MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           10.12.2018 16:56         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuNáhradní díly na motocykly Jawa a ČZ - Panelka, Pérák, Kývačka, Pionýr, Velorex, Mustang

| Magazín - Blog novinek a zajímavostí ze světa, historie, cest, stodol a garáží | Péče o pneumatiky pro veterány |
  Při listování jednotlivými ročníky časopisu Svět Motorů jsem si všimnul jedné zajímavé věci. Ze všech těch mnoha ročníků od roku 1947, kdy vyšlo první číslo tohoto časopisu, vyčnívá právě ročník 1952. Vyčnívá tím, že se v něm téměř nic zajímavého nedozvíte. Tedy nic zajímavého z dnešního pohledu na tehdejší běžný motorismus. Je to logické. Běžný motorismus v podstatě neexistoval. Běžný motorista byl v té době v drtivé většině motocyklistou a pro motocyklisty vycházel posledním rokem časopis Motocykl.


1952


  Autor: Jiří Bartuš



Svět motorů 1952 - reklama   Časopis Svět motorů procházel zásadními změnami stejně jako celá společnost. Tak, jak byl rozpuštěn AKRČS a převeden pod lidovou správu a po té pod armádu, obdobně bylo nakládáno i s časopisem Svět motorů. Od roku 1953 již vychází pod hlavičkou Svazarmu.

  Rok 1952 je nechvalně spjat se vznikem DSLM. Tato zkratka dnes už nikomu nic neřekne. Snad jedině její překlad, Dobrovolný svaz lidového motorismu, dává nápovědu, že šlo o organizaci, která nahradila Autoklub republiky československé (AKRČS) do doby, než se o československé motoristy začala koncem roku 1952 zajímat nově vzniklá všemocná organizace Svaz pro spolupráci s armádou (Svazarm).

Svět motorů 1952 - reklama   Ročník 1952 byl pro časopis Svět motorů přelomovým a podle toho to v něm také tak vypadá. Dozvíte se v něm, jakým tempem se rozvíjí motorismus v Sovětském Svazu, Polsku, Maďarsku. Dozvíte se, jak šetřit pneumatiky, jak šetřit spotřebu nákladních automobilů. Také se dozvíte, co našim šoférům radí laureát Stalinovi prémie J. I. Titov, stachanovský řidič-novátor. Prostě spoustu hrozně nezajímavých věcí. Taková to byla doba. Je naší ostudou, že po letech srovnávání se s vyspělým západem jsme byli donuceni srovnávat se s pokrokovým východem. Bohužel ten byl pokrokový jen, co se týče ideologie.
  Jistou čest časopisu Svět motorů ročníku 1952 zachraňovali svými poutavými reportážemi cestovatelé Miroslav Zikmund s Jiřím Hanzelkou a některé odborné články věnující se trendům v automobilové konstrukci.

  V roce 1952 jsme se též mohli dočkat obnovené Velké ceny Československa, bohužel pod vše napovídajícím názvem Závod družby národů. Závodu na trati bývalého Masarykova okruhy se mohli zúčastnit jen závodníci z pokrokových zemí tábora míru. Již z názvu je patrné, jaká tak vznikla našim jezdcům konkurence. Navíc byla našim jezdcům zakázána účast na motocyklech jiné, než československé výroby. Jelikož se v roce 1952 mnoho sportovních podniků v ČSSR nekonalo, bylo Velké ceně věnováno poměrně hodně prostoru.

  Nemíním zde nijak hodnotit historii, ale připadá mi, že z hlediska motorismu byl rok 1952 asi tím nejhorším v naší novodobé historii.

  Pro zajímavost předkládám dva články Světa motorů ročníku 1952 o sovětských rekordmanech. Šlo o překlady článků vyšlých v sovětských časopisech. Inu po letech kopírování článků ze západních časopisů se přešlo na časopisy východní. Bohužel časopisy z východu byly spíše zaměřeny na vymílání mozků, než na podávání informací.

Svět motorů 1952 Svět motorů 1952 Svět motorů 1952
  Sovětský rekordman Vladimír Nikitin letěl se závodním automobilem 38 metrů vzduchem. Jeho skok zapříčinil ne zcela rovný železniční přejezd. Nutno podotknout, že 38 metrového skoku dosáhl až druhým pokusem, kdy najel na železniční přejezd dvousetkilometrovou rychlostí. Tak si říkám, že kdybychom dnes touto rychlostí otestovali naše železniční přejezdy, jistě bychom skok Vladimíra Nikitina nejednou hravě překonali.


  A víte, že v Rusku měli svého Járu Cimrman, respektive několik Cimrmanů? Jeden se jmenoval O. S. Kostovič a sestrojil spalovací motor (osmiválcový boxer se čtyřmi karburátory a elektrickým zapalováním) v roce 1879. Dalším by mohl být Inž. Putilov, který sestrojil motorový kočár, první automobil se spalovacím motorem, již v roce 1882. Bohužel tehdejší carské kapitalistické Rusko jejich průkopnické činnosti příliš nepřálo. O tom ale až někdy příště.

Svět motorů 1952 - reklama Svět motorů 1952 - reklama
Svět motorů 1952 Svět motorů 1952



Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
Evropský festival Route 66
Česká Tourist Trophy 2018
Kawasaki 500 H1 Mach III v ČSSR?
Setkání veteránů Holešov 2018
NOC international rally 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
I pozitivní změny v dopravě se dějí...
Star Rally 2017
Pérák 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2018
300 zatáček Gustava Havla 2018
Slovácký okruh 2018
Suzuki GSX 1400
XXII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Czech Drive 2018
Barum Czech Rally Zlín 2017

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Česká Tourist Trophy 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
Evropský festival Route 66
Česká Tourist Trophy 2017
Česká Tourist Trophy 2016
III. Pohár motorových dvoukolek
NIPPON RETRO 2018
Pérák 2016
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Pérák 2015
Veteráni Moravským Slováckem 2016
300 zatáček Gustava Havla
Pérák 2017
300 zatáček Gustava Havla 2015
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Kniha Jawa Californian
300 zatáček Gustava Havla 2017
Ve stopě zlínské šestidenní 2016
XXI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Setkání veteránů Holešov
Barum Czech Rally Zlín 2017
Classic Show 2015
NIPPON RETRO 2015
Pérák 2018
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš