MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           14.11.2018 15:07         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |


Benelli 650 Tornado



Motocykl který (ne)dobyl svět



  Autor: Ladislav Hojgr


 Rok výroby 1970-1975
 Prodáváno též jako MotoBi.



  Chtěl bych Vám představit můj motocykl o kterém je v našich končinách málo známo. Nejprve ke konstrukci a záměru výrobce. Proč motocykl který (ne)dobyl svět? Záměr byl tímto motocyklem svět dobýt a pokořit tehdy britskou nadvládu zejména značek Norton, Triumph a BSA. První prototypy tohoto stroje byly připravené v roce 1967 o rok později v roce 1968 byla nachystána finální verze pro výrobu. Jenže díky velkému zdržení při dodávkách strojů a zařízení začala výroba až v roce 1970 (pro trh USA) a na evropský trh byly motocykly dodávány až od roku 1971. Model Tornado anglickou konkurenci na krátko i zastínil a tak lze říci, že na velice krátkou dobu dobyl svět, bohužel pro Benelli, ale i pro anglické výrobce, se celý motocyklový svět na začátku 70. let úplně změnil příchodem slavného motocyklu Honda CB750.



  Benelli Tornádo byly vyráběny ve dvou sériích.
  1. série neměla elektrický startér, pouze kick start. Zapalování bylo umístěno na levé straně a dobíjení zajišťovalo 12V dynamo. První kusy měly přední brzdu obostraný dvouklíč a zátku nádrže otevírající se pootočením, další modely používaly oboustraný jednoklíč a zátku nádrže odjišťující se zmáčknutím. Vrtání motoru 84mm, zdvih 58mm, rozvod OHV - všechny verze, kompresní poměr 9:1.



  2. série již byly opatřeny s elektrickým startérem v kombinaci s kick pákou. Zapalování bylo umístěno na pravém víku, dobíjení zajišťoval 12V alternátor. Motocykly byly opatřeny ráfky Boranni rekord. Oproti první sérii byl průměr vidlic zvětšen z 35 na 38mm. Kompresní poměr 9:1 byl u sportovní verze S2 zvětšen na 9.6:1. Sportovní verze S2, vyráběná od roku 1973, je také poslední model Tornáda, který se lišil zejména sedlem a řídítky. Lze jej též poznat i podle černých vík motoru. Výroba byla ukončena v roce 1975.



  Moje Tornádo nebo spíš Tornáda jsem pořídil na burze v Imole. Jedno v roce 2011 (S2 modro-černé) a druhé v roce 2016. Model S2, na kterém jezdím, jsem koupil od starého pána s nájezdem necelých 10000 km a průkazem FIVA, je v původním stavu, samozřejmě vyjma spotřebních věcí. U druhého vrcholí renovace a k dokončení zbývají drobnosti.



  Jízda na Tornádu je opravdu pro chlapy. Bubnové brzdy potřebují pro brždění více síly, model s kick startem vyžaduje ráznou nohu. Vydat se na projížďku lze jen s podobnými stroji, protože kdo se na projížďku vydá s novějšími stroji ten opravdu dobře pochopí jak moc motocyklový svět pokročil kupředu. Řazení je vpravo, brzda vlevo, toto chce trochu učení. Naštěstí se jednička řadí nahoru a tak i když se jezdec splete tak zařadí vyšší rychlostní stupeň. Zvuk motoru ve spojení s výfuky LaFranconi je při akceleraci i deceleraci naprosto úchvatný a musím říct že Italové jsou v tomto mistři. Očekával jsem u takto podčtvercového motoru, že bude vyžadovat otáčky, ale motor jede krásně odspodu. Oproti dnešním motocyklům je úsměvné, že jediná plastová věc je kryt zadního světla. Tornado je můj první velký čtyřtaktní motocykl na bubnových brzdách, ale také ukončil můj zájem o motocykly s litými koly a kotoučovými brzdami. Doufám že mu do budoucna pořídím anglického bráchu.








Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (1/1): Strana 1 / 1
 Diky za clanek.moc pekna motorka skoro stejne hezka jako muj Norton Commando :-)
Doplníte nejake podrobnosti výkon? spotřeba?    [Free]
    (29. 11. 2017)
 Móóc hezká motorka. Slyšel jsem na vlasntí uši a musím potvrdit, že má krásný zvuk a na OHV jde neskutečně do otáček.    [Jiří ]    (19. 12. 2017)
Přidat odpověď    (1)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Kawasaki 500 H1 Mach III v ČSSR?
Setkání veteránů Holešov 2018
NOC international rally 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
I pozitivní změny v dopravě se dějí...
Star Rally 2017
Pérák 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2018
300 zatáček Gustava Havla 2018
Slovácký okruh 2018
Suzuki GSX 1400
XXII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Czech Drive 2018
Barum Czech Rally Zlín 2017
Japonské klasické motocykly a peníze
Kawasaki ZX-12R

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Motocykly Jawa-ČZ 125/150 typ 351/352
III. Pohár motorových dvoukolek
NIPPON RETRO 2018
Pérák 2016
Česká Tourist Trophy 2016
Star Rally 2017
300 zatáček Gustava Havla 2018
Pérák 2015
Oldtimer Festival 2016
Veteráni Moravským Slováckem 2016
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
300 zatáček Gustava Havla 2015
300 zatáček Gustava Havla
Classic Show 2015
Česká Tourist Trophy 2017
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Setkání veteránů Holešov 2018
Kniha Jawa Californian
Jarní MotorTechna 2015
Grand Prix Bugatti 2016
Czech Drive 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
Zlínská Historic Rally
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš