MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           21.11.2017 11:05         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží |



Norton Commando Roadster 850




  Autor: Tomáš Tesař



O britské motorce jsem už nějakou dobu snil, bohužel se mi nedostávalo financí. S tím, jak se ceny každým rokem zvedaly, jsem si řekl, teď nebo nikdy a šel do toho. Motocykl jsem koupil přes zprostředkovatele z Dánska.


Fotografie   První Commando bylo představeno v roce 1967 na výstavě v Londýně a poslední kusy se vyrobily v roce 1977. Motor, klasický řadový dvouválec OHV o objemu 750ccm, byl usazen v novém rámu a s použitím systému Isolastic, jenž odstranil velký nešvar - vibrace.
  První motocykly nesly označení Norton Commando, později přibyl přívlastek označující verzi. Byly to mimo jiné Fastback, pojmenovaný podle designového provedení zadní části motocyklu a Roadster což je můj zmiňovaný model. Model Interstate byl mířený na polykače kilometrů, Highrider byl motocykl především pro nadšence z řad milovníků Chopper stylu. R-type, S-type, SS-type byly modely spíše určené pro zákazníky mimo GB především USA a šlo o modely upravené pro místní specifika trhu. V menších serií se vyráběly modely Interpol určené pro policejní sbory nebo JPN a Produstion Racer stroje určené pro závodní účely. Časem se objem motoru zvýšil na 828ccm.
  Důvodem změny byly především problémy s motory modelů Combat, které postihovaly závažné destrukce zapříčiněné poddimenzováním skříně motoru. U novějších modelů došlo k přepracování karterů, zvětšilo se vrtání a snížila se komprese. Došlo k posunutí využitelného pásma otáček níže a zvýšila se spolehlivost a přívětivost pohonné jednotky.

Fotografie
Fotografie

  Commanda se tedy v té době řadila do kategorie dnešních supersportů. Dle dobových testů byl motocykl schopen dosáhnout rychlosti až 200 km/h, což jsem prozatím nezkoušel. Commanda trpěla několika neduhy které se postupně výrobce snažil odstranit. Již dříve popisovaná destrukce motorů u modelů Combat nebo ztráta oleje při dlouhodobé jízdě při vysokých rychlostech. Přesto motocykl pětkrát za sebou zvítězil v anketě o nejlepší motocykl.


  Můj motocykl je tedy Norton Commando 850 Roadster vyrobený v roce 1973. V té době již byla Commanda vybavena přední kotoučovou brzdou a olejovým filtrem. Řazení a brzda jsou klasicky anglické. Až u posledních sérií se přesunulo na druhou stranu tzv. po Evropsku. Také následovala zadní kotoučová brzda. Výfuky u pozdějších modelů již měly účinnější tlumiče hluku. Commanda byla osazovaná elektroinstalací Lucas. Karburátory jsou dva a to Amal concentric. Přední kotoučová brzda je Lockheed. Zapalování bylo mechanické s plynulou regulací předstihu. Na mém stroji již bylo osazeno bezkontaktní zapalování Boyer.

Fotografie Fotografie

Základní technická data
Norton Commando Roadster r. v. 1973 MK1
Objem 828ccm
Vrtání*Zdvih 77*89
Kompresní poměr 8,5:1
Výkon 60k při 5900 ot./min.
Hmotnost 191Kg


  Motocykl jsem kupoval v zimě tudíž příliš možností na odzkoušení nebylo. Nicméně proběhlo přihlášení na bílé RZ a zevrubná prohlídka stroje. Postupně se vynořovaly nešvary předchozích majitelů které průběžně odstraňuji. Motocykl byl pojízdný a tak hned na jaře jsem klasicky vyměnil olej s filtrem. Co jsem vypustil z motoru ani nelze nazývat olejem. Ještě horší sajrajt byl v předních vidlicích. Trochu jsem doufal že zápaďáci se budou o motorku starat bohužel opak byl pravdou. Spousta neodborných zásahů včetně metrických šroubů napasovaných do originálních palcových závitů mně připravilo nejedno zpestření na výletě. Další pasti se objevily v elektroinstalaci která byla tak odborně opravena, že když sem vzal na první projížďku manželku, zůstal jsem na půli cesty s přepálenou elektroinstalací. Naštěstí s trochou improvizace a dojeli jsme úspěšně domů.

  Předchozí majitel také odstranil sytič což jsem nepochopil už vůbec a tak startování v zimně je trochu složitější. Jak teplota vystoupá nad 10°C jde motorka na drc, jen se člověk nesmí bát pořádně na páku skočit. Po nastartování se ozve krásný zvuk motoru který vám žádný dnešní motocykl nenabídne. Dvě chromové koncovky si pobublávají a po zahřátí můžeme vyrazit na cestu.
  Na místě se motocykl klepe jak ratlík. Kdo jezdil HD tak tady je to podobné, motor se klepe v pomocném rámu, avšak po přidání plynu se během jízdy vibrace vůbec neprojevují. Od třech tisíc motor krásně zabere a motocykl jde krásně za plynem. Pro kochačky stačí motor držet nad onou hranicí pro svižnější svezení mně vyhovovalo pásmo nad 4 tisíc ot./min. Commando je vybaveno čtyřrychlostní převodovkou. Jde o vyzkoušenou a robustní skříň která je s motorem spojená třířadým primární řetězem. Osobně bych uvítal pětikvalt, ale i tato kombinace je postačující . Spojka se koupe v olejové lázni spolu s alternátorem a primárem. Positivně mě překvapila i spotřeba. Čekal jsem, že se do osmi litrů nevejdu, ale dva 32mm karburátory nejsou nijak hladové a tak se při kochačkách vejdu do šesti litrů a při svižnější jízdě do sedmi. Na dnešní dobu by se hodila účinnější přední brzda, která je častým cílem úprav majitelů Command. Co se týká rámu tak ten nejeví žádné náznaky kroucení.
  Nádrž má objem přibližně jen 10 litrů. Pro cestovatele měl Norton v nabídce model Interstate, který měl větší nádrž a kastlíky. Světla jsou na dnešní dobu dostačující a ve výhledu se jezdec může kochat krásnými analogovými budíky. Pro mně trochu nezvykle umístěná spínačka s malým klíčkem je špatně ovladatelná v rukavicích. Ovladače jsou celkem dobře ovladatelné avšak také po anglicku otočené. To jsem vyřešil přehozením což byla otázka hodiny.

  Po jedné sezoně mohu říct, že jde o motorku se kterou se dá pohodlně cestovat po republice a vlastnostmi nadchne i ty, kteří jezdí svižněji. V Čechách jich mnoho k vidění není a tak se většina lidí ohlédne když projedete kolem. Shánění dílů také není problém. Na eBay se dá mnoho dílů sehnat jak v replice, tak i v originále. Ceny sice nejsou lidové, ale to už dnes nejsou ani na Jawy. Pro anglický jazyk znalé je na internetu nepřeberné množství informací, ale ne každé můžete věřit. Zejména když sem shlédl některá videa jak v USA dělají generálku motoru, tak jim bych určitě svoji motorku nesvěřil.

  Zajímavé je, že Britové nepodcenili sílu reklamy a na Commado lze dohledat množství reklamních letáků a prospektů.

Fotografie Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie Fotografie
Fotografie Fotografie


Fotografie

Literatura:
http://www.techbooks.cz/

Stránky:
https://andover-norton.co.uk/en/shop/
http://www.nortonownersclub.org/
http://www.nortons.dk/links/


Poděkování za doplnění Arpadovi.





Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Poslední závody Františka Šťastného s továrním týmem
Pérák a únik oleje
Zlínská Historic Rally 2017
Kawasaki ZZ-R 1100
Jawa Pérák v domácí reklamě
200000 kilometrů na Pionýru?
Šolcovy zatáčky 2017
Setkání veteránů Holešov 2017
Jawa 350 OHC pohledem kolemjdoucího
Czech Drive 2017
Motosraz Křtiny 2017
Setkání motocyklů u Balcarky
Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák a Turbo
Pérák 2017
Česká Tourist Trophy 2017
Kawasaki Z650 B

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Pérák 2016
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Šolcovy zatáčky 2017
Česká Tourist Trophy 2016
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák 2015
III. Pohár motorových dvoukolek
300 zatáček Gustava Havla
Setkání veteránů Holešov
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Kniha Jawa Californian
300 zatáček Gustava Havla 2015
Veteráni Moravským Slováckem 2016
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
Motosraz Křtiny 2017
Jawa 624, 634
Pérák 2017
Setkání motocyklů u Balcarky
Setkání veteránů Holešov 2017
Classic Show 2015
Oldtimer Festival 2016
Česká Tourist Trophy 2017
Czech Drive 2017
Mopedy Stadion
Jarní MotorTechna 2015
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš