MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           27.5.2017 11:51         
Podívejte se jak můžete ušetřit na povinném ručení
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží |
  Napsat článek o filmu Pětistovka jen jako prostou pozvánku do kina (kdyby jej ovšem nějaké kino promítalo), bylo by zde na MotoMagazínu příliš laciným počinem. Vždyť už ve své době vyvolal tento film poměrně rozporuplné reakce.


      

Pětistovka




  Režie Matin Frič, kamera Jan Roth, scénář František Vlček st.


  Autor: Jiří Bartuš


  Pětistovka bývá v mnoha recenzích označována jako výrobní drama. Tento výstižný pojem však svádí k zjednodušené interpretaci filmu na obyčejný agitační film, jakých se po Únoru 1948 a dlužno dodat že i před tímto rokem vyrojilo jako hub po dešti. Režisér Martin Frič však dokázal i v době naprostého morálního úpadku československé kinematografie natočit film, za který se nemusel stydět.

  Děj je filmu je prostý a je zbytečné jej zde rozebírat. Nechybí kladné a záporné postavy, dějové zvraty a nezbytné ponaučení ani socialistická soutěž. Tomu se v roce 1949 prostě nešlo vyhnout a pro diváka to nebylo zajímavé ani ve své době ani dnes. Nutno dodat že film byl natočen jako dar k IX. Sjezdu KSČ, což dalšího komentáře jistě nezasluhuje.

  Čím však je Pětistovka zajímavá i pro současného diváka jsou ve filmu zobrazené dobové reálie. Dnešnímu zájemci o historii je neocenitelným zdrojem informací o době na konci 40. let minulého století. Přináší mnoho záběrů z výrobních hal, konstrukčních kanceláří a též z běžného provozu. Film se natáčel v reálném prostředí, což dává možnost nahlédnout za jindy navždy zavřená vrata výrobního podniku. Značka Jawa byla v té době na vrcholu své slávy a též v období velikého rozmachu. Je veliká škoda, že pro účely filmu, byla značka Jawa přeznačena na Meteor.

  Pětistovky ve filmu pochází z prototypové řady Jawa 500 OHC vyrobené v letech 1948, 1949. Veřejně bylo tyto motocykly možno spatřit jen na různých motocyklových soutěžích, jako napříkalad na populární Heinzově soutěži. Poprvé byly oficiálně představeny v časopise Motocykl číslo 4 z roku 1949 bez podrobnějšího komentáře. Je jisté, že redakci okamžitě zalavila vlna dotazů, kdy bude nová Jawa 500 OHC v prodeji. Hned v následujícím čísle časopisu muselo být otisknuto upozornění, že šlo o prototypové motocykly, které ještě doznají vylepšení s lakonickým dodatkem. Zejména chceme upozornit čtenáře vzhledem k četným dotazům, které dostáváme, na to, že tyto stroje není možno zatím koupit a že veškeré pokusy o získání, či objednávky těchto strojů jsou zatím naprosto zbytečné.
  Po uvedení filmu Pětistovka do kin vzrostl zájem o nové půllitry jistě ještě více. Nedočkaví zájemci z řad běžné veřejnosti si však na Jawu 500 OHC museli ještě nějaký ten rok počkat.

Motocykl číslo 4 z roku 1949 Motocykl číslo 6 z roku 1949
  Pětistovky ve filmu pochází z prototypové řady Jawa 500 OHC vyrobené v letech 1948, 1949. Poprvé byly představeny v časopise Motocykl číslo 4 z roku 1949.   Jawa 500 OHC na XX. Heinzově soutěži v roce 1949


  Znalce historie potěší i drobné detaily, které lze ve filmu spatřit. V některých scénách pracují dělníci s díly čtyřtaktního motoru Jawa 500 OHC s pohonem vačky válečkovým řetězem mezi válci. Ve scéně s hořícími motocykly lze spatřit torzo unikátní kompresorové závodní Jawy 500 DOHC. V motocyklu konkurenčního podniku lze identifikovat motocykl Hurikán konstruktéra Vladislava Vlka.

Motocykl číslo 25 z roku 1950
  Hurikán konstruktéra Vladislava Vlka


  Zajímavé je, jak rozporuplné reakce film ve své době vyvolal.

  Známý konstruktér Jaroslav Simandl, bývalý mistr prototypové dílny Jawa a pozdější zakladatel divišovského Esa, si v dopise pro časopis Svět motorů neodpustil ostrou kritiku filmu. Simandlovi vadilo zejména mnoho nepřesně zobrazených reálií. Simandlovu kritiku lze chápat jako jistou obhajobu stavovské cti, která dle jeho názoru byla filmaři pošlapána. Je zajímavé, že k Simandlově kritice se přidala i redakce časopisu, která však neopomněla připomenout, že ve filmu technicky a fyzicky poražené flat-twiny jsou v SSSR úspěšně vyráběny a nelze tedy říci, že by byly nějak horší, než nové československé pětistovky Jawa.
  Redakce časopisu Svět motorů dala v následujícím čísle šanci na obhajobu i filmařům. Autor námětu filmu Jiří Šťastný argumentoval snahou zjednodušit diváky těžko stravitelné technické údaje.

Svět motorů číslo 59 z roku 1949 Svět motorů číslo 60/61 z roku 1949
  Spolu s kritickým dopisem Jaroslava Simandla na adresu filmu Pětistovka zveřejnil časopis Svět motorů číslo 59 z roku 1949 i stanovisko redakce.

  V čísle 62/63 roku 1949 dala redakce Světa motorů prostor k vyjádření stanoviska ke kritice i autorovi námětu Jiřímu Šťastnému. Kdopak se asi skrýval pod tímto pseudonymem?


  Kdyby tak někdo natočil podobný film v kulisách dnešních výrobních podniků, jistě by se nesetkal s valným zájmem komerčního publika zvyklého na sterilní prostředí fiktivních nemocnic. Ale jako zdroj informací pro budoucí generace by jistě zapůsobil stejně jako Fričova Pětistovka. Bohužel dnešní komerční prostředí takovému počinu nedává nejmenší šanci.



  Obdobným filmem, který vznikal v téže době a který i po mnoha letech přináší více než jen dějovou zápletku je film Železný dědek. Režisér Václav Kubásek jím dokázal vystavět pomník všem železničářům, pro které je jejich povolání posláním. Ve filmu lze opět spatřit nutná dobová klišé, avšak pokud se od nich divák dokáže oprostit, získá působivý pohled na dnes již neopakovatelnou atmosféru parní železniční dopravy.





DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (2/2): Strana 1 / 1
 Film je super celkově, viděl jsem ho několikrát. Nesouhlasím s tím, že v té době diváky nezaujala výrobní soutěž, plnění závazků atd. Minimálně do roku 1953 drtivá většina národa propagadnu KSČ ráda baštila nehledě na to, že ten budovatelský, socialistický elán, ta víra v to, že se buduje lepší svět bez válek a třídních nespravedlností, novou republiku zbavenou cizích živlů, která bude přesně taková jakou si ji uděláme, tam prostě byla a to dost silná.    [Vojta Hlásný]    (05. 02. 2015)
 Politiku sem netahejte. Pravda ale je, že krátce po válce byl elán obrovský a budovalo se. Navíc se řešily i "nevydělávající" věci jako školy, nemocnice a sociální bydlení. To hodně lidí utvrzovalo v naději. Horší to bylo od toho roku 1953.    [Pajka]    (06. 04. 2017)
 Nevím, koho máš na mysli jako soudruha, pokud mě, to by mě dost mrzelo. Kdo má, podle tebe, větší podíl v nastolení totality u nás? Komouši, kteří využili poválečnou náladu v Evropě, která byla rozhodně dost levicová, a to i třeba v Británii nebo Francii, s tím, že dodali hromadu lží a prasáren z příruček mladého Sověta, nebo ta drtivá většina národa, která jim to zbaštila? Nebo snad chceš říct, že výsledky voleb před únorem 48 byly zmanipulovány? Že ve společnosti bylo pár radikálních levicových živlů a zbytek národa byli Čechoslováci meziválečného střihu?    [Vojta Hlásný]    (06. 02. 2015)
 Aneb soudruhum by se velice hodilo kdyby maximalni cast viny , v nastoleni povalecneho totalitniho rezimu u nas , prenesli na "drtivou vetsinu naroda"    [Martin Samson ]    (06. 02. 2015)
Přidat odpověď    (3)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Pérák a kryt karburátoru
Speed Marathon 2017
Honda CB750 F
Značka Stůj, čekej!
Suzuki TL 1000S
Pneumatiky pro Péráka
Classic Show Brno 2017
Stále perspektivní MZ 251 ETZ?
Pérák a tajemné výstavy v New Yorku
Kubánec
Norton Commando 850
Pérák 350
Jawa 350 OHC
Jawa Californian v transportním obalu
Blesk Speciál
Bude zrušena dovozová STK?
Jawa Pérák v domácí premiéře
MAN MAN

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Vozíky PAv 40 (41)
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Motocykly ČZ 125 A
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Pérák 2016
Motocykly Jawa-ČZ 125/150 typ 351/352
Kniha Jawa Californian
Archiv fotografií MotoMagazínu
Motocyklové návěsné vozíky PAv
III. Pohár motorových dvoukolek
Mopedy Stadion
Česká Tourist Trophy 2016
Motocykly ČZ 125/150 c
Pérák 2015
300 zatáček Gustava Havla 2015
NIPPON RETRO 2015
Motosraz Křtiny 2015
Podzimní MotorTechna 2015
Setkání veteránů Holešov
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
Dodatek ke knize VII
Motocykly Jawa Bizon
Dodatky knihy
Classic Show 2015
NIPPON RETRO 2016
Setkání veteránů Holešov 2016
XIX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš