MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           26.9.2017 14:40         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží |



Nejlevnější auto na světě




  Autor: Jiří Bartuš


  V nedávné době se v médiích objevila zpráva o tom, že indická automobilka Bajaj Auto začala vyrábět nejlevnější auto na světě, Bajaj Qute. Nemá smysl se zde zabývat parametry tohoto miniautomobilu, protože při ceně přibližně 48000 Kč, za které se bude v přepočtu prodávat, je jasné, že nemůže jít o žádný zázrak. A po pravdě řečeno se ani o žádný zázrak nejedná.

  Co však mě nemile překvapilo a o čem zde chci psát, je množství odsuzujících rekcí, kterých se tomuto automobilu ihned dostalo od redaktorů českých motoristických periodik. Například v ostré, rádoby vtipné, reportáži v televizi Nova, vysílané 10.10.2016, byl několika našimi motoristickými novináři indický automobil okomentován jako v provozu nebezpečný, přičemž padlo i přirovnání k rakvi na kolech.



  Co opravňuje novináře k takto netaktní rétorice? Je to jen jejich oprávněná "obava o bezpečnost", nebo spíše jejich vlastní nabubřelost? Nabubřelost z pocitu, že do našeho dopravního provozu mohou být vpuštěny jen vyspělé automobily vyhovující náročným crash testům a dosahující oslnivých dynamických parametrů? Nabubřelost z toho, že si většina obyvatel může dovolit nárazuodolné SUV? Jaké automobily jsou tedy dle jejich představ bezpečné? Jde o asistenční elektronikou napěchované SUV? Nebo rovnou pancířem oplátované tanky?
  Jde vůbec stanovit kde je hranice oné tolik preferované bezpečnosti? Co na to řeknou třeba motocyklisté, nebo řidiči veteránů? Zamyslel se někdo z novinářů nad tím, že ona jimi preferovaná bezpečnost bude vždy jen relativní?

  Copak i dnes nejezdí po evropských silnicích mnoho automobilů nesplňujících současné představy o bezpečném automobilu? A nemusí jít jen o masově vyráběné automobily pro široké masy. Myslíte, že nějaké Ferrari či Lamborghini, novináři tolik opěvované ikony 70. let, splňují požadavky na bezpečnost posádky v případě nárazu do překážky? Pravda tedy bude spíše v té nabubřelosti.

  Dnešnímu světu vládnou bezpečnost a ekologie. To jsou zaklínadla dnešní doby, kterými se kde kdo ohání. Zaklínadla dotažená do takové podoby, kdy již nelze objektivně rozeznat jaké opatření znamená přínos a jaké jen kamufluje něčí snahy po zisku.

Bajaj Qute na oficiální tovární fotografii
Bajaj Qute na oficiální tovární fotografii


   Je zcela pochopitelné, že zrovna v Indii se našel výrobce, který zkouší prorazit na trhu s jednoduchým levným automobilem. V zemi, kde většina pohybu se děle za pomoci lidské síly, případně na motocyklech, je jistě touha lidí o dokonalejším dopravním prostředku velice silná. Podobná situace byla v celé Evropě po skončení druhé světové války. Lidé tehdy jezdili na všem co mělo kola a bojovali o každý litr benzínu, který jim stát dovolil. V situaci, kdy pohonných hmot byl dostatek, začalo mnoho i dnes významných výrobců vyrábět lidové automobily a lidová vozítka, protože ta se zdála v tu chvíli receptem na automobilovou bídu, která v Evropě panovala. Tato doba dala světu technické skvosty v podobě Issety, Messerschmittu KR200, Citroenu 2CV, Renaultu 4 CV a třeba našeho Velorexu. Společným jmenovatelem všech těchto vozidlem byla nízká cena, protože jen a jen nízká cena mohla tehdy lidem přiblížit svobodu pohybu v motorovém vozidle.

  Nebojte. Indický automobil se v Evropě zcela jistě prodávat nebude. O to se ochránci naší bezpečnosti jistě se vší vehemencí postarají. Ostatně Evropané již ani po takových autech netouží. Jejich snem jsou dnes SUV.


Fotografie
Spíše než Bajaj Qute potkáte na našich cestách lidové vozítko Velorex. Jediné vozidlo na světě, které umí jiná leštit.








DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (1/1): Strana 1 / 1
 Nejlevnější Bajaj je zcela určitě pozoruhodný automobil. Už přinejmenším v tom, že při jeho ceně jej výrobce dokáže dělat dokonce čtyřdvéřový.
Otázka jeho „bezpečnosti“ je samozřejmě diskutabilní, ale to je dáno ani ne tak konstrukcí, nýbrž v první řadě jeho malými rozměry a nízkou váhou. Malé auto prostě nikdy nebude „bezpečné“ při střetu s větší váhovou kategorií. Proti velkému a několikanásobně těžšímu SUV nebo dokonce náklaďáku nemá šanci žádný prcek, lhostejno, je-li to Smart, Citigo, Spark nebo obstarožní, ale stále ještě v tisících jezdící „kachna 2CV“.
To jediné, co je v Bajaj skutečně nebezpečné, je to, že by si ho ráda koupila řada lidí, kterým jednak imponuje jeho cena, protože na drahé auto nemají (nebo se musí zadlužit), jednak jim už leze krkem současná stále se zvyšující nesrozumitelnost vnucovaných výrobků a tím stoupající závislost na nelevných firemních servisech. A to nehodlají dopustit ani evropští výrobci a prodejci, ani třebas Svaz dovozců.
Sám jezdím celá léta v Daewoo-Tico, kdysi nejlevnějším autíčku na našem trhu. Je z roku 1996, posledním u nás prodávaným vozem s karburátorem a světe podrž se, v té době, kdy Mercedes dával tuším jednoroční záruku, tohle vozidýlko mělo vzdor své ceně tříletou záruku na všechnu mechaniku a šestiletou záruku na karoserii!!! Dodnes jezdí svižně, levně a bezporuchově, prostě skvěle. A co je nejlepší, není v něm žádná elektronika! Okna na kličky, žádné centrální zamykání, žádní asistenti. Jen kulatý tachometr, teploměr vody a benzinoměr, vše mechanické, s rafičkami, žádné displeje.
Otázka bezpečnosti je až v druhé řadě v autě.
V první řadě je v myšlení a jednání řidiče. Musí jet tak, jak jeho auto brzdí a sedí (což by si měl vyzkoušet už na prvních metrech), dál podle toho, jaké má gumy a v noci jak mu to svítí. Pokud ne, nezachrání ho ani všechny asistenční systémy dohromady – což je denně zřejmé ze zpráv o nehodovosti.
Jediné, s čím bych v článku o Bajaj nesouhlasil, je tvrzení, že o takový automobil by už Evropané neměli zájem. Zcela určitě by se jich našlo dost…    [Petr Hošťálek]
    (08. 11. 2016)
 S tímto komentářem nelze než souhlasit. Jen se bojím, že těch lidí, kteří uvažují logicky a tím i ekologicky, je čím dál tím méně. Koho dnes zajímá, že velké a těžké auto osazené malým motorem pracujícím na hranici fyzikálních možností, není krokem kupředu? Tlak politiky, neziskových organizací, médií, okolní nenasytné společnosti a výrobců je natolik silný, že kdo se nepodá jejich diktátu ten je odsunut na okraj společnosti. Vždyť to všichni dělají jen pro blaho člověka.    [Jiří Bartuš]    (09. 11. 2016)
Přidat odpověď    (1)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Pérák a Turbo
Pérák 2017
Česká Tourist Trophy 2017
Kawasaki Z650 B
Čezeta Amerického Námořnictva
Barum Czech Rally Zlín 2017
Zatracené třicítky
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
46. Barum Czech Rally Zlín
300 zatáček Gustava Havla 2017
M2T, olej s pošramocenou pověstí
NIPPON RETRO 2017
Suzuki GSF 1200 Bandit
Pérák a kryt karburátoru
Speed Marathon 2017
Honda CB750 F

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Česká Tourist Trophy 2017
III. Pohár motorových dvoukolek
Česká Tourist Trophy 2016
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Pérák 2015
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Oldtimer Festival 2016
Pérák 2017
Pérák 2016
Setkání veteránů Holešov
NIPPON RETRO 2015
Classic Show 2015
Motosraz Křtiny 2015
8. Sjezd Jawistů po 70 letech v Luhačovicích
Zlínská Historic Rally
Setkání veteránů Holešov 2016
Jarní MotorTechna 2015
Barum Czech Rally Zlín 2017
Veteráni Moravským Slováckem 2016
300 zatáček Gustava Havla 2015
Česká Tourist Trophy — IRRC
Kniha Jawa Californian
Suzuki GSX-R 750 J a Kawasaki ZXR 750 H
Grand Prix Bugatti 2016
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš