MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           18.12.2017 07:48         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Motocykly Jawa 500 OHC | Provoz, údržba a opravy motocyklů Jawa 500 OHC | Renovace motocyklu Jawa 500 OHC typ 15-01 | Motocykly Jawa 500 OHC v nálezovém stavu | Kupní poradenství - motocykly Jawa 500 OHC | Kvízová otázka |



Kupní poradenství - motocykly Jawa 500 OHC




  Dovolte mi, abych Vám předal pár zkušeností ohledně nákupu "cestovně sportovního motocyklu" z 50. let Jawy 500 OHC. Vynasnažím se demytizovat tento stroj a uvést na pravou míru hromadu polopravd a omylů a podle svých poznatků poradit. Předesílám, že můj názor je subjektivní a není nestranný (laskavý čtenář uhádne, co mi stojí v garáži).

  Začněme jakousi obecnou metodikou určování ceny historického motocyklu. Za vstupní proměnné považujme (zhruba v následujícím pořadí) :
  -  zdvihový objem
  -  stáří
  -  způsob práce motoru (dvojtakt/čtyřtakt + způsob rozvodu)
  -  počet vyrobených kusů
  -  stav (kompletnost).



  V našem případě je ještě potřeba vzít v úvahu výrobní program tuzemských motocyklových producentů a současnou situaci. Ta se v ceně půllitrů odráží dost zásadním způsobem.
  V diskusích se často setkávám s názory, že za cenu, za jakou se prodává půllitr, se dá koupit srovnatelně starý anglický motocykl. Jistě, dá, ve výjimečných případech bude mít doklady (např. Norton ES2 se přes Tuzex dovážel). Dostupnost dílů a jakés-takés dokumentace v jednotné a svobodné Evropě dnes už také není problém. Jaký je tedy důvod pro OHC? V mém případě je to cosi jako "vlastenectví" Je to jeden z nejzajímavějších sériových Československých motocyklů, každý děda v hospodě ví co je to ta Jawa 500 OHC. Díky žalostné situaci s dalším vývojem čtyřtaktů v Československu se u nás do kurzu dostávají motocykly, které by jinak zůstaly ve stínu zájmu sběratelů. Ještě jeden poznatek: veteránská obec se rozšiřuje směrem, který bude pravděpodobně ještě nějakou dobu držet, ne-li tlačit cenovou hladinu půllitrů vysoko. Čím dál častěji se o veterány zajímají slušně zajištění muži s odrůstajícími dětmi, kteří si mohou "na stará kolena" plnit sny z mládí. Bohužel i jejich kupní síla se promítá do situace kolem půllitrů.
  Další pseudoargumentací bývá řečená nespolehlivost pětistovek. Německé stroje přeci fungují dodnes. Podle mého soudu má sběratelsky větší cenu motorka, která načíná případnou výrobní řadu se všemi nevychytanými mouchami co k tomu patří. Na vině je rovněž způsob přístupu údržby, zejména v době, kdy to byl "jen starej složitej krám" a pramálo kdo měl v hledáčku záchranu technických starožitností. Lid se veselil na 350kách, kterým stačí nastavit předstih pomocí nehtu na palci, aniž by se rapidně snížila užitná hodnota. Hromada pětikil skončila jako technika na obdělávání orné půdy, případně jako dvoukolák, nebo výztuha betonového pilířku. Paradoxním vyústěním situace je, že několik let půllitrů přibývá a množí se hromada dostavěných "kočkopsů"
  Poslední častá urážka OHC je zacílena na jízdní vlastnosti a brzdy. Nevím kolik samozvaných kritiků a křiklounů mělo možnost povozit se srovnatelných strojích, ale sám za sebe říkám: Pokud je půltón ve slušném stavu a řidič si je vědom co řídí tak je to opravdový zážitek. Kdo nemá plnou kontrolu nad svým pravým zápěstím, měl by zkusit něco jiného. Podvozek stroje vychází z Péráka, motor je ovšem mnohem silnější a brzdy mohutnější (u posledního vyráběného modelu přepracované).

  Trochu čísel:
  Podle údajů z webu Jawy a více či méně odborných odhadů se motocyklů všech sérií celkově vyrobilo asi 8.000. Nebudu se pouštět do spekulací, kolik se jich odvezlo do spřátelených zemí (pár jich bylo viděno i v Turecku:-) a kolik se jich dochovalo dosud a jaký zlomek je v rukách tuzemských sběratelů. Doufám, že mi někdo znalejší pomůže odhadnout rámcový počet vyrobených strojů v jednotlivých sériích, já se omezím jen na následující. Cenové rozpětí odhaduji za předpokladu že je motocykl víceméně kompletní z původních dílů, před renovací - pojízdnost ani doklady nejsou podmínkou.

Motor Jawa 500 OHC typ 15-00   Stav cen k roku 2005:
  15-00  ???  prototyp (dynamo Lucas), vyrobeno jen několik kusů - nepravděpodobné, že by ji někdo prodal
  15-00  150.000,- Kč  tzv. šnek (dynamo Jawa), nejmenší počet vyrobených kusů, velmi obtížné určení ceny, málokdy zcela původní
  15-01  110.000,- Kč  první jednomístný model
  15-02  100.000,- Kč  velké bubny, dvojmístný
Motor Jawa 500 OHC typ 15-00  

  Pár rad pro kupujícího:
  Vezměte si s sebou někoho, kdo motorky zná a dokáže identifikovat nepůvodní nebo neopravitelné díly. Je velmi málo pravděpodobné, že narazíte na nerenovovanou původní motorku stejného výrobního čísla rámu a motoru s doklady. Pokud se rozhodnete "dostavět" nekompletní kus do plného lesku a parády počítejte s tím, že to může stát nemalé investice (shánění, objíždění burz, telefonování) a výsledek nemusí stát za to. Je dobré si uvědomit, že původní díly přibývat nebudou, tudíž je vhodné rozvrhnou síly. Kompletní motorku můžete zrenovovat vždycky, ale dokompletovat vrak vás bude vyčerpávat dlouhou dobu a podle mě se nakonec i prodraží. Jakýkoli díl na burze je vždycky a zásadně po renovaci a stoprocentně funkční. Pokud se do něčeho nemůžete podívat, obvykle to má své důvody.
Kresba
  Mějte na paměti, že spousta věcí vám může připadat povědomá a nahraditelná z jiných modelů. Není tomu tak - horní a dolní kryt světla je větší než na kývačce, blatníky jsou jiné, schránky na nářadí a baterii je jiná než na péráku, tachometr je do 160km/h atd. Každý motocykl má neoficiální výčet tzv. problematických dílů, což obvykle bývají věci, které se nejhůře shání a zpravidla byly odmontovány jako první. Na půllitru to jsou namátkou: sytič, šoupátka karburátoru, karburátor, dynamo, kryt řetězu, nepoškozený pravý kryt motoru, kryt náhonu tachometru...
  Pro úplnost ještě dodám orientační cenu některých dílů:

  rám  15.000,- Kč
  motor 15-01,02(bez dynama a karburátoru)  15.000,- Kč
  dynamo (kompletní,opravitelné)  10.000,- Kč
  kolo (velký buben, malý buben)  2.500 - 4.000,- Kč
  doklady  10.000,- Kč
  nádrž  10.000,- Kč
  přední vidlice (téměř nesehnatelná)  10.000,- Kč
  sedlo (dvojsedlo 15-02)  1.000,- Kč
  blatníky, sedlo, výfuky  původní díly obvykle o něco převyšují cenu replik


  Tolik ve stručnosti o nevyhnutelném zlu, které nemine žádného majitele půllitru. Neztotožňuji se s nářky a názory, že půllitr je drahý a že na něj běžný člověk nikdy nenašetří. Každá věc má svoji cenu. Myslím si, že kdo po něm opravdu touží a ví proč chce tuhle motorku mít tomu něco obětovat musí. Tyhle stroje nebyly nikdy levné a přepočteno na násobek měsíční mzdy se situace za posledních 10 let o 180° neotočila.

  Na závěr otázka: Ví někdo kolik stála Jawa 500 OHC nová?
Reklamní leták z roku1953   






Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (6/6): Strana 1 / 1
 Prosím o radu 3 rokem dávám dohromady 500 ohc rok výroby dle štítku 1951 na rámu znaky fj,motor litinovou hlavu a válec zapal,pal,nevím zda na řidítkách má být přepínač světel jako pérák nebo již kývačka,dále klakson jaký jako pérák,jsou tam ještě jiné odlišnosti?nemám katalog 51.děkuji    [vaniček]    (02. 04. 2006)
 Nova stala v rokoch 1958-61 12,500.-kč a presne tolko stal aj Norton a Matchles......kupil som Nortona na Leningrackej v Mototechne....predal som ho ked som isiel na vojnu.....teraz chcem kupit Jawu 500....ma niekdo na predaj? s pozdravom,Rajnoha    [Marian Rajnoha]    (27. 11. 2014)
 Tady ten dotaz zapadne - po3li jej na www.veteranforum.cz sekce Jawa 500 OHC    [JzK]    (06. 04. 2006)
Přidat odpověď    (2)
 Pánové, se podržte. Doslechlo se mi od kamaráda, že jeho strýc má někde v garáži pod plachtou přikryté OHC, typ 03. Ta motorka má TP, který je v depozitu. Má najetých možná kolem 10000 km a měla by být prakticky ve 100% stavu! Podle popisu a fotek tomu tak nasvědčuje. Prostě nádherná motorka. Prý na tom byla ještě chvíli před odstavením udělána generálka v servisu. Ten člověk by za to chtěl kolem 30000Kč!! Jenže... Peníze nemám a ani asi mít nebudu (student)... Kámoš zná člověka, který dal za kompletní ohácéčko aj se sajdou dokonce jen 5000Kč (někde na Slovensku). I takové šance přicházejí...    [Pajka]    (19. 01. 2006)
 Tiež by som poprosil kontakt na toho pána strýca,čo má doma tú zachovalú peťstovečku,až ju teda ešte nepredal za tých 30 000 Kč,ale už bude asi zrejme predaná,ale predsa sa chcem na ňu spýtať....Takže budem vďačný za kontakt....
Ďakujem.    [Jozef]    (19. 05. 2013)
 Hm, já taky vím o jednom kolíkovi, co mu doma leží Hádéčko po pantátovi, ale dvacku na něj též nemám. Ale až seženu kloudnou letní brigádu, třeba bude můj a budu ho moct protáhnout. O tom, že v dílně u známých fakčí půllitr, si myslím ani nemá význam psát - jak píše autor článku: v betonových soklíkách kolem domů a po dílnách se jich jistě válí dost. No, ale bych možná směnil Ogara třistapade ´48 za tu dvacku. Napiš, máš-li zájem o "holubí šeď".    [hobo]    (18. 04. 2006)
 Kdybys napsal prosim kontakt na toho cloveka, byl bych ti vdecen. Diky, Petr    [wing]    (20. 01. 2006)
Přidat odpověď    (3)
 Co se tyče te ceny...mam tady před sebou dobový leták pravděpodobně z roku 1953.S nadpisem "zlevnění motocyklů"
je na něm tabulka...krom péráků a céček je tam i

JAWA 500 - stará cena=22.000kčs Nová cena=15.000Kčs    [Mila354]
    (25. 02. 2005)
 Dobrý den všem Půlkařům!
Tak jsem našel tuhleto povídání, a jednou při výletu richtung Poláčkův Rychnov bych rád potkal Jiřího Schmidta s jeho hluboko brblajícím "maturitním" půllitrem ;-.)
To byl věru pěkný dar - a krásně se to četlo!    [Hobo]    (10. 11. 2012)
 Moje Jawa 500 OHC je jedna z posledních rok výroby 1958.Má najeto originál 16 500 km a je stále jako nová.Dvakrát prošlápnu na prázdno,pak vytáhnu sytič a rukou nahodím na první šlápnutí,v motoru se ještě nikdo nevrtal.Pokud ovšem nekopne zpět a ruka je přeražená,což jsem osobně poznal na vlastní kůži.Motor jde čistě a nepíská,což je u opravených motorů známka,že neodborná ruka špatně vymezila vůli královské hřídele a použila nevhodné vymezovací podložky.Hřídel pak le hce vybruje a vydává tento nepěkný zvuk.Jawu mě koupil otec za maturitní vysvědčení v Rychnově nad Kněžnou,kde byly prodány tři kusy.Stála 12 500 korun a měla lehce zalehlé vidlice,které otec vymyl v petroleji.Byla totiž vyvezena do USA a za ůčelem embarga vrácena do ČSR.Otec byl na slovo vzatý fachman na tyto stroje a dělal známým generálky motorů v kuchyni na stole.Sám používal léta tento stroj na dojíždění do práce a i vpracovní době s ní objížděl lomy jako mister státních silnic.Nikdy na tento stroj nenadával,vlastnil model s jedním sedlem a malými bubny.Pouze říkal,že některé věci by udělal jinak.Na příklad slabina byla na spodní části rámu,který často praskal.Za mého mládí bylo hodně kostkovaných silnic,což těmto těžkým Jawám moc nesvědčilo.Otec též říkal,že mnoho lidí startovalo na stojánku a nechali děti rajtovat na odstaveném motocyklu,což dle jeho názoru vedlo k prohnutí spodní slabé části,kde pak vzniklo pnutí až k ůplnému prasknutí.Stojánek měl sloužit jen na delší odstavení,na denní používání byla kuří nožka.Říkal též že rám byl z měkého materiálu a při používání sajdkáry se často deformoval.Na klikovku při generálce dával ložiska švédská a zajišťoval je proti protočení v karteru.Ventily montoval z nějakého Opla a ventilová pera z nějakého motoru volvo,kterého se u nás používalo na startování bagrů.Říkal,že tyto díly byly slabinou tohoto motoru a jejich poruchy vedly k poměrně velké devastaci motoru.Předal mě hodně znalostí o tomto motocyklu,Jawa 500 byla část jeho života.    [Jiří Schmidt]    (06. 05. 2012)
 Ten odhad ceny - 01 za 110.000,- Kč a 02 za 100.000,- Kč se mi zdá dost přepísklý . Ve skutečnosti se prodávají o 20 , 25 tisíc levněji.
Koupit v dnešní době (2005) OHC před renovací za 100 tisíc rozhodně nepovažuji za dobrou koupi . ( a bez SPZ a nepojízdnou už vůbec ne .. )
A věřte , že ceny sleduji opravdu bedlivě ..    [Jawař]    (20. 08. 2005)
 Tak mě napadá - JAWA 500 typ01 chromovaný. Myslíte, že existoval i lidový model?    [JzK]    (15. 07. 2005)
 Jawa 500 OHC typ 01,chromovaný,cena 12,500kč.Koupeno v Hradci Králové léta páně 1956.Toť obsah originální faktury.    [jawamuzeum]    (16. 03. 2005)
 Kdybys mi to poslal i na michal@aukett.cz byl bych ti vděčnej.    [Michal14]    (28. 02. 2005)
 pošli to na jawa500ohc@motomagazin.cz

to je správce fóra, nebo na info@motomagazin.cz

to je správce celé domény    [HonzaD]    (27. 02. 2005)
 Tak mám to naskenovaný.. kam to mám poslat ?    [Mila354]    (27. 02. 2005)
 Jen ještě dodám, že reklamní leták dále hlásá že provoz motocyklů bude také levnější protže cena litru benzínu je nyní 4kčs    [Mila354]    (26. 02. 2005)
 Pokud by se Ti to povedlo nascanovat (myslím, že v kdekteré internetové kavárně by to jít mělo) pošli ho prosím někomu z motomagazinu, nebo mě - radi ho zveřejníme. Pravdepodobně se jedná o typ 15-00. Otázka je, kolik mohla být tou dobou průměrná mzda.    [JzK]    (25. 02. 2005)
 Zkusim na tom zapracovat.. tady scanner nemám.. ale budu na to myslet !    [Mila354]    (25. 02. 2005)
 Nešel by ten leták nascanovet o dát ho sem, nebo poslat mailem. Dost by mě to zajímalo, a možná nejen mě. Díky    [michal14]    (25. 02. 2005)
Přidat odpověď    (12)
 Jawa 500 OHC před druhým zlevněním v roce 1953 stála 22000Kčs,
po slevě stála stejně jako Jawa 350 Pérák před slevou, tedy 15000Kčs.    [Honza kývačkář]
    (02. 04. 2005)
 jj já mam taky doma účtenku za 12.500,-    [gozy]    (27. 11. 2006)
 Mám před sebou fakturu za hotové, Mototechna n.p. z 1.4.1961. Tehdy byl zakoupen můj půllitr 02 r.v.1958 (asi jeden z posledních vyrobených): 12 500,-- , Sajda dokoupena 18.4. dle faktury 4 400,--.    [Stisk]    (03. 11. 2005)
 Přátelé to ,,zlevnění,, bych dal do hodně hódně velkých uvozovek , protože v roce 1953 byla díky hospodaření komančem měnová reforma 1:50 tudíž to de facto znamená , že tento motocykl nezlevnil - nýbrž oproti staré měně více jak 25x podražil a po roce 1953 si ho mohl dovolit opravdu málokdo ...    [jawař]    (02. 10. 2005)
 No Honzo trošku pozdě :) Ale ten leták je už nějakou dobu na ČEZETmanii :)) viz. http://www.cezetmania.info/a_historie/ob r_velke/zlevneni.jpg    [Kodl]    (03. 04. 2005)
Přidat odpověď    (4)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Renovace motocyklů Jawa Californian
Honda CBR 900 RR Fireblade
Benelli 650 Tornado
Poslední závody Františka Šťastného s továrním týmem
Pérák a únik oleje
Zlínská Historic Rally 2017
Kawasaki ZZ-R 1100
Jawa Pérák v domácí reklamě
200000 kilometrů na Pionýru?
Šolcovy zatáčky 2017
Setkání veteránů Holešov 2017
Jawa 350 OHC pohledem kolemjdoucího
Czech Drive 2017
Motosraz Křtiny 2017
Setkání motocyklů u Balcarky
Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák a Turbo

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Česká Tourist Trophy 2017
III. Pohár motorových dvoukolek
Česká Tourist Trophy 2016
Jawa 624, 634
Pérák a Turbo
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Oldtimer Festival 2016
Pérák 2016
Pérák 2017
Honda CBR 900 RR Fireblade
Renovace motocyklů Jawa Californian
Pérák 2015
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Šolcovy zatáčky 2017
Grand Prix Bugatti 2016
300 zatáček Gustava Havla 2015
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Setkání veteránů Holešov
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
Honda CB750 F
Kniha Jawa Californian
NIPPON RETRO 2015
Jarní MotorTechna 2015
Classic Show 2015
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš