MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           27.5.2017 11:50         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží |



Ach ti naši silničáři




  Autor: Jiří Bartuš


   I po letech je tento článek bohužel stále aktuální.



  Silničáři nespí. Bohužel!  aktualizováno

  Závody na dymokurském přírodním okruhu jsou již naštěstí každý rok pravidelně ukotveny v roadracingovém kaledáři.

  Ale pozor. Silničáři, ač se to na první pohled nemusí zdát, nespí.

  Jedna z jejich současných aktivit zapříčinila zrušení obnovených závodů ve Volárně u Kolína. Technologie zalévání prasklin ve vozovce asfaltem je našimi silničáři hojně užívaná, stejně jako prolínaná pokládka směsi štěrku a asfaltu, i přes to, že je pro motocykly velice nebezpečná. Roadracingový závod bylo možno zrušit, ale běžný provoz ne.

  Víte že pořadatelé některých závodů si radši opravují části vozovek ve vlastní režii, než by se spoléhaly na služby profesionálů?

Opravený povrch vozovky ve Volárně



  Původní vydání ze dne 27.5.2014

  Závody na dymokurském okruhu byly zrušeny pro nezpůsobilost povrchu trati. Ona nezpůsobilost byla způsobena našimi silničáři, kteří těsně před loňskou obnovenou premiérou provedli opravu povrchu dle českých standardů. Tedy štěrkem a asfaltem. Viditelné klasické záplaty by zřejmě údržbářům našim silnic kazily dobrou pověst na mezinárodní úrovni. Snaha silničářů se však minula účinkem, když zvolená technologie opravy přinesla závodním jezdcům nejeden pád. Horka předcházející letošnímu ročníku prověřila kvalitu v loni provedené opravy. Bohužel s negativním výsledkem. Pořadatelé byli nuceni závodní klání na poslední chvíli odvolat. Nicméně silničářům lze vzkázat, že o dobrou pověst nepřišli. Oni totiž již o ní přijít nemohou, protože nikdy dobrá nebyla. Věřím, že každý motorista ví proč a tak tento fakt prostě nemá smysl více rozebírat. Kdo by i přeto měl potřebu naše silničáře omlouvat, nechť se zajede podívat k jižním či západním sousedům.

  Ne-kvalita našich cest má zapuštěny hluboké kořeny ještě z dob první republiky. Už tehdy bylo běžným folklorem poukazovat na zastaralost našich cest. Je jasné, že válka a následná komunistické éra nijak podstatně stav silniční infrastruktury k západním standardům neposunula. Současná garnitura nejen, že sklízí plody předchozích generací, ale i sama dál rozvíjí osobitý ne-přístup k budování a vylepšování dopravní infrastruktury. Situace je dnes tak daleko, že například pořadatel Barum rally si raději opravuje silnice rychlostních zkoušek ve vlastní režii, než by je nechal znezpůsobit opravou našimi silničáři. A to se jedná o rallyové speciály. Běžní řidiči běžných aut nikoho tradičně nezajímají.


  Stále častěji pozoruji při opravách silnic nasazení stroje, který dokáže na vozovku nalít roztavený asfalt a nasypat jej štěrkem automaticky. Pokud pominu ohavnost této techniky opravy, která navíc vyžaduje, aby auta sama vmačkala a ujezdila onen štěrk, tak mi nedá neupozornit na podstatný nedostatek tohoto zázračného stroje. Ten spočívá v jeho nedostatečné šířce, která má za následek zužování použitelné části vozovky na šířku danou strojem. K tomu se takto vytváří velice nebezpečný okraj, na kterém skončil svou dráhu nejeden motocyklista či jeho nemotorový kolega. Pokaždé, když vidím opravovat silnici štěrkem zalitým v asfaltu, zuřím. To je asi tak vše, co mohu udělat. Bohužel.

  Na MotoMagazínu se ale zabýváme zejména historickými vozidly. Bylo by tedy dobré zakončit tuto zprávu poznatkem, o kterém se psalo před více než 60. lety v Časopise Svět motorů. Tehdy se zkoumaly možnosti prodeje našeho největšího a nejluxusnějšího vozu Taraplán v USA a závěr vyzněl velice zajímavě. Tatraplán byl pro americký trh nepoužitelný zejména pro svou konstrukční složitost. Američané totiž přistupovali k motorismu zcela jinak, racionálněnji. Jejich přístup spočíval v tom, že než investovat do složité konstrukce automobilů, je lepší investovat do vylepšení cest. občanskou společnost jako celek to totiž vyjde levněji.

Dodatek.
  Nedávno jsem málem okusil práci našich silničářů na vlastní kůži. Při jízdě po pěkné relativně nové asfaltové silnici jsem v jedné zatáčce, zcela bez varování, najel na nahrnutou hromadu štěrku. Před téměř jistým pádem mě zachránila jen skutečnost, že jsem nejel optimální stopou. Kde se na vozovce vzal štěrk jsem pochopil po pár metrech jízdy. Silničáři se jali záplatovat povrch silnice metodou horkého asfaltu zasypaného štěrkem. Štěrku nasypali více asi s tím, že je automobily za čas ujezdí. Bohužel o této opravě zapoměli řidiče jakkoli informovat.
  Náš stát, případně místní správa, se o komunikace stará jen jako o nutné zlo. Pokud získá dotace na výstavbu, tak je schopen kvalitní silnici vytvořit. Ale s následnou nutnou kvalitní údržbou však již jaksi nepočítá. Na obecný kvalitativní standard, který můžeme okusit na silnicích u našich západních a jižních sousedů, musíme ještě dlouhou dobu zapomenout.


  Volnou diskusi k tomuto tématu naleznete na diskusním fóru VeteránForum zde: http://www.veteranforum.cz/index.php?id=11&idkat=109&idtop=246997









DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Pérák a kryt karburátoru
Speed Marathon 2017
Honda CB750 F
Značka Stůj, čekej!
Suzuki TL 1000S
Pneumatiky pro Péráka
Classic Show Brno 2017
Stále perspektivní MZ 251 ETZ?
Pérák a tajemné výstavy v New Yorku
Kubánec
Norton Commando 850
Pérák 350
Jawa 350 OHC
Jawa Californian v transportním obalu
Blesk Speciál
Bude zrušena dovozová STK?
Jawa Pérák v domácí premiéře
MAN MAN

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Motocykly ČZ 125 A
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Pérák 2016
Motocykly Jawa-ČZ 125/150 typ 351/352
Kniha Jawa Californian
Archiv fotografií MotoMagazínu
Motocyklové návěsné vozíky PAv
III. Pohár motorových dvoukolek
Mopedy Stadion
Česká Tourist Trophy 2016
Motocykly ČZ 125/150 c
Pérák 2015
300 zatáček Gustava Havla 2015
NIPPON RETRO 2015
Motosraz Křtiny 2015
Podzimní MotorTechna 2015
Setkání veteránů Holešov
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
Dodatek ke knize VII
Motocykly Jawa Bizon
Dodatky knihy
NIPPON RETRO 2016
Classic Show 2015
XIX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Setkání veteránů Holešov 2016
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš