MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           26.8.2019 00:52         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuwww.mototechnik.cz

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |
1956 Norton Dominator
Deník o Dominatoru Jima Algara začína zde: první (a doufejme že ne poslední) z řady sporadických nepravidelných reportáží, doplnění, zamyšlení, otázek, tirád, vítězství a porážek; kterak americký nováček přijal svůj první klasický Britský motocykl....

Kapitola první

Kdykoli se vnořím do všech těch Nortonovských záležitostí, a můj nově nabytý Dominator najednou odhalí "hliněné nohy" (inu, hliníková kliková skříň).

Když jsem se rozhodoval, že je na čase pořídit klasickou Britskou motorku, zamýšlel jsem koupit něco nepojízdného. Rezavou, pošramocenou, špinavou a odhalující svůj věk; vůbec by mi to nevadilo, protože patřím mezi ty, kteří naprosto zbožňují hodiny v dílně s nářadím v rukách, a těšil jsem se na renovaci do posledního šroubku jakéhokoli motocyklu co se mi připlete do cesty. (Ostatně, neměl bych udržovat, případně zrenovovat svého Austina Healyho z Sprite ročník 1969? Zakoupen nový, když jsem byl mladý švihák? S elektrovýstrojí Lucas, víte který!?).

Měl jsem jediný skutečný požadavek, kterým bylo, že stroj musí být víceméně kompletní. Jen nic v krabicích; Chtěl jsem si užívat (a učit se zkušenostem) rozebírání, začínat s motorkou, která by alespoň stála na kolech. Nechtělo se mi probírat něčími krabicemi od pohlednic s nepasujícími díly, včetně motoru z pračky který jaksi skončil mezi převody a ozubenými kolečky. Tak jsem musel vybrat z položek setříděných podle maximální částky, kterou jsem byl ochoten utratit za kompletní, ovšem nejedoucí kousek. Ani jsem tu částku nestačil utratit; ale jak se ukázalo, měl jsem na výběr mnohem víc motorek, než jsem myslel. Říkejte tomu, co přineslo (prostřednictvím eBaye) do mého života moc pěkný pojízdný Norton Dominator 99 r. 1956 jakkoli - štěstí, nebo osud.

1956 Norton Dominator

Po složení z dodávky jsem stál v obležení ženy, dcery a syna a všichni jsme na to ooooali a eeeeeeali- Přišli zvědaví sousedé, se smíšenými názory.

"Je to Triumph?"

"Podobnou mašinu jsem měl když jsem byl ve škole"

"Na tomhle chcete opravdu jezdit?"

"Nejste trochu starej na to, abyste měl motocykl?"

"Promiňte, ale už jste se úplně zvedl z houpacího křesla?"

Všechno milí lidé - mí sousedi, ale věděl jsem že by bylo marné jim to vysvětlovat. Motorky Buď máte v krvi.... nebo ne.

Dobře, pomyslel jsem si, pojďme to nastartovat. Kohoutek otevřen, sytič, polechtat Amal. Kop. Kop. Kop.... a ŽIJE. Obligátní kapku oleje zůstala vyzvrácena na příjezdové cestě. Vypnout spojku, posunout špičkou nohy řadící páku (nová mantra: napravo, jedna nahoru a tři dolů, jedna nahoru a tři dolů) Pustit spojku a jedu si dolů po ulici. Otočka a nahoru naší (velice krátkou) ulicí. Inu, trvalo to jen 57 let, ale teď jsem hrdým majitelem Britského motocyklu. Krátký okamžik akcelerace po příjezdové cestě ke garáži, zmáčknout "chcípák"... a můj Dominátor je bezpečně a jistě ve svém novém bydlišti.

1956 Norton Dominator

Ale počkejte: co s mojí touhou po zkušenostech s renovací do posledního šroubku? Tahle motorka je ve velice dobrém stavu. Myslím (Haha!), že bude potřeba víc než jen pár rychlých úkolů a průběžná údržba. Co si počít?

Dobrá, musím zvážit těchto pár úkolů. Jedna věc, kterou prodávající zmínil a kterou jsem mohl s jistotou určit, byla tendence primáru plnit se olejem. Částečně to může být odčerpáváním oleje z oleje v klikové skříně, ale trvá to po celou dobu dokud motorka jede. Prodávající podezíral těsnění na klice, což byla diagnóza na níž jsme se shodli.
Tak si říkám, Hej, kde mám nářadí.

Rychlý telefonát Lesu Emerymu z Norvil Motorcyles a různé šrouby díly, včetně nejdůležitějšího olejového těsnění si už letí přes Atlantik. Mezitím se pouštím do stažení primáru. Horní kryt jde dolů. Taky to máte tak rádi, když to lidi podají takhle jednoduše? Přeskočili jsme celé klání s výfukem a nezmiňoval jsem ani zápas se stupačkovým železářstvím a brzdovým pedálem.

Jak jsem říkal, vnější dekl jde dolů, načež se seznamuji s Největším Světovým Gumovým Pásem, Nortonovskou mazanou (?) metodou utěsnění skříně primáru. Myslím že tak jak to vymysleli to mohlo fungovat od chvíle, kdy motorka vyjela z továrny do doby, než někdo oddělal kryt primáru a přetáhl tu velkou prostřední matku. Pokroucení...průsak... no dobrá. Kontaktuje nějaký majitel rovného, nepokřiveného krytu primár Guinessovu Knihu rekordů? Díky

1956 Norton Dominator

Ve skutečnosti se kvůli výměně těsnění nemusí vnitřní část skříně primáru oddělat, ovšem kvůli mé touze po skutečném obeznámení s vlastní motorkou a zjištěním jejího skutečného stavu jsem sundal i tu. Olejové těsnění se vytahuje pomocí cíleného vyvrtání dvou dírek v ocelovém těle těsnění a za pomoci dvou zaháknutých háčků z drátu. Zatím dobrý, říkám si. Ale... vlastně ne. Spíše "Hej, Pandoro, pojď sem a otevři mi tuhle skříňku!"

1956 Norton Dominator

Zkouším stranu pohonu a se zděšením objevuji, že oblast kolem olejové těsnění na klikové skříni se podobá povrchu měsíce.... samá jamka a kráter. Na mysl mi přicházejí dvě možnosti; že se někdy v minulosti přetrhl primární řetěz a potloukl skříň během (doufejme krátkého) šrotování, nebo že nějaký Neandrtálec byl s kulatým kladívkem omylem uvnitř klikové skříně. Tohle nevěští nic dobrého.

Ale poškat (zakřičel) to nejhorší teprve přijde. Teprve bližší zkoušení ukázalo křápance, paprskové praskliny vycházející vně klikového otvoru, a také počátky kruhových prasklin přesně na začátku vnějších rozměrů klikového ložiska. Hmmm (říkám si), neříkal jsem něco o renovaci do posledního šroubku?

1956 Norton Dominator

Tak to by bylo. Shoda názorů mezi chlápky z RealClassic, kteří se podívali na pár fotek prasklin - názory, které se dokonale kryly - zněly, že můj Dominator právě postoupil mezi nepojízdné. Ale jistě, mohl jsem to všechno zfackovat dohromady s novým těsněním, a chvíli si zajezdit (takovéto trhliny se obvykle po jistou dobu vyvíjí), ale dokud to dovolovalo jízdu - povšimněte si dokud, ne pokud - jistě by to šlo s následovným a nákladným velkým třeskem.

Jsem rozladěnej? No, vlastně ne. Bylo to pěkné mít šanci projet na chvíli motorku něž ji rozdělám k renovaci, ale jak jsem říkal na začátku, vlastně jsem zamýšlel sehnat něco nepojízdného.... a to přesně teď mám. A cena, kterou jsem zaplatil by byla fér za nepojízdného Dominatora v mnohem bídnějším stavu než tento (Myslím, že budete souhlasit že zbytek motorky mimo popraskanou klikovou skříň je ve velmi pěkném stavu) Spíš než jako otravné práci přistupuji s radostným očekáváním k šanci vrhnout se na motorku.

Takže očekávejte kapitolu dvě - ačkoli nemyslím nějak zvlášť brzy. Nejdříve to nejdůležitější, a nejdříve se musím rozhodnout jakou cestou se vydat ohledně prasklin na klikové skříni- vyměnit, nebo opravit? Kartery by asi měly po trpělivém hledání a lovení po bazarech jít sehnat, nebo vydolovat z Ebaye - ale když Norton přešel na klikou hnané alternátory v roce 1958, kartery se změnily, takže poslední rok který bych mohl použít je 1957, což znamená, že tu mluvíme o takřka 50ti-letých dílech. Jaký horor by mě ještě čekal s dalším párem karterů?

A přirozeně je tu faktor udržení originality. Čísla motoru a motorky v mém případě sedí - L14 67803, i když z toho nechci dělat fetiš, bylo by pěkné zachovat Dommiho co možná nejoriginálnějšího. Tak co tedy, oprava?

V každém případě, pár transatlantických telefonátů Lesu Emerymu do Norvilu bylo rovněž povzbuzujících. Jednoznačně opravitelné říká Les. Odfrézují pro jistotu celou kruhovou plochu a vevaří letecký hliník. Tak s foťákem v ruce jsem nachystán pustit se do rozděláváni Dommiho na díly, načež ho láskyplně zabalím do bublinkového igelitu na cestu do jeho domoviny. A než co se do toho chlápci z Norvil pustí, měl bych nechat kartery opískovat.
Což znamená, že bych také měl vyčistit kryt zapalování, dokud je dole.....a černý lak na válcích už je taky maličko tenký...a co teprve oprýskaný lak na rámu... a nakonec přední blatník je vlastně nesprávný.

Ale ne, do čeho se to pouštím? Je cesta k renovaci závislostí? Stane se můj bankovní poradce mým nejlepším (nebo nejhorším) kamarádem? Existuje 12ti kroková léčebná kůra pro chlapíky jako já?


People To Speak To

www.norvilmotorcycle.co.uk
Email norton@norvilmotorcycle.co.uk
Phone 01543 278008


(Bohužel nemohu najít web na Anonymní Motocyklové Závisláky. TP)

1956 Norton Dominator


Převzato z www.realclassic.co.uk, nejlepší světové stránce o klasických Britských motocyklech

Původní verze článku naleznete na adrese http://www.realclassic.co.uk/nort04021700.html




Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
NIPPON RETRO 2019
Muzeum českého road racingu v Hořicích
XXIII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Cena města Jičína 2018
Jarní cena Brna 2018
Norton Dominator 650 SS
Evropský festival Route 66
Česká Tourist Trophy 2018
Kawasaki 500 H1 Mach III v ČSSR?
Setkání veteránů Holešov 2018
NOC international rally 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
I pozitivní změny v dopravě se dějí...
Star Rally 2017
Pérák 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2018

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Cena města Jičína 2018
NIPPON RETRO 2018
Česká Tourist Trophy 2017
300 zatáček Gustava Havla 2018
Česká Tourist Trophy 2016
Reportáže
III. Pohár motorových dvoukolek
Pérák 2016
Pérák 2018
Česká Tourist Trophy 2018
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Pérák 2015
Nepomucký trojúhelník 2018
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
NIPPON RETRO 2019
Jarní cena Brna 2018
300 zatáček Gustava Havla 2017
300 zatáček Gustava Havla 2015
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Barum Czech Rally Zlín 2017
Setkání veteránů Holešov
Oldtimer Festival 2016
Kniha Jawa Californian
Star Rally 2017
300 zatáček Gustava Havla
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš