MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           25.9.2018 07:31         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |



Jawa 350 OHC pohledem kolemjdoucího




Nová Jawa 350 OHC je na trhu půl roku a za tuto dobu si našla cestu k překvapivému množství zájemcům. Podívejme se na ni s dostatečným časovým odstupem od první vlny novinářských "recenzí". Upozorňuji, že jsem na motocyklu neujel ani metr, to až někdy příště, nicméně jsem si jej mohl osahat a co hlavně, vyslechl jsem si veliké množství uživatelských postřehů a poznámek.


  Autor: Jiří Bartuš


  Proč pohledem kolemjdoucího? Spatřit novou Jawu není až taková náhoda jak tomu bylo před lety. Novinka roku 2017 na sebe strhává pozornost všude kde se objeví. A ona se objevuje podezřele často. Jak se zdá, lidé se čínského výrobku upraveného v Jawě nebojí a novou Jawu kupují. Jistě i pod poměrně optimisticky vyznívajícími recenzemi, kterých se od uvedení na jaře letošního roku vyrojilo nepřeberné množství. Povinnost vyjádřit se k nové Jawě vzal za své snad každý motoristický časopis a navíc i internetové deníky, které jsou však schopné zveřejnit vše, co jim kdo podstrčí pod nos a nelze je tedy brát nijak vážně.

Tovární fotografie ve velkém rozlišení umožní prohlédnout detaily motocyklu. Pro zobrazení detailů motocyklu klikněte na tento náhled.

  Zkusme se podívat na novou Jawu z pohledu běžného motoristického fanouška. Ano. Motocykl jistě dokáže splnit nároky běžného motoristy, avšak při bližším pohledu na detaily motocyklu se nelze ubránit smýšleným pocitům. Čínští konstruktéři mají zjevně k dispozici výborné technické zázemí a nejsou nijak dalece svázáni omezeními, ani licenčními, ani finančními. Co jim však zjevně chybí je cit ke konstrukci. Ten nelze nikomu vnutit, ten se musí v lidech postupně po generace vychovávat. Na nové Jawě se bohužel ona nevychovanost hodně podepisuje.

Spatřit novou Jawu 350 OHC není až taková náhoda.



  To, co na první pohled bohužel zaujme negativně, je nekoncepční integrace prvků nutných pro splnění normy Euro 4. Zde je na prví pohled zřejmé, že úprava motocyklu na normu Euro 4 proběhla za cenu minimálních nákladů a zejména minimálního duševního úsilí. Prostě se to nějak nabastlilo aby to tak nějak fungovalo. Bohužel musím položit řečnickou otázku. Nebylo v tomto případě lépe začít úplně z čisté vody? Ostatně posuďte z fotografií.

Nad katalyzátory navařené na výfukové svody nepěkným svárem, navíc viditelně mimo osu, kroutí hlavou každý, kdo novou Jawu spatří. Schránka na aktivní uhlí systému odvětrávání palivové nádrže působí dojmem tajemné černé skříňky. A přitom je to jen taková euroblbost.

Tvarové provedení výfukových svodů a koncovek. Proč to nešlo udělat jednoduše, když to šlo složitě? Přístroje lze naopak pochválit. Jsou klasického tvaru a působí svěžím dojmem.


  Vizitkou konstruktéra jsou však zejména detaily. A v těch nová Jawa totálně propadá. Že po krátké době vypadnou sklad ze zpětných zrcátek je zanedbatelným, i když smutným důsledkem tlaku na výslednou cenu motocyklu. Co však sráží novou Jawu na kolena jsou nesmyslně volené šrouby napínání zadního kola, jenž nemají metrický závit a vnášejí zmatek do použitelnosti servisního nářadí. Rozdílný tvar ráfku předního a zadního kola nelze nijak smysluplně pochopit. Úsměvný je prolis hlavní rámové trubky v místě vyústění kolen výfuků, který byl okopírován ze vzorové Hondy, aniž by v tomto případě přinášel nějaký smysl.

Provedení některých součástí by zasloužilo více péče.


  Řemeslné provedení jako jsou jednotlivé sváry, a odlitky nemá valného smyslu komentovat. Jde o motocykl nejnižší cenové kategorie, na kterém by byla kvalita v tomto ohledu příjemným překvapením, které se však nekoná.

Tvar ráfku předního kola... ... je jiný než tvar ráfku zadního kola


  Majitelé nové Jawy musí doufat, že motor je věrnou kopií motoru Honda XR 400. To by Číňané při úrovni jejich výrobního zařízení mohli umět zabezpečit, pokud ovšem někde nešetřili kde neměli.

Zda je motor zdařilou kopií Hondy XR 400 ukáže aš čas.


  Jak v tomto pohledu dopadnou doplňky instalované v Týnci nad Sázavou? Pochvalu zaslouží nádrž, která motocyklu sluší a dává mu klasický vzhled. Boční kryty působí příliš velkým objemem vůči jinak rozměrově střídmému motocyklu. Tvarově nejméně povedený je zadní blatník, který svým tvarem příliš nesedí se zadním kolem. Zadní blatník tak trochu připomíná nevzhledné blatníky motocyklů určených pro německý trh, které dokázaly spolehlivě pokazit vzhled jakéhokoli motocyklu.

Součásti napínáku zadního kola nemjí metrické rozměry. Výfukové koncovky jsou zřejmě nejslabším místem motocyklu. Velikostí nesedí s rozměrnými bočními kryty a zadním blatníkem.


  Nová Jawa vlila novou krev do žil fanouškům značky, avšak je velikou otázkou, nakolik to ovlivní Myšlení a jednání týnecké fabriky. V tomto směru nelze než čekat a doufat.






Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (3/3): Strana 1 / 1
 Jawa ma navic. Pro me toto neni Jawa. Neprivezu si preci ze Shanghaie Li Bing a nebudu ji rikat Marus. Li Bing bude jiste dobrou vernou zenou, ale bude to Li Bing. Tuto firemni strategii firmy nechapu. Ikdyz v soucasnosti nemaji na to zkonstruovat vlastni motor, ktery by splnoval emisni normy, tak by jej mohli nakoupit a vestavet do nejakeho vlastniho ramu, viz. projekt Jawy 250/650. Tady nevidim zadnou vlastni invenci. Ram snad udelat umeji. Pokud ne, tak at uz to radej zavrou. Firmu/znacku daji k dispozici do prodeje. Jako primarni odkupni prava bych dal fanouskum znacky. Myslim, ze bychom se mohli slozit dohromady, firmu koupit a vydat se smysluplnou cestou. Mezi nami bude spoustu schopnych vizionaru, konstrukteru, zamecniku, aj., kteri by i ve svem volnem case zamakali na novem projektu. Je mi z Jawy do place. Po cca. 15 letem cekani na nejakou peknou konkurence schopnou klasiku jsem si musel poridil H-D Sporster. Jawa je pro me v soucasnosti ve stadiu klinicke smrti.    [faux4]    (07. 10. 2017)
 A i sem přidám pár otázek k zamyšlení, abych rozptýlil několik zaznívajících bludů.

Pokud si někdo představuje, že se fanoušci složí, koupí fabriku a bude to fungovat, tak je to naprostá Hurvínkovská utopie. Ono když si každý koupí kousek fabriky, také bude chtít kousek svého vedení a bude chtít také prosadit kousek svého názoru. No a jak se takoví lidé dokážou dohodnout, co a jak se bude dělat? Nehledě k tomu, že jeden fanoušek bude z oboru (strojař), jenže deset dalších budou lékaři, ekonomové a jiná povolání, kteří nemají ani potuchy o tom, jak taková fabrika funguje. Kdo například bydlí v bytě v osobním vlastnictví, určitě dobře zná, jak je občas těžké se se sousedy dohodnout... a toto by bylo ještě horší.

Druhá Hurvínkovská utopie je vůbec vedení takové fabriky a její finanční náklady. Tak například pokud budete chtít znovu vyrobit něco jako J 650 Classic a budete to chtít rozjet sériově, tak musíte podat dost velkou vstupní investici, protože krom investice do vývoje, zkoušek a homologace musíte pak investovat do přípravků a všeho k zavedení do výroby a pokud bude mít motorka hodně nakupovaných komponent, tak je to pro tu fabriku paradoxně mnohem horší, protože u Rotaxe vám taky neprodaj jeden motor a ten by ani nestačil na pokrytí sériovky, ale musíte jich hned koupit třeba 100 (při ceně bez daně cca 60 tisíc to dělá šest melounů !!!), pak musíte koupit světla, ráfky, odpružení atd. a pokud se to náhodou povede a motorka se bude prodávat, pak se při těchto odběrech musí výrobce hodně modlit, aby stejné komponenty ještě za měsíc koupil ve stejném provedení a nemusel kvůli tomu předělávat celou motorku a řešit úpravy v homologaci.

Tímto se Jawy nijak nezastávám, protože kam to dopracovala, tam to dopracovala svou vlastní "pílí", nicméně musím trochu rozptýlit utopistické myšlenky na "vládu dělnického lidu - výrobního družstva vlastníků Jawy" a představit malinko pohled do fungování obecné fabriky, která vzhledem k sériovosti je a bude vždy těžkopádnější na řízení. Z tohoto důvodu celkem chápu J 350 OHC jako pro fabriku dobré manažerské rozhodnutí, protože fabrika funguje trochu jinak, než tady čtu... a to si dovolím napsat, protože jsem v konstrukci podobné fabriky s malosériovou výrobou leta dělal (zaměření na stroje jiného charakteru) a se všemi výše uvedenými problémy se setkával dnes a denně - vidím to tedy i z té druhé strany.

Nu a k tomu, proč Jawu nekoupí vlastníti Tatry a Avie? Já bych k tomu dodal jen dvě poznámky k zamyšlení:

1) Ne všechno co chceme je na prodej. Co já o Jawě vím, tak to je takové osobní dítě Ing. Gerleho, který jí skrze Jihostroj vlastní a proslýchá se, že jí má více z nostalgie a pro radost, než pro markantní zisk. Ať už si o tom můžeme myslet co chceme (je to dobře, není to dobře), tak po pravdě, kdo z vás by si dobrovolně prodal svojí vlastní zábavu? Kdo z vás by se jen tak sebral a šel si prodat třeba vlastní loď z Vltavy, protože zrovna jde okolo nějakej jouda, kterému se zalíbila?

2) Já bych zrovna nespojoval potenciál Jawy s potenciálem Tatry, protože se bavíme o dvou velmi odlišných oborech. Náklaďáky jsou pracovní stroje, které si lidi (spíše firmy) budou kupovat stále, protože jejich funkce je prostě nenahraditelná a u Tatry vzhledem k jají konstrukci zvláště. Motorka oproti tomu je věc kratochvíle, zábavy a kdo si jí pořídí, tak za ní dobrovolně a rád utratí i nehorázné peníze... motorka je tedy záležitostí více hobby a čím více je něco hobby, tím obtížnější je zákazník a tím vrtošivější má názory.
Z těchto důvodů asi těžko můžeme porovnávat průmysl výroby náklaďáků a motorek, protože obě skupiny mají zcela odlišné zákazníky a zcela odlišné marketingové nástroje, takže pokud já bych ovlával koncern s náklaďáky, asi bych se do motorek nehnal, protože bych tomu nerozuměl, neboť je to asi jako když si firma prodáváající počítače koupí pekárnu. Právě kvůli těmto omylům pak některé nově koupené firmy rychle krachují, protože je vede někdo, kdo k tomu oboru nemá rozhodně blízko.
Z výše uvedených důvodů bych si netroufl spekulovat, jestli je Jawa pro nějaký holding zajímavá nebo nikoli.

Howgh :-).    [Sofía]    (01. 01. 2018)
 Pokud JAWA by měla nějaký potenciál do budoucnosti, tak by ji už dávno koupil holding Czechoslovak Group s českými majiteli, který např. vlastní TATRU, bývalou AVII, některé vojenské podniky atd. Sleduji aktivity této firmy, která skupuje pro ni perpektivní firmy na pokraji existence a zatím se jim daří. Asi JAWA nemá potřebný potenciál na další rozvoj a smysluplné bytí. Škoda !!!    [pozdnímíza]    (07. 10. 2017)
Přidat odpověď    (2)
 Jawa pouze každoročně pobírá mnohamiliónové dotace od státu na vývoj a za ty peníze chtě-nechtě musí předvést nový motocykl ... no a pak není nic jednoduššího,než dát nápisy Jawa na čínský výrobek a cenu zvýšit (oproti původnímu stroji) takřka o 100% tak trochu mi to připomíná JZD Slušovice. Tohle si prostě může koupit jen blázen a pokud je článek opravdu pravdivý a prodává se to hodně (já jsem teda ještě na silnici žádnou nepotkal),tak by měli v Bohnicích přistavět pavilón.    [luďa]    (07. 10. 2017)
 Já jen doplním něco málo k některým bludům, které zde zaznívají.

Za prvně co já vím, tak tato verze Jawy s dotacema vůbec nesouvisí. Navíc by ani nemohlo, protože toto by dotačním řízením neprošlo.

Za druhé, já jsem jich už pár potkal a mam zjištěno, že jsou motorky číslované od čísla 1 a já potkal již číslo někde kolem 150 (přesně si nepamatuji). Takže pokud budeme v Bohnicích přistavovat, tak to bude hned na více pavilónů ;-)... a prosil bych i s garážema, ať je to kam parkovat :-P.

Za třetí, Jawa má na toto motorku vlastní homologaci a nevyužívá sdružené homologace, což považuji za dobrý krok (a zároveň finančně drahý).

Za čtvrté, já jsem se párkrát svezl a můžu tedy říci, že to není motorka, ze které bych se posadil na zadek, ale je to důstojný nástupce dvoutakta za cenu přiměřenou. Když si to člověk koupí a nebude od toho očekávat sportovní výkony ani dlouhé cesty, může být dlouhodobě spokojen (pokud to Jawa nepokazí nedostupností ND a podobně).    [Sofía]    (01. 01. 2018)
 Původní čínský Shineray 400 rozhodně nevychází na polovinu ceny Jawy, nehledě k tomu, že se v Evropě ani neprodává, protože nesplňuje emisní limity.
A co se ceny týče, tak další jeho rebrandy prodávané v EU, např. polský Romet 400 Classic vychází na 15.800 zlotých, což je v přepočtu 96.000 Kč a francouzký Mash 400 je k mání za 4.995 Euro, čili na naše dokonce za 127.500!
A na rozdíl od výše zmíněných dvou značek, které na čínský základ jen nalepí svá log, je mi naopak u Jawy velmi sympatické, že se aspoň snaží dodat některé své typické prvky a odlišit se.
Mě se naopak ta klasická Jawácká nádrž ala 634 líbí mnohem více než originál a co se tolik kritizovaných nevzhledných výfukových kolen týče, tak kvůli emisní normě Euro 4 je mají právě i Romety a Mashe.
Souhlasím s tím, že boční schránky rovněž původem z 634 na OHC moc nepasují, zrovna tak i ve článku zmíněné další drobné detaily nejsou příliš dobrou vizitkou.
Nicméně i tak je oceňuji, že se továrna pořád snaží aspoň takhle udržet při životě, ostatně v počátcích firmy Fantišek Janeček jednal naprosto stejně, že kupoval jen hotové cizí konstrukce a pouze je přejmenoval.
A pokud by tohle měla být firemní cesta, jak se zase dostat do životaschopné pozice, tak nic proti tomu naprosto nic nenamítám.

No a třeba já na rozdíl od tebe, jsem nových 350 OHC potkal už několik, jednu si nedávno koupil i kolega z práce a i díky velmi pozitivnímu dojmu který na mě motorka udělala tím, že jsem měl možnost si ji pořádně prohlédnout, se chystám na jaře 2018 koupit si ji i já.
Takže přestaň laskavě urážet potencionální zájemce řečmi o bláznech a Bohnicích, působí to dost uboze.
A nebo víš co? Sejdeme se osobně a řekneš mi, že jsem blázen a patřím do Bohnic přímo do očí, ano?    [Vašek]    (31. 12. 2017)
Přidat odpověď    (2)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Star Rally 2017
Pérák 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2018
300 zatáček Gustava Havla 2018
Slovácký okruh 2018
Suzuki GSX 1400
XXII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Czech Drive 2018
Barum Czech Rally Zlín 2017
Japonské klasické motocykly a peníze
Kawasaki ZX-12R
Renovace motocyklů Jawa Californian
Honda CBR 900 RR Fireblade
Benelli 650 Tornado
Poslední závody Františka Šťastného s továrním týmem
Pérák a únik oleje

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Slovácký okruh 2018
Česká Tourist Trophy 2017
Česká Tourist Trophy 2016
Pérák 2016
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Czech Drive 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
III. Pohár motorových dvoukolek
Pérák 2018
300 zatáček Gustava Havla 2017
Šolcovy zatáčky 2017
NIPPON RETRO 2018
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
Classic Show 2015
Setkání veteránů Holešov 2017
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Pérák 2015
NIPPON RETRO 2015
Pérák 2017
300 zatáček Gustava Havla 2015
Oldtimer Festival 2016
300 zatáček Gustava Havla
Zlínská Historic Rally
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš