MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           19.1.2018 20:35         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží |
Jawa Land Patrol

          Jawa Land Patrol


  Autor: Jiří Bartuš

ČZ typ Trial na reklamním letáku   Hustá síť zastoupení prodejní organizace Motokov dávala možnost nabídnout spolu s ostatními průmyslovými výrobky i motocykly v různých zemích po celém světě. Modelová nabídka motocyklových výrobců však musela důsledně odrážet značně rozdílné požadavky plynoucí z různého pojetí využití motocyklu v jednotlivých teritoriích. V případě Austrálie a Nového Zélandu se jednalo o požadavky snadné obsluhy a ovladatelnosti při využití motocyklu na všech variantách povrchů od silnic po lehký terén. Z tohoto pohledu byly nově představené motocykly Jawa Californian pozitivně hodnoceny. Zvláště v porovnání s tehdejší japonskou konkurencí, která u svých motocyklů kladla důraz zejména na výkonové parametry.

  Více o prodeji motocyklů Jawa Californian se dozvíte ve stejnojmenné knize.


    Jawa Land Patrol

Jawa Land Patrol na reklamním letáku PZO Motokov   Nově objevený reklamní leták PZO Motokov dokazuje, že nabídka československých motocyklů v polovině 60. let, se v Austrálii a na Novém Zélandu neomezovala pouze na motocykly Jawa Californian.
  Koncepce motocyklu ČZ, na letáku představovaném pod obchodní značkou Jawa jako model Land Patrol, je zjevně šita na míru provozu mimo zpevněné komunikace. Jak leták na čelní straně upozorňuje, motocykl byl vytvořen pro potřeby farmářů, zemědělců a pastevců. Pracovní účel motocyklu podtrhuje výbava v podobě rozměrného nosiče a postranní brašny. Připravenost motocyklu pro použití v tvrdých podmínkách dokazuje instalace ochranného krytu motoru v prostoru pod hlavní rámovou trubkou.

Jawa Land Patrol na reklamním letáku PZO Motokov   Použití 16´´ kol, zvyšujících obratnost a zmenšujících rychlost motocyklu, ukazuje na předpoklad využití motocyklu na novozélandských a australských pastvinách pastevci ovcí. Je nasnadě, že tento motocykl byl vlastním předchůdcem motocyklů ČZ 175 typ 481.2 COCY, k těmto účelům na Novém Zélandu a v Austrálii využívaným v 70. letech minulého století.

  Z fotografií a popisu lze vyčíst, že motocykl přímo vychází z modelu ČZ 175 Trial. Hlavní změnou je využití malých 16´´ kol na rozdíl od kombinací 19/18´´, případně 21-18´´ kol modelu Trial. Změnou oproti modelu Trial, určenému zejména k prodeji v USA, je využití standardního předního světlometu a tím i celé přední části motocyklu.

  Motocykl ČZ Trial vznikl v roce 1965 úpravou motocyklu ČZ řady Sport, pro tehdy velmi oblíbené šlapačkové soutěže, dle požadavků PZO Motokov. Široké veřejnosti byl představen na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně v roce 1965 a již v následujícím roce byl drobnými úpravami inovován pro prodej širšímu okruhu zájemců v USA.

ČZ 250 typ 475/04 Trial ČZ 250 typ 475/04 Trial


  Další zajímavostí motocyklu, kterou představuje reklamní leták, je elektrické soustava napájená magnetovým alternátorem nevyžadující akumulátor. Zjevně bylo využito magnetového alternátoru MAG 358, použitém na motocyklech Jawa Californian I a II. Více o historii a problematice elektrické soustavy napájené magnetovým alternátorem MAG 358 se dozvíte v knize Jawa Californian.

  Výrobní značka ČZ na nádrži motocyklu musela ustoupit značce Jawa zjevně díky politice budování jediné obchodní značky. Nádrž motocyklu je tedy kompletně převzata z motocyklů Jawa.

  Motocykl Jawa Land Patrol je dalším z modelů, které byly vyvinuty v polovině 60. let minulého století na popud obchodníků z PZO Motokov. Vzhledem k ryze vývoznímu určení není tento model motocyklu popsán v žádné literatuře a není mi znám ani jeden dochovaný exemplář. Uvítám tedy jakoukoli informaci, která by pomohla tento článek doplnit či poopravit.


Jawa Land Patrol



Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (3/4): Strana 1 / 1
 Jo jo můžu potvrdit viděl jsem ji na Novém Zélandu. Ale myslel jsem, že je to předělávka z trialu nenapadlo by mě, že bylo v orig použito 16 přední kolo. Jestli se někde objeví tak ji nafotim.    [Pavel]    (10. 09. 2011)
 Krásná detektívka, to je počteníčko, díky!    [Hobo]    (28. 10. 2011)
 Tak to je výborná zpráva. Tajně jsem doufal, že se někde ten motocykl objeví, čímž se potvrdí, že nešlo jen o prototypovou záležitost.    [Jiří Bartuš]    (12. 09. 2011)
Přidat odpověď    (2)
 Mohu se zeptat, odkud pochází ta část textu, že Trial byl vyvinutý ve VVZ JAWA? Setkal jsem se s dokumenty přímo z ČZ, že motocykl byl vyvinutý právě tam.    [Honza K.]    (10. 10. 2011)
 Musím se opravit, Jawa zi ten závod ve Strašnicích nepostavila, ale existující fabriku využila pro své potřeby. Jak známo. CZ ale stavěla.    [Honza l]    (12. 10. 2011)
 Závod ve Strašnicích si postavila Jawa pro svoje potřeby. Zrovnatak CZ v těch letech stavěla nové haly, rozšiřovala výrobu a vývoj byl omezen pouze rozdělením rolí mezi oběma firmami. To byl vlastně výsledek oné restrukturalizace a samozřejmě spolu se zaúkolováním k unifikaci. Tato opatření měla logiku.    [Honza l]    (11. 10. 2011)
 Zákulisní drby říkají ,prvního Triala si postavil soukromě pan Pudil pro šlapačkový závody. Měl upravený seriový motor,ale podvozek ze soutěžního "Scota" . Později tuto motorku využili ve vývoji ČZM Strakonice jako základ seriovýho modelu TRIAL.    [Monty]    (10. 10. 2011)
 Děkuji za podnětné postřehy. Uznávám chybu v udání místa vzniku modelu Trial kdy VVZ ČZM Strakonice jsem zaměnil za VVZ Jawa. Je pravděpodobné, ale ne jisté, že tedy i varianta Land Patrol vznikla ve Strakonicích. Při psaní článku jsem vycházel z předpokladu, že Výzkumný a vývojový závod Jawa Strašnice byl v roce 1963 zřízen jako vývojový závod pro veškeré motocykly vyráběné u nás po restrukturalizaci motocyklové výroby. Opomněl jsem fakt, že k úplné restrukturalizaci, jak bylo plánováno, nikdy nedošlo a ČZM Strakonice se podařilo uchovat nejen motocyklovou výrobu, ale i vývoj.    [Jiří Bartuš]    (10. 10. 2011)
 To že byly Trialy (klasické) vyvinuty v ČZ dokazuje i článek ze Světa motorů "Sportovní motocykl ČZ 250 Trial" http://www.cezetmania.info/images/?item=1176&vyska=768&sirka=1024    [Honza K.]    (10. 10. 2011)
Přidat odpověď    (5)
 Fotky přesně tohoto motocyklu (až na ten nosič a brašny) nafotila továrna ČZ v 60.letech, bylo to značené jako 450.00.00    [Honza K.]    (13. 09. 2011)
 Mimochodem nádrž není kompletně přejata z motocyklu Jawa, ale z motocyklu Jawa-ČZ typ 356.    [Honza K.]    (10. 10. 2011)
Přidat odpověď    (1)
Nezodpovězená témata (1/4):
 Zdravim, co je ted s jawou strasnice?roubicek
[Roubicek David]      (04. 01. 2018)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Kawasaki ZX-12R
Renovace motocyklů Jawa Californian
Honda CBR 900 RR Fireblade
Benelli 650 Tornado
Poslední závody Františka Šťastného s továrním týmem
Pérák a únik oleje
Zlínská Historic Rally 2017
Kawasaki ZZ-R 1100
Jawa Pérák v domácí reklamě
200000 kilometrů na Pionýru?
Šolcovy zatáčky 2017
Setkání veteránů Holešov 2017
Jawa 350 OHC pohledem kolemjdoucího
Czech Drive 2017
Motosraz Křtiny 2017
Setkání motocyklů u Balcarky
Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Česká Tourist Trophy 2016
III. Pohár motorových dvoukolek
Pérák 2016
Česká Tourist Trophy 2017
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák 2017
Pérák 2015
300 zatáček Gustava Havla 2017
Kawasaki ZX-12R
300 zatáček Gustava Havla
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
Jawa 624, 634
Šolcovy zatáčky 2017
Setkání veteránů Holešov 2017
Oldtimer Festival 2016
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Setkání veteránů Holešov
Grand Prix Bugatti 2016
Classic Show 2015
Kniha Jawa Californian
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Jarní MotorTechna 2015
Dodatek ke knize XI
300 zatáček Gustava Havla 2015
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš