MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           25.8.2019 02:10         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |
  Slovo replika je mezi českými veteránisty velice frekventované, ne-li nejfrekventovanější. S četností jeho používání by se mohlo srovnávat jedině tak slovo Jawa. Zkusme se podívat na to, co to vlastně replika je? Respektive čím by replika měla být?


Replika = náhradní díl?





  Autor: Jiří Bartuš


  Dnes a denně se mezi veteránisty řeší kvalita replik, výrobci replik, etika používání replik a tak dále, pořát dokola. Někdo má z replik až panickou hrůzu, jiný si bez replik nedokáže představit renovaci. Někomu replika zachrání renovační projekt, někomu jej replika dokáže pokazit.

  Replikou rozumíme díl shodných rozměrů jako díl původní, vyrobený ze shodného materiálu, shodnou technologií. Jde tedy o plnohodnotnou náhradu dílu originálního, pouze vyrobeného v pozdější době - na rozdíl od originálního náhradního dílu, který byl vyroben dle výrobcem vozidla schválené dokumentace v době, kdy výrobce tyto díly dodával na trh. Replikový díl by měl být označen jako replikový, aby jej nebylo možno zaměnit s dílem originálním.

  Z pochopitelných důvodů těmto pravidlům nevyhoví většina z dnes nabízených dílů značených jako replika. To, co se u nás běžně označuje replikou, by mělo být správně nazýváno neoriginální náhradní díl. Ve světě se pro tento druh dílů běžně užívá označení aftermarket parts.

  Využívání replikových, případně neoriginálních náhradních dílů je v našich podmínkách velice časté a v dlouhodobém horizontu bude vést k degradaci cen historických vozidel. Veliké množství vozidel renovovaných za pomoci náhradních dílů nevalné kvality a mizivou tvarovou či technologickou původností již dnes značně ovlivňuje trh s historickými vozidly, kdy u vozidel zachovaných v původním stavu roste cena do závratných výšin a naopak cena renovovaných vozidel stagnuje a mnohdy se pohybuje pod náklady nutnými pro kvalitní renovaci.

  Snahou renovátora by mělo být maximální možné využití originálních náhradních dílů. Jejich shánění však může časově a finančně příliš náročné, ne-li nemožné. Až v případě nesehnání originálního náhradního dílu by se měl renovátor poohlédnout po dílu replikovém. Neoriginální náhradní díly jsou doménou mladých vozidel a na historických vozidlech by měly být používány minimálně. Realita je však v tomto případě zcela opačná.


  Místo závěru dotaz do pranice. Souhlasíte, nebo naopak nesouhlasíte? Bráníte se používání “replik", nebo je naopak hojně využíváte? Jaké jsou vaše zkušenosti s replikovými díly a jejich výrobci? Zaznamenali jste případy falšování originálních náhradních dílů?


Fotografie Fotografie
Je libo repliku blatníku? Použité, ale originální, náhradní díly jsou mnohdy těžce zaplacené


Fotografie Fotografie
Sehnat původní originální náhradní díl není nemožné





Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (4/4): Strana 1 / 1
 Málokdo ví že žijeme v bludu a v omylu. Replikou může být pouze díl který byl vyrobený původním výrobce, vše ostatní jsou jen kopie.    [Jan Toman]    (16. 08. 2015)
 Ano. Toto je pravda. Nicméně pojem replika se v tomto oboru natolik zažil, že by asi nebylo úplně rozumné jej nepoužívat. Pokud ovšem si toto označení opravdu zaslouží z hlediska věrnosti v porovnání s originálem.    [Jiří Bartuš]    (17. 08. 2015)
Přidat odpověď    (1)
 podla mna je nad slnko jasne,zvarat a lepit roztrhaný hrdzavý blatnik nama význam ked je v ponuke "replika"vyrobená z plechu a podla povodneho technolog.postupu    [podhor]    (24. 05. 2015)
 O tom je tento článek. Velice totiž záleží na tom, zda jde o repliku, či náhradní díl. Mnoho nabízených replik není replikou, protože s původním dílem má shodný pouze základní tvar. V tomto případě se může vyplatit opravit díl původní. Jistě to dá více práce, ale v budoucnu to může pomoci při vyšším ocenění stroje.    [Jiří Bartuš]    (26. 05. 2015)
Přidat odpověď    (1)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
NIPPON RETRO 2019
Muzeum českého road racingu v Hořicích
XXIII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Cena města Jičína 2018
Jarní cena Brna 2018
Norton Dominator 650 SS
Evropský festival Route 66
Česká Tourist Trophy 2018
Kawasaki 500 H1 Mach III v ČSSR?
Setkání veteránů Holešov 2018
NOC international rally 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
I pozitivní změny v dopravě se dějí...
Star Rally 2017
Pérák 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2018

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Cena města Jičína 2018
Česká Tourist Trophy 2017
III. Pohár motorových dvoukolek
Česká Tourist Trophy 2016
NIPPON RETRO 2018
Pérák 2016
300 zatáček Gustava Havla 2018
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Reportáže
Pérák 2015
Nepomucký trojúhelník 2018
Česká Tourist Trophy 2018
300 zatáček Gustava Havla 2015
Pérák 2018
Setkání veteránů Holešov
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2019
300 zatáček Gustava Havla 2017
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Oldtimer Festival 2016
Jarní cena Brna 2018
Barum Czech Rally Zlín 2017
300 zatáček Gustava Havla
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Kniha Jawa Californian
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš