Jawa 350 OHC
Podařilo se Jawě zakomponovat do čínského motocyklu tradiční prvky motocyklů Jawa?
Autor: Jiří Bartuš
Dnes, kdy pro většinu motoristických příznivců je již Jawa mrtvým pojmem, vstupuje na trh novinka Jawa 350 OHC. Základem nové Jawy 350 OHC je čínský motocykl Shineray XY 400, který je osazen několika díly odkazujícími se na design motocyklů Jawa 350 634. V době, kdy dvoudobá třistapadesátka, jejíž základ lze vystopovat do doby před 70. lety, má dveře na evropský trh definitivně zavřené, je cesta tímto směrem pochopitelná.
 |
Tovární fotografie ve velkém rozlišení umožní prohlédnout detaily motocyklu. Pro zobrazení detailů motocyklu klikněte na tento náhled. |
Rozhodnutí o tom, že pro československé motocykly kubatury 350 cm3 bude využito dvoudobého motoru padlo přesně před 70. lety na přelomu roku 1946 a 1947. Ještě na konci roku 1946 bylo v oficiálním výrobním plánu pro rok 1947 počítáno s výrobou Ogaru 350 OHC zkonstruovaném Vincencem Sklenářem. Čtyřdobou techniku mohla nabídnou i Jawa v podobě motocyklu Jawa 350 OHC, vzniklém během protektorátního vývoje společně s dvěstěpadesátkou Pérákem, avšak z mnoha důvodů se sériové výroby se dočkala Jawa Pérák s dvoudobým motorem koncepčně vycházející z dvoudobé dvěstěpadesátky.
 |
 |
Pohled čínský retro mototocykl přímo vybízí srovnání s Hondou CB500T z roku 1975, která nabízela retro techniku a vzhled v době, kdy slovo retro ještě nikdo neznal. |
Shineray XY 400 je, jak výroce sám uvádí, "Vintage" variantou motocyklu, který je jedním z nepřeberného množství motocyklů vyráběných firmou Shineray. Líbivý motocykl, reagující designem na současnou módní retro vlnu, působí solidním, uceleným dojmem. Jednoduchá koncepce motocyklu Shineray přímo nabízí mnoho možností pro individuální úpravy motocyklu. Pod svou značkou jej například prodává polský Romet. Původ motoru lze vysledovat v Hondě XR 400, v případě Shineray doplněným o vstřikování Delphi.
Použití čínské techniky nemusí ihned znamenat nějaký průšvih. Hodně bude záležet na tom, zda si jawa pohlídá stabilní kvalitu a jaký šmrnc se v Jawě motocyklu podaří dát. V dnešní době má nová Jawa šanci oslovit zejména ty fanoušky značky, kteří mají rádi retro styl, případně hledají smysl v individuálních úpravách. Uvidíme, jak se s tím v Jawě dokáží poprat.
Druhé vydání knihy Jawa Californian jsem zakončil optimistickým sdělením, že Jawa vyrábí, Jawa modernizuje, Jawa investuje, Jawa vyvíjí. Jawa žije. Věřme, že tato novinka vnese Jawě nový vítr do plachet, na který její příznivci čekjí již mnoho let.
|
|
Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.
|
DISKUSE K ČLÁNKU
|
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
|
Zodpovězená témata (4/4): |
Strana 1 / 1 |
| | JAWA 350 OHC Milé překvapení!! Motorka co vypadá jako motorka /ne jako
vetřelec z kosmu/. Klasika, hodně "chromu", vyvážený vzhled, pěkný
vzducháč jednovál /ke klasice se vodník jednoznačně nehodí/, solidní objem a
výkon, brzdy budou stačit. Nádherné výfuky!! Za mě obrovská pochvala a dík!
Věřím v kvalitu JAWY. Zohledňuji k ceně pod 100tis ! Dávám 90 procent.
Hrůza: výfuková kolena! Co ty trubky jiného průměru a svary na nich? /To
se ale dá řešit - poslat p. M. Zemana do Číny, rozumí si s nimi/. Vážně: držím
všem co se na mašině podíleli pěsti a přeji hodně prodaných strojů. "Kdo
neskáče není JAWA hop hop hop"!! [Ponocný Václav, Pardubice] (01. 03. 2017) | Dobrý den dovolil bych si poupravit Vámi použité rčení: ""Kdo
neskáče není JAWA hop hop hop !!" na: "Kdo neskáče není z JAWY hop
hop hop"!! [Vratislav Charfreitag mladší] (21. 06. 2017) | Ty svary na kolenou skrývají katalyzátory, díky kterým motocykl splňuje normu
Euro 4. Naprosto souhlasím s tím, že je to nevzhledné řešení, které by se
dalo snadno vyřešit tím, že by katalyzátory byly schované pod motorem a kolena
mohla být rovná a v chromu. Zrovna tak se mi nelíbí nepasující boční
schránky z typu 634, na rozdíl od nádrže ze stejného typu, které (dle mého
osobního názoru) motocyklu vcelku sluší. Další výtku bych měl k držáku
zadního světla rovněž z typu 634, kterému by slušelo původní původní české velké
světlo, jenž by k zamýšlenému retro stylu pasovalo mnohem lépe, než to moderní
oválné. [Wenda634] (22. 05. 2017) | Přidat odpověď (2) | | Lepší něco než žít pořád z minulosti, kdy největší "bomba" J 500OHC
se již ocitá ve vesmírných výšinách cen. Pokud můžeme jezdit se škodovkou made
in Německo , tak proč ne v Jawě s čínským motorem? Nadávat na dnešní stav by
měli přestat mávátkáři z minulosti, kteří ji utvářeli a podporovali a dnes nás
poučují, jak v háji nejen u Jawy jsme, že to nejsou naše české výrobky, ale
cizí..Tohle si měli uvědomit, když měli ta mávátka...Slušně řečeno..Ujel nám
prostě vlak a rok 1948 zakroutil krkem veškerému vývoji z kterého bychom dnes
mohli čerpat... [Kříž] (21. 05. 2017) | Je dost českých firem, které byly založeny až po roce 1989 a do dnešních dnů se
vypracovaly na vynikající úroveň. V Jawě jsou bohužel lidé, kterým ani na
nějakém dobrém jménu firmy vůbec nezáleží, ostatně stačí se podívat na neochotu
továrny v zásobování ND, naprosto příšerné jednání se zákazníky, zcela chybějící
servisní síť, čerpání milionových dotací, které byly utopeny ve vývoji mnoho let
slibovaného motocyklu o obsahu 1000 ccm, který se stejně nikdy nakonec vyrábět
nebude. Místo toho, aby Jawa za ty peníze vyrobila raději motocykl ve
stylu 350 OHC vlastní konstrukce, který by nahradil letitý dvoutakt, tak místo
toho utápí investice v pochybných projektech v podobě již zmíněného litru, atd. [Wenda634] (22. 05. 2017) | Když se ztratí kontuita, tradice a veškerý náskok nebo aspoň krok se světem, a
továrna je vyrabovaná, jaká šance je ji zvednout a zaujmout zákazníka? Nejen
obrovské investice, ale i duševní materiál je potřeba. A kdo nejčastěji vychází
z VŠkol? Humanitní obory, budoucí byrokraté, politologové , ale strojních
inženýrů a konstruktérů minimum.A proč taky, hlavní je ten titul a nejlehčí
cesta k němu...Kdo z vás za 25 let založil firmu, která k něčemu je?/já taky ne/
Většina čecháčků si zaopatřuje dobré pelechy umožnující splácet hypotéky na své
touhy a benefity, a nějaké hokusy -pokusy v podobě výroby nebo obnovení čehokoli
českého je nezajímá...Takže často pláčeme na jiném hrobě.. [kříž] (22. 05. 2017) | Svádět všechno jen na komunisty už dnes působí docela vyčpěle. Nikterak se
nechci rudých zastávat, ale myslím si, že těch 27 let po revoluci je už docela
dlouhá doba na to, aby se Jawa dostala na slušnou úroveň a ne se potácela na
pokraji propasti. Takže doufám, že jí nová 350 OHC pomůže napravit
pošramocenou pověst. [Wenda634] (22. 05. 2017) | Přidat odpověď (3) | | JAWA 350 OHC Jsem moc rád že má Jawa konečně krásnou motorku. Nevadí že má
kořeny v číně. Dnes se tam vyrábí díly i do jiných renomovaných značek. Důležité
je, že kvalita vypada Suprově, motor lze vystopovat u Hondy . Motocykl má dobrý
a pevný základ. A ve skutečnosti vypadá lépe než na fotkách. Né že by fotky byly
špatné ale osobní dojem je prostě mnohem lepší.Díly se sem dováží a u Nás se
motocykl kompletuje a upravuje. Dává to práci českým lidem, což je super. A kdo
ví, díky perfektnímu začátku a velmi solidnímu stroji se jednou dočkáme i úplně
České Jawy. Ale nečekejme super stroj tu už konečně je !! Po dlouhé době je to
motocykl po kterém fakt toužím !!!!! SUPER JAWO !!!!! [Tomáš Ř.] (07. 03. 2017) | Nevěřím, že tohle je nějaký "VELKÝ ZAČÁTEK" dalšího vývoje v Jawě,
ale pořád nejlepší motorka, jaká z Týnce vyjela za posledních 20 let.
Rozhodně ohromný pokrok proti tomu, když za dotace vyvíjí něco, co pak
nevyrábí, a nikomu to ani neukážou. Aspon ty prototypy mohli dát někam do
muzea....... [Monty] (17. 04. 2017) | Přidat odpověď (1) | |
|
| Pouze pro založení nového diskusního tématu |
|
|
|