
NIPPON RETRO 2017
Suzuki GSF 1200 Bandit
Pérák a kryt karburátoru
Speed Marathon 2017
Honda CB750 F
Značka Stůj, čekej!
Suzuki TL 1000S
Pneumatiky pro Péráka
Classic Show Brno 2017
Stále perspektivní MZ 251 ETZ?
Pérák a tajemné výstavy v New Yorku
Kubánec
Norton Commando 850
Pérák 350
Jawa 350 OHC
Jawa Californian v transportním obalu
Blesk Speciál
Bude zrušena dovozová STK?

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Pérák 2016
Jawa 624, 634
III. Pohár motorových dvoukolek
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
Japonské motocykly na Oldtimer Festivalu
Česká Tourist Trophy 2016
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Kniha Jawa Californian
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Oldtimer Festival 2016
Mopedy Stadion
Motocyklové návěsné vozíky PAv
Motocykly Jawa-ČZ 125/150 typ 351/352
Pérák 2015
Archiv fotografií MotoMagazínu
NIPPON RETRO 2015
Motocykly ČZ 125/150 c
Motocykly ČZ 125 t
300 zatáček Gustava Havla 2015
Jarní MotorTechna 2015
Setkání veteránů Holešov 2016
Zlínská Historic Rally
Salaš Krajinka
Setkání veteránů Holešov
Classic Show 2015
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš