MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           21.11.2017 10:56         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Jawa Pérák | Pátrání po legendě | Dobové testy | Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946 | Jawa Socovel | Navzdory Gestapu! | Zrod legendy | Jawa Pérák na Sněžce | Barvy pro Péráka | Pérák a přebytečný lem | Jawa Pérák v domácí premiéře | Pérák a rybiny | Pérák 350 | Pérák a tajemné výstavy v New Yorku | Záhadný Pérák | Pérák a přední vidlice | Pneumatiky pro Péráka | Pérák a kryt karburátoru | Pérák a Turbo | Jawa Pérák v domácí reklamě  | Pérák a únik oleje |


Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946




  Autor: Jiří Bartuš


  Prezentace motocyklu Jawa 250 Péráka na mezinárodní scéně byla nezbytná pro naplnění vysokých ambic, které byly do motocyklu vkládány. Zejména Dr. Jaroslav Frei, duchovní otec poválečné výroby motocyklů a automobilů značky Jawa, ze své funkce v Československých závodech kovodělných a průmyslových (ČZKP, n. p.), nevynechal jedinou příležitost, kdy mohl zajistit nové Jawě prezentaci na významných světových autosalonech a výstavách.

Z pařížského autosalonu se v tisku neobjevila jediná fotografie vystavované Jawy 250 Pérák.

  První významnou světovou výstavou, na které byl motocykl Jawa 250 Pérák prezentován, byl v říjnu roku 1946 autosalon v Paříži (33e Salon de l'Automobile de 1946). Pařížský autosalon roku 1946 byl prvním poválečným mezinárodním autosalonem, což z něj činilo nejvýznamnější motoristickou událost svého druhu od počátku vypuknutí druhé světové války.


  33. ročník pařížského autosalonu byl připravován již v roce 1939, ale kvůli válečnému konfliktu se jej podařilo uskutečnit až po dlouhých sedmi letech. Jelikož byl pařížský autosalon prvním mezinárodním poválečným autosalonem, šlo o velice prestižní událost. Ačkoli se světový průmysl ještě zdaleka nevzpamatoval z válečných útrap, podařilo se na autosalon přilákat mnoho velkých světových výrobců. Prestiž autosalonu utrpěla absencí britských a italských automobilových výrobců. Znatelná byla též neúčast amerických výrobců. Vozy amerických značek vystavovaly jen jejich místní dovozci. Automobilové expozici tedy s převahou dominovaly domácí značky a tak mnozí novináři se sarkasmem hovořili o autosalonu jako o francouzské výstavě s mezinárodní účastí. Zastoupení motocyklových výrobců bylo o poznání kvalitnější, přičemž dle očekávání dominovaly britské značky. Celkem se autosalonu zúčastnilo 680 vystavovatelů.

  Československý expozice představovaly všechny novinky z plánované výrobní řady automobilů a motocyklů. Motocykly zastupovala Jawa 250 Pérák, v té době již plně připravená k sériové výrobě a ČZ125 v prototypovém provedení, čtyřtaktní Jawa 350 OHC a Ogar 350 OHC. Motocykly byly vystavovány ve zdvižené poloze, upevněné za kola na stojanech z chromovaných trubek.
  Osobní automobily zastupovaly Jawa-Minor v provedení limuzína a též jako samostatné šasi a Škoda 1101 v provedení limuzína, kabriolet dvousedadlový a kabriolet čtyřsedadlový. Zajímavé je, že Tatra na autosalónu vystavena nebyla. V expozici nákladních automobilů bylo vystavováno šasi Škoda 706. Mezi mnoha výrobci příslušenství nebyl z Československa zastoupen ani jeden.

  Pařížský autosalon se těšil mimořádnému zájmu návštěvníků, kterých do pařížského Grand Palais zavítalo od 3. do 13. října přes 800000. Mezi automobily se největší pozornosti návštěvníků těšila francouzská novinka, Renault 4CV. Jawa 250 pérák byla veřejností i odborníky přijata více než úspěšně. Mezi ostatními, více méně konvenčně řešenými motocykly, působila jako motocykl představující zcela novou generaci lehkých motocyklů. Po právu byla tedy Jawě 250 udělena zlatá medaile autosalonu za konstrukci a design.


  Z pařížského autosalonu se paradoxně v tisku neobjevila jediná fotografie vystavované Jawy 250 Pérák. Redaktoři časopisů pokládali vzhled nové Jawy za natolik známý, že nemělo smysl ji dále prezentovat a soustředili se spíše na méně známé modely motocyklů.



Nejobsáhlejší reportáž z pařížského autosalonu roku 1946 byla uveřejněná v časopise Auto číslo 12 roku 1946. Fotografii vystavené Jawy 250 Pérák však nepřinesla.

Uveřejněná skica přední části Péráka měla zřejmě za cíl připomenout designový náskok před konkurenčními motocykly.


Jawa 350 OHC na pařížském autosalonu roku 1946.


Prototyp ČZ 125 b na pařížském autosalonu roku 1946.


Ogar 350 OHC na pařížském autosalonu roku 1946.


  Výstavní premiéra na autosalonu v Paříži odstartovala úspěšné tažení československých motocyklů světovými výstavami a autosalony. Motocykly Jawa Pérák se na autosalon do Paříže se podívaly několikrát po sobě.

  Poznámka autora. Zcela první poválečnou zahraniční výstavou, na které byly vystavovány československé motocykly, byl zřejmě v roce 1946 veletrh ve švédském Stockholmu.


Archivní dokument Archivní dokument
Československé motocykly na pařížském autosalonu v říjnu roku 1947 (Svět motorů číslo 24 ročník 1947) Československé motocykly na pařížském autosalonu na pařížském autosalonu v říjnu roku 1948 (Svět motorů číslo 43 ročník 1948)




Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Poslední závody Františka Šťastného s továrním týmem
Pérák a únik oleje
Zlínská Historic Rally 2017
Kawasaki ZZ-R 1100
Jawa Pérák v domácí reklamě
200000 kilometrů na Pionýru?
Šolcovy zatáčky 2017
Setkání veteránů Holešov 2017
Jawa 350 OHC pohledem kolemjdoucího
Czech Drive 2017
Motosraz Křtiny 2017
Setkání motocyklů u Balcarky
Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák a Turbo
Pérák 2017
Česká Tourist Trophy 2017
Kawasaki Z650 B

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Pérák 2016
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Šolcovy zatáčky 2017
Česká Tourist Trophy 2016
Pérák 2015
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
III. Pohár motorových dvoukolek
300 zatáček Gustava Havla
Setkání veteránů Holešov
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Kniha Jawa Californian
300 zatáček Gustava Havla 2015
Veteráni Moravským Slováckem 2016
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
Motosraz Křtiny 2017
Jawa 624, 634
Pérák 2017
Setkání motocyklů u Balcarky
Setkání veteránů Holešov 2017
Classic Show 2015
Oldtimer Festival 2016
Česká Tourist Trophy 2017
Czech Drive 2017
Mopedy Stadion
Jarní MotorTechna 2015
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš