MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           25.4.2019 02:12         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |
  Ač to Kawasaki stále tají, je téměř jisté, že novou Ninju H2 bude pohánět přeplňovaný motor. Bude tedy nová Kawasaki předzvěstí další éry přeplňovaných motorů v motocyklech? Ta minulá, na počátku 80. let minulého století, skončila ve slepé uličce.


     Vrací se éra přeplňovaných motorů motocyklů?



  Autor: Jiří Bartuš

  Kawasaki si se svými příznivci pěkně pohrává. Na propagačních stránkách po malých kouscích přibližuje projekt nového motocyklu pod označením Ninja H2. H2? To už zde jednou bylo. Na počátku 70. let šlo o legendární motocykl Kawasaki H2 Mach IV vyznačující se až extrémními dynamickými vlastnostmi. Jak by ne, když konstrukčně jednoduchý a tedy velice lehký motocykl poháněl dvoudobý tříválec 750 cm3 o výkonu 55 kW při 6800 ot./min. Motocykly s těžko předvídatelnými jízdními vlastnostmi záhy dostaly přezdívku Widow maker, nebo-li výrobce vdov.

  Na propagačních stránkách se Kawasaki také jasně odkazuje na éru započatou legendárním motocyklem GPZ 900 R čímž chce naznačit, že nový motocykl bude podobně přelomový, jako byla GPZ 900 R. Čtěte článek Perspektivní veterán? Kawasaki GPZ900R

  Ač to Kawasaki stále tají, je téměř jisté, že novou Ninju H2 bude pohánět přeplňovaný motor. Bude tedy nová Kawasaki předzvěstí další éry přeplňovaných motorů v motocyklech? Ta minulá, na počátku 80. let minulého století, skončila ve slepé uličce. Dnes, po třiceti letech, je technologický vývoj o pěkný kus vepředu a to dává naději, že by nová Kawasaki mohla být stejně přelomovým modelem, jako byla GPZ 900 R. Po veletrhu Intermot (1-5.10.2014), kde bude nová Kawasaki představena, bude vše jasné. Těšme se.

  Postupné představování nové Kawasaki Ninja H2 naleznete na oficiálních stránkách http://www.ninja-h2.com/

      Éra turbem přeplňovaných motocyklů

  Turbo. Na počátku 80. let minulého století toto slovo hýbalo motoristickým světem jako zaklínadlo. Principiálně jednoduché přeplňování motoru turbínou poháněnou výfukovými plyny bylo do praktické použitelnosti dotaženo až na konci 70. let. Turbomotory postupně ovládly svět závodních automobilů a zanedlouho se s úspěchem začaly používat i v běžné sériové automobilové produkci.

  Marketingového potenciálu Turba si nemohli nevšinout ani japonští motocyklový výrobci. Na počátku 80. let postupně každý s nich představil svého turbodmychadlem přeplňovaného zástupce. Yamaha model XJ 650 Turbo, Honda modely CX 500 Turbo a CX 650 Turbo, Suzuki model XN85 a Kawasaki model GPz 750 Turbo.

  Použití přeplňování u motocyklů nebylo, díky negativním průvodním efektům, jež vycházejí ze samotného principu přeplňování turbodmychadlem, nijak snadnou záležitostí. Každý s výrobců šel při intergaci turbodmychadla maličko jinou cestou, což jistě s povděkem kvituje každý dnešní technicky zaměřený zájemce o motocyklovou historii. Z hlediska obchodního nepřinesly turbomotocykly ani jednomu z výrobců zisk hodný vynaloženým prostředkům na vývoj. Slabé prodeje všech výrobců ukázaly, že turbodmychadlem vybavené motocykly se, rozdíl od automobilů, nestanou masovou záležitostí.

  Období využití přeplňování motocyklových motorů turbodmychadlem bylo velice krátké. Malý zájem o tyto motocykly byl způsoben obtížně předvídatelnými jízdními vlastnostmi motocyklů a přílišnou složitostí motocyklů, která mnoho zájemců předem odrazovala. Představení revolučního modelu Kawasaki GPZ 900 R a rok po něm legendárního superbike Suzuki GSX-R 750 nedalo turbomotocyklům žádnou šanci.

Kawasaki GPz 750 Turbo

       Kawasaki GPz 750 Turbo


  Rok výroby 1983 - 1985

  Pro zabudování turbodmychadla byl zvolen model GPz 750 vybavený osvědčeným řadovým 8 ventilovým čtyřválcem. Základní design GPz 750 Turbo nesl shodné charakteristické prvky s ostatní produkcí sportovních motocyklů Kawasaki GPz.
  Řada motocyklů GPz 750 byla odvozena od řady GPz 1100 ovšem s tím, že nebyla vybavena vstřikováním a s ním spojenou elektronikou. Motor osazený turbodmychadlem dostal vstřikování DFI odvozené od vstřikování použitém na modelech GPz 1100.
  Motocykly řady GPz, ať již s turbem, či bez turba, byly technicky velice zajímavé, avšak kombinace staré konstrukční školy s tehdy ultramoderní elektronikou se neukázala jako krok správným směrem. Onen krok správným byl učiněn vývojem zcela nově pojatého motocyklu Kawasaki GPZ 900 R, jež určil směr vývoje sportovních motocyklů na dlouhá léta dopředu.

Konstrukci motocyklů řady GPz představíme v samostatném článku.

          Kawasaki GPz 750 Turbo v nálezovém stavu

  Motocykly Kawasaki GPz 750 Turbo jsou kapitolou sami pro sebe. Jen málo si troufnul reálně uvažovat o jejich koupi, což platí i v dnešní době. Nejen, že tyto motocykly nebyly nikdy levné. Jejich ovládání vyžadovalo patřičnou pokoru a přemýšlení, což byl málo kdo ochoten podstoupit. Toto vše platilo a platí dodnes. Stejně tak stále platí, že jsou neuvěřitelně krásné.

Kawasaki GPz 750 Turbo v nálezovém stavu
Kawasaki GPz 750 Turbo v nálezovém stavu Kawasaki GPz 750 Turbo v nálezovém stavu
Kawasaki GPz 750 Turbo v nálezovém stavu Kawasaki GPz 750 Turbo v nálezovém stavu
Kawasaki GPz 750 Turbo v nálezovém stavu Kawasaki GPz 750 Turbo v nálezovém stavu





Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Cena města Jičína 2018
Jarní cena Brna 2018
Norton Dominator 650 SS
Evropský festival Route 66
Česká Tourist Trophy 2018
Kawasaki 500 H1 Mach III v ČSSR?
Setkání veteránů Holešov 2018
NOC international rally 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
I pozitivní změny v dopravě se dějí...
Star Rally 2017
Pérák 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2018
300 zatáček Gustava Havla 2018
Slovácký okruh 2018
Suzuki GSX 1400

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
III. Pohár motorových dvoukolek
Česká Tourist Trophy 2016
Česká Tourist Trophy 2018
Česká Tourist Trophy 2017
Pérák 2016
Pérák 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
NIPPON RETRO 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
300 zatáček Gustava Havla 2018
300 zatáček Gustava Havla
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Jarní cena Brna 2018
Slovácký okruh 2018
Barum Czech Rally Zlín 2017
Pérák 2017
Pérák 2015
Star Rally 2017
Evropský festival Route 66
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
300 zatáček Gustava Havla 2017
Oldtimer Festival 2016
Veteráni Moravským Slováckem 2016
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš