MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           22.9.2018 15:32         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuwww.mototechnik.cz

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |
Fotografie
  Po dlouhé době strávené v zahraničí se podařilo získat zpět do české republiky vzácný motocykl, závodní Jawu 175 OHV. Motocykl představující vrcholnou předválečnou konstrukci se nachází v renovovaném, plně funkčním stavu. Zájemci jej mohli spatřit dne 27.9.2014 na závodech Brno - Soběšice.

  aktualizováno

  Článek zaujal veliké množství čtenářů MotoMagazínu. Pokusme se tedy shrnout všechny informace, které o těchto jistě výjimečných motocyklech známe.


Závodní Jawa 175 OHV zpět na domácí půdě



  Autor: Jiří Bartuš


  Jawa 175 OHV
  Závodní speciál
  Rok výroby: 1937
  Výrobce: Zbrojovka Ing. František Janeček, Praha-Nusle II



  V období těsně před druhou světovou válkou vyvinuli v Jawě pro závodní účely novou řadu motorů s rozvodem OHV. Pod konstrukcí motorů je podepsán britský konstruktér George William Patchett, který v té době pro Zbrojovku Ing. František Janeček pracoval. Na konstrukci motoru dále pracovali konstruktéři Josef Josíf a Vincenc Sklenář. Dle dostupných materiálů bylo rozpracováno přibližně 10 motorů.

  Motory jsou zajímavé konstrukcí ovládacích tyček rozvodu OHV, které jsou vzájemně překříženy, čímž na boku válce tvoří charakteristické X. Díky tomuto zkřížení se dosáhlo optimálního úhlu ventilů 45°. Vzniklý prostor mezi ventily využili konstruktéři k umístění spádového karburátoru Amal s horizontálním šoupátkem. Sací kanál je veden hlavou vertikálně v minimální možné délce. Pro Jawu byla v té době i netypická monobloková koncepce motoru v jednom bloku s převodovkou, která měla 4 rychlostní stupně.

Svět motorů Svět motorů
Sestava motoru na továrních výkresech


  Motory byly umístěny do rámů motocyklů Jawa Duplex Blok. Ač byly původně určeny pro účast na Šestidenní, žádný z nich zde však nikdy nestartoval. Motocykly našly uplatnění v silničních závodech a jeden motor byl v úpravě na metylalkohol použit zřejmě i na ploché dráze.

Svět motorů
Informaci o jednom z renovovaných motocyklů Jawa 175 OHV přinesl časopis Svět Motorů


  Mnohými zdroji uváděný výkon 12 HP se jeví jako nadnesený. Tohoto výkonu by tehdejší stopětasedmdesátka mohla dosáhnout jen s kompresorem. S lehkým 120 kg vážícím motocyklem však dokáže uhánět velice svižně. Však také udávaná maximální rychlost byla 120 km/hodinu.

  Motocykly Jawa 175 OHV byly společně s celou produkcí firmy Zbrojovka Ing. František Janeček veřejnosti představeny na Jarních vzorkových veletrzích v Praze na jaře roku 1938. O Jawě 175 OHV a dalších novinkách pro sezónu roku 1938 informoval časopis Jawa, v dubnovém čísle roku 1938. Spolu s Jawou 175 OHV byla zde představena celá nová řada závodních motocyklů s tím, že závodní motocykly Jawa, pokrývají všechny vyráběné kubatury vyjma Robota. Nutno podotknout, a zmíněný text na to též poukazuje, že celá řada závodních motocyklů byly čtyřtakty OHV. Motor 175 OHV byl výjimečný svým monoblokovým provedením

Časopis Jawa číslo 4 roku 1938 Jawa 175 OHV na nedatované fotografii
Jawa 175 OHV a Jawa 250-500 OHV představené v časopise Jawa v dubnovém čísle roku 1938 Jawa 175 OHV na nedatované fotografii v úpravě pro běžný provoz


  Jak se dále v časopise Jawa uvádí, bylo plánováno vyrábět závodní motocykly sériově, ovšem jen v malém množství. Pro vysvětlení se v textu doslova píše: Stroje jsou vyráběny seriově, ač nejsou pro seriové jezdce, nýbrž pro gentlemany řidítek, čímž nemyslíme, že by byly cenově nedostupné, ba naopak, ale chceme zdůraznit, že tak rychlé stroje patří jen do rukou skutečně nejlepších, neboť veřejný denní život není závodní dráha, a rychlost, tato nejkrásnější moc člověkova, smí být svěřena jen rozvážnému a – nemůžeme neopakovat – gentlemanovi.
  Časopis Jawa sloužil zejména budování a tudíž reklamě a tak obrázek o pravém smyslu některých tvrzení si musí každý udělat sám.

Časopis Jawa číslo 4 roku 1938 Časopis Jawa číslo 4 roku 1938
S jedním motocyklem Jawa 175 OHV závodil i Jaroslav Simandl. Fotografie přinesl tehdejší dobový tisk.


Motor Jawa 175 OHV Motor Jawa 175 OHV
Motor Jawa 175 OHV Motor Jawa 175 OHV
Nedatované detailní fotografie motoru Jawa 175 OHV.



  Sháníme jakékoliv informace k tomuto motocyklu, dobové fotografie, vzpomínky a majitele těchto motocyklů či torz kvůli doplnění historie.


  Představovaný motocykl byl na přelomu století renovován Oldřichem Pulpánem z VCC Pardubice. Poté byl prodán do Německa a Itálie.


www.etovar.cz
www.etovar.cz


  Fotografie ušlechtilého motocyklu nepotřebují komentář.

  Autor fotografií: Petr Sapík

Jawa 175 OHV Jawa 175 OHV
Jawa 175 OHV Jawa 175 OHV


Fotografie



Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (1/1): Strana 1 / 1

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Star Rally 2017
Pérák 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2018
300 zatáček Gustava Havla 2018
Slovácký okruh 2018
Suzuki GSX 1400
XXII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Czech Drive 2018
Barum Czech Rally Zlín 2017
Japonské klasické motocykly a peníze
Kawasaki ZX-12R
Renovace motocyklů Jawa Californian
Honda CBR 900 RR Fireblade
Benelli 650 Tornado
Poslední závody Františka Šťastného s továrním týmem
Pérák a únik oleje

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Star Rally 2017
Česká Tourist Trophy 2017
Česká Tourist Trophy 2016
Pérák 2016
III. Pohár motorových dvoukolek
Slovácký okruh 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
NIPPON RETRO 2018
Pérák 2015
Jawa 624, 634
Czech Drive 2018
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
300 zatáček Gustava Havla 2015
Kniha Jawa Californian
Setkání veteránů Holešov
Zlínská Historic Rally
300 zatáček Gustava Havla 2018
Classic Show 2015
NIPPON RETRO 2015
Oldtimer Festival 2016
Setkání veteránů Holešov 2017
300 zatáček Gustava Havla
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš