MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           18.12.2017 07:51         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží |


Benelli 650 Tornado



Motocykl který (ne)dobyl svět



  Autor: Ladislav Hojgr


 Rok výroby 1970-1975
 Prodáváno též jako MotoBi.



  Chtěl bych Vám představit můj motocykl o kterém je v našich končinách málo známo. Nejprve ke konstrukci a záměru výrobce. Proč motocykl který (ne)dobyl svět? Záměr byl tímto motocyklem svět dobýt a pokořit tehdy britskou nadvládu zejména značek Norton, Triumph a BSA. První prototypy tohoto stroje byly připravené v roce 1967 o rok později v roce 1968 byla nachystána finální verze pro výrobu. Jenže díky velkému zdržení při dodávkách strojů a zařízení začala výroba až v roce 1970 (pro trh USA) a na evropský trh byly motocykly dodávány až od roku 1971. Model Tornado anglickou konkurenci na krátko i zastínil a tak lze říci, že na velice krátkou dobu dobyl svět, bohužel pro Benelli, ale i pro anglické výrobce, se celý motocyklový svět na začátku 70. let úplně změnil příchodem slavného motocyklu Honda CB750.



  Benelli Tornádo byly vyráběny ve dvou sériích.
  1. série neměla elektrický startér, pouze kick start. Zapalování bylo umístěno na levé straně a dobíjení zajišťovalo 12V dynamo. První kusy měly přední brzdu obostraný dvouklíč a zátku nádrže otevírající se pootočením, další modely používaly oboustraný jednoklíč a zátku nádrže odjišťující se zmáčknutím. Vrtání motoru 84mm, zdvih 58mm, rozvod OHV - všechny verze, kompresní poměr 9:1.



  2. série již byly opatřeny s elektrickým startérem v kombinaci s kick pákou. Zapalování bylo umístěno na pravém víku, dobíjení zajišťoval 12V alternátor. Motocykly byly opatřeny ráfky Boranni rekord. Oproti první sérii byl průměr vidlic zvětšen z 35 na 38mm. Kompresní poměr 9:1 byl u sportovní verze S2 zvětšen na 9.6:1. Sportovní verze S2, vyráběná od roku 1973, je také poslední model Tornáda, který se lišil zejména sedlem a řídítky. Lze jej též poznat i podle černých vík motoru. Výroba byla ukončena v roce 1975.



  Moje Tornádo nebo spíš Tornáda jsem pořídil na burze v Imole. Jedno v roce 2011 (S2 modro-černé) a druhé v roce 2016. Model S2, na kterém jezdím, jsem koupil od starého pána s nájezdem necelých 10000 km a průkazem FIVA, je v původním stavu, samozřejmě vyjma spotřebních věcí. U druhého vrcholí renovace a k dokončení zbývají drobnosti.



  Jízda na Tornádu je opravdu pro chlapy. Bubnové brzdy potřebují pro brždění více síly, model s kick startem vyžaduje ráznou nohu. Vydat se na projížďku lze jen s podobnými stroji, protože kdo se na projížďku vydá s novějšími stroji ten opravdu dobře pochopí jak moc motocyklový svět pokročil kupředu. Řazení je vpravo, brzda vlevo, toto chce trochu učení. Naštěstí se jednička řadí nahoru a tak i když se jezdec splete tak zařadí vyšší rychlostní stupeň. Zvuk motoru ve spojení s výfuky LaFranconi je při akceleraci i deceleraci naprosto úchvatný a musím říct že Italové jsou v tomto mistři. Očekával jsem u takto podčtvercového motoru, že bude vyžadovat otáčky, ale motor jede krásně odspodu. Oproti dnešním motocyklům je úsměvné, že jediná plastová věc je kryt zadního světla. Tornado je můj první velký čtyřtaktní motocykl na bubnových brzdách, ale také ukončil můj zájem o motocykly s litými koly a kotoučovými brzdami. Doufám že mu do budoucna pořídím anglického bráchu.








Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Strana 1 / 1
Nezodpovězená témata (1/1):
 Diky za clanek.moc pekna motorka skoro stejne hezka jako muj Norton Commando :-)
Doplníte nejake podrobnosti výkon? spotřeba?
[Free]      (29. 11. 2017)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Renovace motocyklů Jawa Californian
Honda CBR 900 RR Fireblade
Benelli 650 Tornado
Poslední závody Františka Šťastného s továrním týmem
Pérák a únik oleje
Zlínská Historic Rally 2017
Kawasaki ZZ-R 1100
Jawa Pérák v domácí reklamě
200000 kilometrů na Pionýru?
Šolcovy zatáčky 2017
Setkání veteránů Holešov 2017
Jawa 350 OHC pohledem kolemjdoucího
Czech Drive 2017
Motosraz Křtiny 2017
Setkání motocyklů u Balcarky
Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák a Turbo

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
III. Pohár motorových dvoukolek
Česká Tourist Trophy 2017
Česká Tourist Trophy 2016
Jawa 624, 634
Pérák a Turbo
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Oldtimer Festival 2016
Pérák 2016
Pérák 2017
Honda CBR 900 RR Fireblade
Renovace motocyklů Jawa Californian
Pérák 2015
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Šolcovy zatáčky 2017
Grand Prix Bugatti 2016
300 zatáček Gustava Havla 2015
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Setkání veteránů Holešov
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
Honda CB750 F
Kniha Jawa Californian
Jarní MotorTechna 2015
NIPPON RETRO 2015
Classic Show 2015
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš