MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           24.8.2019 02:04         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuwww.mototechnik.cz

| Jawa Pérák | Pátrání po legendě | Dobové testy | Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946 | Jawa Socovel | Navzdory Gestapu! | Zrod legendy | Jawa Pérák na Sněžce | Barvy pro Péráka | Pérák a přebytečný lem | Jawa Pérák v domácí premiéře | Pérák a rybiny | Pérák 350 | Pérák a tajemné výstavy v New Yorku | Záhadný Pérák | Pérák a přední vidlice | Pneumatiky pro Péráka | Pérák a kryt karburátoru | Pérák a Turbo | Jawa Pérák v domácí reklamě  | Pérák a únik oleje |


Zrod legendy



Nahlédněme pod pokličku legendy o tajném válečném vývoji Jawy Pérák


  Autor: Jiří Bartuš


  Vývoj motocyklu Jawu 250 Pérák probíhal za okupace v ilegálních podmínkách což z Péráka udělalo nesmrtelnou legendu. Ač se na vývoji podílelo poměrně hodně lidí, podařilo se vývoj utajit a zdárně dotáhnout do úspěšného konce. Dobrodružný příběh tajného vývoje se stal vděčným námětem mnoha článků, reportáží a zejména ústně předávaných skazek. Je více než pravděpodobné, že legenda o vzniku Péráka se mezi lidmi šířila v podstatě sama, avšak masovému rozšíření minimálně dopomohly i zmínky v dobovém tisku.


  Zřejmě zcela první zmínka v tisku o ilegálním vývoji v Jawě byla zveřejněna v srpnu roku 1945 v časopise Svět práce, vydávaným Ústředním akčním výborem československé sociální demokracie. Autorem článku byl Dr. Jaroslav Frei, jenž byl od roku 1941 (po smrti zakladatele firmy Ing. Františka Janečka) generálním ředitelem Zbrojovky Ing. F. Janeček a. s., a který byl v podstatě hlavním iniciátorem tajného vývoje vozidel pro předpokládanou poválečnou mírovou výrobu.
  V článku, zaměřeném na vize poválečného rozvoje československého průmyslu, též v několika odstavcích Ve válce jsme připravovali mír nastiňuje tajný válečný vývoj nového motocyklu a automobilu Jawa, které, jak uvádí, byly koncipovány tak, aby hned po ukončení války mělyco nejširší lidové vrstvy možnost koupě pohodlných a spolehlivých vozide, která budou levná v provozu, a aby byla co nejvíce podepřena exportní bilance nového státu v nejkratší době.

Jeden z poválečných prototypů Jawy 250 Pérák, který posloužil jako vzor pro návod k obsluze dodávaný formou malé brožurky při koupi motocyklu.

  Komplexněji pojatou zprávu o tajném válečném vývoji v Jawě, doplněné mnoha fotografiemi prototypů vyvíjených vozidel, zveřejnil časopis Motocykl číslo 3 v roce 1949. Autorem zprávy byl opět Dr. Jaroslav Frei. Více než faktografickou zprávou je tento článek spíše přiblížením šíře problematiky vývoje nových modelů vozidel. Je zajímavé, že Dr. Frei zcela upozadil důležitý fakt, že v době okupace šlo o velice nebezpečnou činnost.

Prototypový motocykl z roku 1942 je dnes součástí sbírek Národního technického muzea.

  Legenda o vývoji nových motocyklů a automobilů Jawa byla v tisku několikrát připomenuta a doplněna o nové zajímavosti. Většinou v době, kdy bylo třeba oslavit nějaké kulaté výročí. Ilegální vývoj nových vozidel včetně dalších ilegálních aktivit firmy za okupace, jakou bylo například tajné uskladnění rozpracovaných vozidel a dílů, popisuje Dr. Pivrnec v časopise Svět motorů v roce 1954 v článku nazvaném Dvacet pět let poctivé práce. Legendu o vývoji Jawy 250 pérák oživil časopis Svět motorů v roce 1978 článkem Historie skoro zapomenutá Jawa 250 Pérák a potom v roce 1985 článkem Pérák byl nejslavnější.


  První komplexněji pojatou zprávu o ilegální vývojové činnosti v Jawě, z pera člověka nejpovolanějšího, Dr. Jaroslav Freie, poprvé zveřejnil časopis Motocykl číslo 3 v roce 1949



  Vývojové fáze motocyklu Jawa Pérák představené v článku:
Zobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografii
Zobrazit fotografiiZobrazit fotografiiZobrazit fotografii
Zobrazit fotografiiZobrazit fotografii


  « FOTOGALERIE »  




Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (1/1): Strana 1 / 1

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
NIPPON RETRO 2019
Muzeum českého road racingu v Hořicích
XXIII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Cena města Jičína 2018
Jarní cena Brna 2018
Norton Dominator 650 SS
Evropský festival Route 66
Česká Tourist Trophy 2018
Kawasaki 500 H1 Mach III v ČSSR?
Setkání veteránů Holešov 2018
NOC international rally 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
I pozitivní změny v dopravě se dějí...
Star Rally 2017
Pérák 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2018

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Evropský festival Route 66
Cena města Jičína 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
300 zatáček Gustava Havla 2018
Česká Tourist Trophy 2018
Pérák 2016
NIPPON RETRO 2018
III. Pohár motorových dvoukolek
NIPPON RETRO 2019
Česká Tourist Trophy 2016
Česká Tourist Trophy 2017
Pérák 2018
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Reportáže
Slovácký okruh 2018
Pérák 2015
Jarní cena Brna 2018
300 zatáček Gustava Havla 2015
Setkání veteránů Holešov
300 zatáček Gustava Havla 2017
Barum Czech Rally Zlín 2017
300 zatáček Gustava Havla
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš