MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           18.11.2017 02:05         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Jawa Pérák | Pátrání po legendě | Dobové testy | Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946 | Jawa Socovel | Navzdory Gestapu! | Zrod legendy | Jawa Pérák na Sněžce | Barvy pro Péráka | Pérák a přebytečný lem | Jawa Pérák v domácí premiéře | Pérák a rybiny | Pérák 350 | Pérák a tajemné výstavy v New Yorku | Záhadný Pérák | Pérák a přední vidlice | Pneumatiky pro Péráka | Pérák a kryt karburátoru | Pérák a Turbo | Jawa Pérák v domácí reklamě  | Pérák a únik oleje |
  O mezinárodní premiéře motocyklu Jawa 250 zvaného Pérák na prvním poválečném světovém autosalonu v Paříži jsme na MotoMagazínu několikrát informovali zejména proto, že od této události uplynula přesně 70. let. Kdy však proběhla výstavní premiéra československá?


Jawa Pérák v domácí premiéře




  Autor: Jiří Bartuš


  O tom, že za války probíhal v Jawě tajný vývoj nových motocyklů a též nového automobilu, se mohla široká veřejnost dozvědět z tisku (podrobnější informace jsou zpracovány v samostatném článku - zde) a samozřejmě také díky ústnímu předávání informací mezi zaměstnanci Jawy a jejich okolím. Šuškanda o nových motocyklech a jejich tajnému vývoji se jistě rychle roznesla po celém Československu. Spatřit nový motocykl Jawa 250 na vlastní oči mohli však jen ti, kteří byly nějakým způsobem spjati s přípravou sériové výroby. V roce 1946 byla Jawa 250 Pérák představena veřejnosti na prvním poválečném světovém autosalonu v Paříži. O této události podrobně informoval časopis Auto (o autosalonu v Paříži roku 1946 pojednává samostatný článek - zde). Ze stejného zdroje je i informace, že ještě před pařížským autosalonem byl Pérák vystaven na veletrhu ve švédském Stockholmu.



  Krátce po skončení pařížského veletrhu byla Jawa 250 Pérák vystavena v Praze na Barrandovských terasách, kde byla uspořádána výstava všech vozidel, které byly vyráběny v takzvaném výběhovém programu a které dostaly z ministerských míst zelenou k sériové výrobě. V tomto případě šlo o jednodenní výstavu určenou zejména odborné veřejnosti. Snímky z výstavy jsou dnes pro shlédnutí volně přístupné v archivu ČTK.

Zprávu o výstavě na Barrandovských terasách přinesl časopis Auto číslo 12 roku 1946.


  Výstavu organizovala Ústřední prodejna automobilů, motocyklů a traktorů čs. národního průmyslu kovodělného a strojírenského, později známá jako Ústřední prodejna motorových vozidel (ÚP 20). Ta do roku 1950 zajišťovala prodej motocyklů na domácím trhu. Vznikla sloučením dvaceti největších prodejců motorových vozidel během znárodňovacího procesu. Od roku 1950 byl prodej motorových vozidel a náhradních dílů přidělen národnímu podniku Mototechna, který vznikl sloučením ÚP 20 a znárodněných drobných prodejců.

  Důstojné premiéry před československou veřejností se Pérák dočkal až na jaře roku 1947, kdy byl spolu s ostatními československými motocykly vystaven na jarních Pražských vzorkových veletrzích na pražském Výstavišti. Obnovené Pražských vzorkové veletrhy se po válce konaly poprvé na podzim roku 1946, avšak motocykly, s výjimkou prototypu skútru J. F. Kocha, zde vystaveny nebyly.

Fotografii expozice československých motocyklů na jarních Pražských vzorkových veletrzích roku 1947 přinesl na úvodní straně nový časopis Svět motorů, který od roku 1947 nahradil vydání A časopisu Auto. Expozice československých motocyklů na jarních Pražských vzorkových veletrzích roku 1947 na úvodní straně vydání B časopisu Auto.


  Další možností, jak se seznámit z novými československými motocykly, byla návštěva mezinárodního pražského autosalonu na podzim roku 1947. To však již bylo v době, kdy se Jawa 250 Pérák začala na našich silnicích objevovat ve větším množství a mezi motoristy již byla dostatečně známá. Pro mnohé motocyklisty se tak lákadlem autosalonu stal Pérák v kubatuře 350 cm3, který si zde, pod značkou Ogar 350, prožíval mezinárodní premiéru.







Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Poslední závody Františka Šťastného s továrním týmem
Pérák a únik oleje
Zlínská Historic Rally 2017
Kawasaki ZZ-R 1100
Jawa Pérák v domácí reklamě
200000 kilometrů na Pionýru?
Šolcovy zatáčky 2017
Setkání veteránů Holešov 2017
Jawa 350 OHC pohledem kolemjdoucího
Czech Drive 2017
Motosraz Křtiny 2017
Setkání motocyklů u Balcarky
Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák a Turbo
Pérák 2017
Česká Tourist Trophy 2017
Kawasaki Z650 B

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
Honda VFR 750 typ RC36
III. Pohár motorových dvoukolek
Pérák 2017
Česká Tourist Trophy 2017
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Kniha Jawa Californian
Česká Tourist Trophy 2016
Pérák 2016
Jawa 624, 634
Pérák 2015
Zlínská Historic Rally 2017
Setkání veteránů Holešov
300 zatáček Gustava Havla 2015
300 zatáček Gustava Havla
Mopedy Stadion
Oldtimer Festival 2016
Grand Prix Bugatti 2016
Česká Tourist Trophy — IRRC
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Motosraz Křtiny 2017
Classic Show 2015
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Motocyklové návěsné vozíky PAv
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš