MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           26.8.2019 00:55         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuwww.mototechnik.cz

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |
  Řadit základní neutrál jedním pohybem řadicí páky byl nápad, kterému byl v Jawě přiznáván veliký potenciál. Spolu s patentem na sdružení řadicí a startovací páky měl přinést zásadní zjednodušení obsluhy motocyklu. Zatímco jednopáka se ujala na věčné časy, vyřazování zcela upadlo v zapomnění.


Vyřazování do základního neutrálu


patent, který upadl v zapomnění



  Autor: Jiří Bartuš


  Na výstavě nových konstrukcí a zlepšení výrobků a výrobních method, pořádané Ministerstvem strojírenství v Národním technickém muzeu od 1.12.1953 do 10.1.1954, představily Závody 9. května (Jawa) dva patenty, které měly přinést zásadní zjednodušení obsluhy motocyklu.

  Zatím co patent na jednopákové ovládání řazení a startování motocyklu byl již v té době uveden do praxe a zůstal trvalou součástí motocyklů Jawa a ČZ, patent na řazení základního neutrálu jedním pohybem řadicí páky se do sériové výroby nikdy nedostal.

  Podrobnosti o systému řazení a startování jednou pákou píšeme v samostatném článku zde.

Technický výkres
Technický výkres systému vyřazování do základního neutrálu motorů Jawa

  Myšlenka snadného řazení základního neutrálu (mezi prvním a druhým rychlostním stupněm) měla za cíl nahradit několikerý opakující-se pohyb řadicí pákou, nutný pro přeřazení, pohybem jedním. Jawou patentované řešení se ovládalo obdobně jako jednopáka. Řadicí páku bylo nutno zamáčknout směrem k motoru a poté jí provést jeden dlouhý pohyb, který zabezpečil přesunutí řadících vidliček do takové polohy, ve které se převodová kola posunula do základního neutrálu. Poté se řadicí páka vrátila automaticky zpět do základní polohy a mohlo se z ní opět běžně řadit. Přeřazení do základního neutrálu bylo možné z jakéhokoli zařazeného rychlostního stupně.

  Celý mechanismus byl konstruován tak, aby bylo možno beze změny využít stávající převodovky včetně řadicích vidliček. Převodovka motocyklů Jawa byla konstruována tak, že neutrál se nacházel mezi prvním a druhým rychlostním stupněm, přičemž tento neutrál byl indikován kontrolní svítilnou a též mezi třetím a čtvrtým rychlostním stupněm. První verze motocyklů Jawa Pérák měly dokonce indikováno řazení každého rychlostního stupně.
  Zajímavé je, že indikace zařazeného rychlostního stupně není ani v dnešní elektronické době u motocyklů standardem. Přitom u dnešních motocyklů, vybavených silnými pružnými motory a mnoharychlostními převodovkami, by tato indikace výrazně pomohla zlepšit ovládání motocyklu. Výrobci motocyklů v minulosti indikaci u některých modelů zaváděli a potom zase v rámci snižování nákladů rušili.


  Z popisu funkce a při pohledu na technický výkres je patrné, proč se nový patent neujal, i když byl na několika prototypech s úspěchem odzkoušen. Zavést do sériové výroby složitý mechanismus znamenalo značné náklady, které by jen stěží byly vyváženy zvýšeným zájmem zákazníků, i když s ním bylo obchodníky počítáno. Navíc, u poměrně citlivého mechanismu, kterým nový mechanismus řazení jistě byl, by jistě hrozily častější poruchy zaviněné necitlivou obsluhou.

  Konstruktéři též pracovali na možnosti sdružit systém vyřazování s jednopákou, ale již z popisu funkce obou systémů je jasné, že nožní obsluha takto univerzální páky by znamenala spíše ztížení obsluhy na místo jejího zjednodušení.

  Nový systém řazení se u sériového motocyklu Jawa nikdy neobjevil. Dnes nám může alespoň posloužit jako důkaz o schopnostech československých konstruktérů, kteří se snažili hledat cesty vpřed, byť za cenu navštívení mnoha slepých uliček.







Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (1/1): Strana 1 / 1
 Jo, udělali moc dobře, že to strčili do šuplíku. Když tam vidím ty pružinky , kulisu rozdělenou na tři díly,a další složitosti,jsem rád, že to na svojí JAWĚ nemám. Stejně by to dávno přede mnou někdo zahodil a nahradil obyčejnou kulisou- asi jako automatickou spojku?    [Monty]    (24. 01. 2015)
 Přesně tak, jak píše Polda - je to vždy o hlavě. Někdo na to půjde s palicí, jiný s pinzetou...    [Hobo]    (03. 03. 2015)
 Na automatickou spojku musím oponovat.
Když to člověk umí seřídit a trochu si s tím vyhraje, tak funguje jak má.
Bohužel tuto trpělivost lidé v té době asi neměli.
Doma máme tuto spojku v 250 i 350.
250 je po renovaci, už má něco najeto a stále to funguje jak má.    [Jan Polák]    (30. 01. 2015)
Přidat odpověď    (2)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
NIPPON RETRO 2019
Muzeum českého road racingu v Hořicích
XXIII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Cena města Jičína 2018
Jarní cena Brna 2018
Norton Dominator 650 SS
Evropský festival Route 66
Česká Tourist Trophy 2018
Kawasaki 500 H1 Mach III v ČSSR?
Setkání veteránů Holešov 2018
NOC international rally 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
I pozitivní změny v dopravě se dějí...
Star Rally 2017
Pérák 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2018

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Cena města Jičína 2018
NIPPON RETRO 2018
Česká Tourist Trophy 2017
300 zatáček Gustava Havla 2018
Česká Tourist Trophy 2016
Reportáže
III. Pohár motorových dvoukolek
Pérák 2016
Pérák 2018
Česká Tourist Trophy 2018
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Pérák 2015
Nepomucký trojúhelník 2018
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
NIPPON RETRO 2019
300 zatáček Gustava Havla 2017
Jarní cena Brna 2018
300 zatáček Gustava Havla 2015
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Barum Czech Rally Zlín 2017
Setkání veteránů Holešov
Oldtimer Festival 2016
Kniha Jawa Californian
Star Rally 2017
300 zatáček Gustava Havla
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš