MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           22.9.2018 14:38         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Jawa Pérák | Pátrání po legendě | Dobové testy | Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946 | Jawa Socovel | Navzdory Gestapu! | Zrod legendy | Jawa Pérák na Sněžce | Barvy pro Péráka | Pérák a přebytečný lem | Jawa Pérák v domácí premiéře | Pérák a rybiny | Pérák 350 | Pérák a tajemné výstavy v New Yorku | Záhadný Pérák | Pérák a přední vidlice | Pneumatiky pro Péráka | Pérák a kryt karburátoru | Pérák a Turbo | Jawa Pérák v domácí reklamě  | Pérák a únik oleje |


Pérák a přebytečný lem




  Autor: Jiří Bartuš


  Zlepšovatelskému hnutí se v poválečné době dopřávalo velikého významu. Pracovníci ze všech úseků práce, kteří jakkoli pomohli zvýšit produktivitu práce, byly oceňování řády práce, diplomy za výsledky ve zlepšovatelských soutěžích a samozřejmě i finančně či hmotně. Dalo by se namítat, že zlepšovatelé byly podporováni a oceňováni vždy jsou tak i v dnešní době, ale v tehdejší době mělo vše trochu jiný, zejména ideologický, podtext. Zlepšovatelé se staly obdobným symbolem pomoci rekonstrukci a rozvoji národního hospodářství, jako později úderníci, Stachanovci, kteří svým úsilím do nesmyslna překračovali stanovené normy. Zlepšovatelé hledali úspory úplně všude. Hledaly se nové výrobní postupy, automatizovaly se výrobní operace, zaváděly se nové materiály, zjednodušovala se konstrukce výrobků.



  V Jawě rozhodně nezůstali s optimalizací výroby pozadu. Na příkladu motocyklu Jawa pérák lze nalézt mnoho změn majících příčinu ve snaze o zjednodušení výroby. Zřejmě nejmarkantnější výsledek optimalizace a zjednodušení výroby, provedené ovšem na úkor celkového vzhledu, navíc velice necitlivě, bylo ponechání svařovaného lemu na krytu předního světla na některých motocyklech. Tolik obdivovaný elegantní tvar motocyklu, oproštěný od jakýchkoli výčnělků a zbytečných hran, byl v tomto případě necitlivě porušen lemem, který příčně rozděloval kryt předního světla na dvě nesourodé poloviny.

Nad přebytečným lemem, který necitlivě narušuje hladké linie motocyklu, se vždy vedou dlouhé debaty.


  Dnes, při pohledu na toto provedení krytu světla, které zásadním způsobem narušuje tolik obdivované ladné linie motocyklu, se nelze neptat, co k takovému kroku výrobce vedlo. Po více než šedesáti letech, se jistou pravdu již zřejmě nedozvíme. Chápat tuto změnu jen jako absurdní výsledek snah o zjednodušení výroby za každou, nelze. Jako nejpravděpodobnější vysvětlení se jeví názor, že motocykly s ponechaným svařovaným lemem byly určeny jen vybraným zákazníkům, například z řad státních institucí, nebo armády, případně mohl být lem ponechán u tzv. lidových verzí. Prokazatelně byl svařovaný lem ponechán na některých krytech určených jako náhradní díl, čímž se mohl objevit na motocyklech v pozdější době, nebo na motocyklech, které byly složeny náhradních dílů.

Elegantní tvar motocyklu, oproštěný od jakýchkoli výčnělků a zbytečných hran... ...byl v tomto případě necitlivě porušen příčným lemem vedoucím po celém povrchu krytu předního světlometu.


  Technologie výroby krytu předního světla, který jako jeden celek zakrýval i horní části předních vidlic, se v průběhu doby měnila. Nejprve se do otvorů ve výlisku krytu světla přivařovaly postranní kryty předních vidlic. Později kryt tvořily dva výlisky, které bylo nutno spojit svárem vedeným příčně kolem celého krytu. Svařovaný lem byl následně odbroušen tak, aby nenarušoval hladké linie krytu. Právě od této operace bývalo někdy upuštěno.

Kryt předního světla oproštěný od přebytečných hran a výčnělků.


  Kryt předního světla s příčným svařovaným lemem je mementem doby ve které se motocykly Jawa Pérák vyráběly a dnes lze jen velice těžko dohledat a pochopit konkrétní důvody, které výrobce k zavedení této změny vedly. Někdy však stačí prostě přijmout fakt, že tomu tak tenkrát prokazatelně bylo.



  Ponechaný svařovaný lem lze u většiny motocyklů Jawa Pérák též spatřit po stranách předních vidlic. Od zabrušování těchto svárů bylo ustoupeno již záhy po spuštění sériové výroby. Estetika zde zjevně ustoupila jak zjednodušení výroby, tak zcela jistě snaze o zachování tuhosti předních vidlic, kterou mohlo odstranění sváru ohrozit.






Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (2/2): Strana 1 / 1
 Reflektor s přiznaným vnějším lemem nebyl výrobkem továrny Jawa (Z9K Praha), z prvovýroby měly péráky originální hladký reflektor.

Plášť reflektoru s lemem byl náhradní díl produkovaný SVA (Státní výrobnou autodílů) a lem měl důvod v tom, že druhovýrobce neměl nárok na příděl nedostatkového hlubokotažného plechu, takže plášť svařoval ze dvou mělčích částí.
Tento náhradní díl obvykle montovaly opravny Mototechny (např. v Liberci Mototechna na Zhořelecké třídě), nebo firmy, zabývající se středními a generálními opravami motocyklů. Rovněž se objevoval na pultech prodejen Mototechny, nebo např. v armádních opravnách, kam jej SVA dodávaly už v khaki zeleném lakování (možno vidět v originálním kuse v Jihočeském motocyklovém museu v Českých Budějovicích…    [Petr Hošťálek]
    (08. 11. 2016)
 Myslím, že mohu za sebe i za všechny čtenáře Petrovi Hošťálkovi poděkovat za hodnotný komentář. Máme štěstí, že se stále ještě najde někdo, kdo si nenechá znalosti a vědomosti pro sebe a dokáže pomoci rozluštit záhady, které by jinak zůstaly navždy nezodpovězeny.
Nicméně změnu technologie výroby krytu ze dvou částí místo tří lze považovat za prokázanou už při sériové výrobě.    [Jiří Bartuš]    (09. 11. 2016)
Přidat odpověď    (1)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Star Rally 2017
Pérák 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2018
300 zatáček Gustava Havla 2018
Slovácký okruh 2018
Suzuki GSX 1400
XXII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Czech Drive 2018
Barum Czech Rally Zlín 2017
Japonské klasické motocykly a peníze
Kawasaki ZX-12R
Renovace motocyklů Jawa Californian
Honda CBR 900 RR Fireblade
Benelli 650 Tornado
Poslední závody Františka Šťastného s továrním týmem
Pérák a únik oleje

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Star Rally 2017
Česká Tourist Trophy 2017
Pérák 2016
Česká Tourist Trophy 2016
III. Pohár motorových dvoukolek
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
Slovácký okruh 2018
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
NIPPON RETRO 2018
Pérák 2015
Jawa 624, 634
Czech Drive 2018
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Kniha Jawa Californian
300 zatáček Gustava Havla 2015
Setkání veteránů Holešov
Zlínská Historic Rally
300 zatáček Gustava Havla 2018
Classic Show 2015
Oldtimer Festival 2016
NIPPON RETRO 2015
Setkání veteránů Holešov 2017
300 zatáček Gustava Havla
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš