MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG           24.8.2019 01:55         
 ÚVOD   INFORMACE  AKCE / REPORTÁŽE  ARCHIV  ČLÁNKY  MAGAZÍN - BLOG  INZERCE      KOMERČNÍ INZERCE  KONTAKTY
Logo MotoMagazínuwww.mototechnik.cz

| Neobjevená krása francouzských motocyklů | Francouzské motocykly na našem trhu | Terrot | Peugeot | Motobécane | Monet Goyon | Gnome et Rhone | Renovační projekt: Terrot 250 |
Terrot 250 model O



Renovační projekt Terrot 250 model O




rok výroby:  1928


  Autor: Jan Polák

  Na listopadové burze v Chotusicích v roce 2009 se objevil zajímavý motoveterán. Okamžitě se mi zalíbil. Ne že bych si ho hned zajednal a z burzy si ho vzal rovnou domů. To ne. Ale zkusil jsem si na něj sednout a kolemjdoucích jsem se ptal, jestli nevypadám jak vosa na bonbonu. Ubezpečili mne, že nevypadám a tak jsem si od majitele vzal nacionále stroje:
  Terrot 250, prý někdy z roku 1929. Opsal jsem si výrobní čísla a stroj nechal dalším případným zájemcům na burze.

Terrot 250 model O Terrot 250 model O
Terrot 250 model O Terrot 250 model O


  V týdnu se mi to rozleželo v hlavě a zavolal jsem tedy majiteli, zda jej prodal, nebo ne. Stroj byl stále v jeho vlastnictví a tak jsem si jej u něj zamluvil. Do víkendu jsem sehnal peníze a pro stroj jsem si do Plzně dojel. Přivezl jsem jej domů a teprve poté jsem začal obhlížet, co je všechno špatné, nebo co je naopak na své stáří ještě dobré. Na internetu jsem začal shánět informace.
  Podle výrobního čísla jsem si na internetu na stránkách Terrot klubu ve Francii zjistil, co je to za model a z jakého roku. Má se jednat o Terrot 250, model O z roku 1929. Ovšem podle dobových prospektů a jiných strojů s udaným rokem výroby 1929, můj stroj nevypadal. Musel jsem tedy zapátrat hlouběji. Jedná se sice o rok výroby 1929, ale je to modelový rok 1928, na kterém je jiná olejová nádrž, způsob mazání motoru, olejové čerpadlo, kryt náhodu magneta a brzdové bubny.

Dobová reklama Dobová reklama
Dobová reklama


  Terrot 250 model O.Model O je vlastně ten nejlevnější a nejjednodušší stroj modelové řady 250. Motor má rozvod SV, ztrátové mazání a není vybaven světly a ani jinou elektrikou, kromě magneta.

  Barevné provedení. Celý motocykl byl nalakován černou barvou, na které byly bílé linky. Nádrž byla chromovaná/niklovaná a z části lakovaná také černou barvou. Bílé linky, nebo alespoň jejich části se zachovaly na všech dílech.

Terrot 250 model O   Závady na motocyklu zjištěné po vystřízlivění z nákupu.
  Chybí:
-kryt náhonu magneta
-olejové čerpadlo
-kryt řetězu sekundár
-ovládací páčky na řidítkách
-kryt ventilů
-pružina magneta
-sací hrdlo karburátoru
  Poničené:
-prohnilá palivová nádrž
-prasklý rám
-svařovaná přední vidlice
-uražená žebra válce + prasklý závit
Motor Převodovka -pobouchaný výfuk a koleno
-pomačkané blatníky
-pomačkaný a provrtaný kryt řetězu primárního převodu
-uražená část bloku motoru na seřizování lanka
-změněno uchycení pružin sedla
-ohnutý nosič
-částečně uražený držák nádrže a řazení
-trefené ráfky kol

Terrot 250 model O Terrot 250 model O Terrot 250 model O Terrot 250 model O


  Zjištěných závad je tedy spousta a též spousta dílů chybí. Stroj se mi ale proto vracet nechtělo a řekl jsem si, že jsem Čech a všechno nějak postupně udělám, nebo seženu.

Terrot 250 model O Terrot 250 model O Terrot 250 model O Terrot 250 model O


  Sací hrdlo karburátoru jsem sehnal i s celým karburátorem fungl nové ve Francii, stejně jako kryt řetězu. Páčky na řidítka jsem zatím na burze nekoupil, je jich všude dost. Kryt náhonu magneta, jak jsem zjistil, je téměř nesehnatelný díl. Proto, až se pustím do renovace a ještě ho nebudu mít sehnaný, zvolím výrobu nového dílu. Olejové čerpadlo se nevyplatí shánět originál. Byla to slitina hliníku a zinku s větším podílem zinku a proto většina starých čerpadel je popraskaná, nebo mají strhané závity. Na burze se ale prodává celkem kvalitní replika, která asi bude fungovat bez problému. Kryt ventilů se dá občas sehnat, ale je to jen kus ohnutého plechu s dírkami a vylisovaným nápisem Terrot, což jsem schopen vyrobit. Pružina magneta je stejná jako na starých nůžkách na kosti a tedy není problém ji zakoupit. Díly, které jsou jen poškozené dokážu opravit a vylepšit.

kryt magneta Kryt ventilů Olejové čerpadlo Olejové čerpadlo


  Na závěr přidávám úvahu o předpokládané renovaci.
  Rozebrat stroj nebude problém. Poškozené plechové díly nebude problém vyklepat a vyvařit. Je to celkem zdravý plech, který není nikde prohnilý skrz. Z benzínové nádrže vypářu prohnilé dno a naletuji nové. Horší to bude s rámem a vidlicí. Jelikož byl stroj asi v minulosti několikrát bouraný, je tam toho celkem dost na opravení.
  Přední vidlice je částečně letována mosazí a částečně svařena autogenem. Všechny sváry a letované části vybrousím, vidlici zkusím narovnat - pokud to bude potřeba a vše nově zaletuji stříbrem. Má to výhodu, že se chytí jak na mosaz, tak na železo. Stejné to bude i s rámem, který je prasklý na zadním držáku motoru. Tam to někdo letoval mosazí a stejně to prasklo. Takže do trubky se vsadí jedna ještě menší, na děrové sváry se svaří a po přiložení spodní části se spoj zaletuje stříbrem. Pro lakování celý motocykl otryskám, popřípadě vykytuji. Lakovat bych chtěl klasickými akrylovými laky.

  Pozn. redakce. Přejeme nadšenému majiteli mnoho úspěchů a krásně prožitých chvil při renovaci jeho motocyklu. Věříme, že jednou jeho motor zaburácí a bude moci vyrazit za novým dobrodružstvím.

Terrot 250 model O Terrot 250 model O





Terrot 250 model O



Podpořte MotoMagazín investováním do reklamy na jeho stránkách. Nabídněte své produkty širokému spektru zdejších návštěvníků. Nabízíme širokou škálu možností. Od obrazové reklamy, přes textovou až po PR články.


DISKUSE K ČLÁNKU
Provozovatel serveru nenese žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků
Zodpovězená témata (3/3): Strana 1 / 1
 Ahoj,gratuluji ke krásnému kousku!! Nějakou dobu taky koukám po něčem takovém. Mohu se zeptat cca na kolik motorka vyšla? Díky moc a hodně zdaru motoKuba    [motoKuba]    (01. 04. 2012)
 Zdravim,jelikož mám za sebou taky jednu kompletni renovaci terrota 250 z roku 1930,a taky se jednalo o stroj v podobným stavu,tak přeji majiteli hodně štěstí a trpělivosti při renovaci.Bohužel,ikdyž už se tu objevuje docela dost francouzskych motocyklu,v případě sehnání nějakého dílu po burzách je veliký problem.Mě renovace trvala cca rok,včetně motoru i převodovky a vyšla mě na cca 70tis,jelikož jsou věci které si sám neudělám,jako je lak,chemie motoru,výbrus,nová ojnice,nová ventily,kryty naboju,koupe již zminovaného olejoveho čerpadla ve francii apod.ale motorka se povedla,a musím dodat že na čtyřtakt velmi mala,drobná,ale lhce ovladatelna.v případe zajmu mohu poslat foto,když tak si napište na rsixta@seznam.cz.třeba to nekomu v něčem pomůže.s pozdravem rs    [roman sixta]    (07. 10. 2012)
 Zdravím mám na tohoto terrota kompletní převodovku i se spojkou. Zůstala tu po ustupujících němcích . Pokud máte zájem nechám ji za 2000,- . Stawel stawel@seznam.cz    [Stawel]    (04. 05. 2012)
 Dobrý den ,
kdyby to bylo možné prosím (Standu) který právě dokončuje Terrot OSC kdyby se mi mohl ozvat na email mmbady@seznam.cz . Také jsem v začátcích renovace tohoto stroje a potřeboval bych pár rad a postřehů zkušenějšího kolegy, děkuji.
Panu Polákovi přeji mnoho radosti s tímto krásným strojem .    [Michal]    (08. 04. 2012)
 Jinak, chtel jsem si otevreit vetsi foto obrazku, ale je nejaky problem :(. jinak stav co je na fotkach je aktualni a nebo je nejaky pokrok?    [motoKuba]    (06. 04. 2012)
 supéééér,tak přeji moc úspěchu a mnoho kilometrů .    [Pavel]    (06. 04. 2012)
 Ahoj,
Terrota jsem kupoval před cca 2 roky a od té doby se sem dovezlo hodně Francouzů.
Je to v podstatě nejlevnější varianta, jak si dopřát starý 4t motocykl.
Hodně zdaru.    [Jan Polák]    (05. 04. 2012)
 Dobrý den. Přeji mnoho zdaru při renovaci. Konečně po dvouletém úsilí také dokončuji TERROT 250 OSC r.v. 1930, tak snad letos zavrčí. Já jsem měl štěstí, že na moto nic nezcházelo. Při rozebírání se také objevovaly různé jobovky, ale bez toho by to nebylo ono.    [Standa]    (05. 04. 2012)
 Dobrý den,
tak to je super cena..! Teď si nejsem jist , je kupovaná teď někdy? Doufám, že taky na nějakou natrefím.. Opravdu gratuluji!    [motoKuba]    (04. 04. 2012)
 Ahoj,
samotná motorka 39 000, díly už v tom jsou za cca 6 000.
Díky.    [Jan Polák]    (02. 04. 2012)
Přidat odpověď    (9)
 Ahoj,krásný kousek.Mohu vědět co je to za značku.    [pavel]    (01. 04. 2012)
 Ahoj,
je to Terrot 250 SV, model O.    [Jan Polák]    (02. 04. 2012)
Přidat odpověď    (1)

NOVÉ TÉMA
Pouze pro založení nového diskusního tématu
Diskuse není určena k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskuse odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.
 Jméno:     
 E-mail:     
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky, které souvisí s danou tématikou. Nepatřičné příspěvky budou z diskuse odstraněny.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <U>, <I>.
Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.

VeteránKalendář
Nové články
NIPPON RETRO 2019
Muzeum českého road racingu v Hořicích
XXIII. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
Cena města Jičína 2018
Jarní cena Brna 2018
Norton Dominator 650 SS
Evropský festival Route 66
Česká Tourist Trophy 2018
Kawasaki 500 H1 Mach III v ČSSR?
Setkání veteránů Holešov 2018
NOC international rally 2018
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
I pozitivní změny v dopravě se dějí...
Star Rally 2017
Pérák 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
NIPPON RETRO 2018

PODPOŘTE NÁS
SDÍLENÍM ČLÁNKU

MotoMagazín na facebooku


Témata
INZERCE     Nový inzerát
Japonské motocykly
Poválečné motocykly ČZ
Jawa Pérák
Motocykly JAWA 500 OHC
Motocykly JAWA Bizon
Vozítka Velorex
Manet 90
Kniha vozítka Velorex
Motocyklové vozíky
Motocyklové vozíky PAv
Mopedy Stadion
Sidecary VELOREX
Videoarchiv
Francouzské motocykly
Literatura
OILMASTER
MotoMagazín na Youtube
MotoMagazín na Rajčeti
Motocyklové vozíky PAv - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
Jawa Californian - oficiální stránky knihy
  Oficiální stránky knihy
  Dodatky knihy
  Fan club Velorex
Vrchní, zdrhni!
www.jawadily.cz
Žebříček článků
Evropský festival Route 66
Cena města Jičína 2018
Nepomucký trojúhelník 2018
300 zatáček Gustava Havla 2018
Česká Tourist Trophy 2018
Pérák 2016
NIPPON RETRO 2018
III. Pohár motorových dvoukolek
NIPPON RETRO 2019
Česká Tourist Trophy 2016
Česká Tourist Trophy 2017
Pérák 2018
XX. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích
7. Sjezd Jawistů v Luhačovicích
Ve stopě zlínské šestidenní 2018
X. setkání motocyklů Jawa 500 OHC
Reportáže
Slovácký okruh 2018
Pérák 2015
Jarní cena Brna 2018
300 zatáček Gustava Havla 2015
Setkání veteránů Holešov
300 zatáček Gustava Havla 2017
Barum Czech Rally Zlín 2017
300 zatáček Gustava Havla
   Nahoru      TISK Publikování nebo další šíření obsahu serveru motomagazin.cz je bez písemného souhlasu autora zakázáno. © Jiří Bartuš