MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           21.11.2017 10:47         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuwww.mototechnik.cz

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží |



Ach ti naši silničáři




  Autor: Jiří Bartuš


   I po letech je tento článek bohužel stále aktuální.



  Silničáři nespí. Bohužel!  aktualizováno

  Závody na dymokurském přírodním okruhu jsou již naštěstí každý rok pravidelně ukotveny v roadracingovém kaledáři.

  Ale pozor. Silničáři, ač se to na první pohled nemusí zdát, nespí.

  Jedna z jejich současných aktivit zapříčinila zrušení obnovených závodů ve Volárně u Kolína. Technologie zalévání prasklin ve vozovce asfaltem je našimi silničáři hojně užívaná, stejně jako prolínaná pokládka směsi štěrku a asfaltu, i přes to, že je pro motocykly velice nebezpečná. Roadracingový závod bylo možno zrušit, ale běžný provoz ne.

  Víte že pořadatelé některých závodů si radši opravují části vozovek ve vlastní režii, než by se spoléhaly na služby profesionálů?

Opravený povrch vozovky ve Volárně



  Původní vydání ze dne 27.5.2014

  Závody na dymokurském okruhu byly zrušeny pro nezpůsobilost povrchu trati. Ona nezpůsobilost byla způsobena našimi silničáři, kteří těsně před loňskou obnovenou premiérou provedli opravu povrchu dle českých standardů. Tedy štěrkem a asfaltem. Viditelné klasické záplaty by zřejmě údržbářům našim silnic kazily dobrou pověst na mezinárodní úrovni. Snaha silničářů se však minula účinkem, když zvolená technologie opravy přinesla závodním jezdcům nejeden pád. Horka předcházející letošnímu ročníku prověřila kvalitu v loni provedené opravy. Bohužel s negativním výsledkem. Pořadatelé byli nuceni závodní klání na poslední chvíli odvolat. Nicméně silničářům lze vzkázat, že o dobrou pověst nepřišli. Oni totiž již o ní přijít nemohou, protože nikdy dobrá nebyla. Věřím, že každý motorista ví proč a tak tento fakt prostě nemá smysl více rozebírat. Kdo by i přeto měl potřebu naše silničáře omlouvat, nechť se zajede podívat k jižním či západním sousedům.

  Ne-kvalita našich cest má zapuštěny hluboké kořeny ještě z dob první republiky. Už tehdy bylo běžným folklorem poukazovat na zastaralost našich cest. Je jasné, že válka a následná komunistické éra nijak podstatně stav silniční infrastruktury k západním standardům neposunula. Současná garnitura nejen, že sklízí plody předchozích generací, ale i sama dál rozvíjí osobitý ne-přístup k budování a vylepšování dopravní infrastruktury. Situace je dnes tak daleko, že například pořadatel Barum rally si raději opravuje silnice rychlostních zkoušek ve vlastní režii, než by je nechal znezpůsobit opravou našimi silničáři. A to se jedná o rallyové speciály. Běžní řidiči běžných aut nikoho tradičně nezajímají.


  Stále častěji pozoruji při opravách silnic nasazení stroje, který dokáže na vozovku nalít roztavený asfalt a nasypat jej štěrkem automaticky. Pokud pominu ohavnost této techniky opravy, která navíc vyžaduje, aby auta sama vmačkala a ujezdila onen štěrk, tak mi nedá neupozornit na podstatný nedostatek tohoto zázračného stroje. Ten spočívá v jeho nedostatečné šířce, která má za následek zužování použitelné části vozovky na šířku danou strojem. K tomu se takto vytváří velice nebezpečný okraj, na kterém skončil svou dráhu nejeden motocyklista či jeho nemotorový kolega. Pokaždé, když vidím opravovat silnici štěrkem zalitým v asfaltu, zuřím. To je asi tak vše, co mohu udělat. Bohužel.

  Na MotoMagazínu se ale zabýváme zejména historickými vozidly. Bylo by tedy dobré zakončit tuto zprávu poznatkem, o kterém se psalo před více než 60. lety v Časopise Svět motorů. Tehdy se zkoumaly možnosti prodeje našeho největšího a nejluxusnějšího vozu Taraplán v USA a závěr vyzněl velice zajímavě. Tatraplán byl pro americký trh nepoužitelný zejména pro svou konstrukční složitost. Američané totiž přistupovali k motorismu zcela jinak, racionálněnji. Jejich přístup spočíval v tom, že než investovat do složité konstrukce automobilů, je lepší investovat do vylepšení cest. občanskou společnost jako celek to totiž vyjde levněji.

Dodatek.
  Nedávno jsem málem okusil práci našich silničářů na vlastní kůži. Při jízdě po pěkné relativně nové asfaltové silnici jsem v jedné zatáčce, zcela bez varování, najel na nahrnutou hromadu štěrku. Před téměř jistým pádem mě zachránila jen skutečnost, že jsem nejel optimální stopou. Kde se na vozovce vzal štěrk jsem pochopil po pár metrech jízdy. Silničáři se jali záplatovat povrch silnice metodou horkého asfaltu zasypaného štěrkem. Štěrku nasypali více asi s tím, že je automobily za čas ujezdí. Bohužel o této opravě zapoměli řidiče jakkoli informovat.
  Náš stát, případně místní správa, se o komunikace stará jen jako o nutné zlo. Pokud získá dotace na výstavbu, tak je schopen kvalitní silnici vytvořit. Ale s následnou nutnou kvalitní údržbou však již jaksi nepočítá. Na obecný kvalitativní standard, který můžeme okusit na silnicích u našich západních a jižních sousedů, musíme ještě dlouhou dobu zapomenout.


  Volnou diskusi k tomuto tématu naleznete na diskusním fóru VeteránForum zde: http://www.veteranforum.cz/index.php?id=11&idkat=109&idtop=246997








Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Poslední závody Františka Šťastného s továrním týmem
Pérák a únik oleje
Zlínská Historic Rally 2017
Kawasaki ZZ-R 1100
Jawa Pérák v domácí reklamě
200000 kilometrů na Pionýru?
Šolcovy zatáčky 2017
Setkání veteránů Holešov 2017
Jawa 350 OHC pohledem kolemjdoucího
Czech Drive 2017
Motosraz Křtiny 2017
Setkání motocyklů u Balcarky
Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák a Turbo
Pérák 2017
Česká Tourist Trophy 2017
Kawasaki Z650 B

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Pérák 2016
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Šolcovy zatáčky 2017
Česká Tourist Trophy 2016
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák 2015
III. Pohár motorových dvoukolek
300 zatáček Gustava Havla
Setkání veteránů Holešov
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Kniha Jawa Californian
300 zatáček Gustava Havla 2015
Veteráni Moravským Slováckem 2016
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
Motosraz Křtiny 2017
Jawa 624, 634
Pérák 2017
Setkání motocyklů u Balcarky
Setkání veteránů Holešov 2017
Classic Show 2015
Oldtimer Festival 2016
Česká Tourist Trophy 2017
Czech Drive 2017
Mopedy Stadion
Jarní MotorTechna 2015
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš