MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           25.9.2017 06:29         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží |



Blesk Speciál - závodní motocykl Františka Šťastného




  Autor: Jiří Bartuš


  V roce 2017 uplyne 90 let od narození našeho nejznámějšího silničního motocyklového jezdce Františka Šťastného (12. listopadu 1927 - 8. dubna 2000) . V souvislosti blížícího se kulatého výročí jeho narození si připomeňme motocykl, se kterým dokázal v roce 1952 prorazit mezi domácí elitu.

  Tím motocyklem byl upravený Norton z roku 1932, Františkem Šťastným přejmenovaný na Blesk Speciál. Důvod přejmenování byl prozaický. V rámci politických změn bylo v roce 1952 československým jezdcům zakázáno účastnit se závodů na zahraničních strojích, což pro mnoho jezdců znamenalo faktický konec se závoděním. Přejmenování Nortona na Blesk Speciál jistě nikdy František Šťastný nelitoval, neboť mu to umožnilo startovat v roce 1952 závodě Velké ceny Československa na brněnském okruhu, v té době přejmenované na Závod družby národů, kde obsadil velice pěkné 7. místo, které se stalo důležitým milníkem v jeho bohaté závodní kariéře.



  Závod družby národů byl v roce 1952 inovací Velké ceny Československa motocyklů i automobilů. Účast byla umožněna jen jezdcům z tehdy spřátelených zemí východního boku. Tedy Československa, NDR, Maďarska a Polska. Československým závodníkům bylo povoleno startovat jen na strojích domácích výrobců.

Fotografie
František Šťastný s motocyklem Blesk Speciál na staru Závodu družby národů v roce 1952, ve kterém obsadil 7. místo. Fotografie použita z knihy Pavla Novotného a Františka Šťastného Na plný plyn vydané v roce 1967.


  Motocykl Blesk Speciál postupně prodělal mnoho dílčích úprav. Pro sezónu roku 1953 František Šťastný zakoupil od závodníka Zdeňka Kosta celoodpružený, rám, který skloubil se starým motorem, čímž vznikla poslední verze Blesku Speciál. O tomto motocyklu, bez jakýchkoli souvislostí a bližších poznámek, informoval v roce 1953 časopis Svět motorů. Na konci závodní sezóny roku 1953 již František Šťastný sedlal tovární speciály Jawa. Kdepak je asi konec slavného Bleska?

Fotografie
O motocyklu Blesk Speciál ve verzi s odpruženým rámem, bez jakýchkoli souvislostí a bližších poznámek, informoval v roce 1953 časopis Svět motorů.










DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (1/1): Strana 1 / 1
 Jen pro zajímavost k výše uveřejněné fotografii Františka Šťastného ze startu Družby národů 1952:
Při bližší prohlídce je zřejmé, že František má v "Blesku" přední kolo s plnonábojovou brzdou z Hurikana. Vladislav Vlk, tvůrce Hurikana, o řadu let později vyprávěl, jak Franta za ním jezdil do Budějovic, do tehdejšího Motor-Unionu (načerno, v uniformě vojáka základní služby) a domáhal se, aby mu Vlk přední buben a taky duralové přední teleskopy z Hurikana prodal. A otravoval tak dlouho, až mu Vlk pohrozil, že ho bude muset prásknout, protože to už hrozilo průšvihem. Nakonec samozřejmě z Vlka ten přední buben přeci jen dostal. Není divu, že o něj tak stál, byly to nejlepší brzdy, které v té době u nás existovaly a mámil je z Vlka nejeden motocyklový závodník. Hurikanský přední buben měl na svém závodním motocyklu i Zdeněk Petrák z Českých Budějovic, na tom stroji se dvěma spřaženými motory ČZ 125, který dnes stojí v exposici Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích - viz www.motomuseum-hostalek.cz -> exponáty -> motocykly závodní -> Petrák-Speciál.    [Petr Hošťálek]
    (28. 02. 2017)
 Děkuji Petrovi za doplnění článku o nové, a milé, informace.    [Jiří Bartuš]    (03. 03. 2017)
Přidat odpověď    (1)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák a Turbo
Pérák 2017
Česká Tourist Trophy 2017
Kawasaki Z650 B
Čezeta Amerického Námořnictva
Barum Czech Rally Zlín 2017
Zatracené třicítky
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
46. Barum Czech Rally Zlín
300 zatáček Gustava Havla 2017
M2T, olej s pošramocenou pověstí
NIPPON RETRO 2017
Suzuki GSF 1200 Bandit
Pérák a kryt karburátoru
Speed Marathon 2017
Honda CB750 F

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Česká Tourist Trophy 2017
III. Pohár motorových dvoukolek
Česká Tourist Trophy 2016
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Pérák 2015
Oldtimer Festival 2016
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák 2016
Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
Pérák 2017
NIPPON RETRO 2015
Setkání veteránů Holešov
Česká Tourist Trophy — IRRC
Grand Prix Bugatti 2016
Setkání veteránů Holešov 2016
Classic Show 2015
Motosraz Křtiny 2015
Jarní MotorTechna 2015
Veteráni Moravským Slováckem 2016
Zlínská Historic Rally
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
300 zatáček Gustava Havla 2015
Podzimní MotorTechna Brno 2016
Kniha Jawa Californian
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš