MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           18.12.2017 07:48         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží |

    Naše malá Švédská anabáze

  My co si pořizujeme nepředstavitelně drahé staré krámy a vracíme jim jejich ještě ohromnějšími náklady původní lesk bývají máme natolik různé důvody, že je těžko pochopit kolik se nás sejde a je stavu debatovat o společném zájmu (leckdy i konstruktivně). Zkušenější a protřelejší sběratelé jsou zpravidla nabaženi stroji z velkých sérií, byť s nějakým tím křížkem za krkem. Tak se občas stane, že kdekterý pokročilejší staromil zatouží obohatit svůj chov o nějakou vzácnější a méně obvyklou motorku, než které vídá na každém sraze. V tomto případě jde více přimhouřit oko nad různými stádii omšelosti, vytunění, nebo hůře vykutění. Pokud se sejdou okolnosti tak jako v našem případě, je z toho dvojnásobná radost a spousta zážitků.


  Výrazně lepší životní úroveň ve Švédsku se mj. podepisuje na možnostech a nasazení tamních sběratelů a hračiček. Považte sami - průměrný plat je srovnatelný s našim, ale ve Švédských korunách (1SEK=cca 3Kč). Cifry u cen nemovitostí se v menších městech nijak zásadně neliší. Na přibližne stejně velkém trh u vychází 6! tématických měsíčníků o historických vozidlech (zaměření na auto/moto - youngtimery, oldtimery, muscle cars..... co kdo chce). Snad jen hodinová sazba za práce při renovaci historických vozidel je jediná skutečnost, která našinci hraje do karet a příznivě se promítá do ceny nerenovovaných vraků na tamějším trhu. Díky dennímu kontaktu při řešení pracovních problémů jsem se stihl ve Švédsku spřátelit s jedním podobně vyšinutým chapíkem, na němž díky věku ulpěla nějaká ta zkušenost a nadhed, což ovšem neznamená, že by pozbyl zapálení pro věc. Slovo dalo slovo a najednou se u něj v garáži objevila Jawa 250 typ 579/03 (257A).

Naše malá Švédská anabáze Naše malá Švédská anabáze Naše malá Švédská anabáze

  Současná situace mi nedovoluje rozšiřovat sbírku, ale proč jej nedohodit kamarádovi. Zvlášť pokud se umí tak snadno nadchnout :-D Zbývalo jediné, vymyslet, jak dostat stroj sem. Přiznejme si - v lednu to není lákavý výlet. Problémy se obvykle rády samy komplikují a s menší pomocí i samy řeší. Bengt si prostě Jawu zamiloval a s lítostí nám oznámil, že tahle rozhodně z domu nepůjde, nb. když už k si ní pořídil i lyže a ruční plyn+řazení. Pro zmírnění mého smutku dodal ať nezoufám, že má v jednání další dva kousky, a sice 554/05, a že jestli by nám nevadilo, že jsou nepojízdné. Rychlý telefonát - jistěže nevadilo, byly za srovnatelnou cenu jak ta první - navíc starší a dvouválce včetně armádních dokladů (jdou dost komplikovaně převést na běžné Švédské SPZ a ty zase na naše). Problém jak je dostat sem to ale pořád neřeší. No nic, teď už tam máme motorky dvě, tak se asi pojede..... jen vymyslet kdy není žádná větší burza a snad aby bylo trošku slušně.

Naše malá Švédská anabáze Naše malá Švédská anabáze

  O kousek jsme zestárli a kolega ze severu se začal pomalu ptát, jestli by byl velký problém pořídit tady 350ku ale raději starší - prý jsou hezčí a jdou líp přihlásit. A taky že by moc stál o ten přívěsný vozík, že něco takového u nich nikdy neměli. S noblesní samozřejmostí se nabídl, že půl cesty zaplatí a poskytne nám veškeré zázemí. Nakonec jsme povečeřeli soba a jela s námi Jawa 350 typ 354 i s Pavem, ale to předbíhám. Nezbývalo než stanovit termín a vyzjistit, jak se vlastně do Švédska jede. Díkybohu jsme nemířili nikam daleko na sever ale jen asi 150 km od Stockholmu. Naše vícemeně chápave (nebo smíření umně skrývající) ženušky nám vyměřili časově poměrně přesný opušťák - od čtvrtku do pondělí to prostě musíme stihnout. Cesta po silnici přes Německo padla za oběť možnosti prospat se na trajektu.

Naše malá Švédská anabáze Naše malá Švédská anabáze

  Jen k němu dojet - no co, je to slabých 900km po luxusních polských okreskách, pardon rychlostních komunikacích. Hlavní věc je mít dost řízků a paštiky, jsme přece motorizovaní čeští turisti. Vybaveni GPSkou jsme po poradě s Polákem vyjeli ve čtvrtek v 22.00, abychom to do 18.00 stihli do Gdansku. V noci se jelo jak po másle, krásně jsme podebatovali (dalo by se napsat O koze nebo o voze, obojí spíš v množném čísle) a pokud pominu etudu, kdy během průjezdu kruhového objezdu vypadla z ŽUKU 20ti kilová palice a za ní i chlap, byli jsme před obědem v Gdansku. Vyzvedli jsme rezervované lístky a šli se podívat do města. Místo hamburgeru jsme na mastném růžku poobědvali vynikající ryby. Prohlidku Gdaňsku mohu jen doporučit, moc pěkné bylo i námořní muzeum. Aleš cvičně nastavil ventilovou vůli ve třetím patře vystaveného motoru a po 40ti hodinovém bdění tradá na trajekt.

Naše malá Švédská anabáze Naše malá Švédská anabáze

  Přiznejme si - nízkoobrátkový diesel sice není nejhezčí kulisa na spaní, ale dalších 18 hodin to prostě nejde vydržet. Podle GPS kolísala rychlost trajektu mezi 25-32km/h. Ostřílení pasažéři to řešili lemtáním piva až na hranici lhostejnosti, což se setkalo s milým uvítáním Altestem před Švédskou pasovou kontrolou.

  Přejezd na Švédské dálnice je něco jako kulturní šok. V každém směru dva pruhy široké jako celá D1 bez uzavírek a pro lepší pocit protijedoucích je mezi nimi 5ti metrový pás zeleně proti oslnění. Aby se všichni cítili opravdu jistě bývají oba směry i výškově odděleny a když na věc přijde, je pro každý směr sólo most. Lesy všude kolem dálnice jsou jak z pohádky a plotech myslim nemá ani smyl psát. Za slabou dvouhodinku jsme vyložili kontrabant v podobě darů naší země - kývačky, Pava a vysoké hromady Plzeňského a jali se importovat polorozdělané vráčky. Zaujalo mě, že na té motorce je úplně všechno jinak....silnější rám, jiné vidlice, jiný motor, výfuky atd.

Naše malá Švédská anabáze Naše malá Švédská anabáze

  Druhý den po obědě (neděle), než se náš hostitel začal dívat na MotoGP jsme se sbalili, poděkovali a vyrazili domů. Je zvláštní znovu ověřit starou cestovatelskou zkušenost, že cesta zpět je podstatně kratší než cesta tam. Moře bylo mnohem klidnější, a cesta po již chválených Polských silnicích celkem ubíhala, ačkoli byl celkem hustý provoz.

  Krátce po půlnoci jsme byli doma. Oba Švédy Aleš naložil do petroleje a jestli se nerozpustili odpočívají tam dodnes.

Naše malá Švédská anabáze







Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (3/3): Strana 1 / 1
 Cena byla příznivá,jinak nemělo smysl tam jezdit.    [MONTY]    (28. 06. 2007)
 No zkusil jsem zavolat kámošovi švédovi,během dvou dní mi ji sehnal za slušný peníze,ale když jsem ji tady nabídnul,tak ji nikdo nechce?Tak nechápu jak se mohou prodávat za 60-70tis.Žádná poptávka.    [darkin]    (05. 10. 2008)
 Ja ted koupil Sveda, 350 ve vybornym stavu za 80 tis...pripada mi ze je to cena ktera presne odpovida stavu trhu...jen tak pro info...    [Radek]    (11. 09. 2007)
 Vážení. Jsem vždy velice rád, když se k článkům na MotoMagazínu rozpoutá bohatá diskuse. Je vidět, že některá témata dokáží správně zaujmout.

Co se týče cen dovezených veteránů obecně, tak je třeba si uvědomit, že je vždy velice relativní. Ne jen proto, že každý ji vztahuje ke svým reálným příjmům, ale i proto, že zaplacená částka není částkou konečnou. Nákladů navíc okolo dovozu je dost a dost.

Jak píše Martin, jde o správný počin. Za dlouhá léta vývozu, kdy z republiky zmizelo co jen mělo nějakou hodnotu, lze nyní konstatovat změnu myšlení. Ač jsou pro západní zákazníky neustále nabízeny další a další veteráni, začíná přibývat lidí, kteří obětují nemalé prostředky k dovozu veterána k nám.

K tomu nyní máme jedinečnou šanci získat stroje československé výroby prodávané pouze západním zákazníkům za účelem zisku deviz.    [Jiří Bartuš]    (17. 07. 2007)
 Samozřejmě se těším na zimní svezení s lyžema. Pokud Jindra pomůže,mohlo by být i video.    [MONTY]    (10. 07. 2007)
 Spravny pocin privezt tyto vzacne Jawy zpet do CR !!! Az budou zprovozneny , moc by jsem se primlouval za kratke ukazkove video z jejich provozu v zimnim terenu , za nazornou video ukazku vsech odlisnosti v jejich ovladani apod. . Myslim , ze by to byla BOMBA !    [Martin Samson]    (10. 07. 2007)
 Je vidět,že slovo překupník je jakýsi folklor rádoby veteránistů,protože když si totiž dotyční koupí v krámě housku,tak také nenadávají obchodníkovi,že je překupník.Jinak k těm cenám ve švédsku,tak za těch 10.000,- korun českých tam nekoupíte zcela nic a když již by byl motocykl v pěkném stavu a myslím tím typ 554 neb 579 a nebo Jawa-Monark,tak musíte dost přidat,k tomu připočítejte min.2 dny na cestách a projeté peníze + amortisaci vozidla a dojdete k tomu,že pokud Vám někdo prodá švéda kompletního za 60tis a přiveze Vám jej až domů,tak je to cena velice slušná.A to nemluvím o tom,že když tam pojedete na blind,tak seženete pěkné kulové.    [v]    (29. 06. 2007)
 Monty a dobrý obchodník? To ňák nepasuje dohromady. Víc se snad ani nebudu vyjadřovat.    [Petr]    (29. 06. 2007)
 Dobrý obchodník typu Ale opravdu vyzvoní svoje nákupní ceny aby byl hrdina ???    [fv]    (29. 06. 2007)
 Tak se neostýchej a řekni konkrétní cenu, ať víme kolik se ceny ve Švédsku opravdu pohybují.    [Pavel]    (29. 06. 2007)
Přidat odpověď    (9)
 Monty není žádný obchodník, ale překupník a spekulant.Bohužel jeden z těch,co šroubují ceny do závratných výšek.
Jinak ceny těchto motorek ve Švédsku se pohybují po přepočtu cca 10tis až 30tis za kus. Záleží na stavu. To co je tady vidět na fotkách bych typoval cca 10 až 15tis kus. Ještě je zapotřebí přičíst cenu za dopravu. To že se takto dovezené motorky v ČR prodávají cca za 60tis Kč je věc druhá.    [Roman]
    (29. 06. 2007)
 Zajímavé, Monty si přiveze motorky, uloží do svého "muzea" k odpočinku a vy tu už píšete, jaký to není překupník, přitom mu klidně dál odpočívají doma a nikde je nikdy neinzeroval. Myslím si, že můžeme být rádi, že se našel člověk, který vůbec napsal tento článek. Čekat od někoho, že sem napíše cenu, za kterou to koupil, je trošku nesmyslné. Vždyť si tam pro motorku může dojet každý, tak proč to neděláte právě vy? Klidně je pak můžete prodávat s nulovým ziskem a lidé vás skutečně budou mít rádi :) Ale jak už jsem psal..Monty ty motorky nedovezl, aby je prodal :)    [Honza_kývačkář]    (05. 05. 2008)
 Opět nějaký šprýmař používá můj nick?Ve švédsku jsem nikdy nebyl a problematikou švédských Jaw jsem se nikdy nazaobíral.Jawám zdar.    [jwm]    (10. 10. 2007)
 Pánové, jak se můžete divit v dnešní době vysokým cenám za jakékoliv zboží ? Sami jste si je vycinkali klíčema na náměstí! Zkuste si sami něco vyrobit, zaplatit nájmy, média, zaměstnance, finančák a budete se divit kolik budete muset chtít za svůj výtvor ! Z hospody od piva to vypadá jinak. Monty je obchodník jako každý jiný, dá se říci z té slušnější sorty. Remcalové všech zemí, spojte se a emigrujte na Kubu.    [Jarda]    (30. 06. 2007)
 Jezdil jsem do Švédska pravidelně na služebky a musím potvrdit,že ceny, které zde uvedl Roman jsou vcelku reálné.Ono pro Švedy to zas tak zajímavý stroj není, vlastně nebyl do té doby než je začli češi zkupovat. Je pravděpodobné že se ceny asi trochu zvedli. Musí se ale shanět a vybírat stejně jako u nás. Problém je spíš v tom, že tyhle Jawy ve slušném stavu už pomalu začínají být nedostatkové a nezbývá nic jiného než brát co je.    [jwm]    (29. 06. 2007)
 Chlapi, myslim že bysme měli zanechat těhle diskuzí a vzájemného osočování a urážení. Mylím že tyhle stránky si to nezaslouží.
Mimochodem monty neni myslim žádnej vydřiduch a spoustě lidem pomůže že u něj seženou potřebný díly. A co se týče zvyšujících se cen, všechno je jen otázka poptávky a nabídky...    [Michal14]    (29. 06. 2007)
 Můžeš jich přivézt kamión a prodávat je za náklady. Nebudeš za spekulanta a překupníka, ale za lidumila - a všichni to jistě ocení :-D Nějak jsem si nevšiml, že by Aleš ty motorky někde nabízel. Pokud nejste schopni zjistit si ani cenu, pochybuju že by se komukoli z Vás povedlo nějakou skutečně přivézt.    [JzK]    (29. 06. 2007)
Přidat odpověď    (6)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Renovace motocyklů Jawa Californian
Honda CBR 900 RR Fireblade
Benelli 650 Tornado
Poslední závody Františka Šťastného s továrním týmem
Pérák a únik oleje
Zlínská Historic Rally 2017
Kawasaki ZZ-R 1100
Jawa Pérák v domácí reklamě
200000 kilometrů na Pionýru?
Šolcovy zatáčky 2017
Setkání veteránů Holešov 2017
Jawa 350 OHC pohledem kolemjdoucího
Czech Drive 2017
Motosraz Křtiny 2017
Setkání motocyklů u Balcarky
Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák a Turbo

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Česká Tourist Trophy 2017
III. Pohár motorových dvoukolek
Česká Tourist Trophy 2016
Jawa 624, 634
Pérák a Turbo
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Oldtimer Festival 2016
Pérák 2016
Pérák 2017
Honda CBR 900 RR Fireblade
Renovace motocyklů Jawa Californian
Pérák 2015
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Šolcovy zatáčky 2017
Grand Prix Bugatti 2016
300 zatáček Gustava Havla 2015
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Setkání veteránů Holešov
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
Honda CB750 F
Kniha Jawa Californian
NIPPON RETRO 2015
Jarní MotorTechna 2015
Classic Show 2015
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš