MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           27.4.2018 07:03         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuwww.mototechnik.cz

| Jawa Pérák | Pátrání po legendě | Dobové testy | Jawa Pérák na pařížském autosalonu 1946 | Jawa Socovel | Navzdory Gestapu! | Zrod legendy | Jawa Pérák na Sněžce | Barvy pro Péráka | Pérák a přebytečný lem | Jawa Pérák v domácí premiéře | Pérák a rybiny | Pérák 350 | Pérák a tajemné výstavy v New Yorku | Záhadný Pérák | Pérák a přední vidlice | Pneumatiky pro Péráka | Pérák a kryt karburátoru | Pérák a Turbo | Jawa Pérák v domácí reklamě  | Pérák a únik oleje |


Pérák a kryt karburátoru




  Autor: Jiří Bartuš


  Zakrytí karburátoru motocyklu Jawa Pérák elegantním krytem bylo v poválečné době velice kladně hodnoceno. Kryt jednak umožnil uchovat ladné linie motoru, potažmo celého motocyklu, a také chránil karburátor, jakožto citlivou součást, před vnějšími vlivy. Konstrukční řešení umístění karburátoru pod krytem bylo dokonce patentově chráněno. Na druhou stranu ale zakrytí karburátoru znesnadňovalo vizuální kontrolu a běžnou údržbu karburátoru, které byla poměrně často třeba.



  Problém byl zejména v nemožnosti snadného snímání krytu karburátoru, který, ač byl aretován k blokům motoru pouze dvěma pružnými plíšky, nebylo možno zcela odejmout, protože krytem byly protaženy ovládací bowden šoupátka karburátoru a palivová hadička. Jednoduchým řešením mohlo být i úplné odstranění krytu, avšak v tomto případě se prostor kolem karburátoru otevřel nečistotám a ten díky tvaru bloků motoru nebylo snadné čistit. Nemožnost snadného přístupu k seřizovacím prvkům karburátoru vadila zejména závodníkům, takže není divu, že právě od nich vzešlo elegantní řešení tohoto problému, spočívající v prořezání krytu od otvorů pro bowden a hadičku ke krajům tak, aby nijak nebránily jeho odnímání. O tomto řešení se široká veřejnost dozvěděla prostřednictvím časopisu Motocykl, který jej představil v článku pojednávajícím o správné údržbě motocyklů Jawa Pérák.

Elegantní zakrytování karburátoru bylo ve své době velice progresivním počinem. Kryt na snímku postrádá pryžovou průchodku bowdenu. Odstranění krytu karburátoru bylo nejsnazším, avšak jen výjimečně voleným řešením.


  Kryt karburátoru se stal terčem kritiky i v jiném ohledu. Časem docházelo k uvolnění aretace krytu v bloku motoru díky čemuž začal kryt při chodu motoru drnčet. Časopis motocykl v tomto případě radil vsunout pryžovou hadičku mezi žebra motoru a krytu čímž bylo zamezeno jejich vzájemného pohybu.

Návod na úpravu krytu zveřejnil časopis Motocykl.


  Prořezávání krytu karburátoru bylo postupem času natolik rozšířené, že je dnes téměř nemožné setkat se s původním neupraveným krytem. Mnoho renovátorů, ve snaze o získání absolutní originality, nahrazuje upravené kryty replikami, případně se snaží upravené kryty zavařit. Kdo chce ale s Pérákem trochu jezdit ten musí dát za pravdu našim předkům a rád sáhne po upraveném krytu. Inu, praxe je nejlepší učitelka.

Kryty karburátoru v dobové úpravě. Myšlenka stejná, provedení pokaždé jiné.







Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (1/1): Strana 1 / 1

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Czech Drive 2018
Barum Czech Rally Zlín 2017
Japonské klasické motocykly a peníze
Kawasaki ZX-12R
Renovace motocyklů Jawa Californian
Honda CBR 900 RR Fireblade
Benelli 650 Tornado
Poslední závody Františka Šťastného s továrním týmem
Pérák a únik oleje
Zlínská Historic Rally 2017
Kawasaki ZZ-R 1100
Jawa Pérák v domácí reklamě
200000 kilometrů na Pionýru?
Šolcovy zatáčky 2017
Setkání veteránů Holešov 2017
Jawa 350 OHC pohledem kolemjdoucího
Czech Drive 2017
Motosraz Křtiny 2017

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Motocyklové vozíky PAv
Česká Tourist Trophy 2016
III. Pohár motorových dvoukolek
Pérák 2016
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Czech Drive 2018
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
300 zatáček Gustava Havla 2017
300 zatáček Gustava Havla 2015
Motocykly Jawa Bizon
Česká Tourist Trophy 2017
Pérák 2015
Czech Drive 2017
300 zatáček Gustava Havla
Setkání veteránů Holešov
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Classic Show 2015
Oldtimer Festival 2016
NIPPON RETRO 2015
Kniha Jawa Californian
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák 2017
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
Zlínská Historic Rally
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš