MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           21.11.2017 11:01         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Jawa Pérák | Pátrání po legendě | Dobové testy | Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946 | Jawa Socovel | Navzdory Gestapu! | Zrod legendy | Jawa Pérák na Sněžce | Barvy pro Péráka | Pérák a přebytečný lem | Jawa Pérák v domácí premiéře | Pérák a rybiny | Pérák 350 | Pérák a tajemné výstavy v New Yorku | Záhadný Pérák | Pérák a přední vidlice | Pneumatiky pro Péráka | Pérák a kryt karburátoru | Pérák a Turbo | Jawa Pérák v domácí reklamě  | Pérák a únik oleje |


Navzdory Gestapu!



In Spite of the Gestapo!    The Motor Cycle, 1.12.1945


  Autor: Jiří Bartuš


  Článek In Spite of the Gestapo! (Navzdory Gestapu!) vydaný v prosinci roku 1945 v časopise The Motor Cycle byl první vlaštovkou k postupné systematické propagaci československých motocyklů ve Velké Británii vyvrcholené úspěšným představením Jawy Pérák na první britské poválečné motocyklové výstavě London Motorcycle Show v roce 1948.


  Britský časopis The Motor Cycle vydal v prosincovém čísle roku 1945 článek pod názvem In Spite of the Gestapo! (Navzdory Gestapu). Článek přibližuje britským čtenářům nový motocykl Jawa 250 na pozadí příběhu jeho vzniku za okupace. Ačkoli časopis neudává autora článku, je zřejmé, že podnět nevznikl nikde jinde než u Dr. Jaroslava Freie, který je v článku jmenován jakožto hlavní postava oblafnutí německé správy.



  Motocykl Jawa 250 je v článku uveden jako atraktivní lehká Jawa vytvořená během války nacistům pod nosem. Pro západní trhy spadaly Jawy 250 do kategorie Ligthweight, tedy lehkých motocyklů, osazených povětšinou dvoudobými motory. Popisky k fotografiím, známým i z našeho tisku, vyzdvihují zajímavá novátorská řešení, kterými se nová Jawa 250 odlišovala od konvenčně pojatých konkurenčních motocyklů.

Čistá linie a úplná absence ovládacích kabelů a viditelných výčnělků charakterizují novou dvoudobou dvěstěpadesátku Jawu, která má teleskopické odpružení vpředu a vzadu, a nastavitelné konzolové sedlo.

Detail motoru a zadní části. Všimněte si úhledného krytu karburátoru uloženého v bloku motoru, nenápadného umístění pumpičky a důkladného zakrytí zadního řetězu.


  Článek dokazuje zjevnou snahu Dr. Frei o včasnou propagaci motocyklu Jawa Pérák ve světě s předstihem, tedy to v době, kdy ještě nemohla být rozjeta sériová výroba. Dr. Frei byl přesvědčen o velikém obchodním potenciálu motocyklů Jawa Pérák a ihned jak to bylo možné započal s prošlapáváním cesty na obchodní trhy po celém světě. Také ve Velké Británii, motocyklové velmoci, jejíž výrobci představovali tehdejší světovou motocyklovou špičku a společně vyráběli nejvíc motocyklů na světě. Prosadit se však zde bylo velice obtížné a to i proto, že britští výrobci si velice účinně chránili domácí trh před dovozem motocyklů ze zahraničí.

  Na reklamách ze shodného čísla časopisu The Motor Cycle lze nejlépe ukázat, v jaké společnosti se povídání o motocyklo Jawa Pérák objevilo.




Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Poslední závody Františka Šťastného s továrním týmem
Pérák a únik oleje
Zlínská Historic Rally 2017
Kawasaki ZZ-R 1100
Jawa Pérák v domácí reklamě
200000 kilometrů na Pionýru?
Šolcovy zatáčky 2017
Setkání veteránů Holešov 2017
Jawa 350 OHC pohledem kolemjdoucího
Czech Drive 2017
Motosraz Křtiny 2017
Setkání motocyklů u Balcarky
Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák a Turbo
Pérák 2017
Česká Tourist Trophy 2017
Kawasaki Z650 B

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Pérák 2016
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Šolcovy zatáčky 2017
Česká Tourist Trophy 2016
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák 2015
III. Pohár motorových dvoukolek
300 zatáček Gustava Havla
Setkání veteránů Holešov
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Kniha Jawa Californian
300 zatáček Gustava Havla 2015
Veteráni Moravským Slováckem 2016
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
Motosraz Křtiny 2017
Jawa 624, 634
Pérák 2017
Setkání motocyklů u Balcarky
Setkání veteránů Holešov 2017
Classic Show 2015
Oldtimer Festival 2016
Česká Tourist Trophy 2017
Czech Drive 2017
Mopedy Stadion
Jarní MotorTechna 2015
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš