MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           17.2.2019 13:47         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |
  Někteří expozici jednostopých vozidel viděli na hradě Kámen u Pacova náhodou. Někteří navštívily hrad Kámen plánovaně právě kvůli této expozici. A někteří si návštěvu hradu kvůli expozici jednostopých vozidel teprve plánují.


Muzeum motocyklů na hradě Kámen




  Autor: Michal Čtrnáctý


  Historie nevelkého hradu Kámen se datuje už od poloviny 13. století. Po roce 1948 byl hrad stejně jako řada podobných objektů zkonfiskován státem posledním soukromým majitelům a poté stejně jako řada podobných objektů postupně chátral. Během následujících dvaceti let sloužil pro potřeby různých organizací od místního JZD po armádu. Výsledkem jejich péče byla v 60. letech minulého století ruina s propadlými krovy a stropy. Když v roce 1974 řešilo pražské Národní technické muzeum nedostatek místa a hledalo nové prostory pro umístění motocyklů, padl výběr právě na tento nevyužitý objekt. V rozhodnutí údajně hrála roli i blízkost města Pacova spjatého s motocyklovou historií. Po nezbytných opravách hradu zde NTM umístilo svou stálou motocyklovou expozici, čímž se hrad Kámen stává naším nejstarším motocyklovým muzeem.

  Od mé poslední návštěvy muzea uplynulo už mnoho let. Byl jsem proto zvědavý, jakým směrem se expozice motocyklů posunula, zvláště poté co jsem se dočetl, že byla v loňském roce upravena a rozšířena.

  V polovině června vládla ještě na hradě předsezónní pohoda. Návštěvníků nepřicházelo mnoho a tak skupina, ve které jsme se s manželkou vydali na prohlídku, byla pouze tříčlenná. Motocyklů je tu dnes k vidění opravdu více než kdysi, mezi nimi řada velice zajímavých unikátů, přesto jsem byl současným stavem poněkud zklamán. Od našeho nejstaršího muzea, navíc pod křídly takové instituce, jakou je NTM, jsem očekával přece jen trochu víc.

Fotografie

  Pokud bych měl najít jediné slovo, které by nejvíce charakterizovalo můj celkový dojem, pak by to asi byla nesourodost. Poněkud nesourodě na mě působilo jak spojení empírových interiérů hradu s technikou 20. století, tak expozice motocyklů samotná. Hrad Kámen totiž už dávno má i jiné ambice, než být pouhým muzeem techniky. Odehrávají se zde svatby i rytířská klání a ve větší části vnitřních prostor návštěvník uvidí klasické zámecké interiéry, nyní doplněné výstavou historických dětských kočárků soukromé sběratelky. Zatímco tato část je doprovázena výkladem průvodce, část věnovanou motocyklům už si návštěvníci jen mlčky prohlížejí. Zmiňovaná nesourodost je bohužel charakteristická i pro první hlavní místnost, která je věnována domácí motocyklové produkci. Vedle sebe tu stojí jak unikáty, tak poměrně všední stroje z různého období. Některé exponáty, jako například robustní dvouválcový motocykl pro závody kol za motorovým vodičem, si z minula dobře pamatuji. Některé naopak chybí, jiné jsou nové. Najdete tu vedle sebe stát stroje z pionýrských dob našeho motorismu jakým je krásný řemenáč Walter, unikátní poválečný čtyřtaktní prototyp ČZ, i poměrně všední stroje novější výroby jako Jawa 350/634, nebo Jawa Pionýr. Mezi motocykly jsou tu a tam rozestavené zajímavé motory (Laurin a Klement, Perun, Itar…), bohužel bez bližšího popisu, takže neznalý návštěvník se o nich mnoho nedozví. Uspořádání této hlavní části motocyklového muzea působí poněkud amatérským laciným dojmem. Zdá se, jakoby tvůrci expozice nakoupili všechen potřebný materiál v místním hobby-marketu. Stroje stojí na soklech z OSB-desek, před nimi je nepříliš šťastně umístěno jakési dřevěné zábradlí s vodorovným pruhem neprůhledného polykarbonátu, které jednak slouží k upevnění popisek jednotlivých exponátů, jednak brání návštěvníkům, aby si tyto exponáty mohli lépe prohlédnout. Z popisu ČZ125T jsem se dozvěděl třeba i to, že to byly stroje natolik úspěšné, že americká firma Indian přistoupila po válce k jejich licenční výrobě. Ti co už o „zetkách“ něco vědí, by toto tvrzení jistě označili za nepřesné, což by byl ještě výraz velmi eufemistický.

Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie

  V dalším větším prostoru je vystavena poměrně rozsáhlá sbírka mopedů a motokol, vesměs zahraniční výroby. Opět s minimem doprovodných informací. V minulém roce byla stálá výstava motocyklů rozšířena ještě o další dvě nevelké místnosti přístupné z nádvoří hradu. První z nich je věnována skútrům Čezeta a naleznete zde jejich základní typy - 501, 502 a nákladní rikšu 505. Druhá místnost presentuje dvěma čtyřtaktními motocykly soudobou produkci firmy Jawa. Na nádvoří se pak s Vámi rozloučí notně omšelá Jawa 350/634 se sidecarem Velorex, a potrhaným sedlem.

  Na hradě Kámen jsme s manželkou strávili velmi příjemné a poklidné odpoledne završené debatou s místním prodejcem občerstvení, který nám coby člen skupiny historického šermu „Jezerničtí páni“ ochotně podal výklad o středověké válečné taktice a zbroji a zcela nezištně mi zapůjčil k vyzkoušení jasanovou repliku historického luku, kterou mezi řečí vytáhl zpoza chladící skříně s nápoji. Přesto jsem se nemohl ubránit mírně rozpačitému dojmu, který ve mně naše nejstarší motocyklové muzeum tentokrát zanechalo.

Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie




  VeteránKalendář:  www.veterankalendar.cz




Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (1/1): Strana 1 / 1
 Rád bych dodal to,že,,kastelánka,, hradu je velmi nadšená motorkářka,a jen její snahou se expozice opět trochu zdvihá a vylepšuje-kdo byl na hradě třeba 4roky zpátky-jistě to vidí.Dál bych podotknul že hlavně právě protože že hrad je státní,provést větší změny je problém.A ještě bych dodal,že jako vždy je v čechách oblíbeným hrdinstvím napsat hanící článek-ale co přiložit ruku k dílu? stačí napsat,a dám ti kontakt na onu šefovou,která s velkou vervou přijme jakýkoliv podklady,materiály,a ráda uvede,kdo že je autorem,či majitelem zapůjčených motocyklů.např prasečí chlívek na hradě je vybaven mými prasaty :-D takže klidně ten kontakt předám pro vylepšení popisek,či návrhy k zlepšení...    [Jaromír Dvořák]    (30. 08. 2015)
 Naprosto souhlasím. Motocyklové sbírce by spíše slušely interiéry nějaké z industriálních památek. A těch je u nás stále není málo, i když se developeři velice snaží jejich počet snížit.    [Jiří Bartuš]    (09. 01. 2016)
 Neřekl bych, že ten článek je "hanící" ani hrdinský a proti kastelánce osobně nic nemám. Jenom jsem popsal své osobní dojmy, které jsem po návštěvě muzea měl a ty jsou jaké jsou. Stejně tak jsem o něco později popsal svoje dojmy třeba ze soukromého motomuzea "Splněný sen" v Pavlíkově, ze kterého jsem byl na rozdíl od hradu Kámen naprosto nadšený. Podle mě je možná problém už v tom, že empírové interiéry středověkého hradu a šermířské turnaje nejdou úplně dohromady s muzeem v podstatě moderní techniky. Vzniklo to ale nějakými historickými okolnostmi a kastelánka za to pochopitelně nemůže. Je to podobné, jako když v jedné z našich nejvýznamnějších empírových památek zámku Kačina bylo dlouhá léta zemědělské muzeum. Dnes už tam vycpaná hospodářská zvířata a modely teletníků nenajdete. Kačina je zase empírový zámek a podle mě je to dobře...    [Michal Čtrnáctý]    (08. 01. 2016)
Přidat odpověď    (2)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Evropský festival Route 66
Česká Tourist Trophy 2018
Kawasaki 500 H1 Mach III v ČSSR?
Setkání veteránů Holešov 2018
NOC international rally 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
I pozitivní změny v dopravě se dějí...
Star Rally 2017
Pérák 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2018
300 zatáček Gustava Havla 2018
Slovácký okruh 2018
Suzuki GSX 1400
XXII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Czech Drive 2018
Barum Czech Rally Zlín 2017

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
NIPPON RETRO 2018
300 zatáček Gustava Havla 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Česká Tourist Trophy 2016
Pérák 2016
Star Rally 2017
Česká Tourist Trophy 2017
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
III. Pohár motorových dvoukolek
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Barum Czech Rally Zlín 2017
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák 2018
Pérák 2015
300 zatáček Gustava Havla 2015
Setkání veteránů Holešov
Oldtimer Festival 2016
300 zatáček Gustava Havla 2017
300 zatáček Gustava Havla
Pérák 2017
Veteráni Moravským Slováckem 2016
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
Czech Drive 2018
Česká Tourist Trophy 2018
Zlínská Historic Rally
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš