MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           16.8.2018 10:21         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuwww.mototechnik.cz

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |
  Motocykl se vznětovým motorem není díky firmě Royal Enfield žádnou velikou raritou. Málo kdo však ví, že již v předválečném Československu bylo možno vídat minimálně jeden dieselový motocykl. Byla jím upravená Čechie - Böhmerland.


      

Dieselová Čechie




  Autor: Jiří Bartuš


  Když se řekne motocykl se vznětovým motorem, téměř každý si vybaví známý indický motocykl Royal Enfield Bullet Diesel. Myšlenka zabudování vznětového motoru do motocyklu není nijak nová ani převratná. Indové však drží jednoznačný primát, kterým sériovost motocyklu, která nikdy nebyla taková, jako právě u Royal Enfield. Motocykl byl vyráběn po dlouhá léta až do roku 2002. Paradoxně i přes to, že původně šlo o stacionární motor klasické koncepce, který se pro využití k pohonu motocyklu vyloženě nehodí. Malý rozsah otáček motoru nemohl dát motocyklu nijak závratné dynamické parametry. Nízká spotřeba paliva však vyvážila jakékoli nectnosti tohoto motocyklu. Šlo však o čistě indickou záležitost, a Indie není Evropa. Ve státě, kde je zcela běžná extrémní chudoba, není žádnou výjimkou spatřit extrémní řešení dotažené do funkčního celku.

  Využitím vznětového motoru pro pohon motocyklu, se zabývalo více seriózních výrobců. Mimo indického Royal Enfieldu však žádný nedokázal tuto myšlenku dotáhnout do sériové výroby. Myšlenku motocyklového Dieslu rozvíjela a stále rozvíjí řada amatérských stavitelů motocyklů. Až na výjimky je jejich snaha vedena spíše recesí či potřebou zaujmout.

  Málo kdo však ví, že již v předválečném Československu bylo možno vídat minimálně jeden dieselový motocykl. Byla jím upravená Čechie - Böhmerland. Informaci o existenci tohoto motocyklu přinesl časopis Motor Revue v roce 1939.

Dieselová Čechie

  Fotografii upraveného motocyklu komentoval časopis Motor Revue takto:
Motocykl Deisel (v rámu Böhmerland) našeho spolupracovníka Fišera koná výborné služby. Jezdí na naftu, nebo na petrolej a má nepatrnou spotřebu. Jistě že se u nás najde podnikatel, který by takové stroje vyráběl v serii.

  Jak je známo, výzva časopisu podnikatelům nebyla vyslyšena. A není se čemu divit. Vždyť přišla 5. října 1939. Být to o pár let dříve, mohlo být však vše zcela jinak.



Čechie - Böhmerland, před renovací Čechie - Böhmerland, před renovací
Čechie - Böhmerland, před renovací Čechie - Böhmerland, před renovací
  Motocykly Čechie - Böhmerland jsou dnes zřejmě nejdražšími sériovými motocykly vyráběnými na území Československa. Ten, kdo se rozhodne tento motocykl pořídit, paradoxně neřeší otázky dobových úprav, ale původnosti jednotlivých komponentů. Dieselová Čechie by jistě byla velikou atrakcí na veteránských srazech a výstavách, jenže ona se zcela jistě do dnešních dnů edochovala. Pokud přežila poválečné období, tak jistě padla za oběť nějaké z mnoha „renovací“.






Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (1/1): Strana 1 / 1
 Ale veď údajne táto Čechia existuje, ale znovu bola prestavaná na benzínovú.    [miloš]    (22. 12. 2014)
 Takovou Čechii kdo má tak ví co je to za skvost a nebude nahrazovat originál díl za něco co tam nepatří .    [Pavel]    (22. 12. 2014)
 A z unikátu je "tuctová" Čechie. Urazit pazoury    [Václav Novák]    (22. 12. 2014)
Přidat odpověď    (2)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Pérák 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2018
300 zatáček Gustava Havla 2018
Slovácký okruh 2018
Suzuki GSX 1400
XXII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Czech Drive 2018
Barum Czech Rally Zlín 2017
Japonské klasické motocykly a peníze
Kawasaki ZX-12R
Renovace motocyklů Jawa Californian
Honda CBR 900 RR Fireblade
Benelli 650 Tornado
Poslední závody Františka Šťastného s továrním týmem
Pérák a únik oleje
Zlínská Historic Rally 2017

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Nepomucký trojúhelník 2018
Pérák 2018
Česká Tourist Trophy 2016
III. Pohár motorových dvoukolek
Pérák 2016
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Česká Tourist Trophy 2017
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Oldtimer Festival 2016
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
Pérák 2015
Pérák 2017
Sidecar Velorex typ 560
Jawa 624, 634
Setkání veteránů Holešov
Veteráni Moravským Slováckem 2016
300 zatáček Gustava Havla 2015
300 zatáček Gustava Havla
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Kniha Jawa Californian
Slovácký okruh 2018
NIPPON RETRO 2015
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
Setkání veteránů Holešov 2016
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš