MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           17.8.2018 13:34         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |
  Jawa Kývačka, potažmo její vývojový druh, slangově zvaný Panelka, byly součástí výrobního programu Jawy po dlouhá léta, přičemž jejich charakteristický vzhled po celou dobu nedoznal zásadnějších změn. V roce 1967 se na sérii reklamních fotografií objevila Jawa 250 typ 559/04, která se v detailech přeci jen mírně odlišovala. Bohužel zůstalo zřejmě jen o jednoho či několika vyrobených motocyklů.


Kývačka ve sportovním střihu




  Autor: Jiří Bartuš


  Série fotografií pořízených v roce 1967 ukazuje motocykl Jawa 250 typ 559/04 v mírně upraveném provedení. Zjevným motivem úprav bylo zatraktivnit vzhled motocyklu, jehož design byl v té době značně zastaralý. Představit drobnou vzhledovou inovaci se z dnešního pohledu jeví jako logický krok, avšak v tehdejší době nebylo zavedení takové změny do sériové podoby motocyklů možné. Sériová výroba Panelek probíhala v Jawě na plné obrátky v podstatě jen díky obrovskému objemu zakázek nasmlouvaných se Sovětským Svazem a ten nejevil žádnou ochotu k přijímání inovací. Jelikož se zřejmě do dnešního dne nedochoval ani jeden kus takto upraveného motocyklu, nelze ani potvrdit, zda k inovaci nedošlo u některé z výrobních sérií pro nějakého menšího zákazníka. Existenci Panelky v upraveném provedení tak potvrzuje jen několik fotografií zveřejněných v dobovém tisku.



  Z fotografií je patrné, že jinak běžná Jawa 250 typ 559/04 dostala vysoká řídítka s hrazdou a přední maskou s modelu Sport. Navíc byla osazena nádrží používanou na motocyklech Jawa Californian, která dala motocyklu sportovnější vzhled. Výraznou změnu vzhledu motocyklu přinesl přední blatník s chromovanými držáky ve shodném designu s motocykly Jawa Californian. Na rozdíl od motocyklů Jawa Californian, které měly přední blatník doplněný červeným pruhem, měl námi popisovaný motocykl přední blatník ozdobený šachovnicovou páskou, tedy tehdy mezi motoristy velice oblíbeným motivem.

  Konstrukční a vzhledová změna předního blatníku u Panelek přeci jen později nastala. Od konce roku 1969 byly všechny Panelky osazovány výrobně zjednodušeným předním blatníkem, původně představeným na motocyklu Jawa 250 typ 592.

Fotografie

  Reklamní fotografie v publikaci Auto Moto Revue z roku 1967 krásně ukazuje, v jaké tiskové kvalitě byly vydávány publikace v tehdejším Československu.


Fotografie Fotografie

  Časopis Czechoslovak Motor Review byl na tom v tiskové kvalitě o trochu lépe než tehdejší průměr. Navíc měl obal tištěný v barvě. Však také šlo o propagační časopis určený zahraničním zákazníkům. Nicméně námi popisovaný motocykl se na jeho barevný obal nedostal.

Fotografie Fotografie


  Je škoda, že Panelka v tomto provedení zcela ušla pozornosti renovátorů. Zcela jistě by oživila nejedno setkání motocyklů Jawa.



Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Pérák 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2018
300 zatáček Gustava Havla 2018
Slovácký okruh 2018
Suzuki GSX 1400
XXII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Czech Drive 2018
Barum Czech Rally Zlín 2017
Japonské klasické motocykly a peníze
Kawasaki ZX-12R
Renovace motocyklů Jawa Californian
Honda CBR 900 RR Fireblade
Benelli 650 Tornado
Poslední závody Františka Šťastného s továrním týmem
Pérák a únik oleje
Zlínská Historic Rally 2017

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Nepomucký trojúhelník 2018
Pérák 2018
Česká Tourist Trophy 2016
III. Pohár motorových dvoukolek
Pérák 2016
Česká Tourist Trophy 2017
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák 2017
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
Pérák 2015
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Oldtimer Festival 2016
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
Setkání veteránů Holešov
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Grand Prix Bugatti 2016
300 zatáček Gustava Havla 2015
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Sidecar Velorex typ 560
Šolcovy zatáčky 2017
Jawa 624, 634
300 zatáček Gustava Havla
Kniha Jawa Californian
300 zatáček Gustava Havla 2018
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš